Spiritus movens - piosenki Jeremiego Przybory

Spiritus movens - piosenki Jeremiego Przybory

Spiritus movens - piosenki Jeremiego Przybory

Spiritus movens - piosenki Jeremiego Przybory

Spiritus movens - piosenki Jeremiego Przybory

Muzyka i teksty piosenek:
Jerzy Wasowski, Jeremi Przybora
Scenariusz i reżyseria:
Justyna Zar
Opracowanie muzyczne i aranżacje:
Marcin Nagnajewicz
Choreografia i ruch sceniczny:
Alexandr Azarkevitch
Scenografia:
Damian Styrna
Kostiumy:
Iga Sylwestrzak
Reżyseria świateł:
Artur Wytrykus
Projekcje multimedialne:
Eliasz Styrna
Asystent reżysera:
Asystent muzyczny:
Asystent choreografa:
Anna Bebenow
Czas:
1 godzina 10 minut, bez przerwy. Uwaga, w wybranym fragmencie inscenizacji kameralną scenę spowija „mgła”. Spektakl od lat 18.

obsada

Czytelnik, Elegancki, Papież II:

OPIS

Mistrz inwencji poetyckiej, finezji słowa. Jego utwory niezmiennie zachwycają, bawią i skłaniają do refleksji, cieszą urodą słowa w najlepszym wydaniu. Bohaterem premiery w Operze Nova będzie Jeremi Przybora.

Dla reżyserki spektaklu punktem wyjścia do jego powstania były „Memuary”  Mistrza, a szczególnie czas młodości i miejsca związane z pobytem Artysty w Bydgoszczy.

Całość spektaklu nie jest jednak powieleniem „Kabaretu Starszych Panów”; ma swoją odrębną dramaturgię. W zamierzeniu realizatorów bydgoskiego spektaklu ma on być osadzony w nowej (nieco mrocznej!) estetyce i uwspółcześnionym kontekście. Chronologię przedstawienia tworzą znane piosenki w nowych aranżacjach i zaskakującej formie scenicznej.

Soliści - śpiewacy z towarzyszeniem tancerzy konstruują swoje kreacje: groteskowe, kabaretowe, liryczno-romantyczne, interpretując ponadczasowe utwory duetu Wasowski-Przybora.

Zapowiada się finezyjna uczta muzyczno-słowna: Widzowie z pewnością docenią nowe aranżacje piosenek w wykonaniu kameralnej orkiestry. Oko ucieszy scenografia, którą odczytać można… jak numer „Przekroju”.

Należy spodziewać się szczypty ironii, nawet pewnej „zadziorności” i… czarnego humoru w dialogach postaci.

Spektakl ucieszy dorosłą Publiczność, dla dziecięcych widzów może pozostać niezrozumiały.

realizatorzy

JUSTYNA ZAR 
aktorka, reżyserka, absolwentka Akademii Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza

Zadebiutowała na scenie teatru jeszcze na studiach w spektaklu „Montecchi i Capuleti” w reż. R. Kudaszowa. Doświadczenie aktorskie zdobywała na deskach Opery i Filharmonii Podlaskiej, gdzie grała w repertuarze musicalowym i klasycznym. Doskonaliła znajomość reżyserii operowej przy współpracy z teatrami takimi jak: Opera Wrocławska („Carmen” G. Pucciniego), Opera i Filharmonia Podlaska („La boheme” G. Pucciniego, „Baron cygański” J. Straussa, „Straszny dwór” S. Moniuszki”, „Doktor Żywago” L. Simon, „Korczak” Ch. Williamsa); pracowała przy „Kwartecie dla czterech aktorów” B. Schaeffera, „Niech żyje wojna” P. Demirskiego i „Kandydzie” Voltaire’a jako aktorka i asystentka reżysera.

Reżyseruje w teatrach w całej Polsce, ostatnio m.in. w: Teatrze Kameralnym w Bydgoszczy („Bajki dla niegrzecznych dzieci”), Operze i Filharmonii Podlaskiej („Sprawa Kapturka Cz.”, „Pinokio - musical”), Teatrze Pinokio w Łodzi („Kwiat paproci”) Teatrze Aleksandra Węgierki w Białymstoku („Kopciuszek”) i poza granicami Polski, m.in.: Theater Des Lachens we Frankfurcie. Dwukrotna stypendystka programu artystycznego „Młodzi Twórcy”.

Recenzentka polskich i zagranicznych tekstów dramatycznych dla Agencji Dramatu i Teatru (ADiT). Autorka posłowia do antologii dramatów Petera Asmussena „Śmierć jest innym gatunkiem muzyki. Dramaty wybrane” (wyd. ADiT, 2015) oraz dwutomowej antologii dramatów duńskich „Kosmiczny lęk albo dzień, w którym Brad Pitt został paranoikiem” (ADiT, Warszawa, 2021).

Finalistka ogólnopolskich Warsztatów Mistrzowskich z Grzegorzem Jarzyną w TR Warszawa, warsztatów mistrzowskich z Janem Peszkiem, warsztatów Physiological Voice Training z dr Hubertem Noé, rezydentka Odin Teatret, Dania oraz programu teatru fizycznego „Ukryty wojownik” w opracowaniu Roberta Niżnika. Oprócz wykształcenia teatralnego posiada też muzyczne i filozoficzne (Facoltà di Lettere e Filosofia dell’Università di Pisa).

Poza teatrem zajmuje się szeroko pojętym rozwojem osobistym (terapeuta w procesie certyfikacji), treningiem głosu, pracą z ciałem i oddechem.
 

IGA SYLWESTRZAK 
projektantka kostiumów, ubioru i przedmiotów

Z wyróżnieniem ukończyła Wyższą Szkołę Sztuki i Projektowania w Łodzi, jest wielokrotną stypendystką i laureatką nagród. Pracowała jako asystentka Otwartej Pracowni Projektowania Ubioru na Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. Zaprojektowała kostiumy do licznych spektakli, m.in. dla teatrów w Krakowie („Szklana Menażeria” Teatr Bagatela w Krakowie) i rodzinnym Bielsku (z najnowszych sztuk Teatru Polski w Bielsku-Białej, to m.in. „Sztukmistrz z miasta Lublina”, „Letycja i Lubczyk” czy „Nikt nie kocha tak jak tenor”) oraz do teledysków Muńka Staszczyka i Miousha. Jej realizacje pojawiły się także w produkcjach filmowych  PWSTFiTV w Łodzi („SELF”, „Outside Song”, „Krok w Chmurach”, „Drzewa”, „Ostatni Dzień Lata”). Zajmuje się także stylizacją sesji zdjęciowych i reklam. Chętnie dzieli się swoją wiedzą i pasją, prowadząc warsztaty (dla dorosłych, jak i dzieci) z zakresu projektowania ubioru i wzornictwa. 

W swej twórczej pracy czerpie inspiracje z historii mody i sztuki - jak sama przyznaje, lubi eklektyzm i symboliczne nawiązania do popkultury, a jako uważna obserwatorka ludzi odnajduje też wzorce z życia ulicy, dlatego z powodzeniem tworzy kostiumy od historycznych po współczesne. Zwykle projektuje od zera, ale chętnie sięga do secondhandów i magazynów. Ważną rolę w jej realizacjach odgrywa kolor.

 

MARCIN NAGNAJEWICZ 
kompozytor, aranżer, instrumentalista

Jako koncertujący muzyk (pianista, gitarzysta, akordeonista) ma na swoim koncie wspólne koncerty z wybitnymi muzykami polskiej oraz zagranicznej sceny jazzowej, rozrywkowej i gospel. Jako kierownik muzyczny, dyrygent prowadził lub prowadzi wiele spektakli teatralnych, m.in.: „Jesus Christ Superstar”, „Księga Dżungli”, „Kot w butach” (Opera i Filharmonia w Białymstoku); „Hotel Ritz” (Białostocki Teatr Lalek). Jest autorem wielu kompozycji i aranżacji przeznaczonych na orkiestry symfoniczne, chóry, zespoły kameralne oraz solistów (m.in. „Stabat Mater” na głos solo, chór dziecięco - młodzieżowy i orkiestrę smyczkową - prawykonanie: Opera i Filharmonia Podlaska; „Suita Superbohaterska” na orkiestrę symfoniczną i chór - prawykonanie: Filharmonia Opolska im. Józefa Elsnera; „Miasto wiatrów” na klarnet i fortepian - prawykonanie Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina; „Trzy obrazy” na saksofon i fortepian - prawykonanie: Ratusz w Białymstoku). Jako kompozytor muzyki teatralnej współpracuje z wieloma reżyserami oraz teatrami na terenie całej Polski.
 

DAMIAN STYRNA 
grafik, ilustrator, autor scenografii i animacji spektakli, koncertów i realizacji telewizyjnych

Absolwent Wydziału Grafiki Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. Laureat 16 Yach Film Festiwal 2007 za videoclip „Jesteśmy na wczasach” zespołu Raz Dwa Trzy. Nominowany do „Fryderyków 2008” w kategorii najlepsza oprawa graficzna, videoklip roku - reżyseria. Oprawa scenograficzna spektaklu „Bracia Dalcz i S-ka” wg T. Dołęgi-Mostowicza w Teatrze im. J. Słowackiego w Krakowie jego autorstwa uznana została za najlepszą scenografię roku 2014 w Plebiscycie Publiczności w Krakowie. W 2016 roku został Laureatem „Złotej Maski” za scenografię do spektaklu „Sześć wcieleń Jana Piszczyka” w Teatrze Polskim w Bielsku-Białej. Wyróżniony również - Nagrodą Teatralną za rok 2017 Marszałka Województwa Pomorskiego za scenografię do spektaklu „Wiedźmin” w Teatrze Muzycznym w Gdyni, Nagrodą Teatralną Miasta Gdańska za rok 2019 za scenografię do spektaklu „Pinokio” w Teatrze Miniatura w Gdańsku. Laureat XVII Teatralnych Nagród Muzycznych im. Jana Kiepury (2023 r.) za scenografię do spektaklu „Irena” Teatru Muzycznego w Poznaniu.

Autor scenografii (często również animacji multimedialnych) do wielu spektakli na scenach muzycznych, dramatycznych i lalkowych, między innymi takich jak: „Proces”, „Śluby” (PWST w Krakowie), „Idiota", „Frankenstein”, „Mistrz i Małgorzata”, „Novecento” (Teatr Muzyczny Capitol we Wrocławiu), „Lalka", „Bal w operze”, „Chłopi”, „Zły”, „Wiedźmin” (Teatr Muzyczny w Gdyni), „Ziemia obiecana”, „Bracia Dalcz i s-ka”, „Solaris”, „Przyjaciele” (Teatr im. J. Słowackiego w Krakowie), „Gra szklanych paciorków” (Gala 29. PPA, Wrocław), „Tak jest - piosenki Jacquesa Brela” (Gala 33. PPA, Wrocław), „Koniec” (Gala 40. PPA, Wrocław), „Hallo Szpicbródka, czyli ostatni występ króla kasiarzy”, „Kariera Nikodema Dyzmy” (Teatr Syrena w Warszawie), „Cyberiada” (Teatr Studyjny PWSTiF w Łodzi), „Wykąpany Zięć” (Teatr Powszechny w Łodzi), „Czyż nie dobija się koni?” (Teatr Wybrzeże, Gdańsk), „Sąd Ostateczny“, „Don Bucefalo”,  „Aida”, „Kopciuszek”, „Don Kichot” (Opera Bałtycka, Gdańsk), „Povolanie pápež“ (Divadlo Andreja Bagara, Nitra), „Gąska” (Bałtycki Teatr Dramatyczny, Koszalin), „Ronja, córka zbójnika” (Teatr Groteska, Kraków), „Pinokio” (Teatr Miniatura, Gdańsk), „Baron cygański” (Opera i Filharmonia Podlaska, Białystok), „Cabaret” (Teatr im. A. Sewruka w Elblągu), „Pretty Woman - The Musical” (Krakowski Teatr Variété), „Kombinat”, „Irena” (Teatr Muzyczny w Poznaniu), „Carmen” Opera Wrocławska, „Dzień Świra” (Teatr im. J. Osterwy w Gorzowie Wlkp), „Hair”,„Kartoteka” (Teatr Miejski w Gliwicach), „Sześć wcieleń Jana Piszczyka“, „Człowiek z La Manczy“ , „Boska!”,  „Hotel Westminster“, „W górę!”, „Pół żartem, pół sercem”, „Sztukmistrz z miasta Lublina” (Teatr Polski w Bielsku-Białej).

 

ALEXANDR AZARKEVITCH 
choreograf, teatrolog, menedżer kultury, pomysłodawca i twórca międzynarodowych przedsięwzięć artystycznych, nauczyciel akademicki w Polsce i w Niemczech

Za swoją działalność artystyczną, pedagogiczną i organizatorską otrzymał wiele nagród oraz odznaczeń państwowych. Wśród nich są m.in.: Nagroda Artystyczna Prezydenta Miasta Gdyni, Brązowy Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis” i Srebrny Krzyż Zasługi.

Jako choreograf i reżyser ruchu współpracuje z wieloma teatrami dramatycznymi, lalkowymi, muzycznymi i teatrami tańca w Polsce i za granicą. Jest autorem ruchu scenicznego i choreografii do: operetki klasycznej Cygańska miłość, broadwayowskiego musicalu Kiss me, Kate w Teatrze Muzycznym w Poznaniu; kultowego broadwayowskiego musicalu Cabaret w Nowym Teatrze im. Witkacego w Słupsku; komedii Po prostu Leon po prostu i spektaklu Sen nocy letniej w Lubuskim Teatrze im. Leona Kruczkowskiego w Zielonej Górze. Jest także autorem choreografii spektakli: tanecznego Lux Aeterna w Państwowym Teatrze „Balet Jewgienia Panfiłowa” w Permie w Rosji; W oczekiwaniu na… w Kieleckim Teatrze Tańca; Dwanaście miesięcy w Teatrze im. Wilama Horzycy w Toruniu; Kopciuszek w Teatrze im. Wojciecha Bogusławskiego w Kaliszu; spektaklu tanecznego Wir sind hier, którego premiera odbyła się w Berlinie w ramach międzynarodowego projektu Die Kamera klickt und ich bleibe oraz spektaklu La Strada. Das Lied der Strasse w Theater Chemnitz w Niemczech. Ponadto autor ruchu scenicznego i choreografii do spektakli: Zapisani, Calineczka oraz Inna księżniczka Burgunda w Teatrze Lalek „Arlekin” im. Henryka Ryla w Łodzi; stworzył również choreografię spektaklu muzycznego Kolory w Państwowym Zespole Ludowym Pieśni i Tańca „Mazowsze” im. Tadeusza Sygietyńskiego oraz ruch sceniczny do spektaklu Niezłe ziółka w Teatrze Lalek „Pleciuga” w Szczecinie. Jest reżyserem ruchu do międzynarodowego performance tanecznego Boléro do muzyki Maurice’a Ravela, który został zaprezentowany w siedzibie Przedstawicielstwa Kraju Związkowego Hesja przy Radzie Federacji w Berlinie. Zapraszany także do współpracy jako juror międzynarodowych festiwali oraz konkursów tanecznych i choreograficznych m.in.: w Argentynie, Grecji, we Włoszech i Estonii. Na stale mieszka w Niemczech.

 

ELIASZ STYRNA 
artysta wizualny

Absolwent Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie Wydziału Intermediów, doktorant na Wydziale Sztuki Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie. Przy użyciu różnych mediów, tworzy obiekty, sytuacje, instalacje, dźwięk. Swoje prace wystawia w kraju i za granicą. Tworzy projekty na potrzeby sceny, teatru, koncertów i widowisk. W swoim dorobku ma wideo, animacje, mapping i rozwiązania multimedialne do kilkudziesięciu realizacji. Współpracował z reżyserami takimi, jak A. Orzechowski, B. Bukowski, D. Arbaczewski, J.J. Połoński, P. Szkotak czy W. Kościelniak. Pracował w wielu teatrach, m.in. Teatrze Muzycznym im. D. Baduszkowej w Gdyni, Teatrze Capitol we Wrocławiu, Teatrze im. J. Słowackiego w Krakowie, Teatrze Syrena w Warszawie, Teatrze Polskim w Bielsku-Białej, Teatrze Wybrzeże w Gdańsku, Teatrze Dramatycznym w Warszawie, Teatrze im. W. Bogusławskiego w Kaliszu, Teatrze Polskim w Warszawie, Teatrze im. A. Fredry w Gnieźnie, Teatrze Bałtyckim w Koszalinie, Teatrze Powszechnym w Łodzi, Teatrze Bagatela w Krakowie, PWST w Krakowie, PWSFTviT w Łodzi, Teatrze Miniatura w Gdańsku, Teatrze Groteska w Krakowie, Teatrze Variété w Krakowie, Operze Bałtyckiej w Gdańsku, Operze i Filharmonii Podlaskiej w Białymstoku. Jest współautorem kilkudziesięciu wystaw, a także współzałożycielem i członkiem grup artystycznych Opcja i L14.

 

Zdjęcia: Simona Skrebutenaite

Galeria zdjęć

Najbliższe spektakle

Brak spektakli w najbliższej przyszłości


Śledź nasze social media

Recenzje

Pomysł to arcyciekawy, by nadać piosenkom Kabaretu Starszych Panów taką formułę, ale warto przypomnieć, że w Operze Nova pojawiają się nie tylko duchy. <...> Umiejscowienie akcji scenicznej w przestrzeni, bądź co bądź, spirytystycznej, pozwala reżyserce Justynie Zar na łamanie wszelkich ludzkich norm, zakazów, barier, które, jak się wkrótce okazuje, obowiązują także i w świecie duchów... Co więcej, tak charakterystyczne dla świata żywych uczucia – miłość, stan ostrego zakochania, zazdrość, żale i pretensje, są nie obce i duchom. Stąd akcja sceniczna jest niezwykle dynamiczna, pełna emocjonalnych napięć, którą wspierają tancerki i tancerze Baletu Opery Nova w rolach Duchów, Trupów, Cyrkowców. <...> Nie byłoby jednak tak silnych wrażeń bez scenografii autorstwa Damiana Styrny oraz projekcji multimedialnych Eliasza Styrny. Brawa dla obu twórców za niezwykle inteligentnie skomponowaną przestrzeń, a głównie ścianę, opartą głównie na surrealistycznych i groteskowych grafikach Daniela Mroza, wieloletniego ilustratora tygodnika „Przekrój". Koncepcja ściany przedstawiającej fronton gmachu, budynku, zamku, daje duchom możliwość pojawiania się w oknach, na balkonach, w drzwiach i to na wielu poziomach, głównie poprzez zaskoczenie, tak charakterystyczne dla pojawiających się zjaw. A wszystkie ich działania potęgowane są przez reżysera świateł, Artura Wytrykusa, dla którego nie ma rzeczy niemożliwych, szczególnie gdy chodzi o zaświaty.Justyna Zar, tak skomponowała scenariusz, by z wybranych piosenek z repertuaru Kabaretu Starszych Panów stworzyć sympatyczny w odbiorze ciąg zdarzeń, ujawniających ludzkie namiętności, charaktery, marzenia. I powołuje postaci, które nie zawahają się, by widzom pokazać, jak potrafią kierować ludzkimi losami i je zdeterminować. Ale to jest już zadanie dla fantastycznie utalentowanych artystów Opery Nova, którzy zademonstrowali nie tylko wspaniałe warunki wokalne, ale przede wszystkim aktorskie. Warto tu podkreślić, że śpiewaczki i śpiewacy naszej Opery cudownie czują się zarówno w repertuarze klasycznym, jak i rozrywkowym, porywając serca widowni w okolicach Sylwestra i Nowego Roku.

Iwona Słojewska, 17 października 2023, "Dziennik Teatralny" - http://www.dziennikteatralny.pl/artykuly/w-swiecie-duchow.html

Spektakl jest nostalgiczny a jednak nad wyraz aktualny. Cudownie oczyszczający z rechotu, którym najczęściej kwitujemy dzisiaj estradowców. Zmusza do zastanowienia, własnej interpretacji słów i zaskakujących związków frazeologicznych. Zaiste jest tchnieniem przeszłości, choć bardzo udanie współcześnie zinterpretowanym. Urody całości dodaje to, że jesteśmy niejako czwartą ścianą owego pudełka pełnego duchów i wspomnień, na co idealnie pozwala sala kameralna Opery Nova. Jest tajemniczo i melancholijnie. A duch Jeremiego unosi się zwiewnie nad Brdą i z zadowolenia łka.

Alicja Polewska-Matusewicz, 15 października 2023, "Gazeta Pomorska" - https://pomorska.pl/spiritus-movens-w-operze-nova-w-bydgoszczy-po-drugiej-stronie-rzes-a-duch-przybory-krazy/ar/c13-17985371

Proponujemy również

{title}
26-04-2024

Chińska księżniczka przywieziona ze Lwowa

Premiera „Turandot” J. Pucciniego dla Lwowskiej Opery Narodowej była wydarzeniem wyjątkowym, gdyż wystawiono tę operę po raz pierwszy we Lwowie (i w całej Ukrainie) z okazji 120. rocznicy powstania tamtejszego teatru. Już w sobotę (27 IV o godz. 19.00) spektakl ten będzie wydarzeniem XXX Bydgoskiego Festiwalu Operowego.

{title}
26-04-2024

„Manon” z Wilna zachwyciła na XXX BFO

„Wielka, romantyczna muzyka Masseneta”, „sopran najwyższej próby”, „monumentalna scenografia” przywieziona do Bydgoszczy czteroma tirami i skok z wysokości pięciu metrów - „Manon” Litewskiego Narodowego Teatru Opery i Baletu w Wilnie zachwyciła podczas XXX Bydgoskiego Festiwalu Operowego.

{title}
21-04-2024

„Don Pasquale” rozpoczął XXX BFO!

- Przygotowywanie premiery na jubileuszową edycję festiwalu jest ogromną przyjemnością i zaszczytem jednocześnie. Bardzo cieszę się, że miałem tę radość pracować nad „Don Pasquale” - powiedział reżyser Paweł Szkotak, którego inscenizacja zainaugurowała XXX Bydgoski Festiwal Operowy. 

{title}
19-04-2024

XIV Operowe Forum Młodych towarzyszy XXX BFO

Jest już tradycją, że Bydgoskiemu Festiwalowi Operowemu towarzyszy Operowe Forum Młodych. Nie inaczej jest podczas jubileuszowego XXX BFO. Studenci bydgoskiej Akademii Muzycznej pod opieką swych akademickich mentorów na naszej kameralnej scenie zaprezentują musical oraz operową premierę. Ponadto wieczór z cyklu Mistrz i Jego uczniowie z Profesor Małgorzatą Grelą oraz koncert z wybranymi uczestnikami mistrzowskiego kursu wokalnego Maestro Mariusza Kwietnia!