Dramat Wiktora Hugo to fantazja na tematy historyczne, oddająca ducha czasów i obyczajowość renesansowego dworu francuskiego Franciszka I. Król słynący z miłosnych przygód, jego słynny błazen Trybulet (uwieczniany w literaturze) i inne historyczne postaci zostali negatywnie przedstawieni przez pisarza. Hugo wprowadził do swego utworu akcenty antymonarchistyczne - dramat powstawał w czasie powstania republikańskiego (1832 r.) przeciw reżimowi króla Ludwika Filipa.
Verdi interesował się sztuką Hugo, lecz cenzura obyczajowa przez kilka lat czyniła niemożliwym uzyskanie imprimatur dla libretta opery, zarzucając mu niemoralność tematu. Ostatecznie Verdi i Piave dokonali zmian. Dwór francuski stał się księstwem Mantui. Zmienione zostały też imiona bohaterów.
Tytuł opery to imię noszone przez pokracznego książęcego błazna - włoskie słowo rigolo znaczy: zabawny, dziwny, ciekawy. Od chwili akceptacji libretta Verdiemu wystarczył tydzień, by ukończyć partyturę. Rigoletto należy do najbardziej znanych utworów kompozytora - prapremierę w weneckiej La Fenice zakończyło 12 bisów.
Opera natychmiast podbiła publiczność, krytyka jednak kręciła nosem na dzieło tak dziwaczne (...). Publiczność tymczasem już podśpiewywała La donne è mobile, jak to czyni po dziś dzień od Arktyki po Antarktydę.
Piotr Kamiński, 1000 i jedna opera
Brak spektakli w najbliższej przyszłości
Szanowni Państwo,informujemy, że w Wielki Piątek kasa biletowa czynna jest w godz. 8.30-13.00, natomiast w Wielką Sobotę (19 kwietnia) oraz Wielkanoc (20 kwietnia) i Poniedziałek Wielkanocny (21 kwietnia) kasa biletowa Opery Nova będzie nieczynna. Zapraszamy ponownie po świętach - od wtorku, 22 kwietnia. Jednocześnie przypominamy, że cały czas - również w okresie świątecznym - można korzystać ze sprzedaży biletów online, prowadzonej poprzez naszą stronę internetową - w zakładce Bilety...
Zgodnie z zapowiedziami organizatorów - stało się! Konkurs Wokalny im. Bogdana Paprockiego jesienią 2025 w Operze Nova będzie mieć miejsce kolejny już raz, ale po raz pierwszy w edycji międzynarodowej. Śpiewaczki i śpiewacy (do 34. r.ż.) niemal wszystkich narodowości mogą już zgłaszać swój udział w prestiżowym Konkursie - nabór trwa do 11 października br.
- Jestem pewna, że „Carmen” odniesie sukces w Bydgoszczy, w Polsce! – mówi z uśmiechem Maria Luisa Ramos Corrales, która czuwa nad przygotowaniem kostiumów do polskiej produkcji baletowej w choreografii Johana Ingera. Premiera „Carmen” w wykonaniu Baletu Opery Nova już 26 kwietnia zainauguruje XXXI Bydgoski Festiwal Operowy!