OPEROWY ZAWRÓT GŁOWY

OPEROWY ZAWRÓT GŁOWY

Kompozytor:
Maciej Małecki
Libretto:
Magdalena Małecka-Wippich
Data premiery:
14.11.2020 - online, 14.02.2021 - premiera sceniczna
Czas trwania:
72 minuty
Wykonawcy:
Kropka (sopran), Wykrzyknik (bas baryton), kwartet smyczkowy jako Orkiestra i Chór, Tancerze Opery Nova w Bydgoszczy
Licencja:
na korzystanie z Utworów została udzielona przez Stowarzyszenie Autorów ZAiKS.

Realizatorzy

Teksty piosenek:
Magdalena Małecka-Wippich, Małgorzata Strzałkowska
Reżyseria i kierownictwo muzyczne:
Magdalena Małecka-Wippich
Choreografia:
Jarosław Staniek
Scenografia i kostiumy:
Marta Kodeniec
Ruch sceniczny:
Katarzyna Zielonka
Światła:
Krzysztof Forgiel
Asystent dyrygenta:
Asystent reżysera:
Plakat:
Adam Pękalski

OBSADA

OPIS

Operowy zawrót głowy został nagrodzony w kategorii: Najlepszy spektakl dla młodego widza w XV edycji Teatralnych Nagród Muzycznych im. Jana Kiepury.

Muzyka do spektaklu powstała dzięki dofinansowaniu ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu Zamówienia kompozytorskie, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca w 2017 r.

Co to jest libretto? Dlaczego w operze śpiewa się po włosku? Z jakiego powodu artyści muszą się rozśpiewać?

Operowy zawrót głowy to spektakl familijny do muzyki Macieja Małeckiego, wprowadzający dzieci w wieku od 6 do 12 lat w świat opery. Zabawy z językowymi łamańcami, pojedynki na słowa i wspólne śpiewanie - treści adresowane są zarówno do młodych, jak i dorosłych widzów. Ideą spektaklu jest zaznajomienie dzieci z formą klasycznej opery (w tym z szeroko rozumianą estetyką muzyki klasycznej), ukazanie im piękna i bogactwa naszego rodzimego języka oraz zachęta do poprawnego posługiwania się polszczyzną. 

Forma zabawy pozwala odkryć piękno opery i przełamać językowe trudności. W libretto autorstwa Magdaleny Małeckiej-Wippich wpleciono także piosenki, między innymi, do wierszy Małgorzaty Strzałkowskiej - jednej z najlepszych autorek literatury dziecięcej. Tu nikt nie usłyszy:„Ciiiicho, bo jesteś w Operze”! Wcześniejsze doświadczenie operowe nie jest wymagane!

Magdalena Małecka-Wippich

Reżyserka, pisarka, kameralistka. Ukończyła Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina w Warszawie (2005) specjalność: gra na altówce. Jest również absolwentką krakowskiego, prywatnego Konserwatorium Witolda Lutosławskiego (2004) specjalność: muzyka dawna, oraz Podyplomowych Studiów Literacko-Artystycznych na Uniwersytecie Jagiellońskim (2008) specjalność: creative writing. Była także słuchaczką pierwszej w Polsce Szkoły Laboratorium Dramatu w Warszawie, założonej przez Tadeusza Słobodzianka (2010). Od 2017 roku studiuje na Wydziale Reżyserii warszawskiej Akademii Teatralnej im. A. Zelwerowicza.

Jako altowiolistka koncertowała w większości krajów europejskich, a także w Chinach, Kanadzie i USA, gdzie w 2012 r. odbyła tournée jako solistka. Od roku 2004 związana z kwartetem smyczkowym Polonika (nominacja do nagrody Fryderyk 2010 za debiut płytowy oraz Fryderyk 2014 w kategorii Muzyka Współczesna), którego powstanie zainicjowała i z którym dokonała blisko kilkudziesięciu prawykonań utworów kompozytorów polskich.

Równolegle do ożywionej działalności muzycznej doskonaliła swoje umiejętności prozatorskie i dramaturgiczne na licznych warsztatach, prowadzonych przez takich pisarzy, jak: Janusz Głowacki, Mikołaj Grynberg, Marek Koterski, Nikolai Kolada, Hanna Krall, Mark Ravenhill, Olga Tokarczuk, Agata Tuszyńska, Iwan Wyrypajew czy Adam Zagajewski. 

W 2016 roku zadebiutowała książką Nietypowa baba jestem nakładem wydawnictwa ZNAK. Jest autorką libretta opery dla dzieci Operowy zawrót głowy (2017) oraz licznych scenariuszy do spektakli muzycznych (Tango Therapy, Krzyż - drzewo kwitnące, Ocalone dźwięki). Jako reżyserka zadebiutowała w 2018 roku inscenizacją opery Awantura w Recco na deskach Opery Nova, a na małym ekranie filmem Tadeusz Różewicz. Czytanie Książek, zrealizowanym dla TVP Kultura. 

W 2019 roku rozpoczęła współpracę z Warszawską Operą Kameralną jako asystentka reżysera w produkcjach musicalowych. W tym samym roku jej etiuda reżyserska Wyżej, w kosmos (na podstawie reportażu Wojciecha Tochmana), zakwalifikowała się do Międzynarodowego Festiwalu Szkół Teatralnych ITSelF. W roku 2020, na zamówienie WFDiF, wyreżyserowała spektakl telewizyjny Dziób w dziób do tekstu M. Prześlugi, który otrzymał dwie nagrody (za najlepszy montaż oraz najlepszą aktorską kreację zespołową) podczas festiwalu premier TEATROTEKA FEST 2020. Niedługo potem, na festiwalu Stolica Języka Polskiego 2020, odbyła się premiera przygotowanej w warunkach pandemii sztuki Szaleństwo we dwoje E. Ionesco z udziałem Dominiki Ostałowskiej i Adama Woronowicza w jej reżyserii. W 2020 r. Magdalena Małecka-Wippich została przyjęta w poczet członków Związku Artystów Scen Polskich oraz Gildii Polskich Reżyserów i Reżyserek Teatralnych. Operowy zawrót głowy jest jej dyplomem reżyserskim.

Marta Kodeniec

Scenografia, kostiumografka. Absolwentka Wydziału Scenografii Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie i historii sztuki na Uniwersytecie Jagiellońskim w Krakowie. Stypendystka programu Erasmus na Accademia di Belle Arti di Brera w Mediolanie. Współpracowała z polskimi teatrami, m.in., z: Teatrem im. Bogusławskiego w Kaliszu, Teatrem Polskim w Warszawie, Teatrem im. Horzycy w Toruniu, a także Akademią Teatralną w Warszawie i łódzką Szkołą Filmową.

Małgorzata Strzałkowska

Pisarka, poetka. Autorka ponad stu książek dla dzieci, ilustratorka, laureatka wielu nagród. Jej książka Wiersz, aż strach! zdobyła w 2003 r. Nagrodę Literacką im. Kornela Makuszyńskiego. Debiut książkowy autorki, czyli wydane w 1996 roku Wierszyki łamiące języki, stał się wraz z tomikiem Gimnastyka dla języka inspiracją do powstania Operowego zawrotu głowy

W 2016 r. uhonorowana Srebrnym Medalem Zasłużony Kulturze Gloria Artis.

Galeria zdjęć

Najbliższe spektakle

Data: 31-05-2024 (Piątek),Godzina: 11:00

Sprzedaż biletów od: 20-02-2024 08:30

Data: 31-05-2024 (Piątek),Godzina: 16:00

Sprzedaż biletów od: 20-02-2024 08:30

Data: 01-06-2024 (Sobota),Godzina: 11:00

Sprzedaż biletów od: 20-02-2024 08:30

Data: 01-06-2024 (Sobota),Godzina: 16:00

Sprzedaż biletów od: 20-02-2024 08:30

Recenzje

Proponujemy również

{title}
16-04-2024

Premiera „Don Pasquale” na inaugurację Festiwalu!

„Don Pasquale” Gaetana Donizettiego w reżyserii Pawła Szkotaka już 20 kwietnia otworzy jubileuszowy XXX Bydgoski Festiwal Operowy!

{title}
15-04-2024

Jak budowaliśmy świat „Don Pasquale”

Ten świat zrobi na Widzach wrażenie! Zdradzamy kilka tajemnic o tym, jak powstawała scenografia do naszej produkcji „Don Pasquale” - od wizji aż do jej montażu. 

{title}
12-04-2024

Nasza rozmowa z reżyserem musicalu „Kombinat” Wojciechem Kościelniakiem

- Ten spektakl jest szczególnie drogi mojemu sercu, zrealizowany ze wspaniałym zespołem Teatru Muzycznego w Poznaniu - mówi reżyser Wojciech Kościelniak,  z którym rozmawiamy o Grzegorzu Ciechowskim oraz muzyczno-literackim świecie „Kombinatu”, w jaki zanurzymy się już 23 kwietnia podczas XXX Bydgoskiego Festiwalu Operowego w Operze Nova.

{title}
10-04-2024

„Strefa Ruchu” towarzyszy Festiwalowi: Czy opera może i czy powinna być nowoczesna?

Jeśli nurtują Państwa tajniki doboru repertuaru operowego, proporcje pojawiania się realizacji dzieł współczesnych, szansa na zachowanie autonomii opery przy inwazji innych sztuk, ocalenie jej autentyczności i „pierwiastka ludzkiego” w konfrontacji ze sztuczną inteligencją to zapraszamy na spotkanie z cyklu „Strefa Ruchu”, organizowane z redakcją Ruchu Muzycznego - partnerem medialnym XXX BFO, które odbędzie się w sali kameralnej Opery Nova 4 maja (sobota) o godz. 16.30. Wstęp wolny.Obecna ...