Toskę oparł Puccini na sztuce Victoriena Sardou napisanej w 1887 r. dla Sary Bernhardt. Dramat, który stał się wielkim przebojem Europy, łączył elementy historii (Włochy w dobie Bonapartego, bitwa wojsk napoleońskich z Austriakami pod Marengo) z tragedią miłosną i erotyzmem, dając wielkiej aktorce możliwość ukazania pełni talentu. Świetnie nadawał się też do adaptacji na libretto operowe.
Po Manon Lescaut i Cyganerii do sukcesów kompozytorskich Pucciniego dołącza w 1900 roku werystyczna Tosca. Pełna napięcia muzyka w mistrzowski sposób podkreśla kontrasty libretta: radość życia i posępny cień śmierci, siłę miłości i okrucieństwo tortur. Jeśli dziś mówi się o „Tosce” – ma się na myśli operę Pucciniego, a nie dramat Sardou, niemal zapomniany.
Bydgoska Opera przedstawiała już ten tytuł.
W 1966 r. kierownictwo muzyczne sprawował Zbigniew Chwedczuk, reżyserował Włodzimierz Gołobow, a autorem scenografii był Zenobiusz Strzelecki.
W 1984 r. za kierownictwo muzyczne odpowiadał Mieczysław Dondajewski, reyserował Sławomir Żerdzicki, a scenografię tworzyli Xymena Zaniewska, Mariusz Chwedczuk).
W 2004 r. Tosca trafiła po raz pierwszy na nową scenę bydgoskiej Opery w gmachu przy ul. Focha. Scenografia poszczególnych aktów należy do najbardziej monumentalnych: dość powiedzieć, że filary wzorowane na tych w kościele Sant Adrea della Valle mają 2 metry szerokości, góra 9-metrowych elementów ginie pod scenicznym paldamentem, wysokość złotej kraty w kaplicy Attavanti to prawie 3,5 metra, zaś rozpiętość skrzydeł Michała Archanioła na Mauzoleum Hadriana wynosi 8 metrów.
To tu rozgrywa się dramat trojga głównych postaci. Śpiewaczka Floria Tosca kocha zazdrosną miłością malarza Cavaradossiego, ten zaś dzieli swe serce między uczucie do Toski i sympatie republikańskie. Jego rywalem jest bezwzględny prefekt rzymskiej policji, baron Scarpia. Jest i czwarty bohater - muzyka Giacomo Pucciniego, jedna z najpiękniejszych, jakie stworzono w dziejach opery.
Brak spektakli w najbliższej przyszłości
- Przygotowywanie premiery na jubileuszową edycję festiwalu jest ogromną przyjemnością i zaszczytem jednocześnie. Bardzo cieszę się, że miałem tę radość pracować nad „Don Pasquale” - powiedział reżyser Paweł Szkotak, którego inscenizacja zainaugurowała XXX Bydgoski Festiwal Operowy.
Jest już tradycją, że Bydgoskiemu Festiwalowi Operowemu towarzyszy Operowe Forum Młodych. Nie inaczej jest podczas jubileuszowego XXX BFO. Studenci bydgoskiej Akademii Muzycznej pod opieką swych akademickich mentorów na naszej kameralnej scenie zaprezentują musical oraz operową premierę. Ponadto wieczór z cyklu Mistrz i Jego uczniowie z Profesor Małgorzatą Grelą oraz koncert z wybranymi uczestnikami mistrzowskiego kursu wokalnego Maestro Mariusza Kwietnia!
Z okazji jubileuszowej edycji Festiwalu my wzięliśmy na druk, a Państwo weźcie na pamiątkę torbę XXX Bydgoskiego Festiwalu Operowego, plakat oraz folder, który poprowadzi przez nasz festiwalowy pejzaż sztuk! Jubileuszowa edycja limitowana dostępna jest w Butiku Operowym, czynnym w przerwach spektakli oraz po ich zakończeniu. Zapraszamy!
Szanowni Państwo,bilety na wrześniowe spektakle z repertuaru Opery Nova będą dostępne od poniedziałku, 29 kwietnia - sprzedaż rozpoczynamy o godz. 8.30 w kasie stacjonarnej, jak i online.