Spektakle - LA GIOCONDA - OPERA NOVA w Bydgoszczy

Spektakle
LA GIOCONDA
Archiwum spektakli
LA GIOCONDA
Dramma lirico w 4.aktach
Kompozytor: Amilcare Ponchielli
Autor libretta: Arrigo Boito
Data premiery: 2010-04-24
Czas trwania: ok.3 godz.
 
Realizatorzy:
Reżyseria i inscenizacja: Krzysztof Nazar
Kierownictwo muzyczne: Ruben Silva
Scenografia : Marek Chowaniec
Kostiumy : Magdalena Tesławska
Choreografia: Zofia Rudnicka
Przygotowanie chóru: Henryk Wierzchoń
Opis:
Włoskie słowo Gioconda oznacza tę , która jest radosna, cieszy się życiem. Tytułowa bohaterka opery, uliczna śpiewaczka piosenek , przepełniona namiętnością , energią i poczuciem wolności ,niesie szczęście innym i dodaje im odwagi. Jej rywalką w „pojedynku” o względy marynarza Enza (czyli księcia Grimaldi incognito) jest eteryczna Laura. Porzucona Gioconda walczy z pragnieniem zemsty: znika jej radość życia, pozostaje pasja, zuchwałość I duma. Musi podjąć walkę z groźnymi przeciwnikami: sadystycznym mężem Laury, Alvise Badoero i będącym w jego służbie szpiegiem, Barnabą. Dzieło Ponchiellego łączy włoską tradycję z wystawnością charakterystyczną dla opery francuskiej..Dzięki melodyjnej muzyce, duetom solistów, wspaniałym scenom chóralnymi i baletowym (furlana i Tańca Godzin ), imponującej scenografii, opera jest porywającym widowiskiem.
Recenzje:
27 marca 2013
Krzysztof Nazar wraz z Markiem Chowańcem, autorem scenografii i Magdaleną Tesławską (kostiumy) (…) poprzez obraz, wizyjność i rozwiązania sytuacyjne, opowiadali historię odwiecznych konfliktów i rozterek, ludzkich stanów ducha, gdzie gwałtownej i niebezpiecznej miłości towarzyszy zdrada, zmysłowości wysublimowanie, namiętności zbrodnia a zdradzieckim intrygom walka z tyranią i samobójstwo. Przestrzeń ograniczona jak w kadrze wielką złotą ramą zmienia się nie tylko po to, by zasugerować nowe miejsce akcji, ale by jednocześnie harmonizować ze zmianą muzycznego charakteru sceny. W kostiumach, będących swobodną wariacją na tematy historyczne, nie chodzi o zgodność z epoką, ale o nadanie wszystkim postaciom wyraźnego rysu charakterologicznego w wydobyciu kontrastów, współbrzmień i znaczeń również symbolicznych. Trzeba przyznać, że reżyser musiał pracować z całym ansamblem z ogromną pasją i twórczą energią, a także z niebywałym wyczuciem dramatyzmu.
Wiesław Kowalski, Teatr dla Was
27 marca 2013
(...) Zdominował ją początkowo prawdziwie diaboliczny w barytonowym w wykonaniu Adama Woźniaka Barnaba, jakby czarny charakter - przewrotnie - miał się okazać czarnym koniem obsady. Do bólu zły, odziany w piękny, skórzany płaszcz (symbol aż nadto wyrazisty!) sadysta kręcił weneckim interesem, podporządkowując go chorej miłości do Giocondy (Katarzyna Nowak-Stańczyk). Jeszcze więcej oklasków zebrał rozdarty między dwiema niewiastami Enzo (Tadeusz Szlenkier), ale raczej za swoje tenorowe arie, bo chyba nie za mało męską postawę, choć to jego desperacji zawdzięczamy podpalenie statku i pirotechniczne efekty na scenie!
"Gioconda jak anakonda" Katarzyna Bogucka, Katarzyna Kabacińska Express Bydgoski nr 97, 26.04.2010
LA GIOCONDA
Galeria:


Do góry


Wznów przewijanie

Opera Nova jest finansowana ze środków Samorządu Województwa Kujawsko-Pomorskiego i Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego
Logo Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa NarodowegoLogo Kujawy PomorzeLogo Województwa Kujawsko-Pomorskiego
Program "Modernizacja Opery Nova w Bydgoszczy"
Flaga Unii EuropejskiejFlaga Funduszy Europejskich
Zamknij