Maciej Figas
Ukończył Wydział Wychowania Muzycznego i Rytmiki Akademii Muzycznej w Gdańsku oraz Wydział Kompozycji, Dyrygentury i Teorii Muzyki Akademii Muzycznej w Poznaniu (kierunek studiów: dyrygentura) w klasie prof. Witolda Krzemieńskiego. Przez dwa lata był studentem Wydziału Wokalno-Aktorskiego gdańskiej uczelni.
Pracę zawodową rozpoczął w styczniu 1988 roku w Operze Nova w Bydgoszczy, najpierw jako asystent dyrygenta, później dyrygent, a od kwietnia 1991 roku jako jej dyrektor artystyczny. W tym samym roku ukończył Podyplomowe Studium Marketingu w sferze kultury i sztuki Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu. W listopadzie 1992 roku powołany został na stanowisko dyrektora Opery Nova, które piastuje do dziś.
W repertuarze ma szereg przedstawień operowych, baletowych, operetkowych, a także musicalowych. Na scenie Opery Nova sprawował kierownictwo muzyczne oper: Carmen Georges’a Bizeta, Mały kominiarczyk Benjamina Brittena, Krótkie życie Manuela de Falli, Nabucco, Rigoletto i Traviata Giuseppe Verdiego, Gianni Schicchi, Siostra Angelica, Turandot, Tosca i Madama Butterfly Giacoma Pucciniego, Mefistofeles Arriga Boita, Opowieści Hoffmanna Jacques’a Offenbacha, Manru Ignacego Jana Paderewskiego, Rusałka Antonina Dvořáka, operetek: Wesoła wdówka i Kraina uśmiechu Franza Lehára, Zemsta nietoperza i Baron cygański Johanna Straussa, Hrabina Marica Emmericha Kálmána, musicalu My Fair Lady Frederica Loewego – Alana J. Lernera, baletów: Dziadek do orzechów Piotra Czajkowskiego, Kopciuszek oraz Romeo i Julia Sergiusza Prokofiewa, Stabat Mater i Harnasie do muzyki Karola Szymanowskiego, Coppelia Leo Delibes'a , prapremiery Kota w Butach Bogdana Pawłowskiego. Gościł na scenach muzycznych Niemiec, Holandii, Belgii i Luksemburga, prowadząc wiele spektakli i koncertów. Ma w swoim dorobku fonograficznym nagranie opery Stanisława Moniuszki Straszny dwór, dokonane pod jego dyrekcją w 1994 roku, pierwszą w historii fonografii rejestrację w technice DVD opery Manru Ignacego Jana Paderewskiego, uhonorowaną w 2013 roku przez l'Academie du Disque Lyrique w Paryżu prestiżową nagrodą Złoty Orfeusz, a także nagranie pierwszej polskiej realizacji opery Rusałka Antonina Dvořáka na DVD oraz Blu-Ray.
Inicjator corocznego (od 1994 roku) Bydgoskiego Festiwalu Operowego, którego 26. dotychczasowych edycji było znakomitą formą promocji sztuki operowej i animacji życia kulturalnego miasta. Dwukrotnie uhonorowany nagrodą Bydgoszczanina Roku przyznawaną przez lokalne media. Jest także pierwszym laureatem nagrody Ambasador Regionu (2007 r.) oraz jednym z laureatów plebiscytu Bydgoszczanin Stulecia (2020 r.). Odznaczony Medalem Zasłużony Kulturze Gloria Artis oraz Złotym Krzyżem Zasługi za działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania kultury. W 2019 roku otrzymał stopień naukowy doktora.