Dramat Wiktora Hugo to fantazja na tematy historyczne, oddająca ducha czasów i obyczajowość renesansowego dworu francuskiego Franciszka I. Król słynący z miłosnych przygód, jego słynny błazen Trybulet (uwieczniany w literaturze) i inne historyczne postaci zostali negatywnie przedstawieni przez pisarza. Hugo wprowadził do swego utworu akcenty antymonarchistyczne - dramat powstawał w czasie powstania republikańskiego (1832 r.) przeciw reżimowi króla Ludwika Filipa.
Verdi interesował się sztuką Hugo, lecz cenzura obyczajowa przez kilka lat czyniła niemożliwym uzyskanie imprimatur dla libretta opery, zarzucając mu niemoralność tematu. Ostatecznie Verdi i Piave dokonali zmian. Dwór francuski stał się księstwem Mantui. Zmienione zostały też imiona bohaterów.
Tytuł opery to imię noszone przez pokracznego książęcego błazna - włoskie słowo rigolo znaczy: zabawny, dziwny, ciekawy. Od chwili akceptacji libretta Verdiemu wystarczył tydzień, by ukończyć partyturę. Rigoletto należy do najbardziej znanych utworów kompozytora - prapremierę w weneckiej La Fenice zakończyło 12 bisów.
Opera natychmiast podbiła publiczność, krytyka jednak kręciła nosem na dzieło tak dziwaczne (...). Publiczność tymczasem już podśpiewywała La donne è mobile, jak to czyni po dziś dzień od Arktyki po Antarktydę.
Piotr Kamiński, 1000 i jedna opera
Brak spektakli w najbliższej przyszłości

Jury Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. Bogdana Paprockiego rozpoczęło ocenę występów 80 śpiewaczek i śpiewaków, którzy w pierwszym etapie prezentują wybrane przez siebie utwory z światowej literatury wokalnej. Sesje przesłuchań potrwają do 19 listopada włącznie.

Uroczysta inauguracja I Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. Bogdana Paprockiego za nami – wieczór 16 listopada był absolutnie wyjątkowy! Przed nami kolejne etapy Konkursu i koncerty.

„Opera Nova znów zaskakuje publiczność”, „monumentalne dzieło ubrane w maski współczesności”, „niezwykle głęboki obraz ludzkiej psychiki pozwala na utożsamienie się z tytułowym Rogerem”, „finał wbija w fotel” - piszą recenzenci po obejrzeniu pierwszej w historii bydgoskiej sceny operowej inscenizacji „Króla Rogera” w reżyserii i choreografii Roberta Bondary. Popremierowe spotkanie z Królem Rogerem 27, 28 i 29 marca 2026 r. - bilety już w sprzedaży!

Muzyka, miłość i taniec w rytmie Gershwina. Wybitny choreograf i dyrektor PBN Krzysztof Pastor mówi nam o swym najnowszym balecie „Amerykanin w Paryżu” - światowa prapremiera spektaklu 28 lutego 2026 na scenie Opery Nova! Bilety w kasie Opery oraz sprzedaży online od 3 listopada 2025!