Darina Gapicz

Darina Gapicz

Solistka Opery Nova w Bydgoszczy.

Ukończyła z wyróżnieniem studia na wydziale wokalno-aktorskim Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy w 2008 r.w klasie śpiewu prof. Leszka Skrli. Ukończyła również kierunek wokalistyki jazzowej na bydgoskiej Akademii Muzycznej.

2008-2010 - współpracowała z Teatrem Muzycznym w Lublinie.
2008-2012 – współpracowała z Operą Nova w Bydgoszczy
2009-2012 – solistka Teatru Muzycznego w Gdyni. Współpracowała z Teatrem Wielkim w Łodzi.
2012 - solistka Opery i Filharmonii Podlaskiej.
Od 2013 roku jest solistką Opery Nova w Bydgoszczy.

W czasie kariery artystycznej Darina Gapicz wykonywała liczne recitale solowe i kameralne, jak również koncertowe wykonania dzieł operowych i oratoryjnych. Dokonała polskiego prawykonania oraz nagrania cyklu pieśni M. Minkova Płacz gitary (Bydgoszcz, 2008). Była zapraszana do udziału w międzynarodowych festiwalach muzycznych w Europie, a nawet na Bliskim Wschodzie.

Uczestniczyła w koncertach oraz kursach mistrzowskich Profesor Teresy Żylis-Gary. Swoje umiejętności doskonaliła również podczas IV Międzynarodowego Kursu Mistrzowskiego Muzyki Barokowej, prowadzonego przez Maestro Paula Esswooda we Florencji (Włochy, 2005). W latach 2003-2005 występowała na deskach Teatru Polskiego w Bydgoszczy. Uczestniczyła w takich przedstawieniach, jak: The Tragedy of King Richard the III (Ryszard III) W. Shakespeare’a, Auto da Compadecída (Testament Psa) A. Suassuny.

Darina jest laureatką licznych nagród, uczestniczyła w różnorodnych projektach i koncertach, występowała jako solistka w przedstawieniach muzyczno-teatralnych, udzielała się jako instruktor wokalu podczas rozmaitych warsztatów i festiwali, współpracowała ze wspaniałymi muzykami sceny klasycznej i jazzowej. W 2019 roku otrzymała Nagrodę Prezydenta Bydgoszczy z okazji Międzynarodowego Dnia Teatru. 

Repertuar

Na scenie Opery Nova występuje w rolach:

Recenzje

W postaci Księżnej Eboli zachwyca Darina Gapicz. Zwłaszcza w scenie z Don Carlosem, gdzie jej mezzosopran rozbrzmiewa niezwykle bogatym wachlarzem emocji; od miłości, poprzez zawód, do furiackiej wręcz złości. A ileż w jej głosie i grze jest ekspresji! To nie tylko znakomita śpiewaczka, ale i aktorka. Świetna też ruchowo. Bardzo żywiołowa. Ciekawie prezentuje się nawet w niemej, łóżkowej scenie z Królem… (…).
Anita Nowak, Don Carlos i Elżbieta w ogrodzie, a Eboli z Królem w łóżku,
portal Teatr Dla Was, 24.04.2016.

Największe wrażenie - co niejako wyraziła także publiczność wielominutową owacją - wywarli kreujący postaci Markiza Posy i Księżnej Eboli: Stanisław Kuflyuk i Darina Gapicz.
Barbara Mielcarek-Krzyżanowska, Od "Don Carlosa do Dziwnych losów Jane Eyre, Twoja Muza nr 3, 29-06-2016

W Rycerskości wieśniaczej solistka Opery Nova Darina Gapicz, aktorsko i wokalnie stworzyła bardzo wiarygodny i gorzki portret kobiety odrzuconej przez mężczyznę. Jej mezzosopran przybierał różne odcienie. Początkowo wyrażał nieśmiałość, zagubienie, by wraz z rozwijającymi się wydarzeniami wybrzmieć coraz bardziej dramatycznie. Gniew i rozpacz zamieniają się w nienawiść, a ich natężenie podkreślają dźwięki muzyki. Jej Santuzza w duecie z Mammą Lucią jest bardzo poruszająca, a kiedy wyjawia Alfiowi prawdę o Loli, barwa jej głosu zwiastuje nadciągającą katastrofę.
Ilona Słojewska, www.teatrdlawas.pl, 2013 r.

Na pewno zaskoczeniem była Darina Gapicz w roli Jasia. Nie tylko dlatego, że dziewczyna zagrała rolę chłopaka, ale głównie dlatego, że nie tylko świetnie śpiewała, ale również znakomicie aktorsko namalowała postać  ciągle zbuntowanego głodomora i trzpiota zarazem. Jeśli wziąć pod uwagę, że Darina jest jeszcze studentką w bydgoskiej Akademii Muzycznej, a do tego Ukrainką, to z pewnością zdziwić też może konkluzja dyrektora Macieja Figasa. Wyznał on, że Darina od samego początku ujęła go tym, że najlepiej podawała polski tekst tej bajki.
Marek K. Jankowiak, Jaś nie taki przestraszony, Gazeta Pomorska nr 102/30.04/01.05.08