Zespół La Compagnie Käfig Mourada Merzoukiego, łącząc taniec hip-hopu z muzyką baroku, w zeszłym roku wywołał ekscytację festiwalowej Publiczności. Artyści z Francji także podczas XXXI BFO zaskoczą nas oryginalnymi występami i to w dwóch spektaklach! „Phénix” zahipnotyzuje Państwa harmonijnym połączeniem pozornie sprzecznych światów, a „Vertikal” - tańcem w zawieszeniu!
Phénix
Fot. ©Julie Cherki
Spektakl Phénix narodził się z nieoczekiwanego spotkania tańca hip-hopowego, muzyki barokowej i elektronicznej. Na scenie czworo tancerzy nawiązuje dialog z solistką grającą na violi da gamba - instrumencie strunowym, będącym barokowym poprzednikiem wiolonczeli. Wyjątkowość tego zestawienia dodatkowo podkreślą, pojawiające się momentami electro dźwięki, inspirowane muzyką J. S. Bacha. Łączenia pozornie sprzecznych światów jak baroku i hip-hopu stało się twórczym pragnieniem Mourada Merzoukiego od czasu współpracy z Le Concert de l’Hostel Dieu przy projekcie Dolce Folia/Folia, jaki został entuzjastycznie przyjęty także przez Publiczność XXX BFO. W tym roku Mourad Merzouki i jego zespół La Compagnie Käfig powraca na nasz Festiwal, by ponownie wprowadzić Widzów w nieoczywiste wymiary tańca i muzyki.
Vertikal
Fot. ©Laurent Philippe
Spektakl tańca w zawieszeniu. Magiczny, oszałamiający, płynnie lekki. Taniec, który odkrywa niebo. Zawrotny występ na skrzyżowaniu tańca, lotów i wspinaczki - to tylko część określeń, jakie można wyszukać w mediach, rozpisujących się o spektaklu „Vertikal”.
Mourad Merzouki bawi się nieważkością: wystawia tancerzy na odważne wyzwanie - eksploruje przestrzeń powietrzną, łącząc hip-hop z tańcem wertykalnym. Relacja z podłożem, która jest podstawową w tańcu hip-hopowym, ulega radykalnej zmianie. Wszystko wydaje się możliwe: wzlot i upadek, poszukiwanie lekkości i gra z grawitacją. W poetyckim geście choreograf utrwala swoje podejście do przełamywania barier między różnymi formami sztuki.
Mourad Merzouki jest kluczową postacią tańca hip-hopowego, ma wielki wkład w przeniesienie tańca ulicznego na najbardziej prestiżowe sceny. Wizjoner i samouk, którego dzieła - łącząc w sobie różne rodzaje tańca z akrobatyką i innymi dyscyplinami - pozwalają Merzoukiemu dzielić się swoją wizją i otwartością umysłu. W 1996 roku założył zespół Käfig, którego jest dyrektorem artystycznym. W latach 2009-2022 był dyrektorem Centre chorégraphique National de Créteil et du Val-de-Marne.
Szanowni Państwo,informujemy, że w Wielki Piątek kasa biletowa czynna jest w godz. 8.30-13.00, natomiast w Wielką Sobotę (19 kwietnia) oraz Wielkanoc (20 kwietnia) i Poniedziałek Wielkanocny (21 kwietnia) kasa biletowa Opery Nova będzie nieczynna. Zapraszamy ponownie po świętach - od wtorku, 22 kwietnia. Jednocześnie przypominamy, że cały czas - również w okresie świątecznym - można korzystać ze sprzedaży biletów online, prowadzonej poprzez naszą stronę internetową - w zakładce Bilety...
Zgodnie z zapowiedziami organizatorów - stało się! Konkurs Wokalny im. Bogdana Paprockiego jesienią 2025 w Operze Nova będzie mieć miejsce kolejny już raz, ale po raz pierwszy w edycji międzynarodowej. Śpiewaczki i śpiewacy (do 34. r.ż.) niemal wszystkich narodowości mogą już zgłaszać swój udział w prestiżowym Konkursie - nabór trwa do 11 października br.
- Jestem pewna, że „Carmen” odniesie sukces w Bydgoszczy, w Polsce! – mówi z uśmiechem Maria Luisa Ramos Corrales, która czuwa nad przygotowaniem kostiumów do polskiej produkcji baletowej w choreografii Johana Ingera. Premiera „Carmen” w wykonaniu Baletu Opery Nova już 26 kwietnia zainauguruje XXXI Bydgoski Festiwal Operowy!