Małgorzata Ratajczak
W 1989 r. ukończyła wydział Wokalno-Aktorski Akademii Muzycznej w Bydgoszczy w klasie Ireny Maculewicz–Żejmo. Będąc na 5. roku studiów została solistką Państwowej Opery w Bydgoszczy (dzisiejsza Opera Nova), którą pozostaje do dziś.
Już w roku 1984 została laureatką I nagrody w Konkursie im. Stanisława Moniuszki w Kudowie Zdroju. W 1990 r. na Międzynarodowym Konkursie Wokalnym we Wrocławiu zdobyła II nagrodę w kategorii operowej oraz Nagrodę Specjalną za wykonanie arii polskiej. W 1992 r. została półfinalistką Konkursu Wokalnego "Belvedere" w Wiedniu. W 1994 r. uzyskała wyróżnienie oraz dwie Nagrody Specjalne na Konkursie im. Adama Didura w Bytomiu. W czerwcu 2005 r. została finalistką Monte Carlo World Voice Masters Competition. W maju 2001 roku brała czynny udział w Kursie Mistrzowskim prowadzonym przez maestrę Fiorenzę Cossotto, z którą to pracowała nad partią Azuceny z opery Trubadur G. Verdiego. Zaowocowało to sukcesem podczas premiery tej opery w 2002 r. na scenie Lucent Danstheater Den Haag w Holandii.
Artystka współpracuje z wieloma teatrami muzycznymi w kraju, między innymi z Operą Bałtycką w Gdańsku, Operą Śląską w Bytomiu, Operą Krakowską, Teatrem Wielkim w Łodzi, Teatrem Muzycznym w Poznaniu oraz Operą na Zamku w Szczecinie. Z zespołem Teatru Wielkiego w Łodzi, Opery Śląskiej w Bytomiu, Opery Nova oraz z Agencją Artystyczną Pro Musica odbyła kilka tournée po Szwajcarii, Norwegii, Austrii, Francji, Belgii, Holandii, Hiszpanii oraz Niemczech, goszcząc w tak prestiżowych salach, jak: Gewandhaus w Lipsku, Festspiel und Kongresshaus w Bregencji, Theater am Aegi w Hanowerze, Philharmonie w Berlinie, Philharmonie w Monachium, Rotterdamse Schouwburg w Rotterdamie, Teatro De La Maestranza (Sewilla) czy Tonhalle Zürich.
Od 1 września 1991 r. do 31 sierpnia 2016 r. była również pedagogiem śpiewu w Państwowej Szkole Muzycznej I i II stopnia w Inowrocławiu. W grudniu 2010 r. uzyskała tytuł doktora sztuki muzycznej w dyscyplinie – wokalistyka, a we wrześniu 2012 r. tytuł doktora habilitowanego.
W maju 2013 roku artystka otrzymała Medal Zasłużony dla Kultury Polskiej przyznany przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, w maju 2018 r. statuetkę Ariona – najważniejszą nagrodę Sekcji Teatrów Muzycznych ZASP (za całokształt pracy artystycznej z okazji 30 lat na scenie), zaś w 2021 roku Brązowy Medal Zasłużony Kulturze Gloria Artis. Od roku 2015 prowadzi klasę śpiewu solowego w Akademii Muzycznej w Krakowie.
Repertuar
- Carmen w Carmen G. Bizeta,
- Suzuki w Madama Butterfly G. Pucciniego,
- Jadwiga i Cześnikowa w Strasznym dworze Moniuszki,
- Fenena w Nabucco G. Verdiego,
- Czipra w Baronie cygańskim J. Straussa,
- Berta w Cyruliku sewilskim G. Rossiniego,
- książę Gigi Orlovsky w Zemście nietoperza J. Straussa,
- Niclausse w Opowieściach Hoffmanna J. Offenbacha,
- Azucena w Trubadurze G.Verdiego
- Amneris w Aidzie G. Verdiego,
- Santuzza oraz Mamma Luciaw Rycerskości wieśniaczej P. Mascagniego,
- Mallika w Lakme L. Delibesa,
- Jadwiga i Aza w Manru I.J. Paderewskiego,
- Gertruda w Jasiu i Małgosi E.Humperdincka,
- Laura w Giocondzie A.Ponchiellego,
- Jezibaba w Rusałce A.Dworzaka
- Księżna Izabela w Księżniczce Czardasza I. Kalmana,
- Księżniczka Clarissa w Miłości do trzech pomarańczy S. Prokofiewa,
- Maddalena w Rigoletcie G. Verdiego,
- Pani Quickly w Falstaffie G. Verdiego,
- Zita w Giannim Schicchim G. Pucciniego,
- Dowódca Barbaresków w Awanturze w Recco,
- Marta Schwerlein w Fauście Ch. Gounoda,
- Praskowia w Wesołej wdówce.