2018-04-21, 2018-04-22
Romeo i Julia
balet Sergiusza Prokofiewa
Premiera - Inauguracja Festiwalu
Wykonawcy
Opera Nova w Bydgoszczy
Realizatorzy
Choreografia: Paul Chalmer
Kierownictwo muzyczne: Maciej Figas
Scenografia: Diana Marszałek
Kostiumy: Agata Uchman
Reżyseria świateł: Maciej Igielski
Fechmistrz: Sylwester Zawadzki
Asystent choreografa: Aurora Benelli
Asystent dyrygenta: Kamil Parcheta
Libretto baletu podąża za tekstem tragedii Szekspira, choć w zamierzeniu kompozytora dzieło miało skończyć się… happy endem! Prokofiew wprowadził na scenę wyraziste obrazy muzyczne i prawdę ludzkich uczuć, a oryginalną inwencją muzyczną przetworzył literacki pierwowzór. Każda z postaci ma swój charakterystyczny motyw przewodni i indywidualny portret muzyczny stworzone przez wrażliwość psychologiczną Prokofiewa. Kompozytor, kontynuując osiągnięcia Czajkowskiego, pogłębił poetyckość i symfoniczną dramaturgię muzyki.
Będzie to trzecia realizacja Romea i Julii w historii bydgoskiej Opery. Choreografia jest dziełem Paula Chalmera, twórcy Dziadka do orzechów.
2018-04-24, 2018-04-25
Trzej Muszkieterowie
musical
Wykonawcy
Teatr Muzyczny Capitol we Wrocławiu
Realizatorzy
Muzyka: Krzesimir Dębski
Kierownictwo muzyczne: Krzesimir Dębski, Adam Skrzypek
Reżyseria: Konrad Imiela
Scenariusz i teksty piosenek: Konrad Imiela, Marek Kocot
Scenografia: Grzegorz Polciński
Kostiumy: Anna Chadaj
Znana fabuła w nowej musicalowej odsłonie, ze świetną muzyką Krzesimira Dębskiego, pełna emocjonujących zwrotów akcji i widowiskowych walk szermierczych.
Akcja spektaklu rozpoczyna się 20 lat po wydarzeniach opisanych w książce. Historię muszkieterów wywołuje z przeszłości Planchet, dawny sługa d’Artagnana, dziś mistrz krawiecki, opowiadając przybyłemu doń młodemu klientowi o niegdysiejszych wartościach: honorze, lojalności i przyjaźni.
2018-04-27
Kniaź Igor
opera Aleksandra Borodin
Wykonawcy
Narodowa Opera i Balet w Sofii (Bułgaria)
Realizatorzy
Dyrygent: Volodymyr Kozhukhar
Reżyser: Plamen Kartaloff
Scenografia: Boris Stoynov
Kostiumy: Svetla Kalaydjieva
Przygotowanie chóru: Violeta Dimitrova
Kniaź Igor należy do kluczowych dzieł opery rosyjskiej i był pierwszą operą Borodina. W doborze tematu pomógł mu Władimir Stasow, proponując oparcie dzieła na Słowie o wyprawie Igora. Borodin uznał propozycję za ciekawą i w 1869 r. po zgromadzeniu materiałów historycznych rozpoczął pracę od naszkicowania Tańców połowieckich oraz marszu Połowców. Do pracy powrócił w 1874 roku zachęcony sukcesem Borysa Godunowa Modesta Musorgskiego.
2018-04-29
Pocałunek
opera Bedřicha Smetany
Wykonawcy
Národni divadlo Brno - Janáčkova opera (Czechy)
Realizatorzy
Kierownictwo muzyczne, dyrygent: Jakub Klecker
Reżyser: Linda Keprtová
Scenografia: Eva Jiřikovská
Kostiumy: Marie Blažková
Przygotowanie chóru: Klára Roztočilová
Podczas pracy nad tym dziełem kompozytor przechodził przez najbardziej tragiczny okres w swoim życiu. Choroba stopniowo pozbawiała go słuchu, a Pocałunek był pierwszą operą, którą napisał całkowicie głuchy. Prawdopodobnie to jest przyczyną wielowarstwowości muzyki. Smetana przekształcił utwór, czeskiej poetki Eliški Krásnohorskiej i historię pod tym samym tytułem autorstwa Karoliny Světlej z obrazka rodzajowego opisującego życie w górskiej wsi w znacznie głębsze rejestry, dając tej historii ponadczasowe znaczenie.
2018-04-30
NAÏS
opéra-ballet / pastorale héroïque Jeana-Philippa Rameau
Wykonawcy
Il Giardino d’Amore (Francja, Austria, Polska)
Realizatorzy
Dyrygent: Stefan Plewniak
Reżyseria: Olivier Lexa
Projekcje: Adam Nys
Choreografia: Iwona Runowska
Reżyseria świateł: Maciej Igielski
Propozycja dla melomanów i miłośników dzieł unikatowych. Naïs należy do podgatunku francuskiej muzyki teatralnej, zwanej – z uwagi na silnie zaakcentowany element taneczny – opéra-ballet. Zespół Il Giardino d’Amore ponownie odkryje niemal zapomnianą barokową operę o walce bogów i miłości Neptuna do nimfy Naïs. Dzieło ukazuje paletę najbardziej wyszukanych środków muzyczno-teatralnych i baletowych epoki Ludwika XV.
2018-05-02 i 2018-05-03
Kreda (Kridt / Chalk) / Czarny Diament (Black Diamond)
balet współczesny
Wykonawcy
Dansk Danseteater (Dania)
Realizatorzy
Kreda
Choreografia: Tim Rushton
Muzyka: Musica Adventus (1996) by Peteris Vasks
Światła: Lysdesign Tim Rushton & Anders Poll
Kostiumy: Charlotte Christensen
Czarny diament
Pomysł i choreografia: Tim Rushton
Muzyka: Anders Trentemøller, Alexander Bălănescu, Philip Glass
Scenografia: Johan Kølkjær
Kostiumy: Charlotte Østergaard
2018-05-05
Hercules
oratorium/dramat muzyczny Georga Friedricha Händla
Wykonawcy
Nationaltheater Mannheim (Niemcy)
Realizatorzy
Kierownictwo muzyczne: Bernhard Forck
Reżyseria, scenografia, kostiumy: Nigel Lowery
Światła: Lothar Baumgarte
Przygotowanie chóru: Dani Juris
Barokowe arcydzieło, angielski dramat muzyczny z librettem Thomasa Broughtona czerpiącym z mitologii i literatury antyku. Po triumfach oratoriów biblijnych kompozytor zwrócił się ku dramatom bliższym operze.
Historia powracającego z wojny Herkulesa i jego małżonki Dejaniry zazdrosnej o brankę-księżniczkę Iole. Suknia splamiona krwią zabitego centaura ma odnowić miłość herosa do Dejaniry, staje się jednak przyczyną jego śmierci. Za życia kompozytora Hercules został wykonany raptem sześciokrotnie. Współcześni krytycy nazywają Herculesa najpiękniejszym z klejnotów w Händlowskiej koronie, szczytem teatru muzycznego.
11. MIĘDZYNARODOWE OPEROWE FORUM MŁODYCH
Spektakle odbywające się w Operze Nova, sala kameralna im. prof. Krysiewiczowej:
23 kwietnia 2018 i 26 kwietnia 2018
Gioacchino Rossini: Cyrulik sewilski, Akademia Muzyczna im. F. Nowowiejskiego w Bydgoszczy
28 kwietnia 2018, godz. 18.00
Alessandro Stradella: Il Trespolo tutore commedia per musica, Instytut Opery - Akademia Teatralna w Warszawie, Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina w Warszawie, Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie
Organizator: Akademia Muzyczna F. Nowowiejskiego w Bydgoszczy