Soliści śpiewacy
Katarzyna Nowak-Stańczyk
Sopran

Studiowała na wydziale Wokalno-Aktorskim w Akademii Muzycznej w Łodzi (1989 rok - dyplom z wyróżnieniem w klasie prof. Jadwigi Pietraszkiewicz). Już na piątym roku studiów została zaangażowana do Teatru Wielkiego w Łodzi jako solistka.
W 1989 r. podjęła pracę w bydgoskiej Operze, debiutując partią Gildy w operze G. Verdiego „Rigoletto". W tym samym roku wzięła udział w Międzynarodowym Konkursie Wokalnym w Bilbao (Hiszpania), którego została półfinalistką. W 1990 r. została laureatką Międzynarodowego Konkursu Wokalnego w Pretorii. W roku 1991 w Holandii wykonała partię tytułową w premierze opery G. Donizettiego - „Łucja z Lammermoor”. W 1992 r. otrzymała angaż do Teatru Wielkiego w Łodzi. Od 1992 do 1995 była solistką Teatru Wielkiego. w Poznaniu Również w 1992 r. wzięła udział w pierwszym Międzynarodowym Konkursie Wokalnym im. Stanisława Moniuszki w Warszawie (nagroda im. Ady Sari). Jednocześnie koncertowała z orkiestrami filharmonicznymi w kraju i poza jego granicami, biorąc udział w licznych międzynarodowych festiwalach, między innymi:
17 marca 2003 r. otworzyła przewód doktorski w Akademii Muzycznej im. F. Nowowiejskiego w Bydgoszczy. Obroniła go partią Violetty w operze G. Verdiego „Traviata" na scenie Opery Nova w Bydgoszczy 17 maja 2003 r. We wrześniu tego roku podjęła ponownie pracę w tejże operze, a w październiku w Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy.
30 maja 2005 r. Katarzyna Nowak-Stańczyk otrzymała tytuł doktora habilitowanego. 18 października 2012 r. został jej przyznany tytuł profesora, który wręczył Prezydent RP Bronisław Komorowski w dniu 23 stycznia 2013 r.
Katarzyna Nowak-Stańczyk w swojej karierze zaśpiewała ponad 2000 spektakli operowych.
Za osiągnięcia artystyczne otrzymała nagrody: Brązowy Medal Gloria Artis oraz nagrodę Prezydenta Miasta Zduńskiej Woli - Ambasador Kultury, dwukrotnie Prezydenta Miasta Bydgoszczy, Marszałka Województwa Kujawsko-Pomorskiego i dwukrotnie Nagrodę Rektora Akademii Muzycznej w Bydgoszczy. W styczniu 2015 r. otrzymała order "Zasłużony dla Kultury Polskiej" od Prezydenta RP.
13 kwietnia 2019 r., partią Violetty w spektaklu spektaklu "La Traviata", Katarzyna Nowak-Stańczyk świętowała jubileusz 30-lecia pracy artystycznej.
W 1989 r. podjęła pracę w bydgoskiej Operze, debiutując partią Gildy w operze G. Verdiego „Rigoletto". W tym samym roku wzięła udział w Międzynarodowym Konkursie Wokalnym w Bilbao (Hiszpania), którego została półfinalistką. W 1990 r. została laureatką Międzynarodowego Konkursu Wokalnego w Pretorii. W roku 1991 w Holandii wykonała partię tytułową w premierze opery G. Donizettiego - „Łucja z Lammermoor”. W 1992 r. otrzymała angaż do Teatru Wielkiego w Łodzi. Od 1992 do 1995 była solistką Teatru Wielkiego. w Poznaniu Również w 1992 r. wzięła udział w pierwszym Międzynarodowym Konkursie Wokalnym im. Stanisława Moniuszki w Warszawie (nagroda im. Ady Sari). Jednocześnie koncertowała z orkiestrami filharmonicznymi w kraju i poza jego granicami, biorąc udział w licznych międzynarodowych festiwalach, między innymi:
- Festiwal im. Stanisława Moniuszki w Kudowie Zdrój (pięciokrotnie),
- Festiwal im. Jana Kiepury w Krynicy,
- Międzynarodowy Festiwal Operowy w Wiltz w Luksemburgu,
- Międzynarodowy Festiwal Operowy w Xanten w Niemczech,
- Międzynarodowy Festival de la Musique de La Chaise-Dieu we Francji.
17 marca 2003 r. otworzyła przewód doktorski w Akademii Muzycznej im. F. Nowowiejskiego w Bydgoszczy. Obroniła go partią Violetty w operze G. Verdiego „Traviata" na scenie Opery Nova w Bydgoszczy 17 maja 2003 r. We wrześniu tego roku podjęła ponownie pracę w tejże operze, a w październiku w Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy.
30 maja 2005 r. Katarzyna Nowak-Stańczyk otrzymała tytuł doktora habilitowanego. 18 października 2012 r. został jej przyznany tytuł profesora, który wręczył Prezydent RP Bronisław Komorowski w dniu 23 stycznia 2013 r.
Katarzyna Nowak-Stańczyk w swojej karierze zaśpiewała ponad 2000 spektakli operowych.
Za osiągnięcia artystyczne otrzymała nagrody: Brązowy Medal Gloria Artis oraz nagrodę Prezydenta Miasta Zduńskiej Woli - Ambasador Kultury, dwukrotnie Prezydenta Miasta Bydgoszczy, Marszałka Województwa Kujawsko-Pomorskiego i dwukrotnie Nagrodę Rektora Akademii Muzycznej w Bydgoszczy. W styczniu 2015 r. otrzymała order "Zasłużony dla Kultury Polskiej" od Prezydenta RP.
13 kwietnia 2019 r., partią Violetty w spektaklu spektaklu "La Traviata", Katarzyna Nowak-Stańczyk świętowała jubileusz 30-lecia pracy artystycznej.
Najbliższe spektakle:
Recenzje:
A Pani Quickly? Katarzyna Nowak-Stańczyk uwiodła widzów komediowym talentem. Głosowo w znakomitej formie.
"Falstaff", Ilona Słojewska, Dziennik Teatralny, 24.10.2017
Komicznym talentem szczególnie zniewala para książęca Dowgiałło-Różyckich - Ryszard Smęda, jako Stanisław Janina i Katarzyna Nowak-Stańczyk, Izabela. Przy czym Księżna dodatkowo porywa też publiczność znakomitym wykonaniem arii Kamilli oraz zaskakuje sprawnością ruchową i wdziękiem w kankanie.
"Księżniczka czardasza", Anita Nowak, Teatr dla Was, 29.04.2014
Gioconda Katarzyny Nowak-Stańczyk to bardzo udana kreacja. Śpiewaczka ma spore doświadczenie aktorskie i ze swobodą porusza się po scenie, koncentrując na sobie uwagę widowni.
"La Gioconda", Dawid Komuda, "Gazeta Wyborcza", 27.04.2010
Tytułowa partia została przygotowana przez Katarzynę Nowak-Stańczyk niezwykle starannie, z dbałością o wyrazistość dramaturgiczną spektaklu. Solistka zachwyciła urodą swego głosu, była przejmująca i wzruszająca w wymiarze aktorskim. Wiarygodnie pod względem emocjonalnym przekazywała każdy niuans tęsknoty, nadziei, bólu i rozpaczy tytułowej bohaterki. Nigdy, nawet najbardziej patetyczny odruch, nie przeradza się w jej interpretacji w egzaltację. (...) Wokalnie Nowak-Stańczyk równie dobrze radziła sobie z dramatycznymi kulminantami, co z miejscami typowo lirycznymi, niosącymi wzruszenie i litość.
"Madama Butterfly", Wiesław Kowalski, Bydgoski Informator Kulturalny, styczeń 2008
Bydgoska śpiewaczka stworzyła kobietę z krwi i kości. Prawdziwą panterę. Dystyngowana i tajemnicza jak na kobietę Wschodu przystało, a przy tym namiętna, gorąca. Wszystko podkreślone interpretacją, gracją ruchów. Artystka nie boi się pokazywać seksualności Lakme. Po raz pierwszy zobaczyłam w operze scenę erotyczną, w której wcale nie pojawiają się obnażone ciała, a jednak robi wrażenie. (...) Koloraturowa aria z dzwoneczkami Lakme do dziś dźwięczy mi w uszach, a cudowny duet z pierwszego aktu jest prawdziwą perełką.
"Lakme", Katarzyna Kaczór, "Express Bydgoski", 25.04.2005
Balsam na serce wylała też Katarzyna Nowak-Stańczyk, która w walcu "Embarras" (jako tramwajarka na pętli Babia Wieś) była przesubtelna, śpiewając emocjonalnie, lecz z wielką klasą
.Koncert Sylwestrowy. Katarzyna Bogucka, Express Bydgoski z 31,12,2012

Galeria:
Repertuar:
Role wykonywane na scenie Opery Nova:
- J. Strauss - „Zemsta nietoperza” - Rozalinda
- A.Ponchielli- "Gioconda" - rola tytułowa
- G.Puccini- "Madama Butterfly" - Cho Cho San
- G.Verdi- "La Traviata" - Violetta Valery
- G.Verdi- "Trubadur" - Leonora
- G.Bizet- "Carmen" - Micaela
- E.Humperdinck- "Jaś i Małgosia" - Baba Jaga
- L.Delibes- "Lakme - rola tytułowa
- A. Dvorak "Rusałka" - Obca Księżniczka
- A.Lerner - F.Loewe "My Fair Lady" - Pani Eynsford Hill
- J.Strauss- "Baron cygański"-Mirabella
- G.Rossini- "Cyrulik sewilski" - Berta
- W.A.Mozart- " Czarodziejski flet"- I Dama
- E. Kálmán "Księżniczka czardasza" - księżna Izabela
- W.A.Mozart "Wesele Figara" - Marcelina
- G.Verdi "Falstaff" - Pani Quickly
- I.J.Paderewski "Manru" - Jadwiga
- P. Mascagni "Rycerskość wieśniacza" - Mamma Lucia
- A.L.Webber- "Bulwar Zachodzącego Słońca"- Norma Desmond
REPERTUAR ORATORYJNY:
- G. B. Pergolesi - “Stabat Mater”
- W. A. Mozart - “ Msza c-moll”
- W. A. Mozart - “Requiem”
- L. Van Beethoven - “IX Symfonia”
- A.Dvorak - “Stabat Mater”
- K. Szymanowski - “Stabat Mater”
- J. Cheillei - “Casa Dei”
- H. M. Górecki - “Symfonia Kopernikowska"
- A. L. Webber - “Requiem”
- J. S. Bach - “Magnificat”
- G. F. Haendel - “Mesjasz” - sopran
REPERTUAR KAMERALNY:
Cykle pieśni:
- A. Dvorak - „Pieśni cygańskie”
- M. de Falla -„Ludowe pieśni cygańskie”
- R. Schumann - „Miłość i życie kobiety”
- F. Chopin - „Pieśni”
- oraz około 2000 arii i pieśni różnych kompozytorów.
NAGRANIA:
- SABC - Johannesburg - A. Dvorak - „Pieśni cygańskie”
- F. Chopin - Pieśni wybrane
- Polskie Radio Program II - pieśni różnych kompozytorów
- Telewizja Polska Program II - „Wokół Wielkiej Sceny“.
- G. Verdi - „Traviata” - aria Violetty
- G. Verdi - „Ernani” - aria Elwiry z II aktu
- 1987 r. - im. Ady Sari w Nowym Sączu - nagroda specjalna
- 1990 r. - Międzynarodowy konkurs Wokalny w Pretorii (RPA) – laureatka
- 1992 r. - I Międzynarodowy Konkurs Wokalny im. St. Moniuszki - Warszawa - nagroda specjalna
KONKURSY WOKALNE:
Wznów przewijanie
Opera Nova jest finansowana ze środków Samorządu Województwa Kujawsko-Pomorskiego i Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego


