ROMEO I JULIA

ROMEO I JULIA

Kompozytor:
Sergiusz Prokofiew
Libretto:
Leonid Ławrowski i Siergiej Prokofiew wg dramatu Williama Szekspira
Data premiery:
21.04.2018
Czas:
3 godziny, w tym dwie przerwy. Uwaga, realizacja we fragmentach spektaklu przewiduje użycie dymu na scenie.
Choreografia:
Paul Chalmer
Wykonawcy:
Balet i Orkiestra Opery Nova w Bydgoszczy

REALIZATORZY

Choreografia:
Paul Chalmer
Kierownictwo muzyczne:
Scenografia:
Diana Marszałek
Kostiumy:
Agata Uchman
Reżyseria świateł:
Maciej Igielski
Fechmistrz:
Sylwester Zawadzki
Opieka kaskaderska:
Andrzej Słomiński
Asystent choreografa:
Aurora Benelli
Asystent dyrygenta:
Kamil Parcheta
Plakat:
Diana Marszałek

OBSADA

Pani Kapuleti:
Pan Monteki:
Pani Monteki:
Tybalt:
Parys:
Ojciec Laurenty:
Przyjaciółki Julii:
Dyrygent:

OPIS

Wykonania odbywają się za zgodą Internationale Musikverlage Hans Sikorski.

Spektakl premierowy zainaugurował XXV Bydgoski Festiwal Operowy 21 kwietnia 2018 r.

Romeo i Julia Szekspira. Co to za temat! Jakby stworzony do muzyki... Hector Berlioz

Libretto baletu podąża za tekstem Szekspira, choć w zamierzeniu kompozytora dzieło miało skończyć się… happy endem! Prokofiew wprowadził na scenę wyraziste obrazy muzyczne, prawdę ludzkich uczuć, oryginalną inwencję muzyczną, przetwarzającą literacki pierwowzór. 

Każda z postaci ma charakterystyczny motyw przewodni - stworzony wrażliwością psychologiczną Prokofiewa indywidualny portret muzyczny. Kompozytor, kontynuując osiągnięcia Czajkowskiego, pogłębił w swej twórczości poetyckość i symfoniczną dramaturgię muzyki. 

Tytuł ten, niewystawiany w bydgoskiej Operze od przeszło 30 lat (poprzednie realizacje: 1962 r. - choreografia Rajmund Sobiesiak i 1987 r. - choreografia Przemysław Śliwa), przygotowywany jest przez twórców, którzy zrealizowali na naszej scenie tak głośne spektakle baletowe, jak: Dziadek do orzechów czy Zniewolony umysł. Zaproszenie do stworzenia choreografii przyjął ponownie Paul Chalmer, wybitny tancerz i choreograf, który akcję „Romea i Julii” przenosi w przestrzeń i czas epoki elżbietańskiej.

Paul Chalmer - choreograf

Urodził się w Ottawie w Kanadzie. Naukę tańca pobierał w National Ballet School of Canada. Zachwyt baletami choreografa Johna Cranko stał się jego motywacją do opuszczenia ojczyzny i związania się w 1980 roku z zespołem Stuttgarter Ballett, gdzie trzy lata później został solistą, tańcząc wiele głównych ról. Występował jako gościnny solista w The English National Ballet, The Birmingham Royal Ballet, The Scottish Ballet, The London City Ballet, Teatro Colon w Buenos Aires, Teatro dell’ Opera di Roma i w mediolańskim Teatro alla Scala. Tańczył w choreografiach, m.in.: Georgesa Balanchine’a, Jiříego Kyliána, Kennetha MacMillana, Johna Neumeiera, Williama Forsythe’a i Uwe Scholza. 

W 1999 roku Paul Chalmer został baletmistrzem zespołu baletowego Sächsische Staatsoper Ballett (Semperoper) w Dreźnie, a w 2000 r. na zaproszenie Uwa Scholza - zespołu Leipziger Ballett. Zadebiutował także jako choreograf. W latach 2005-2010 był dyrektorem zespołu baletowego opery w Lipsku. Dla Leipziger Ballett stworzył takie produkcje, jak: Jezioro łabędzie (2005), Dziadek do orzechów (2007), Ognisty ptak (2008), Giselle (2009) i Pietruszka (2009). 

W 2010 roku Chalmer stworzył nową, pełnospektaklową choreografię dla Opery Rzymskiej z okazji 200. rocznicy urodzin Fryderyka Chopina, a w 2011 roku choreografię do Jeziora łabędziego dla zespołu MaggioDanza z premierą podczas festiwalu Maggio Musicale Fiorentino. W listopadzie 2013 roku zespół baletowy przy Conservatoire National Supérieur de Musique et de Danse w Paryżu wystawił jego Romeo i Julię

W 2014 r. Balet Teatru Wielkiego w Poznaniu przygotował premierę Kopciuszka Prokofiewa w choreografii Paula Chalmera, zaś maju/czerwcu 2014 roku balet Opery Rzymskiej zrealizował Śpiącą królewnę. W 2015 r. dla Opery Nova w Bydgoszczy stworzył choreografię do Dziadka do orzechów Piotra Czajkowskiego. Kolejna produkcja Paula Chalmera, Trzej muszkieterowie z partyturą zamówioną u Jana Kucery, miała premierę w marcu 2017 roku w Śląsko-Morawskim Teatrze w Ostrawie (Czechy).

Rozmowa Wiktorii Raczyńskiej z Paulem Chalmerem: "Nigdy nie przestanę szukać pożywki dla duszy".

Maciej Figas - kierownictwo muzyczne

Ukończył Wydział Wychowania Muzycznego i Rytmiki Akademii Muzycznej w Gdańsku oraz Wydział Kompozycji, Dyrygentury i Teorii Muzyki Akademii Muzycznej w Poznaniu (kierunek: dyrygentura) w klasie prof. Witolda Krzemieńskiego. Przez dwa lata był studentem Wydziału Wokalno-Aktorskiego gdańskiej uczelni.

Pracę zawodową rozpoczął w styczniu 1988 r. w Operze Nova w Bydgoszczy: najpierw jako asystent dyrygenta, później dyrygent, a od kwietnia 1991 r. - dyrektor artystyczny. W listopadzie 1992 r. powołany na stanowisko dyrektora Opery Nova, które piastuje do dziś. 

Jego repertuar to wiele przedstawień operowych, baletowych, operetkowych, musicale. Na scenie Opery Nova sprawował kierownictwo muzyczne oper: Carmen Bizeta, Nabucco, Traviaty Verdiego, Turandota, Toski, Madamy Butterfly Pucciniego, Mefistofelesa Boita, Opowieści Hoffmanna Offenbacha, Manru Paderewskiego, Rusałki Dworzaka, operetek: Wesołej wdówki i Krainy uśmiechu Lehára, Zemsty nietoperza i Barona cygańskiego Straussa, Hrabiny Maricy Kálmána, musicalu My Fair Lady Loewego-Lernera, baletów: Dziadek do orzechów Czajkowskiego oraz Stabat Mater. Harnasie do muzyki Szymanowskiego. 

Gościł na scenach muzycznych Niemiec, Holandii i Luksemburga, prowadząc wiele spektakli i koncertów. Wielokrotnie uczestniczył w Letnim Festiwalu Operowym w Xanten, w ramach którego prowadził m.in. Galowy Koncert z udziałem słynnego tenora wagnerowskiego René Kollo. Maciej Figas ma w swoim dorobku fonograficznym nagranie opery Stanisława Moniuszki Straszny dwór, opery Paderewskiego Manru, nagranie pierwszej polskiej DVD z operą Rusałka Dworzaka. Inicjator corocznego (od 1994 r.) Bydgoskiego Festiwalu Operowego. Do występów na bydgoskiej scenie pozyskał tak wybitnych śpiewaków jak: Małgorzata Walewska, Stefania Toczyska, Ko Seng Hyoun, Adam Kruszewski. Dwukrotnie uhonorowany nagrodą Bydgoszczanina Roku oraz medalem „Gloria Artis".

Diana Marszałek - scenografka teatralna i filmowa

W swoim dorobku ma blisko 40 realizacji scenograficznych i kostiumograficznych w najważniejszych polskich teatrach, m.in.: Teatrze Wielkim Operze Narodowej, Powszechnym, Polskim, Ateneum i Polonia w Warszawie, Muzycznym w Gdyni, Polskim i Współczesnym we Wrocławiu, Teatrze im. Słowackiego w Krakowie, Wielkim w Poznaniu i Operze Nova w Bydgoszczy. Pracowała także przy takich produkcjach filmowych, jak: Katyń oraz Felix, Net i Nika. 

W bydgoskiej Operze Nova tworzyła przestrzeń sceniczną do autorskiego baletu Roberta Bondary Zniewolony umysł na podstawie tekstu Czesława Miłosza z muzyką Philipa Glassa i Wojciecha Kilara, a z reżyserką Natalią Babińską scenografię do Rigoletta Giuseppe Verdiego oraz Halki (we współpracy z Julią Skrzynecką) Stanisława Moniuszki, przygotowanej specjalnie na jubileuszowy XX Festiwal Operowy.

Agata Uchman - kostiumografka, scenografka, projektantka mody

Absolwentka Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie na Wydziale Scenografii i Malarstwa. Działa na pograniczu sztuki i designu. W Teatrze Muzycznym ROMA robiła maski do Upiora w operze A. Lloyda Webbera, współpracowała artystycznie z M. Tesławską przy operze La Gioconda Ponchiellego (Opera Nova) i Les Misérables C.M. Schönberga. Wzięła udział w realizacjach Teatru Nowego im. T. Łomnickiego w Poznaniu jako kostiumograf przy Bestii J. Wiśniewskiego (na podstawie Rozbitego dzbana H. von Kleista), a jako kostiumograf i scenograf przy Elsynorze G. Gołaszewskiego i S. Adamczaka. Projektowała także kostiumy dla Teatru Muzycznego w Poznaniu (Jekyll & Hyde F. Wildhorna, Evita A. Lloyda Webbera, Nine Yeston/Kopit), Opery na Zamku w Szczecinie (Crazy for You G. i I. Gershwinów), Opery Nova w Bydgoszczy (Dziadek do orzechów P. Czajkowskiego), Opery i Filharmonii Podlaskiej (Cyganeria G. Pucciniego w reżyserii Marii Sartovej) i dla Opery Bałtyckiej (Nabucco G. Verdiego). 

Jest autorką kostiumów i scenografii do wielu artystycznych projektów filmowych w Polsce i zagranicą, m.in. The Big Leap (scenografia i kostiumy), horroru Urban Explorer (dekoracja wnętrz), Die Alte Frau (dyrektor artystyczny), Village of Unborn Children (kostiumy), One of Us (scenografia i kostiumy), Kop głębiej (kostiumy), Ciemnego pokoju nie trzeba się bać (kostiumy i dekoracja wnętrz), Dotknięcie anioła (kostiumy), serii MTV Pimp My Room (scenografia). 

W latach 2013-2016 tworzyła autorską markę NUMER uchman/winiarska, łączącą design i modę. Prace kostiumograficzne artystki znalazły się na międzynarodowej wystawie w Państwowym Centralnym Muzeum Teatralnym im. A. A. Bachruszyna w Moskwie (ukazującej ostatnie 25 lat projektowania kostiumów na świecie). Artystka należy do Stowarzyszenia Filmowców Polskich oraz Polskiego Centrum OISTAT (międzynarodowej organizacji scenografów).

Aurora Benelli - asystent choreografa 

Po baletowych lekcjach z Brendą Hamlyn w rodzinnej Florencji Aurora kontynuowała naukę tańca w Royal Ballet School w Londynie. Wcześnie podjęła pracę w głównych włoskich teatrach. Dołączyła do Compagnia Italiana di Balletto, kierowanej przez Carlię Fracci i Beppe Menegattiego, często tańcząc ważne solowe role, takie jak: Myrtha w Giselle i Wróżka Bzu w Śpiacej królewnie, występując na scenie wspólnie z międzynarodowej sławy artystami (między innymi: Carla Fracci, Lawrence Rhodes, Lynn Seymour, Eva Evdokimova, Paul Chalmer, Gheorghe Iancu i Alessandro Molin). 

Rozszerzając swój repertuar o utwory neoklasyczne i współczesne, Benelli zinterpretowała role tworzone przez takich choreografów jak: Antonella Agati, Millicent Hodson, Kenneth Archer i Wayne McGregor. Obecnie aktywnie zaangażowana jako nauczyciel i mistrz baletu. Posiada najwyższe kwalifikacje do kwalifikacji ABT® National Training Curriculum i jest certyfikowanym nauczycielem ABT®NTC, a od 2011 roku ma certyfikat Gyrokinesis® Level 1. 

Galeria zdjęć

Najbliższe spektakle

Brak spektakli w najbliższej przyszłości


Śledź nasze social media

Recenzje

Proponujemy również

{title}
19-02-2024

Bilety na spektakle w maju i czerwcu już w sprzedaży

Szanowni Melomani, od 20 lutego rozpoczynamy sprzedaż biletów na wszystkie majowe i większość czerwcowych spektakli, wśród których są zarówno nowe produkcje, jak również te już znane i cenione przez Państwa.

{title}
19-02-2024

Komunikat dotyczący wtorkowego spektaklu „Stabat Mater. Harnasie”

Widzów wtorkowego spektaklu baletowego „Stabat Mater. Harnasie” prosimy, aby planując tego dnia dojazd wieczorem do Opery, uwzględnili ewentualne utrudnienia, które mogą wystąpić na drogach krajowych, jak i w centrum Bydgoszczy w związku z zapowiedzią kolejnego strajku rolników.

{title}
22-01-2024

Cierpienie i miłość opowiedziane współczesnym tańcem

Nie tylko miłośnikom baletu w lutym polecamy trzy wieczory z dwoma spektaklami o ponadczasowym wymiarze i z wyjątkową muzyką Karola Szymanowskiego, zainscenizowanymi z rozważną odwagą oraz z myślą o współczesnym odbiorze w choreografiach Roberta Bondary. „Stabat Mater” i „Harnasie” na naszej scenie warto zobaczyć, poczuć i przeżyć. Bilety na 17, 18 i 20 lutego już w sprzedaży. Zapraszamy! 

{title}
05-11-2023

„Niebezpieczne związki” w marcu, bilety już w sprzedaży

Jesteśmy po premierze „Niebezpiecznych związków”. Dla tych z Państwa, którzy nie mieli okazji zobaczyć spektaklu w listopadzie, mamy dobrą wiadomość. Balet w choreografii Krzysztofa Pastora na bydgoską scenę powróci w marcu 2024. Sprzedaż biletów już od 14 listopada 2023! Dostępny jest także plakat naszej najnowszej produkcji baletowej.