TURANDOT Giacomo Puccini

TURANDOT Giacomo Puccini

TURANDOT Giacomo Puccini

TURANDOT:
nieukończona opera w trzech aktach
Kompozytor:
Giacomo Puccini
Libretto:
Giuseppe Adami i Renato Simoni na podstawie sztuki Turandot Carla Gozziego. Libretto w języku włoskim z tłumaczeniem (napisy) na język polski.
Data premiery:
20 listopada 2020 r.
Spektakl podczas XXX BFO:
27 IV 2024 r., godz. 19
Czas trwania:
150 minut
Wykonawcy:
Soliści, chór i balet Lwowskiej Opery Narodowej; Chór dziecięcy Państwowego Zespołu Szkół Muzycznych im. Artura Rubinsteina w Bydgoszczy - przygotowanie chóru: Agnieszka Sowa.

Realizatorzy

Reżyser :
Michał Znaniecki (Polska)
Dyrygent sceniczny:
Iwan Czeredniczenko
Dyrygent:
Mychajło Dutchak
Chórmistrz - producent:
Vadym Yatsenko
Chórmistrz:
Iryna Koval
Scenografia:
Luigi Scoglio (Włochy)
Konsultant scenografa:
Tadei Ryndzak
Choreografia:
Diana Theocharidis (Argentyna)
Projektantka kostiumów:
Małgorzata Słoniowska (Polska)
Reżyser świateł:
Dariusz Albrycht (Polska)
Asystenci choreografki:
Stratos Mpapagianakis (Grecja), Ihor Khramov, Kostantinos Kafandaris (Grecja)
Asystentka kostiumografki:
Zhanna Maletska

Obsada

Turandot:
Kateryna Mykolayko
Timur, zdetronizowany król Tatarów:
Taras Berezhanskyi
Kalaf, jego syn, nieznany książę:
Oleksandr Cherevyk
Liù, niewolnica:
Olesya Bubela
Ping:
Petro Radeyko
Pang:
Vitaly Rozdaigora
Pong:
Oleg Sadetskyi
Mandaryn:
Yuriy Shevchuk
Cesarz Altoum:
Yuriy Getsko

Opis

Goście ze Lwowa na XXX Bydgoski Festiwal Operowy przywiozą dzieło Giacomo Pucciniego „Turandot”, którego efektowna inscenizacja powstawała w wyjątkowych okolicznościach. Na naszej festiwalowej scenie lwowska „Turandot” 27 IV 2024 r.

„Turandot” G. Pucciniego Lwowskiej Opery Narodowej Fot. Rusłan Łytwyn


„Turandot” G. Pucciniego w inscenizacji Lwowskiej Opery Narodowej przenosi widzów do czasów starożytnych Chin, kiedy budowano Wielki Mur Chiński i powstawała legendarna armia terakotowa, jaka miała chronić imperium w świecie rzeczywistym, jak i zaświatach. W spektaklu ponad setka skamieniałych postaci armii terakotowej ucieleśnia naocznych świadków, w których współczucie budzi dopiero tragedia w finale opery.


Zimna i nie do zdobycia, o nieziemskiej urodzie, chińska księżniczka Turandot poślubi tego, który odgadnie jej trzy zagadki. Jak dotąd nikomu się to nie udało: oczekiwano, że dziesiątki książąt zostaną stracone, gdy tylko wzejdzie blady księżyc.

W tłumie przed pałacem cesarskim pojawia się książę tatarski Kalaf. Właśnie odnalazł swojego ojca, zdetronizowanego króla Tatarów, którego przez cały czas na wygnaniu wspierała wierna niewolnica Liu. Książę raz posłał Liu krótki uśmiech i od tego czasu dziewczyna kocha go czule…

Przeszłość, rodzina i oddanie – wszystko to jednak blaknie przed urzekającym pięknem Turandot. Książę jest zaślepiony pragnieniem miłości. Czy uda mu się odgadnąć zagadkę Turandot i dlaczego zwycięstwo zamieni się w horror, który rozwieje złudzenia namiętności? Tego dowiecie się Państwo w efektownej inscenizacji opery „Turandot” G. Pucciniego Lwowskiej Opery Narodowej, której artyści gościć będą w Bydgoszczy podczas XXX BFO.

„Turandot” G. Pucciniego Lwowskiej Opery Narodowej Fot. Rusłan Łytwyn


Po ostatnią z oper Pucciniego postanowiono sięgnąć we Lwowie (i to po raz pierwszy!), by uczcić 120-lecie Lwowskiej Opery Narodowej

Jubileusz w 2020 roku zbiegł się jednak z pandemią i związanymi z nią restrykcjami. Dlatego praca nad produkcją odbywała się zdalnie, łącząc w trybie online realizatorów z: Polski na czele z reżyserem Michałem Znanieckim (wg projektów Małgorzaty Słoniowskiej uszyto ponad 186 kostiumów, reżyserią świateł zajął się Dariusz Albrycht), Grecji (choreografię przygotowała Diana Theocharidis), Włoch (barwna scenografia autorstwa Luigi Scoglio) oraz Ukrainy (dyrygent-producent Iwan Czeredniczenko). 

Nie lada wyzwaniem było zgrać całość z zespołami solistów, chórem i baletem Narodowej Opery we Lwowie, komunikując się poprzez internetowe łącza. Sztuka ta jednak udała się, co potwierdziła publiczność, oglądająca nie zdalnie lecz na żywo spektakle przedpremierowe, jak i premierowe: 20 XI oraz 26 i 27 XI 2020 r.

„Turandot” G. Pucciniego Lwowskiej Opery Narodowej Fot. Rusłan Łytwyn

Galeria zdjęć

Najbliższe spektakle

Recenzje

Od pierwszych chwil widoczny jest rozmach przedstawienia, które wyreżyserował w trudnym czasie pandemii Michał Znaniecki.

Wrażenie na widzach robi potężna muzyka Pucciniego wykonywana przez Orkiestrę Opery Lwowskiej, głosy solistów i chóru a także imponujące kostiumy autorstwa Małgorzaty Słoniowskiej.

Tytułowa Turandot to okrutna chińska księżniczka, która kandydatom do swojej ręki zadaje trzy zagadki. Jeśli prawidłowo ich nie rozwiążą giną, a mandaryni bawią się ich ściętymi głowami. Śpiewająca Turandot Kateryna Mykolayko zachwyciła skalą swojego głosu i prawdziwie królewskim kostiumem.

 
- Turandot nie bez powodu jest zimna jak lód. Pamięta historię swojej poprzedniczki, pramatki rodu, która została porwana przez cudzoziemca i skrzywdzona. Turandot boi się powtórki tego losu. W niej jest strach, dlatego tak się zachowuje- mówi Kateryna Mykolayko, sopran, odtwórczyni roli Turandot.

 

Wielu widzów oglądając „Turandot” czeka na najsłynniejszą arię tenorową jaką jest „Nessun dorma” („Niechaj nikt nie śpi tej nocy”) śpiewaną przez Kalafa - przybysza, któremu udało się rozwiązać wszystkie 3 zagadki. Dla wykonującego tę partię Oleksandra Cherevyka w obecnej sytuacji wojny te słowa nabierają dodatkowego znaczenia.

- Wczoraj u nas znów był atak rosyjski. „Nessum dorma” była więc w Ukrainie. Nikt nie spał. Jak widać sztuka łączy się z życiem. Tej roli zresztą uczyłem się też w czasie wojny, więc partia Kalafa, ma dla mnie podwójne znaczenie - podkreśla Oleksandr Cherevyk, tenor, odtwórca roli Kalafa.

Lwowska inscenizacja „Turandot” miała bydgoski akcent w postaci Chóru Dziecięcego Państwowego Zespołu Szkół Muzycznych w Bydgoszczy. Dzieci przygotowane przez Agnieszkę Sowę po raz pierwszy wystąpiły na scenie Opery Nova.

- Dzisiaj jeszcze doszły zadania aktorskie i sobie znakomicie poradziły. Są przeszczęśliwe, wzruszone i chyba teraz nie wyobrażają sobie życia bez sceny - wskazuje Agnieszka Sowa, dyrygentka.

TVP3 Bydgoszcz, Urszula Guźlecka, 100-letnie dzieło Pucciniego na Bydgoskim Festiwalu Operowym. W wykonaniu artystów ze Lwowa

Po kostiumach zaprojektowanych przez Małgorzatę Słoniowską – w sumie powstało ich około 250 – widać, że lwowski teatr operowy jeszcze przed wojną, w 2020 roku nie pożałował hrywien na inscenizację ostatniego dzieła Pucciniego. Było to zapewne związane z jubileuszem, który uświetniła premiera „Turandot” – 120-lecia Lwowskiej Narodowej Opery. Wokalnie i aktorsko natomiast szczególnie mogą się podobać Olesya Bubela w roli niewolnicy Liu i tercet Pig, Pang, Pong (Petro Radeyko, Vitaly Rozdaigora i Oleg Sadetskyi), czyli Stańczycy na dworze chińskiego cesarza.

 Michał Znaniecki to artystyczny obieżyświat. Fakt te wpłynął także na inny głośny aspekt lwowskiego wystawienie „Turandot”. Spektakl miał mieć premierę 20 listopada 2020 roku. Przygotowania zaplanowano więc na okres, w którym nadeszła najgroźniejsza fala pandemii koronawirusa. Lockdown uziemił Znanieckiego w Salonikach, gdzie akurat pracował. Pandemiczne obostrzenia dotknęły też włoskiego scenografa Luigiego Scoglia, argentyńską choreografkę Dianę Theocharidis i polskiego reżysera świateł Dariusza Albrychta. Przygotowań do premiery jednak nie zawieszono. Kontakt pomiędzy ukraińskimi aktorami i międzynarodową grupą realizatorów odbywał się zdalnie i był to jeden z pierwszych spektakli w dziejach opery przygotowany w ten sposób. Tym trudniejszy, że spektakl jest olbrzymi – w niektórych fragmentach na bydgoskiej scenie obserwowaliśmy blisko setkę wykonawców – solistów, tancerzy, statystów i chórzystów (w tym małych śpiewaków z Chóru Dziecięcego Państwowego Zespołu Szkół Muzycznych w Bydgoszczy).

A skoro już o „Turandot” w Bydgoszczy mowa, warto przypomnieć, że operę Pucciniego w 1996 roku wystawił też zespół Opery Nova. Kierownikiem artystycznym tamtego przedstawienia był Maciej Figas, zaś partię Liu m.in. śpiewała Małgorzata Grela - oboje do dziś związani z bydgoską operą. Premiera w kwietniu 1996 roku uświetniła 650-lecie nadania Bydgoszczy praw miejskich.

Express Bydgoski, Jarosław Reszka, XXX Bydgoski Festiwal Operowy. Pandemiczny „Turandot” w fantastycznej oprawie

Proponujemy również

{title}
26-04-2024

Chińska księżniczka przywieziona ze Lwowa

Premiera „Turandot” G. Pucciniego dla Lwowskiej Opery Narodowej była wydarzeniem wyjątkowym, gdyż wystawiono tę operę po raz pierwszy we Lwowie (i w ogóle w Ukrainie) z okazji 120. rocznicy powstania tamtejszego teatru. Już w sobotę (27 IV o godz. 19.00) spektakl ten będzie wydarzeniem XXX Bydgoskiego Festiwalu Operowego.

{title}
26-04-2024

„Manon” z Wilna zachwyciła na XXX BFO

„Wielka, romantyczna muzyka Masseneta”, „sopran najwyższej próby”, „monumentalna scenografia” przywieziona do Bydgoszczy czteroma tirami i skok z wysokości pięciu metrów - „Manon” Litewskiego Narodowego Teatru Opery i Baletu w Wilnie zachwyciła podczas XXX Bydgoskiego Festiwalu Operowego.

{title}
21-04-2024

„Don Pasquale” rozpoczął XXX BFO!

- Przygotowywanie premiery na jubileuszową edycję festiwalu jest ogromną przyjemnością i zaszczytem jednocześnie. Bardzo cieszę się, że miałem tę radość pracować nad „Don Pasquale” - powiedział reżyser Paweł Szkotak, którego inscenizacja zainaugurowała XXX Bydgoski Festiwal Operowy. 

{title}
19-04-2024

XIV Operowe Forum Młodych towarzyszy XXX BFO

Jest już tradycją, że Bydgoskiemu Festiwalowi Operowemu towarzyszy Operowe Forum Młodych. Nie inaczej jest podczas jubileuszowego XXX BFO. Studenci bydgoskiej Akademii Muzycznej pod opieką swych akademickich mentorów na naszej kameralnej scenie zaprezentują musical oraz operową premierę. Ponadto wieczór z cyklu Mistrz i Jego uczniowie z Profesor Małgorzatą Grelą oraz koncert z wybranymi uczestnikami mistrzowskiego kursu wokalnego Maestro Mariusza Kwietnia!