Balet do utworów Feliksa Mendelssohna-Bartholdy'ego. Wykonania odbywają się za zgodą wydawnictwa Breitkopf & Härtel KG.
Karol Urbański, inscenizator i choreograf, podążył śladami komedii Szekspira. Widzimy więc królestwo elfów, władającego nim Oberona i wszędobylskiego, niebezpiecznego Puka. Czapce Spodka wyrastają długie uszy - zamienia się w osła. Mgła zasnuwa las pełen czarów. Pojawia się też "wątek ludzki": sześciu rzemieślników przygotowujących teatralne przedstawienie z okazji ślubu Tezeusza z Hipolitą czy Egeusz zatroskany o córkę Hermię, która pokochała niewłaściwego (w ojcowskim rozumieniu) młodzieńca.
Komedia zaliczana do najpopularniejszych dzieł Szekspira opowiada historię trzech par: Hermii i jej narzeczonego Lizandra, Demetriusza i Heleny, króla elfów Oberona i nieposłusznej królowej elfów Tytanii. Ojciec Hermii nie zgadza się na jej małżeństwo z Lizandrem, więc kochankowie uciekają do lasu. W ślad za nimi podąża zazdrosny o Hermię Demetriusz i zrozpaczona z miłości Helena. W historię mieszają się też leśne duszki, wśród których prym wiedzie służący Oberonowi Puk.
Kostiumy zaprojektowane przez Tijanę Tyski odwołują się do leśnych barw. Tytania okrywa się płaszczem uszytym z 20 metrów bieżących jedwabiu, który na dole ma 9 metrów rozpiętości, a jego tren ciągnie się ponad 3 metry.
Dla scenografa, Wacława Tadeusza Ostrowskiego premiera ta była pierwszą tak dużą, sceniczną pracą. W budowaniu nastroju wspomogły go światła reżyserowane przez Macieja Igielskiego. Dla potrzeb spektaklu, obok muzyki scenicznej Mendelssohna stworzonej do spektaklu - w tym kantaty Lobesgesang na dwa soprany solowe, chór żeński i orkiestrę - wykorzystano fragmenty Symfonii Szkockiej i Włoskiej.
Bohaterowie komedii Szekspira występujący w balecie
Bohaterowie fantastyczni:
Bohaterowie ludzie:
Bohaterowie o niższym statusie społecznym - rzemieślnicy odgrywający spektakl komediowy:
"Because for me it is always a celebration, during which you can meet the spirit of the operatic past, its present and you get a chance to run into its future" - writes Ilona Słojewska in the pages of Dziennik Teatralny Kujawy on the occasion of World Opera Day 2024. Because every opera performance is a uniquely constructed work, in which the voice and music give so many emotions that whenever you pass by its building, you feel the vibrations, for which you could visit it every day. And if,...
- „Orfeusz i Eurydyka” Glucka to dla mnie jeden z ciekawszych tytułów operowych - przyznaje Robert Bondara, który jako reżyser i choreograf na nowo odczytuje mit o Orfeuszu, by zabrać nas w mroczne głębiny ludzkiej podświadomości i niczym w thrillerze rozwikłać zagadkę szaleństwa. Listopadową premierę Opery Nova zwiastuje już plakat Diany Marszałek, która jest także autorką scenografii spektaklu. Na „Orfeusza i Eurydykę” zapraszamy 16 XI (premiera), a także 17 i 19 XI 2024 r.
W kasie Opery Nova oraz online rozpoczęliśmy sprzedaż na premierowe spektakle opery „Orfeusz i Eurydyka” oraz grudniowe wystawienia „Alicji w Krainie Czarów” i „Traviaty”. Również we wrześniu, ale w nieco późniejszym terminie, będą do nabycia bilety na premierę „Służąca panią” („La serva padrona”). O sprzedaży Koncertów Sylwestrowo-Noworocznych 2024/2025 będziemy informować Państwa niebawem.
"Don Pasquale" by Gaetano Donizetti, directed by Paweł Szkotak, will return in October!