RIGOLETTO

RIGOLETTO

Rigoletto:
opera w 3 aktach
Kompozytor:
Giuseppe Verdi
Autor libretta:
Francesco Maria Piave na podstawie dramatu Król się bawi autorstwa Victora Hugo. Oryginalna wersja językowa z tłumaczeniem na język polski
Data premiery:
18.10.2014
Czas:
2 godz. 45 min., w tym jedna przerwa. Uwaga, realizacja we fragmentach spektaklu przewiduje użycie dymu na scenie.
Wykonawcy:
Soliści, Chór, Balet i Orkiestra Opery Nova

Realizatorzy

Reżyseria:
Natalia Babińska
Kierownictwo muzyczne:
Maciej Figas
Scenografia:
Diana Marszałek
Kostiumy:
Martyna Kander
Choreografia:
Jakub Lewandowski
Przygotowanie chóru:
Henryk Wierzchoń
Reżyseria świateł:
Maciej Igielski
Asystent reżysera:
Edward Stasiński
Asystent dyrygenta:
Maciej Wierzchoń
Asystent choreografa:
Piotr Kobierzyński
Projekt plakatu:
Karolina Michałowska

Obsada

Monterone:
Dyrygent:

Opis

Dramat Wiktora Hugo to fantazja na tematy historyczne, oddająca ducha czasów i obyczajowość renesansowego dworu francuskiego Franciszka I. Król słynący z miłosnych przygód, jego słynny błazen Trybulet (uwieczniany w literaturze) i inne historyczne postaci zostali negatywnie przedstawieni przez pisarza. Hugo wprowadził do swego utworu akcenty antymonarchistyczne - dramat powstawał w czasie powstania republikańskiego (1832 r.) przeciw reżimowi króla Ludwika Filipa. 

Verdi interesował się sztuką Hugo, lecz cenzura obyczajowa przez kilka lat czyniła niemożliwym uzyskanie imprimatur dla libretta opery, zarzucając mu niemoralność tematu. Ostatecznie Verdi i Piave dokonali zmian. Dwór francuski stał się księstwem Mantui. Zmienione zostały też imiona bohaterów. 

Tytuł opery to imię noszone przez pokracznego książęcego błazna - włoskie słowo rigolo znaczy: zabawny, dziwny, ciekawy. Od chwili akceptacji libretta Verdiemu wystarczył tydzień, by ukończyć partyturę. Rigoletto należy do najbardziej znanych utworów kompozytora - prapremierę w weneckiej La Fenice zakończyło 12 bisów. 

Opera natychmiast podbiła publiczność, krytyka jednak kręciła nosem na dzieło tak dziwaczne (...). Publiczność tymczasem już podśpiewywała La donne è mobile, jak to czyni po dziś dzień od Arktyki po Antarktydę. 

Piotr Kamiński, 1000 i jedna opera

Galeria zdjęć

Najbliższe spektakle

Brak spektakli w najbliższej przyszłości


Śledź nasze social media

Recenzje

Proponujemy również

{title}
18-11-2025

Przesłuchania I Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. Bogdana Paprockiego rozpoczęte!

Jury Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. Bogdana Paprockiego rozpoczęło ocenę występów 80 śpiewaczek i śpiewaków, którzy w pierwszym etapie prezentują wybrane przez siebie utwory z światowej literatury wokalnej. Sesje przesłuchań potrwają do 19 listopada włącznie.

{title}
16-11-2025

Inauguracja bez precedensu: Jurorzy Konkursu Paprockiego wystąpili na scenie Opery Nova

Uroczysta inauguracja I Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. Bogdana Paprockiego za nami – wieczór 16 listopada był absolutnie wyjątkowy! Przed nami kolejne etapy Konkursu i koncerty. 

{title}
10-11-2025

Po premierze. „Król Roger” zaskakujący, fenomenalny, ludzki...

„Opera Nova znów zaskakuje publiczność”, „monumentalne dzieło ubrane w maski współczesności”, „niezwykle głęboki obraz ludzkiej psychiki pozwala na utożsamienie się z tytułowym Rogerem”, „finał wbija w fotel” - piszą recenzenci po obejrzeniu pierwszej w historii bydgoskiej sceny operowej inscenizacji „Króla Rogera” w reżyserii i choreografii Roberta Bondary. Popremierowe spotkanie z Królem Rogerem 27, 28 i 29 marca 2026 r. - bilety już w sprzedaży!

{title}
02-11-2025

Nowy balet Krzysztofa Pastora, nowy Gershwin. „Amerykanin w Paryżu” – premiera w Operze Nova!

Muzyka, miłość i taniec w rytmie Gershwina. Wybitny choreograf i dyrektor PBN Krzysztof Pastor mówi nam o swym najnowszym balecie „Amerykanin w Paryżu” - światowa prapremiera spektaklu 28 lutego 2026 na scenie Opery Nova! Bilety w kasie Opery oraz sprzedaży online od 3 listopada 2025!