Soliści śpiewacy
Janusz Ratajczak
Tenor

Urodził się w Szczecinku, gdzie rozpoczął swoją działalność muzyczną w chórze „De Profundis”.
Jeszcze przed studiami wygrał Ogólnopolski Konkurs im. Stanisława Moniuszki, Kudowa-Zdrój w 1983 r. w Zdobyta na nim I nagroda okazała się decydująca dla dalszej kariery zawodowej. Ukończył Akademię Muzyczną im. F. Nowowiejskiego w Bydgoszczy w klasie śpiewu prof. Ireny Maculewicz – Żejmo. Na V roku studiów zadebiutował rolą Franka w premierowym przedstawieniu opery „Flis” S.Moniuszki wystawianym przez bydgoską Operę. Po studiach wokalnych kształcił się jeszcze u wybitnego polskiego tenora i pedagoga prof. Romana Węgrzyna. Od 1 IX 1988 roku jest solistą Opery Nova w Bydgoszczy.
Artysta współpracuje również z innymi teatrami w kraju takimi jak: Opera w Krakowie, Teatr Muzyczny w Gliwicach, Teatr Wielki w Warszawie, Opera Dolnośląska we Wrocławiu, Opera na Zamku w Szczecinie i Teatr Muzyczny w Poznaniu. Występował również wielokrotnie w Danii, Beneluksie, Austrii, Włoszech, Francji , Niemczech i Szwajcarii, gdzie dał się poznać w repertuarze operowo – operetkowym.
Nagrał tytułową partię w zarejestrowanej po raz pierwszy w historii fonografii w technice DVD operze Paderewskiego "Manru" , wydanej w 2012 r. przez "Dux":
Janusz Ratajczak prowadzi od lat działalność pedagogiczną. W latach 1991-1992 był nauczycielem śpiewu solowego w Zespole Szkół Muzycznych w Toruniu. Od roku 1999 do 2002 był asystentem Wydziału Wokalno - Aktorskiego Akademii Muzycznej w Bydgoszczy. W latach 2004 -2009 był adiunktem w Instytucie Edukacji Muzycznej Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy. Od roku 1992 do 2009 pracował jako nauczyciel śpiewu solowego w Państwowej Szkole Muzycznej I i II st. w Inowrocławiu. Jest profesorem na Wydziale Wokalno - Aktorskim Akademii Muzycznej w Łodzi. W 2013 r. otrzymał z rąk Prezydenta RP tytuł profesora.
9 czerwca 2018 r., podczas spektaklu "Zemsta nietoperza" J. Straussa, razem z żoną Małgorzatą Ratajczak świętował 30-lecie pracy artystycznej w bydgoskiej Operze.
Jeszcze przed studiami wygrał Ogólnopolski Konkurs im. Stanisława Moniuszki, Kudowa-Zdrój w 1983 r. w Zdobyta na nim I nagroda okazała się decydująca dla dalszej kariery zawodowej. Ukończył Akademię Muzyczną im. F. Nowowiejskiego w Bydgoszczy w klasie śpiewu prof. Ireny Maculewicz – Żejmo. Na V roku studiów zadebiutował rolą Franka w premierowym przedstawieniu opery „Flis” S.Moniuszki wystawianym przez bydgoską Operę. Po studiach wokalnych kształcił się jeszcze u wybitnego polskiego tenora i pedagoga prof. Romana Węgrzyna. Od 1 IX 1988 roku jest solistą Opery Nova w Bydgoszczy.
Artysta współpracuje również z innymi teatrami w kraju takimi jak: Opera w Krakowie, Teatr Muzyczny w Gliwicach, Teatr Wielki w Warszawie, Opera Dolnośląska we Wrocławiu, Opera na Zamku w Szczecinie i Teatr Muzyczny w Poznaniu. Występował również wielokrotnie w Danii, Beneluksie, Austrii, Włoszech, Francji , Niemczech i Szwajcarii, gdzie dał się poznać w repertuarze operowo – operetkowym.
Nagrał tytułową partię w zarejestrowanej po raz pierwszy w historii fonografii w technice DVD operze Paderewskiego "Manru" , wydanej w 2012 r. przez "Dux":
Janusz Ratajczak prowadzi od lat działalność pedagogiczną. W latach 1991-1992 był nauczycielem śpiewu solowego w Zespole Szkół Muzycznych w Toruniu. Od roku 1999 do 2002 był asystentem Wydziału Wokalno - Aktorskiego Akademii Muzycznej w Bydgoszczy. W latach 2004 -2009 był adiunktem w Instytucie Edukacji Muzycznej Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy. Od roku 1992 do 2009 pracował jako nauczyciel śpiewu solowego w Państwowej Szkole Muzycznej I i II st. w Inowrocławiu. Jest profesorem na Wydziale Wokalno - Aktorskim Akademii Muzycznej w Łodzi. W 2013 r. otrzymał z rąk Prezydenta RP tytuł profesora.
9 czerwca 2018 r., podczas spektaklu "Zemsta nietoperza" J. Straussa, razem z żoną Małgorzatą Ratajczak świętował 30-lecie pracy artystycznej w bydgoskiej Operze.
Najbliższe spektakle:
Recenzje:
„Najbardziej podobał mi się Janusz Ratajczak w roli podstępnego i zdradzieckiego Orlando, który knuje spisek z piratami. Głos brzmiał pięknie, dykcja świetna i fantastyczna vis comica".
Awantura w Recco, czyli Drzewko wolności, Ewa Banaszak, OperaOnSofa.blogspot.com
"Z kolei Janusz Ratajczak otrzymywał długie brawa za rolę Su Czonga w Krainie uśmiechu F. Lehára czy Tassila w Hrabinie Maricy I. Kálmána".
„(…) Manru jej nie ustępuje, a chwilami jest po prostu wspaniały. Wykonaną przez Janusza Ratajczaka arię Dziecięcy sen… Spokojny sen… z początku II aktu, w której dodatkowo wybija rytm za pomocą młota kowalskiego, bezdyskusyjnie warto przesłuchać kilkakrotnie".
„(...) Janusz Ratajczak, od dwudziestu lat solista Opery bydgoskiej, swój tenor o połyskliwym brzmieniu prowadzi równo i bez wysiłku. Gdy trzeba, nadaje mu odpowiednią moc i nie ma żadnych kłopotów z dykcją. Ta rejestracja utrwala jego znakomity pod każdym względem śpiew i dowodzi, iż Manru niekoniecznie wymaga wielkiego, bohaterskiego głosu (...)".
.Małgorzata Komorowska"Ruch Muzyczny" nr 16-17/2012

Galeria:
Repertuar:
Publiczność zna go m.in. następujących ról:
- Stefana w „Strasznym dworze” Moniuszki
- Leńskiego z „Eugeniusza Oniegina” Czajkowskiego
- Freda w „My Fair Lady” Loewego
- Rinuccia w „Giannim Schicchi” Pucciniego
- Paca w „Krótkim życiu” de Falli
- Ismaela w „Nabucco” Verdiego
- Alfreda w „Traviacie” Verdiego
- Hoffmanna w „Opowieściach Hoffmanna” Offenbacha
- Don José w „Carmen” Bizeta - rola uwieńczona nagrodą Złotą Maską 2000r.
- Adama w ,,Ptaszniku z Tyrolu” Zellera
- Kamila w „Wesołej wdówce” Lehara
- Su Czonga w „Krainie uśmiechu” Lehára
- Fausta w „Mefistofelesie” Boito
- Manrica w „Trubadurze” Verdiego
- Tassila w „Hrabinie Maricy”
- Cavaradossiego w ,,Tosce” Pucciniego
- Eisensteina i Alfreda w ,,Zemście nietoperza” Straussa
- Turiddu w ,,Rycerskości wieśniaczej” Mascagniego
- Manru w operze ,, Manru”Paderewskiego
- Pinkertona w "Madama Butterfly"Pucciniego
- Barinkaya w "Baronie cygańskim" Straussa
- Leśniczego w "Rusałce" Dworzaka.
- Jontka w "Halce" Moniuszki
- Orlanda w "Awanturze w Recco..." M.Małeckiego
Wznów przewijanie
Opera Nova jest finansowana ze środków Samorządu Województwa Kujawsko-Pomorskiego i Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego


