STRASZNY DWÓR

STRASZNY DWÓR

Straszny dwór:
Opera w czterech aktach
Kompozytor:
Stanisław Moniuszko
Autor libretta:
Jan Chęciński. Tekst libretta wyświetlany na czytniku
Opracowanie muzyczne:
Kazimierz Sikorski
Data premiery:
27.04.2019 r. w ramach XXVI Bydgoskiego Festiwalu Operowego. Premiera z okazji Roku Moniuszkowskiego
Czas:
2 godziny 50 minut, w tym przerwa. Uwaga, w inscenizacji pada strzał ze strzelby, dym podczas sceny z ogniskiem.
Wykonawcy:
Soliści, Chór, Balet, Orkiestra Opery Nova w Bydgoszczy

Realizatorzy

Reżyseria:
Natalia Babińska
Kierownictwo muzyczne:
Piotr Wajrak
Scenografia:
Diana Marszałek, Julia Skrzynecka
Kostiumy:
Martyna Kander
Choreografia:
Anna Hop
Przygotowanie chóru:
Henryk Wierzchoń
Reżyseria świateł:
Maciej Igielski
Projekcje multimedialne:
Ewa Krasucka
Asystent reżysera:
Dorota Borowicz
Asystent dyrygenta:
Jagoda Brajewska
Asystent choreografa:
Olga Karpowicz

Obsada

Miecznik:
Zenon Kowalski, Leszek Skrla, Adam Woźniak, Dawid Roy
Damazy:
Moniuszko:
Zły Duch:
Śmierć:
aktorzy Teatru Pantomimy DAR
Dyrygent:

Opis

Dorobek Moniuszki imponuje różnorodnością, bogactwem melodycznym i głębokim zakorzenieniem w narodowej tradycji muzycznej, a jego wielkie opery takie jak Halka i Straszny dwór dotykają sedna idiomu polskości zarówno w warstwie tekstowej, jak i muzycznej - z uchwały Sejmu RP.

Stanisław Moniuszko pochodził z rodziny szlacheckiej. Jego ojciec i stryj służyli w armii Napoleona. Urodzony pod Mińskiem kompozytor mieszkał i tworzył tam przez 20 lat. Później mieszkał w Wilnie, w Warszawie, a przez 4 lata - w Berlinie. Odbywał także podróże artystyczne do Petersburga. Kontaktował się z wybitnymi muzykami rosyjskimi, m.in. Michaiłem Glinką, Aleksandrem Dargomyżskim, Aleksandrem Sierowem. W Paryżu nawiązał znajomość z Rossinim, w Pradze z Bedřichem Smetaną. Muzyka Moniuszki uważana jest powszechnie za wzór muzyki słowiańskiej.

Dziewięć oper (jedna niedokończona), trzy balety, osiem operetek, pięć mszy, 268 pieśni... Stanisław Moniuszko upamiętnił się w historii polskiej muzyki jako twórca liryki wokalnej na światowym poziomie, a przede wszystkim jako twórca narodowej opery w pełnym znaczeniu tego słowa. Pierwszy, którego dzieła wytrzymały próbę czasu, a powodzeniem górowały nad obcym repertuarem: Halka (wileńska 1854, warszawska 1858), Flis (1858), Hrabina (1859), Verbum nobile (1860), Straszny dwór (1861-64), Paria (1859-69), Beata (1872). 

W 1858 roku Moniuszko został powołany na stanowisko pierwszego dyrygenta Opery Polskiej w Warszawie. Podczas piętnastu niemal lat pracy na tym stanowisku przygotował i wystawił kolejno wszystkie swoje opery.

Okres powstania styczniowego zahamował działania kompozytora. Trudne warunki polityczne nie sprzyjały twórczości. Wystawienie Strasznego dworu w 1865 roku wywołało entuzjazm, a nowa opera odniosła sukces podobny do sukcesu Halki. Polskie realia zjednały dziełu miłość widzów i przyczyniły się do tego, że każde kolejne przedstawienie stawało się manifestacją narodową. Za życia kompozytora opera została wystawiona tylko kilkakrotnie: cenzura carska zorientowała się, że to nie błaha opowiastka miłosna, ale wielka opera narodowa. Moniuszko nie doczekał się wznowienia; wystawiano tylko fragmenty dzieła na koncertach.

Bydgoska Opera wcześniej sięgała po Straszny dwór czterokrotnie (1958, 1969, 1976, 1994 - inauguracja I BFO). Obecna realizacja, upamiętniająca obchody dwusetnej rocznicy urodzin Stanisława Moniuszki, jest pierwszą przygotowaną na scenie Opery Nova przy ul. Focha.

Galeria zdjęć

Najbliższe spektakle

Brak spektakli w najbliższej przyszłości


Śledź nasze social media

Recenzje

Proponujemy również

{title}
09-11-2024

Świat w kreacji Orfeusza. Rozmowa z kostiumografką Martyną Kander

O skrzydłach lekkich jak piórko, jedwabiu pod wodą, ręcznie malowanych płaszczach i długich sukniach rozmawiamy z Martyną Kander, która zaprojektowała kostiumy do naszej listopadowej premiery operowej „Orfeusz i Eurydyka”.

{title}
08-11-2024

Historia Orfeusza i Eurydyki pozostanie w nas na długo. Rozmowa z Robertem Bondarą

- Nie byłbym sobą, gdybym historię Orfeusza i Eurydyki interpretował, odnosząc się wyłącznie do mitologii. Widzowie, którzy znają moje spektakle, wiedzą, że częstokroć odnoszę się do „tu i teraz” - mówi Robert Bondara, z którym rozmawiamy jako reżyserem i choreografem naszej najnowszej produkcji operowej „Orfeusz i Eurydyka” Ch. W. Glucka. Pierwsze trzy spektakle już 16, 17 i 19 listopada.  

{title}
31-10-2024

„Opera w Twoim kadrze” – te zdjęcia będą naszymi pocztówkami!

Trzy nagrody główne i dwa wyróżnienia postanowiło przyznać Jury konkursu fotograficznego „Opera w Twoim kadrze”. Publikujemy nazwiska Laureatów. Wręczenie nagród 24 listopada o godz. 16.00 w sali kameralnej Opery Nova.

{title}
25-10-2024

„Służąca panią” blisko widza

Tak blisko opery – i występujących w niej artystów - jeszcze Państwo nie byliście! „Służąca panią” wciąga publiczność w środek zabawnej akcji, by każdy mógł aktywnie przeżyć spektakl, jaki dla Opery Nova wyreżyserował Jerzy Jan Połoński. Premiera odbyła się w Światowy Dzień Opery! Spektakl na scenę kameralną powróci w grudniu 2024 i styczniu 2025. Tymczasem „Służąca…” intryguje z plakatu Mariusza Napierały.