Katarzyna Nowak-Stańczyk

Katarzyna Nowak-Stańczyk

Studiowała na wydziale Wokalno-Aktorskim Akademii Muzycznej w Łodzi (1989 rok - dyplom z wyróżnieniem w klasie prof. Jadwigi Pietraszkiewicz). Już na piątym roku studiów została zaangażowana jako solistka Teatru Wielkiego w Łodzi. W 1989 r. podjęła pracę w bydgoskiej Operze, debiutując partią Gildy w operze G. Verdiego Rigoletto. W tym samym roku wzięła udział w Międzynarodowym Konkursie Wokalnym w Bilbao (Hiszpania), którego została półfinalistką. W 1990 r. została laureatką Międzynarodowego Konkursu Wokalnego w Pretorii. W roku 1991 w Holandii wykonała partię tytułową w premierze opery G. Donizettiego Łucja z Lammermoor. W 1992 r. otrzymała angaż do Teatru Wielkiego w Łodzi. Od 1992 do 1995 była solistką Teatru Wielkiego w Poznaniu. Jednocześnie koncertowała z orkiestrami filharmonicznymi w kraju i poza jego granicami, biorąc udział w licznych międzynarodowych festiwalach.

 

W 1998 r. przystąpiła do Polskiego Stowarzyszenia Pedagogów Śpiewu. W 2003 r. otworzyła przewód doktorski w Akademii Muzycznej im. F. Nowowiejskiego w Bydgoszczy. Obroniła go partią Violetty w operze G. Verdiego Traviata na scenie Opery Nova w Bydgoszczy 17 maja 2003 r. We wrześniu tego roku podjęła ponownie pracę w tejże operze, a w październiku w Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy.

 

30 maja 2005 r. Katarzyna Nowak-Stańczyk otrzymała tytuł doktora habilitowanego. 18 października 2012 r. został jej przyznany tytuł profesora, który wręczył Prezydent RP Bronisław Komorowski w dniu 23 stycznia 2013 r.

 

Katarzyna Nowak-Stańczyk w swojej karierze wystąpiła w ponad 2000 spektakli operowych. Za osiągnięcia artystyczne otrzymała nagrody: Brązowy Medal Gloria Artis, nagrodę Prezydenta Miasta Zduńskiej Woli - Ambasador Kultury, dwukrotnie nagrodę Prezydenta Miasta Bydgoszczy, Marszałka Województwa Kujawsko-Pomorskiego i dwukrotnie Nagrodę Rektora Akademii Muzycznej w Bydgoszczy. W styczniu 2015 r. otrzymała order Zasłużony dla Kultury Polskiej od Prezydenta RP. 13 kwietnia 2019 r. partią Violetty w spektaklu spektaklu La Traviata Katarzyna Nowak-Stańczyk świętowała jubileusz 30-lecia pracy artystycznej. 

Repertuar

Recenzje

Komicznym talentem szczególnie zniewala para książęca Dowgiałło-Różyckich - Ryszard Smęda jako Stanisław Janina i Katarzyna Nowak-Stańczyk - Izabela. Przy czym Księżna dodatkowo porywa też publiczność znakomitym wykonaniem arii Kamilli oraz zaskakuje sprawnością ruchową i wdziękiem w kankanie.
Księżniczka czardasza, Anita Nowak, Teatr dla Was, 29.04.2014

Gioconda Katarzyny Nowak-Stańczyk to bardzo udana kreacja. Śpiewaczka ma spore doświadczenie aktorskie i ze swobodą porusza się po scenie, koncentrując na sobie uwagę widowni.
"La Gioconda", Dawid Komuda, "Gazeta Wyborcza", 27.04.2010

Tytułowa partia została przygotowana przez Katarzynę Nowak-Stańczyk niezwykle starannie, z dbałością o wyrazistość dramaturgiczną spektaklu. Solistka zachwyciła urodą swego głosu, była przejmująca i wzruszająca w wymiarze aktorskim. Wiarygodnie pod względem emocjonalnym przekazywała każdy niuans tęsknoty, nadziei, bólu i rozpaczy tytułowej bohaterki. Nigdy, nawet najbardziej patetyczny odruch, nie przeradza się w jej interpretacji w egzaltację. (...) Wokalnie Nowak-Stańczyk równie dobrze radziła sobie z dramatycznymi kulminantami, co z miejscami typowo lirycznymi, niosącymi wzruszenie i litość.
Madama Butterfly, Wiesław Kowalski, Bydgoski Informator Kulturalny, styczeń 2008

Bydgoska śpiewaczka stworzyła kobietę z krwi i kości. Prawdziwą panterę. Dystyngowana i tajemnicza, jak na kobietę Wschodu przystało, a przy tym namiętna, gorąca. Wszystko podkreślone interpretacją, gracją ruchów. Artystka nie boi się pokazywać seksualności Lakme. Po raz pierwszy zobaczyłam w operze scenę erotyczną, w której wcale nie pojawiają się obnażone ciała, a jednak robi wrażenie. (...) Koloraturowa aria z dzwoneczkami Lakme do dziś dźwięczy mi w uszach, a cudowny duet z pierwszego aktu jest prawdziwą perełką.
Lakme, Katarzyna Kaczór, Express Bydgoski, 25.04.2005

Galeria zdjęć