Szepty i cienie to tryptyk baletowy autorstwa jednego z najwybitniejszych polskich tancerzy i choreografów tańca współczesnego. Jacek Przybyłowicz pracował już z Baletem Opery Nova w 2015 r. nad choreografią do legendy dramatycznej Potępienie Fausta. Obecnie stworzył dla tego Zespołu swój „wieczór autorski”, na który składają się trzy jednoaktowe balety.
Barocco do muzyki Jana Sebastiana Bacha, stworzone na Biennale Tańca w Lyonie w 2004 r., było już wystawiane przez kilka europejskich kompanii tanecznych. Najnowsza wersja tego uznanego dzieła, która otwiera spektakl, została dopasowana do emploi artystycznego Baletu Opery Nova.
Pozostałe części: Szepty i cienie do muzyki Pawła Szymańskiego i 3 for 13 do kompozycji Pawła Mykietyna zostały pomyślane jako prapremiery dla tancerzy bydgoskiej Opery.
Jacek Przybyłowicz. Absolwent Państwowej Szkoły Baletowej i Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie. W latach 1987-1991 tancerz Teatru Wielkiego w Warszawie. Po wyjeździe z Polski do końca swojej kariery wykonawczej tańczył w Niemczech i Izraelu. Przez 7 lat był tancerzem Kibbutrz Contemporary Dance Company pod dyrekcją Rami Be`era. Występował też z Batsheva Dance Company w spektaklu Kyr Ohada Naharina w ramach Yair Shapiro Awards.
Po powrocie do Polski skupił się na pracy choreograficznej, realizując ponad 20 spektakli, między innymi, dla: Polskiego Baletu Narodowego, Polskiego Teatru Tańca, Kieleckiego Teatru Tańca, Baletu Opery Bałtyckiej, Baletu Opery Wrocławskiej, Baletu Teatru Wielkiego w Poznaniu. Od lat realizuje spektakle za granicą, między innymi, w: Dantzaz Kompainia - San Sebastian, Beijing Dance LDTX, Prague Chamber Ballet, Balet Narodni Divadla - Brno, TanzKompanie Giessn. Jego realizacje były prezentowane w wykonaniu polskich i zagranicznych zespołów na kilkudziesięciu festiwalach na całym świecie, między innymi, w: Czechach, Cyprze, Chinach, Danii, Francji, Hiszpanii, Japonii, Łotwie, Niemczech, Norwegii, Słowacji, Szwajcarii, Szwecji, Rosji, Rumunii, Tunezji, Ukrainie, Stanach Zjednoczonych, Włoszech, Węgrzech.
Ważniejsze realizacje: Naszyjnik gołębicy, Barocco, Jesień Nuembir, 45, Kilka krótkich sekwencji, Alpha Kryonia Xe, III Symfonia - pieśń o nocy, Sześć skrzydeł aniołów, II Koncert skrzypcowy, Infolia, Gra w karty, Monochrome, Poza horyzont, Globe, Mistic Vapor, Verlorenheit, Sono nero, Solo nr. 6.
Jacek Przybyłowicz zrealizował też dwie choreografie solowe dla Viktorii Nowak Solo in Old Style oraz Pauliny Bidzińskiej Lacerta, z którymi artystki reprezentujące Polskę wygrały Konkurs Młodego Tancerza Eurowizji w 2016 i 2018 roku. Wyreżyserowana przez niego w 2013 roku opera Król Edyp z muzyką Igora Strawińskiego została zarejestrowana przez Telewizję Arte na Festiwalu Operowym w Seged.
W latach 2009-2014 Jacek Przybyłowicz piastował funkcję dyrektora Baletu Teatru Wielkiego w Poznaniu, a w latach 2018-2020 kuratora programu Baletu Opery Wrocławskiej. Od 2015 r. wykłada na Uniwersytecie Muzycznym im. Fryderyka Chopina w Warszawie. Jest przewodniczącym Rady Programowej ds. Tańca Instytutu Muzyki i Tańca. Laureat Dorocznej Nagrody Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w kategorii Taniec. Odznaczony Medalem Gloria Artis - Zasłużony Kulturze.
Brak spektakli w najbliższej przyszłości
Szanowni Państwo,informujemy, że w Wielki Piątek kasa biletowa czynna jest w godz. 8.30-13.00, natomiast w Wielką Sobotę (19 kwietnia) oraz Wielkanoc (20 kwietnia) i Poniedziałek Wielkanocny (21 kwietnia) kasa biletowa Opery Nova będzie nieczynna. Zapraszamy ponownie po świętach - od wtorku, 22 kwietnia. Jednocześnie przypominamy, że cały czas - również w okresie świątecznym - można korzystać ze sprzedaży biletów online, prowadzonej poprzez naszą stronę internetową - w zakładce Bilety...
Zgodnie z zapowiedziami organizatorów - stało się! Konkurs Wokalny im. Bogdana Paprockiego jesienią 2025 w Operze Nova będzie mieć miejsce kolejny już raz, ale po raz pierwszy w edycji międzynarodowej. Śpiewaczki i śpiewacy (do 34. r.ż.) niemal wszystkich narodowości mogą już zgłaszać swój udział w prestiżowym Konkursie - nabór trwa do 11 października br.
- Jestem pewna, że „Carmen” odniesie sukces w Bydgoszczy, w Polsce! – mówi z uśmiechem Maria Luisa Ramos Corrales, która czuwa nad przygotowaniem kostiumów do polskiej produkcji baletowej w choreografii Johana Ingera. Premiera „Carmen” w wykonaniu Baletu Opery Nova już 26 kwietnia zainauguruje XXXI Bydgoski Festiwal Operowy!