Janusz Żak
Bas-baryton.
Urodził się w 1987 roku w Wejherowie. Od najmłodszych lat zdradzał zainteresowania muzyczne, występując na estradzie oraz grając na fortepianie, gitarze i kontrabasie. Swoje pierwsze zawodowe doświadczenia sceniczne zdobywał na deskach Teatru Muzycznego im. D. Baduszkowej w Gdyni. W roku 2015 ukończył studia śpiewu solowego na wydziale wokalno-aktorskim Akademii Muzycznej w Gdańsku. Od roku 2016 jest solistą Opery Nova w Bydgoszczy, gdzie wykonuje m.in. partie: Mefistofelesa w Fauście Ch. Gounoda, Figara w Weselu Figara i Guglielma w Così fan tutte W. A. Mozarta, Dulcamary w Napoju miłosnym G. Donizettiego, Colline w Cyganerii G. Pucciniego oraz Zbigniewa w Strasznym Dworze S. Moniuszki.
Jako solista gościnny wystąpił na scenach Polskiej Opery Królewskiej w Warszawie (Zbigniew w Strasznym Dworze S. Moniuszki), Opery na Zamku w Szczecinie (Guglielmo w Così fan tutte W. A. Mozarta) oraz Opery Bałtyckiej w Gdańsku (Colline w Cyganerii G. Pucciniego). Koncertuje w kraju i za granicą wykonując repertuar operowy, pieśniarski oraz oratoryjno-kantatowy. Jest laureatem III nagrody 53. Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. Antonína Dvořáka w Karlovych Varach (2018).
Repertuar
W Operze Nova wykonuje następujące partie:
- Figaro w Weselu Figara W. A. Mozarta,
- Dulcamara w Napoju miłosnym G. Donizettiego,
- Colline w Cyganerii G. Pucciniego,
- Przemawiający w Czarodziejskim flecie W. A. Mozarta,
- Komisarz w Madama Butterfly G. Pucciniego,
- Markiz d'Obigny w Traviacie G. Verdiego,
- Pistola w Falstaffie G. Verdiego,
- Mnich w Don Carlosie G. Verdiego,
- Zuniga w Carmen G. Bizeta,
- Janusz i Dziemba w Halce S. Moniuszki,
- Jagu w Manru I. J. Paderewskiego,
- Frank w Zemście nietoperza J. Straussa,
- Rajca i Maciek w Awanturze w Recco M. Małeckiego,
- Zbigniew w Strasznym dworze S. Moniuszki,
- Wykrzyknik w Operowym zawrocie głowy M. Małeckiego,
- Guglielmo w Cosi fan tutte W. A. Mozarta,
- Mefistofeles w Fauście Ch. Gounoda.
Recenzje
Jacek Glugla
Ilona Słojewska, "Dziennik Teatralny"
Ilona Słojewska, Dziennik Teatralny Bydgoszcz, 29 kwietnia 2017