Z libretta:
W oknie domu Doktora Coppeliusa nieruchomo siedzi piękna dziewczyna czytająca książkę, uchodząca za jego córkę – Coppelię. Wzbudza niepokój w sercu Swanildy, która zauważa, że jej narzeczony, Franz zbytnio interesuje się dziewczyną. Aby sprawdzić, czy nie spotyka się z tajemniczą postacią z okna, Swanilda obserwuje młodzieńca z ukrycia.
Gdy zapada zmrok, Doktor Coppelius wychodzi ze swojego domu. Gubi klucz i nie zauważywszy tego, odchodzi. Swanilda bez wahania zabiera klucz i wraz z koleżankami wkrada się do domu. Po ich wejściu zjawia się Franz, który również próbuje dostać się do środka.
Pracownia Doktora Coppeliusa jest pełna lalek. Swanilda i jej koleżanki ostrożnie odsłaniają kotarę przy oknie, przekonując się, że tajemnicza dziewczyna to… lalka. Dziewczęta zafascynowane lalkami włączają je i bawią się, nie spostrzegając powracającego Coppeliusa, który rzuca się na nie. Wszystkie uciekają, tylko Swanilda chowa się za kotarą. Przez okno wkrada się jednak nowy intruz – Franz. Ku zdziwieniu Swanildy, Doktor ciepło go przyjmuje i częstuje winem, po którym młodzieniec zasypia.
Coppelius rozpoczyna swoje czary mające ożywić lalkę, w którą chce tchnąć duszę wydobytą z młodzieńca. Nagle Coppelia zaczyna się poruszać i tańczyć! Wychodzi jej to bardzo niesfornie, niszczy inne, cenne lalki, przewraca je i próbuje obudzić Franza. Coppelius – zaszokowany i zachwycony domniemanym sukcesem - nie orientuje się, że lalką jest przebrana Swanilda. Dziewczynie udaje się obudzić i uratować ukochanego od grożącego mu niebezpieczeństwa.
Odbywają się uroczystości zaślubin Franza i Swanildy. Pojawia się rozzłoszczony Doktor Coppelius, któremu Swanilda pragnie wynagrodzić wyrządzone szkody w pracowni i ofiarowuje mu swój posag. Burmistrz nie zgadza się i sam wręcza Doktorowi sakiewkę z pieniędzmi. Rozpoczyna się świętowanie, któremu towarzyszą tańce.
W połowie XIX wieku największą zasługę dla rozwoju baletu mieli dwaj współcześni sobie kompozytorzy: Francuz Léo Delibes ( 1836-1891) i Rosjanin Piotr Czajkowski (1840-1893). Obaj twórcy podnieśli wartość muzyki baletowej, która przedtem była bezwzględnie podporządkowana choreografii. Zanim jednak Delibes zasłynął swymi czołowymi dziełami, baletami i operami, przeszedł drogę tworzenia operetek (niekiedy wspólnie z Offenbachem). Zainteresowania baletem przejął od Adolphe Adama.
Przełomowym momentem w twórczości Delibesa było napisanie wraz z Ludwikiem Minkusem baletu La Source (Źródło). W walcu z tego baletu - obok późniejszych walców z Coppelii i Sylwii - zaprezentował się jako mistrz tej wytwornej formy.
Szczytem twórczości baletowej Delibesa stała się właśnie Coppelia. Poziomem muzycznym dorównuje ona baletom Czajkowskiego, który wysoko cenił Delibesa. (Coppelia powstała w 1870, Jezioro Łabędzie w 1876 r.). Libretto o tematyce lalkowej podsunął sławny choreograf francuski, Saint-Leon. Jest ono oparte na noweli wielkiego romantycznego pisarza i muzyka, E. T. A . Hoffmanna i wykazuje podobieństwo tematyczne do opery Offenbacha Opowieści Hoffmanna.
Licencja na wystawienie utworu została wydana przez Stowarzyszenie Autorów ZAiKS.
Postać Mikołaja Kopernika od wielu lat pozostaje inspiracją zarówno dla badaczy nauk ścisłych czy historyków, jak i artystów. Rok 2023 ogłoszono Rokiem Mikołaja Kopernika, co wiąże się z 550. rocznicą urodzin i 480. rocznicą śmierci słynnego astronoma.Zachęcamy uczniów bydgoskich szkół podstawowych, w wieku od 6 do 15 lat, do udziału w konkursie plastycznym. Zadanie polega na przygotowaniu dowolną techniką pracy przedstawiającej postać astronoma jako człowieka o wielu talentach, nie tylko wybitn...
W poniedziałek, 27 marca rozpoczynamy sprzedaż biletów na spektakle czerwcowe. To ostatnia szansa, aby zobaczyć ulubione tytuły lub odkryć zupełnie nowe przed nadchodzącą przerwą między sezonami artystycznymi.Czerwiec rozpocznie Baron Cygański - na tę lubianą operetkę zapraszamy 3 i 4 czerwca. Strauss ten właśnie tytuł uważał za swe największe kompozytorskie osiągnięcie, a bilety na spektakl sprzedają się błyskawicznie.10 i 11 czerwca czeka na widzów Falstaff Verdiego. Jak pisał Wiesław Kowalski...
TransParada to pierwsza z gościnnych prezentacji w ramach 29. Bydgoskiego Festiwalu Operowego, w wykonaniu Rijeka Ballet Company (Chorwacja).Spektakl stworzyły znane nazwiska współczesnej choreografii: Maša Kolar, Filipe Portugal, Mauro Bigonzetti, Andonis Foniadakis, Marco Goecke, Nadav Zelne. Ich niepokojące, zabawne i zaskakujące choreografie to intensywne i drapieżne „dialogi” tancerzy z muzyką Debussy’ego, Ravela, Rossiniego, Strawińskiego. Spektakl rekomendowany dla widzów dorosłych.
29. Bydgoski Festiwal Operowy zainauguruje Wesoła wdówka Franza Lehára z librettem Victora Léona i Leo Steina w polskiej wersji językowej.