Sławomir Kowalewski

Sławomir Kowalewski

Jest absolwentem PSM II st. im. W. Żeleńskiego w Krakowie oraz Wydziału Wokalno-Aktorskiego Akademii Muzycznej im. F. Nowowiejskiego w Bydgoszczy w klasie śpiewu doc. Macieja Witkiewicza. Uczestniczył w kursach wokalnych prowadzonych przez takich pedagogów jak: Stefania Toczyska (Wiedeń), Marek Rzepka (Hanower), Thomas Heyer (Frankfurt), Helena Łazarska (Wiedeń) czy też Iwona Sobotka (Paryż). Jest laureatem wielu nagród na konkursach międzynarodowych takich jak: X Międzynarodowy Konkurs Sztuki Wokalnej Złote Głosy w Warszawie; Nagroda Specjalna oraz Grand Prix przyznane po raz pierwszy w historii konkursu, Międzynarodowy Konkurs Wokalny im. Giulio Perottiego w Ueckermunde w Niemczech. W 2013 otrzymał stypendium Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego za wybitne osiągnięcia w dziedzinie artystycznej. 

Współpracował z m.in. Warszawską Operą Kameralną i Operą Bałtycką. Występował z Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Pomorskiej, Orkiestrą Symfoniczną Sinfonia Baltica, Bydgoską Orkiestrą Kameralną. W 2015 roku kreował postać tytułową w operze Eugeniusz Oniegin Piotra Czajkowskiego na festiwalu Operowe Forum Młodych w Bydgoszczy, za którą przyznano mu 3. nagrodę w konkursie na Najciekawszą Osobowość Artystyczną OFM 2015. 

W 2016 r. wystąpił w roli Markiza Posy w operze Verdiego Don Carlos zrealizowanej w bydgoskiej Operze Nova. Za tę kreację odebrał w 2017 r. Teatralną Nagrodę Muzyczną im. Kiepury w kategorii najlepszy debiut operowy. W lipcu 2018 roku zwyciężył w III Międzynarodowym Konkursie dla Młodych Śpiewaków Operowych Zinka Milanov w Rijece. Otrzymał także nagrodę specjalną. 

Laureat I nagrody na V Ogólnopolskim Konkursie Wokalnym im. Krystyny Jamroz w Busku-Zdroju. W 2019 r. zdobył II nagrodę na I Ogólnopolskim Konkursie Wokalnym im. Bogdana Paprockiego w Bydgoszczy oraz nagrody specjalne Dyrektorów polskich teatrów operowych.

Repertuar

W Operze Nova kreuje role:

Recenzje

Sławomir Kowalewski w roli Tadeusza wielokrotnie zachwycał widownię skalą oraz brzmieniem swego głosu. Barwa jego barytonu idealnie oddawała przeżywane przez niego emocje. Liryczny w partiach dialogowych z Julią Pruszak jako Sylwią, a jeszcze bardziej poetycki w kwestiach wyrażających tęsknotę do ojczyzny. Konstruujący aktorsko postać zdecydowanego, odważnego i rozsądnie myślącego stratega.
Ilona Słojewska, Dziennik Teatralny

I hrabia Almaviva! Występujący w tej roli Sławomir Kowalewski skonstruował niezwykle wyrazistą postać. Doskonały aktorsko w zdarzeniach scenicznych. Wspaniale wyrażający emocje. Zdecydowany w swoich postanowieniach. Niechętnie odstępujący od swych planów. To hrabia przekonany o swej pozycji. Ale żeby stworzyć tak bogatą psychologicznie postać, Sławomir Kowalewski wykorzystał swoją cudowną broń, jaką jest jego głos. Jego baryton ma moc stwarzania na scenie prawdziwej siatki emocji utkanej z niespotykanych odcieni oraz silnego brzmienia, o czym przekonała widzów aria „Vedrò, mentr'io sospiro" w akcie trzecim.
Ilona Słojewska

Na czele obsady bohater tytułowy Sławomir Kowalewski (Figaro), który tak prezentowaną kreacją może zachwycić wszędzie, gdziekolwiek by - oby jak najprędzej - został zaangażowany ze swym pięknym, sprawnym technicznie barytonem, bezproblemowym aktorstwem i doskonałą prezencją. 
Wieczór operowy wysokiej klasy ,Sławomir Pietras Tygodnik Angora nr 13/,25-03-2019