Spektakle - SZEPTY I CIENIE - OPERA NOVA w Bydgoszczy

Spektakle
SZEPTY I CIENIE
Balet
SZEPTY I CIENIE
3 części
Kompozytor: Johann Sebastian Bach/Paweł Szymański/Paweł Mykietyn
Data premiery: 29.04.2021, godz.19 - premiera online na kanale YT Opery Nova, 12.06.2021, godz. 19 - premiera sceniczna
Czas trwania: 1,50 min.,w tym dwie przerwy
Choreografia: Jacek Przybyłowicz
Wykonawcy: Balet Opery Nova.
 
Realizatorzy:
Choreografia: Jacek Przybyłowicz
Kostiumy i scenografia: Jacek Przybyłowicz,Paweł Grabarczyk
Reżyseria świateł: Maciej Igielski
Projekcje multimedialne: Ewa Krasucka
Asystenci choreografa: Małgorzata Chojnacka,Stephane Aubry
II asystentka choreografa: Olga Karpowicz
Plakat-foto: Andrzej Makowski
Nadchodzące terminy:
13 czerwca 2021 (niedziela), godz. 18:00

Sprzedaż od: 5 maja 2021
Opis:

Premiera sceniczna - 12 czerwca, godzina 19:00. scena Opery Nova

 

SZEPTY I CIENIE : Barocco / Szepty i cienie/ 3 for 13



OBSADA:

BAROCCO: Abigail Cockrell, Rafał Tandek ,Arisa Suzuki, Tomasz Siedlecki Amelia Małysz, Paweł Nowicki ,Abigail Cockrell, Aleksandra Wiśniewska, Mariusz Kowalczyk oraz Agnieszka Błaszczyk, Anna Bobrowska, Monica Gomez-Sanchez, Rachele Rossi, Cai Sesma Perez, Martin Hammer, Matthias Kastl, Patrick Ryan

Sola wiolonczelowe: Adam Szurka/ Mikołaj Wojciechowski

SZEPTY I CIENIE: Amelia Małysz, Arisa Suzuki,Martin Hammer, Matthias Kastl, Patrick Ryan,Marta Berezowska, Wiktor Dieriewianko, Krzysztof Górski,Abigail Cockrell, Takumi Mitsuhashi oraz Monica Gomez- Sanchez, Mizuki Higashino, Olga Karpowicz, Marta Kowalczyk, Cai Sesma Perez, Patryk Jurczyk, Paweł Nowicki, Tomasz Siedlecki, Rafał Tandek

3 FOR 13 : Amelia Małysz, Arisa Suzuki,Abigail Cockrell, Paweł Nowicki,Olga Karpowicz, Rafał Tandek Mizuki Higashino, Matthias Kastl ,Masafumi Okuzono, Takumi Mitsuhashi oraz Anna Bobrowska, Monica Gomez- Sanchez, Cai Sesma Perez, Toko Tatekawa, Paolo Ciofini, Wiktor Dieriewianko, Mariusz Kowalczyk, Patrick Ryan.

Tryptyk baletowy autorstwa jednego z najwybitniejszych polskich tancerzy i choreografów tańca współczesnego. Jacek Przybyłowicz pracował już ( w 2015 r.) z Baletem Opery Nova nad choreografią do legendy dramatycznej „Potępienie Fausta”.Obecnie stworzył dla tego Zespołu swój „wieczór autorski”, na który składają się trzy jednoaktowe balety.„Barocco”do muzyki Jana Sebastiana Bacha, powstałe na Biennale Tańca w Lyonie w 2004 r.,było już wystawiane przez kilku europejskich kompanii tanecznych. Najnowsza wersja tego uznanego dzieła,która otwiera nasz spektakl,jest dopasowana do emploi artystycznego Baletu Opery Nova.Pozostałe części składające się na program wieczoru baletowego :"Szepty i cienie" do muzyki Pawła Szymańskiego i "3 for 13" do kompozycji Pawła Mykietyna,pomyślane zostały jako prapremiery dla tancerzy bydgoskiej Opery.

Zachęcamy do wysłuchania rozmów z Jackiem Przybyłowiczem na naszym Facebooku i kanale YouTube.
Poniżej prezentujemy fragmenty recenzji,które ukazały się po premierze spektaklu online w kwietniu br.Ciekawi będziemy wrażeń po obejrzeniu przedstawienia przez Publiczność zgromadzoną na widowni. 

  •  Jacek Przybyłowicz - choreograf
    Absolwent Państwowej Szkoły Baletowej i Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie. W latach 1987-1991 tancerz Teatru Wielkiego w Warszawie. Po wyjeżdzie z Polski do końca swojej kariery wykonawczej tańczył w Niemczech i Izraelu. Przez 7 lat był tancerzem Kibbutrz Contemporary Dance Company pod dyrekcją Rami Be`era. Występował też z Batsheva Dance Company w spektaklu Kyr” Ohada Naharina w ramach Yair Shapiro Awards”.

    Po powrocie do Polski skupił się wyłącznie na pracy choreograficznej, realizując ponad 20 spektakli, między innymi dla: Polskiego Baletu Narodowego, Polskiego Teatru Tańca, Kieleckiego Teatru Tańca, Baletu Opery Bałtyckiej, Baletu Opery Wrocławskiej, Baletu Teatru Wielkiego w Poznaniu. Od lat realizuje również swoje spektakle za granicą, między innymi w Dantzaz Kompainia - San Sebastian, Beijing Dance LDTX, Prague Chamber Ballet, Balet Narodni Divadla - Brno, TanzKompanie Giessn. Jego realizacje były prezentowane w wykonaniu polskich i zagranicznych zespołów na kilkudziesięciu festiwalach na całym świecie, między innymi w Czechach, Cyprze, Chinach, Danii, Francji, Hiszpanii, Japonii, Łotwie, Niemczech, Norwegii, Słowacji, Szwajcarii, Szwecji, Rosji, Rumunii, Tunezji, Ukrainie, Stanach Zjednoczonych, Włoszech, Węgrzech.

    Ważniejsze realizacje: "Naszyjnik gołębicy", ''Barocco", ''Jesień Nuembir", ''45", ''Kilka krótkich sekwencji", "Alpha Kryonia Xe", "III Symfonia - pieśń o nocy", "Sześć skrzydeł aniołów", "II Koncert skrzypcowy", "Infolia", "Gra w karty", "Monochrome", "Poza horyzont", "Globe", "Mistic Vapor", "Verlorenheit", "Sono nero", "Solo nr. 6". Zrealizował też dwie choreografie solowe dla Viktorii Nowak "Solo in Old Style" oraz Pauliny Bidzińskiej "Lacerta", z którymi artystki reprezentujące Polskę wygrały Konkurs Młodego Tancerza Eurowizji w 2016 i 2018 roku. Wyreżyserowana przez niego w 2013 roku opera "Król Edyp" z muzyką Igora Strawińskiego została zarejestrowana przez Telewizję Arte na Festiwalu Operowym w Seged. W latach 2009-2014 piastował funkcję dyrektora Baletu Teatru Wielkiego w Poznaniu. Od 2015 r. wykłada na Uniwersytecie Muzycznym im. Fryderyka Chopina w Warszawie, w latach 2018- 2020 kurator programu Baletu Opery Wrocławskiej. Przewodniczący Rady Programowej ds. Tańca Instytutu Muzyki i Tańca. Zwycięzca I nagrody na II Ogólnopolskim Konkursie Choreograficznym w Teatrze Wielkim w Łodzi. Laureat Dorocznej Nagrody Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w kategorii Taniec. Odznaczony Medalem Gloria Artis - Zasłużony Kulturze.

     

     

  • Recenzje:
    19 maja 2021
    (...)Trzyczęściowa propozycja Jacka Przybyłowicza „Szepty i cienie”, w której nie ma wyraźnego podziału na solistów i corps de ballet, została tak pomyślana, by prawie 30 tancerzy bydgoskiego zespołu mogło sprawdzić się w stylistyce rzadko obecnej w teatrze operowym. Spektakl pokazuje też drogę, którą artysta przeszedł.(...)
    Baletowe wieczory z barokiem. Jacek Marczyński, Ruch Muzyczny nr 10 2021 r.
    4 maja 2021
    (...)Powiązania klasyki ze współczesnością odnajdujemy też w niezwykle interesującej choreografii Jacka Przybyłowicza, zafascynowanego twórczością tzw. Zachodu, zwłaszcza światowej sławy izraelskim zespołem Kibbutz Contemporary Dance Compary, z którym przez kilka lat współpracował i podróżował po najbardziej prestiżowych festiwalach całego globu. Chociaż zgodnie z trendami pandemicznej rzeczywistości oglądana nie na scenie a tylko na ekranie laptopa, inscenizacja nader to urzekająca. Nie ma tu nazbyt wybujałej fabularnej akcji, a mocniej rysuje się linia dramaturgiczna emocji. Ale tych przecież dostarcza nam otaczająca rzeczywistość. I przedstawienie mimo wszystko, jest polemiką ze współczesnością.

    https://e-teatr.pl/dusze-ktore-zdazaja-do-wolnosci-11443
    e-teatr. Anita Nowak: Dusze,które zdążąją do wolności.
    4 maja 2021
    (...)w pewnym momencie nie można już rozdzielać tego strumienia wrażeń na taniec i muzykę, tylko poddać się harmonii, jaką niesie ze sobą. Afabularność „Barocco" wyzwala w wyobraźni wrażenia, uczucia, pozwala na kombinację odległych od siebie skojarzeń i powstrzymuje od konkretnych treści zawartych w tańcu.(...)

    Charakterystyczna dla baroku dynamika ciał ustępuje na rzecz układów baletowych konstruowanych w wymiarze wyobrażeniowych szeptów oraz cieni. Ciała tancerzy poddają się rytmowi muzyki. Gesty i ruchy tancerek oraz tancerzy zdają się być bezdźwięczne jak szept i stają się układem baletowym odbieranym w sposób subtelny i efemeryczny. Kryją jednak w sobie bardzo głębokie pokłady energii oraz siły. Postaci jakby ukryte w cieniu pozwalają na dostrzeżenie w nich ogromnej siły dynamiki, czemu bardzo sprzyja reżyseria świateł, konstruując na scenie plamy jasne, ciemne, nasycone światłem, ukryte i zwieszone w przestrzeni.(...)

    I tak w części III układy taneczne znajdują swój punkt kulminacyjny w scenie zbiorowej pod rozświetlonym żyrandolem. Wijące się w demonicznym tańcu sylwetki tancerek ponad leżącym tłumem budzą wiele emocji, które potęgowane są co pewien czas głuchy odgłosami kojarzącymi się ze strzałami.(...)

    http://www.dziennikteatralny.pl/artykuly/kompozycja-na-balet-choreografie-i-muzyke.html
    Dziennik Teatralny.Ilona Słojewska:Kompozycja-na-balet-choreografie-i-muzykę
    SZEPTY I CIENIE
    Galeria:
    Video:


    Do góry


    Wznów przewijanie

    Opera Nova jest finansowana ze środków Samorządu Województwa Kujawsko-Pomorskiego i Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego
    Logo Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa NarodowegoLogo Kujawy PomorzeLogo Województwa Kujawsko-Pomorskiego
    Program "Modernizacja Opery Nova w Bydgoszczy"
    Flaga Unii EuropejskiejFlaga Funduszy Europejskich
    Zamknij