COPPELIA

COPPELIA

Coppelia:
balet komiczny w 3 aktach
Kompozytor:
Léo Delibes
Libretto:
Charles Nuitter i Arthur Saint-Léon (wg nowel E.T.A.Hoffmanna “Der Sandmann” i “Die Automaten”)
Data premiery:
09.11.2019
Czas:
2 godziny 40 minut, w tym 2 przerwy. Uwaga, realizacja we fragmentach spektaklu przewiduje użycie dymu na scenie.
Wykonawcy:
Balet i Orkiestra Opery Nova

Realizatorzy

Choreografia:
Jacek Tyski
Kierownictwo muzyczne:
Scenografia i reżyseria świateł:
Olga Skumiał
Kostiumy:
Firma SoFancy - Paweł Koncewoj
Stylista fryzur i charakteryzacja:
Marek Bryczyński
Projekcje multimedialne:
Piotr Bednarczyk
Asystenci choreografa:
Marcin Krajewski, Olga Karpowicz
Asystent dyrygenta:
Opracowanie materiałów orkiestrowych:
Paweł Grajnert

OBSADY

Aptekarz:
Coppelia lalka:
Dyryguje:

OPIS

Z libretta:

W oknie domu Doktora Coppeliusa nieruchomo siedzi piękna dziewczyna, czytająca książkę, uchodząca za jego córkę - Coppelię. Wzbudza niepokój w sercu Swanildy, która zauważa, że jej narzeczony Franz zbytnio interesuje się dziewczyną. Aby sprawdzić, czy nie spotyka się z tajemniczą postacią z okna, Swanilda obserwuje młodzieńca z ukrycia.

Gdy zapada zmrok, Doktor Coppelius wychodzi ze swojego domu. Gubi klucz i nie zauważywszy tego, odchodzi. Swanilda bez wahania zabiera klucz i wraz z koleżankami wkrada się do domu. Po ich wejściu zjawia się Franz, który również próbuje dostać się do środka.

Pracownia Doktora Coppeliusa jest pełna lalek. Swanilda i jej koleżanki ostrożnie odsłaniają kotarę przy oknie, przekonując się, że tajemnicza dziewczyna to… lalka. Dziewczęta zafascynowane lalkami włączają je i bawią się, nie spostrzegając powracającego Coppeliusa, który rzuca się na nie. Wszystkie uciekają, tylko Swanilda chowa się za kotarą. Przez okno wkrada się jednak nowy intruz - Franz. Ku zdziwieniu Swanildy, Doktor ciepło go przyjmuje i częstuje winem, po którym młodzieniec zasypia. 

Coppelius rozpoczyna swoje czary, mające ożywić lalkę, w którą chce tchnąć duszę wydobytą z młodzieńca. Nagle Coppelia zaczyna się poruszać i tańczyć! Wychodzi jej to bardzo niesfornie, niszczy inne, cenne lalki, przewraca je i próbuje obudzić Franza. Coppelius - zaszokowany i zachwycony domniemanym sukcesem - nie orientuje się, że lalką jest przebrana Swanilda. Dziewczynie udaje się obudzić i uratować ukochanego od grożącego mu niebezpieczeństwa.

Odbywają się uroczystości zaślubin Franza i Swanildy. Pojawia się rozzłoszczony Doktor Coppelius, któremu Swanilda pragnie wynagrodzić wyrządzone szkody w pracowni i ofiarowuje mu swój posag. Burmistrz nie zgadza się i sam wręcza Doktorowi sakiewkę z pieniędzmi. Rozpoczyna się świętowanie, któremu towarzyszą tańce.

W połowie XIX wieku największą zasługę dla rozwoju baletu mieli dwaj współcześni sobie kompozytorzy: Francuz Léo Delibes (1836-1891) i Rosjanin Piotr Czajkowski (1840-1893). Obaj twórcy podnieśli wartość muzyki baletowej, która przedtem była bezwzględnie podporządkowana choreografii. Zanim jednak Delibes zasłynął swymi czołowymi dziełami, baletami i operami, przeszedł drogę tworzenia operetek (niekiedy wspólnie z Offenbachem). Zainteresowania baletem przejął od Adolphe Adama.

Przełomowym momentem w twórczości Delibesa było napisanie wraz z Ludwikiem Minkusem baletu La Source (Źródło). W walcu z tego baletu - obok późniejszych walców z Coppelii i Sylwii - zaprezentował się jako mistrz tej wytwornej formy. 

Szczytem twórczości baletowej Delibesa stała się właśnie Coppelia. Poziomem muzycznym dorównuje ona baletom Czajkowskiego, który wysoko cenił Delibesa (Coppelia powstała w 1870, Jezioro Łabędzie w 1876 r.). Libretto o tematyce lalkowej podsunął sławny choreograf francuski, Saint-Leon. Jest ono oparte na noweli wielkiego romantycznego pisarza i muzyka, E. T. A . Hoffmanna i wykazuje podobieństwo tematyczne do opery Offenbacha Opowieści Hoffmanna.

Licencja na wystawienie utworu została wydana przez Stowarzyszenie Autorów ZAiKS. Wykonania odbywają się za zgodą wydawnictwa Heugel Edition (Wise Music Group).

Galeria zdjęć

Najbliższe spektakle

Brak spektakli w najbliższej przyszłości


Śledź nasze social media

Recenzje

Proponujemy również

{title}
21-04-2024

„Don Pasquale” rozpoczął XXX BFO!

- Przygotowywanie premiery na jubileuszową edycję festiwalu jest ogromną przyjemnością i zaszczytem jednocześnie. Bardzo cieszę się, że miałem tę radość pracować nad „Don Pasquale” - powiedział reżyser Paweł Szkotak, którego inscenizacja zainaugurowała XXX Bydgoski Festiwal Operowy. 

{title}
19-04-2024

XIV Operowe Forum Młodych towarzyszy XXX BFO

Jest już tradycją, że Bydgoskiemu Festiwalowi Operowemu towarzyszy Operowe Forum Młodych. Nie inaczej jest podczas jubileuszowego XXX BFO. Studenci bydgoskiej Akademii Muzycznej pod opieką swych akademickich mentorów na naszej kameralnej scenie zaprezentują musical oraz operową premierę. Ponadto wieczór z cyklu Mistrz i Jego uczniowie z Profesor Małgorzatą Grelą oraz koncert z wybranymi uczestnikami mistrzowskiego kursu wokalnego Maestro Mariusza Kwietnia! 

{title}
16-04-2024

Na pamiątkę z jubileuszowego Festiwalu

Z okazji jubileuszowej edycji Festiwalu my wzięliśmy na druk, a Państwo weźcie na pamiątkę torbę XXX Bydgoskiego Festiwalu Operowego, plakat oraz folder, który poprowadzi przez nasz festiwalowy pejzaż sztuk! Jubileuszowa edycja limitowana dostępna jest w Butiku Operowym, czynnym w przerwach spektakli oraz po ich zakończeniu. Zapraszamy!

{title}
11-04-2024

Wkrótce sprzedaż biletów na wrześniowe spektakle

Szanowni Państwo,bilety na wrześniowe spektakle z repertuaru Opery Nova będą dostępne od poniedziałku, 29 kwietnia - sprzedaż rozpoczynamy o godz. 8.30 w kasie stacjonarnej, jak i online.