Archiwum BFO - OPERA NOVA w Bydgoszczy

Archiwum BFO
XXVII Bydgoski Festiwal Operowy. ODWOŁANY!
XXVII Bydgoski Festiwal Operowy. ODWOŁANY!
25 kwietnia - 10 maja 2020
W związku z rozporządzeniem Ministra Zdrowia w sprawie ogłoszenia na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej stanu epidemii,przedłużeniu do odwołania uległy ograniczenia w działalności instytucji kultury związane z wszelkimi zbiorowymi formami kultury i rozrywki. Odwołana została także zaplanowana na dni od 25 kwietnia do 10 maja br. 27.edycja Bydgoskiego Festiwalu Operowego.

sobota, 25.04.2020 godz.19. premiera Opery Nova w Bydgoszczy-inauguracja XXVII BFO SPEKTAKL ODWOŁANY ! NOWA DATY PREMIERY ZOSTANIE PODANA!

BULWAR ZACHODZĄCEGO SŁOŃCA (Sunset Boulevard) - musical Andrew Lloyda Webbera Muzyka: Andrew Lloyd Webber Teksty piosenek: Don Black, Christopher Hampton Libretto: Don Black, Christopher Hampton Na podstawie filmu „Sunset Boulevard” Billy’ego Wildera Orkiestracja: David Cullen &Andrew Lloyd Webber Oryginalna produkcja: The Really Useful Group Ltd. Reżyseria i tłumaczenie: Jacek Mikołajczyk Kierownictwo muzyczne: Krzysztof Herdzin II reżyser: Tomasz Steciuk Choreografia: Jarosław Staniek, Katarzyna Zielonka Scenografia: Mariusz Napierała Kostiumy: Ilona Binarsch Przygotowanie wokalne: Anna Domżalska Rozpoczynamy, nieco przekornie, musicalem. Premiera Opery Nova zapowiada się imponująco: sięgamy po musical Andrew Lloyda Webbera „Bulwar Zachodzącego Słońca” ,przywołujący konotacje z wielkim kinem - złotą epoką filmu i blaskiem Hollywood .Dla Opery Nova będzie to największa i najbardziej wymagająca produkcja musicalowa w ciągu 55 lat ,jakie mijają od pierwszego musicalu wystawionego przez bydgoską Operę („Hel” z 1965 r.) i drugim po „My Fair Lady” musicalem obecnym od 12 lat w naszym bieżącym repertuarze. Podejmujemy się tego przedsięwzięcia , oddając je z zaufaniem w ręce wytrawnego znawcy teatru musicalowego i twórcy najgłośniejszych przedstawień na scenach polskich w ostatnich latach, Jacka Mikołajczyka. Sukces, na który liczymy, gwarantuje także kierownictwo muzyczne Krzysztofa Herdzina -kompozytora, dyrygenta, aranżera, pianisty, producenta. Mariusz Napierała, autor znakomitych scenografii do polskich realizacji musicalowych ostatnich lat, ma zamiar przewyższyć swoje dotychczasowe dokonania, jak choćby gigantyczne dekoracje do „Rusałki”, opery wystawianej na bydgoskiej scenie. Do tego grona dołączają panie: kostiumy będą dziełem Ilony Binarsch, a przygotowanie wokalne śpiewaków spoczywa na Annie Domżalskiej. Cały zespół artystów wprawią w ruch : Jarosław Staniek i Katarzyna Zielonka „Bulwar…” ten grany będzie także w maju, czerwcu i wrześniu br. Musical "Sunset Boulevard" jest bezpośrednią adaptacją legendarnego filmu o tym samym tytule, wyreżyserowanego przez Billy'ego Wildera w 1950 r. Musical miał prapremierę 12 lipca 1993 r., w Adelphi Theatre w Londynie, w którym przez kolejne lata Andrew Lloyd Webber wystawiał swoje najgłośniejsze musicale. Bankrutujący scenarzysta Joe ukrywa się przed wierzycielem. Trafia do posiadłości Normy Desmond, niegdyś wielkiej gwiazdy kina niemego. Aktorce wydaje się, że powróci jeszcze na ekrany przy okazji występu w filmie według jej własnego scenariusza. Spotkanie z Joe Norma traktuje jako szczęśliwy zbieg okoliczności i prosi go o pomoc przy pisaniu tekstu. Wkrótce starsza kobieta zakochuje się w młodym scenarzyście, niestety – bez wzajemności. Ich skomplikowana relacja, pełna namiętności i zmienności, prowadzi do tragicznego zakończenia. *****

• Środa,29.04.godz.19. – Ballett des Saarländischen Staatstheaters, Saarbrücken (Niemcy) SPEKTAKL ODWOŁANY FUTURE WORLD balet współczesny Choreografie: Stijn Celis i Richard Siegal Po raz kolejny zapraszamy na Festiwal naszych zachodnich sąsiadów : ze stolicy Zagłębia Saary, Saarbrücken, przyjedzie zespół baletowy tego kraju związkowego ze spektaklem, którego premiera przygotowywana jest na tamtejszy Festiwal Tańca w marcu br. Ciekawie komponuje się ona z naszą ostatnią propozycją baletową „Coppelią”, gdyż sięga w części do biografii niemieckiego pisarza doby romantyzmu E.T.A. Hoffmanna, którego twórczość - pełna fantazji o absolutnej ludzkiej władzy i zdolności kreacji - inspirowała innych artystów. Zobaczymy dwie baletowe historie pod wspólnym tytułem „Future World”: z futurystycznych opowieści Hoffmanna choreograf Stijn Celis tworzy nowy utwór nazwany „Clara”; wieczór dopełni balet Richarda Siegala z 2014 roku , „Liedgut”. *****

• Sobota, 2 maja godz.19. Opera na Zamku w Szczecinie SPEKTAKL ODWOŁANY Philip Glass : PROCES – opera kameralna w dwóch aktach Kierownictwo muzyczne: Jerzy Wołosiuk Reżyseria: Pia Partum Scenografia: Wojciech Puś Kostiumy : Wojciech Dziedzic Konsultacje kaskaderskie: Andrzej Słomiński Szczecińska scena od kilku sezonów konsekwentnie prezentuje operę współczesną: tym razem świetny „Proces”, kompozycję Philipa Glassa (prapremiera światowa w 2014 r., prapremiera polska w 2019 r.). Tytuł opery odnosi widza oczywiście do surrealistycznej powieści Franza Kafki . Znaczenie i oddziaływanie jego twórczości na inne dziedziny sztuki współczesnej jest ogromne: pojawiają się wciąż nowe interpretacje jego dzieł, ich opracowania dramaturgiczne, wersje filmowe, ilustracje i muzyka do poszczególnych tekstów– dla udokumentowania przejmujących zgrozą, budzących niepewność, zagadkowych sytuacji. Premiera „Procesu” odbyła się w Royal Opera House w Londynie w 2014 roku w koprodukcji z Music Theatre Wales. Libretto napisał wybitny reżyser i scenarzysta, zdobywca Oscara, Christopher Hampton. Muzykę charakteryzuje ogromne napięcie: Philip Glass, nominowany do Oscara i zdobywca Złotego Globu, znakomicie wykorzystał metaforę samotności i słabości człowieka, zawartą w mrocznej powieści Kafki. Reżyserująca „Proces” Pia Partum, uczyniła głównego bohatera pracownikiem korporacji ,uwięzionym we współczesnej metropolii. Szczecińskie przedstawienie to znaczące kreacje wokalne, fascynująca wizja plastyczna i realizacja repertuaru z aktualnego światowego nurtu muzyki współczesnej. *****

• Poniedziałek, 4 maja godz.19. Opera Krakowska SPEKTAKL ODWOŁANY Vincenzo Bellini: NORMA – opera w dwóch aktach Kierownictwo muzyczne: Tomasz Tokarczyk Reżyseria: Laco Adamik Scenografia: Barbara Kędzierska Kostiumy: Maria Balcerek Przygotowanie chóru: Jacek Mentel Reżyseria światła: Bogumił Palewicz Opera Krakowska przedstawi „Normę” Belliniego, prawdziwą perłę belcanta, operę doskonałą, w której kompozytor wykazał się niewyczerpaną inwencją melodyczną. Po partię Normy sięgają tylko dojrzałe głosy. Uchodzi za najtrudniejszą rolę sopranową. Choć praca nad „Normą” zajęła Belliniemu zaledwie trzy miesiące, jego historia jest uważana za jedną z najtrudniejszych oper dramatycznych w historii. Dzieło Belliniego to sztandarowa pozycja opery jako gatunku, a śpiewana przez tytułową bohaterkę w pierwszym akcie „Casta Diva” to najsłynniejsza aria włoska. Operowa tragedia-historia celtyckiej kapłanki i dowódcy rzymskiego legionu -przeniesiona została na krakowską scenę w 2017 r. w sposób wierny literaturze muzycznej, zawsze doceniany przez publiczność, w pięknej oprawie wizualnej i z intrygującymi kostiumami. Dość wspomnieć, że arcydzieło to nigdy nie było przez bydgoską Operę wystawiane, a tylko raz jeden pokazane w historii Bydgoskich Festiwali Operowych. *****

• Środa, 6 maja godz.19. – Štátna Opera Banská Bystrica (Słowacja) SPEKTAKL ODWOŁANY ! Josef Bohuslav Foerster: EVA – opera w trzech aktach Kierownictwo muzyczne: Marian Vach,Jan Prochazka Reżyseria: Dana Dinková Pełni uznania dla popularyzowania rodzimej twórczości przez Czechów i Słowaków, chcemy przybliżyć nieznaną w Polsce operę i ponownie wystosowaliśmy zaproszenie do słowackiej Państwowej Opery z Banskej Bystricy, której zespół przed 5. laty zachwycił nas - równie egzotyczną dla polskiego widza „Krutniawą”. „Eva” to najsłynniejsza opera romantycznego czeskiego kompozytora Josefa Bohuslava Foerstera. Powstała na podstawie libretta stworzonego wg sztuki Gabrieli Preissovej Kochanka gospodarza. Premiera w 1899 roku w Pradze wywołała poruszenie - naturalistyczny dramat z życia mieszkańców Morawskiej Słowacji reprezentuje życie i tabu obyczajowe małej społeczności wiejskiej . Jednocześnie Foerster nie szukał folkloru muzycznego, co było typowe dla wielu dzieł późnego XIX i początku XX wieku. Eva jest biedną szwaczką, którą kocha z wzajemnością Manek, syn bogatych gospodarzy. Eva chce z nim zerwać, zarzucając mu nadmierną uległość wobec despotycznej matki, Mešjanovki. Ta stawia synowi warunek: ma poślubić bogatą Maryšę, albo zostanie wydziedziczony. Inwalida Samko zyskuje nadzieję na zdobycie Evy. Poślubia ją, jednak wkrótce ich dziecko umiera- z winy ojca. Serce Evy odwraca się od męża; jej myśli wracają do Manka… *****

• Piątek, 8 maja godz.19 Opera Śląska w Bytomiu SPEKTAKL ODWOŁANY ! Józef Michał Ksawery Poniatowski : DON DESIDERIO – opera komiczna w dwóch aktach Kierownictwo muzyczne: Jakub Kontz Reżyseria: Ewelina Pietrowiak Reżyseria światła: Karolina Gębska Scenografia i kostiumy: Aleksandra Gąsior Opera Józefa Michała Ksawerego Poniatowskiego po raz pierwszy została zaprezentowana przez Operę Śląską po 140 latach od lwowskiej premiery i przywrócona polskiej kulturze. To wyjątkowe wydarzenie, bo do tej pory żaden polski teatr nie interesował się tym kompozytorem. Wyreżyserowane przez utalentowaną reprezentantkę młodego pokolenia twórców, wydobyte z zapomnienia dzieło królewskiego krewniaka, jest prawdziwym rarytasem muzycznym. Śpiewacy realizują zadania aktorskie w sposób godny mistrzów komedii. "Największy atut najnowszej premiery Opery Śląskiej? Pełnokrwiste postacie bezbłędnie zagrane przez pierwszorzędnych aktorów - z Joanną Woś i Szymonem Komasą na czele. Stanisław Kuflyuk będzie twarzą współczesnego Don Desideria. Ze sceny lecą prawdziwe iskry, a muzyka okazuje się być cudownie niepodatna na upływ czasu." Alexandra Kozowicz /Gazeta Wyborcza/ „Don Desiderio” to udany mariaż przeszłości z teraźniejszością.(…) XIX-wieczny utwór został nieco odkurzony i uwspółcześniony. Olbrzymią zasługą Opery Śląskiej jest to, że udało jej się dokonać restytucji pamięci o zapomnianym kompozytorze." Magdalena Mikrut-Majeranek /Dziennik zachodni/ „(…) dzieło melodyjne, humor nieco czarny – libretto to komedia omyłek, której motorem jest tytułowy Don Desiderio, straszliwy pechowiec: chce jak najlepiej, a robi wszystko jak najgorzej (…) Dorota Szwarcman/Polityka

***** • Niedziela, 10 maja godz.18. Opera i Filharmonia Podlaska-Europejskie Centrum Sztuki w Białymstoku SPEKTAKL ODWOŁANY ! Giacomo Puccini : TURANDOT – dramma lirico w trzech aktach Kierownictwo muzyczne: Grzegorz Berniak Inscenizacja i reżyseria: Marek Weiss Scenografia i reżyseria świateł: Paweł Dobrzycki Choreografia i kostiumy: Izadora Weiss Kierownik Chóru: Violetta Bielecka Dyrygent Chóru Dziecięcego: Ewa Barbara Rafałko Zapraszamy znakomity spektakl Zespołu, który jeszcze nigdy na Bydgoskim Festiwalu Operowym nie występował. Wybraliśmy tytuł, który elektryzuje zawsze miłośników opery : monumentalna „Turandot”, zakończy tegoroczną festiwalową prezentację. W dniu prapremiery opery dyrygujący spektaklem Toscanini odłożył batutę po scenie śmierci Liù, odwrócił się do publiczności i oświadczył: „W tym miejscu Giacomo Puccini przerwał pracę. Śmierć okazała się tym razem silniejsza od sztuki”. Po długiej chwili milczenia dzieło powitano szaloną owacją. Piotr Kamiński/Tysiąc i jedna opera. W inscenizacji Opery i Filharmonii Podlaskiej, po raz pierwszy w Polsce, „Turandot” Giacoma Pucciniego będzie wystawiona bez finału dopisanego przez Franca Alfana.


Do góry


Wznów przewijanie

Opera Nova jest finansowana ze środków Samorządu Województwa Kujawsko-Pomorskiego i Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego
Logo Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa NarodowegoLogo Kujawy PomorzeLogo Województwa Kujawsko-Pomorskiego
Program "Modernizacja Opery Nova w Bydgoszczy"
Flaga Unii EuropejskiejFlaga Funduszy Europejskich
Zamknij