Wesele Figara (Szalony dzień czyli wesele Figara, La Folle Journée ou le Mariage de Figaro) – pięcioaktowa sztuka Pierre'a Beaumarchais'ego (1784), drugie z kolei, po Cyruliku sewilskim, dzieło przedstawiające perypetie hrabiego Almavivy i jego służącego Figara, które zainspirowało Mozarta do skomponowania opery pod tym samym tytułem. Operowy ideał - najlepsze możliwe libretto, mistrzowski scenariusz, wartka akcja, subtelność ludzkich portretów oddanych muzycznymi tematami: Mozart przekształcił schemat opery buffa w niedościgły wzór spektaklu operowego.
Nie ma dziś na świecie poważnego teatru operowego, który nie miałby Wesela Figara w swym repertuarze. Arcydzieło Mozarta powróciło po 38. latach od poprzedniej realizacji do repertuaru bydgoskiej Opery. Scena wygląda jak z obrazów mistrzów baroku: dekoracje zawierają cytaty malarstwa rodzajowego, pejzażowego, motywów kwiatowych. A kostiumy? Każdy hrabia marzyłby o posiadaniu takiego surduta, czy stroju myśliwskiego, każda wieśniaczka zaś chciałaby ozdobić głowę sielskim ukwieconym kapeluszem z szarfami. Śpiewacy prezentują się wspaniale; wszyscy mają olbrzymią radość ze śpiewania Mozarta. Taka też idea przyświeca realizatorom: poprzez piękno muzyki i obrazu przekazać radość widzom.
Jak przechytrzyć możnych tego świata? Jak im utrzeć nosa unikając przy tym zemsty? Trzeba uciec się do inteligentnej intrygi: zranić dumę i jednocześnie wytrącić im z ręki broń, którą chcieliby nas dosięgnąć. Oto spotykamy naszych dobrych znajomych z Cyrulika sewilskiego: Rozynę, obecnie zaniedbywaną przez męża Hrabinę, Hrabiego Almavivę - dziś nadskakuje on wielu dziewczętom, Figara - dawnego cyrulika z Sewilli, obecnie w służbie Hrabiego, w przededniu jego ślubu. Doktor Bartolo czeka na okazję zemsty (nie zapomniał, że "sprzątnięto" mu Rozynę sprzed nosa). Jest i Don Basilio - nauczyciel muzyki. To oni, wraz z narzeczoną Figara Zuzanną, kochliwym Cherubinem, spragnioną miłości Marceliną i innymi przeżywać będą perypetie zanim dojdzie do wesela Figara.
Brak spektakli w najbliższej przyszłości
Szanowni Państwo,informujemy, że w Wielki Piątek kasa biletowa czynna jest w godz. 8.30-13.00, natomiast w Wielką Sobotę (19 kwietnia) oraz Wielkanoc (20 kwietnia) i Poniedziałek Wielkanocny (21 kwietnia) kasa biletowa Opery Nova będzie nieczynna. Zapraszamy ponownie po świętach - od wtorku, 22 kwietnia. Jednocześnie przypominamy, że cały czas - również w okresie świątecznym - można korzystać ze sprzedaży biletów online, prowadzonej poprzez naszą stronę internetową - w zakładce Bilety...
Zgodnie z zapowiedziami organizatorów - stało się! Konkurs Wokalny im. Bogdana Paprockiego jesienią 2025 w Operze Nova będzie mieć miejsce kolejny już raz, ale po raz pierwszy w edycji międzynarodowej. Śpiewaczki i śpiewacy (do 34. r.ż.) niemal wszystkich narodowości mogą już zgłaszać swój udział w prestiżowym Konkursie - nabór trwa do 11 października br.
- Jestem pewna, że „Carmen” odniesie sukces w Bydgoszczy, w Polsce! – mówi z uśmiechem Maria Luisa Ramos Corrales, która czuwa nad przygotowaniem kostiumów do polskiej produkcji baletowej w choreografii Johana Ingera. Premiera „Carmen” w wykonaniu Baletu Opery Nova już 26 kwietnia zainauguruje XXXI Bydgoski Festiwal Operowy!