Dorobek Moniuszki imponuje różnorodnością, bogactwem melodycznym i głębokim zakorzenieniem w narodowej tradycji muzycznej, a jego wielkie opery takie jak Halka i Straszny dwór dotykają sedna idiomu polskości zarówno w warstwie tekstowej, jak i muzycznej - z uchwały Sejmu RP.
Stanisław Moniuszko pochodził z rodziny szlacheckiej. Jego ojciec i stryj służyli w armii Napoleona. Urodzony pod Mińskiem kompozytor mieszkał i tworzył tam przez 20 lat. Później mieszkał w Wilnie, w Warszawie, a przez 4 lata - w Berlinie. Odbywał także podróże artystyczne do Petersburga. Kontaktował się z wybitnymi muzykami rosyjskimi, m.in. Michaiłem Glinką, Aleksandrem Dargomyżskim, Aleksandrem Sierowem. W Paryżu nawiązał znajomość z Rossinim, w Pradze z Bedřichem Smetaną. Muzyka Moniuszki uważana jest powszechnie za wzór muzyki słowiańskiej.
Dziewięć oper (jedna niedokończona), trzy balety, osiem operetek, pięć mszy, 268 pieśni... Stanisław Moniuszko upamiętnił się w historii polskiej muzyki jako twórca liryki wokalnej na światowym poziomie, a przede wszystkim jako twórca narodowej opery w pełnym znaczeniu tego słowa. Pierwszy, którego dzieła wytrzymały próbę czasu, a powodzeniem górowały nad obcym repertuarem: Halka (wileńska 1854, warszawska 1858), Flis (1858), Hrabina (1859), Verbum nobile (1860), Straszny dwór (1861-64), Paria (1859-69), Beata (1872).
W 1858 roku Moniuszko został powołany na stanowisko pierwszego dyrygenta Opery Polskiej w Warszawie. Podczas piętnastu niemal lat pracy na tym stanowisku przygotował i wystawił kolejno wszystkie swoje opery.
Okres powstania styczniowego zahamował działania kompozytora. Trudne warunki polityczne nie sprzyjały twórczości. Wystawienie Strasznego dworu w 1865 roku wywołało entuzjazm, a nowa opera odniosła sukces podobny do sukcesu Halki. Polskie realia zjednały dziełu miłość widzów i przyczyniły się do tego, że każde kolejne przedstawienie stawało się manifestacją narodową. Za życia kompozytora opera została wystawiona tylko kilkakrotnie: cenzura carska zorientowała się, że to nie błaha opowiastka miłosna, ale wielka opera narodowa. Moniuszko nie doczekał się wznowienia; wystawiano tylko fragmenty dzieła na koncertach.
Bydgoska Opera wcześniej sięgała po Straszny dwór czterokrotnie (1958, 1969, 1976, 1994 - inauguracja I BFO). Obecna realizacja, upamiętniająca obchody dwusetnej rocznicy urodzin Stanisława Moniuszki, jest pierwszą przygotowaną na scenie Opery Nova przy ul. Focha.
Brak spektakli w najbliższej przyszłości
Różnorodny repertuarowo wrzesień w Operze Nova rozpocznie 69. sezon artystyczny, który będzie obfitować w moc wydarzeń i wrażeń artystycznych. Bilety na pierwsze spektakle nowego sezonu są już dostępne w kasie Opery oraz w sprzedaży online.
Szanowni Państwo, uprzejmie informujemy, że w piątek (20 czerwca) kasa biletowa Opery Nova będzie nieczynna. W kolejnych dniach kasa otwarta jest w standardowych godzinach, tj. w sobotę 15.00-18.30, w niedzielę 16.00-18.30.Zapraszamy!
Tramwaje (po remoncie torowiska) wróciły na tory ul. Marszałka F. Focha, a to oznacza, że ponownie można dotrzeć na nasze spektakle, wysiadając na przystanku Focha/Opera. Przy ul. Focha nadal trzeba jednak liczyć się z utrudnieniami dla pieszych - zamknięty jest odcinek chodnika przy placu budowy IV kręgu Opery w związku z powstawaniem kolektora deszczowego oraz remontem ulicy Karmelickiej.
Bieżący 68. sezon artystyczny zakończymy jednym z najbardziej widowiskowych spektakli, czyli operetką „Baron cygański” J. Straussa, wprowadzając Państwa w cygańsko-węgierskie środowisko, gdzie świat realny przeplata się z magią obozowiska. Serdecznie zapraszamy w sobotę i niedzielę (21 i 22 VI) oraz we wtorek (24 VI).