OPERA NOVA w Bydgoszczy

Spektakle
OPEROWY ZAWRÓT GŁOWY
Muzyczny spektakl familijny
OPEROWY ZAWRÓT GŁOWY
Kompozytor: Maciej Małecki.
Autor libretta: Magdalena Małecka-Wippich
Data premiery: 14.11.2020 godz.17.00.- ONLINE . 14.02.2021 godz.17.00- premiera z udziałem publiczności.
Czas trwania: 72 min.
Wykonawcy:

Kropka (sopran), Wykrzyknik (bas baryton), kwartet smyczkowy jako Orkiestra i Chór, Tancerze Opery Nova w Bydgoszczy.

 
Realizatorzy:
Teksty piosenek: Magdalena Małecka-Wippich, Małgorzata Strzałkowska
Reżyseria i kierownictwo muzyczne: Magdalena Małecka-Wippich
Choreografia: Jarosław Staniek
Scenografia i kostiumy: Marta Kodeniec
Ruch sceniczny: Katarzyna Zielonka
Światła: Krzysztof Forgiel
Asystent dyrygenta: Jagoda Wyrwińska
Asystent reżysera: Dorota Borowicz
Plakat: Adam Pękalski
Obsada:
Nadchodzące terminy:
29 maja 2021 (sobota), godz. 17:00

Sprzedaż od: 30 kwietnia 2021
30 maja 2021 (niedziela), godz. 17:00

Sprzedaż od: 30 kwietnia 2021
1 czerwca 2021 (wtorek), godz. 17:00

Sprzedaż od: 30 kwietnia 2021
2 czerwca 2021 (środa), godz. 17:00

Sprzedaż od: 30 kwietnia 2021
Opis:

Muzyka do spektaklu powstała dzięki dofinansowaniu ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu Zamówienia kompozytorskie, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca w 2017 r.


Co to jest libretto? Dlaczego w operze śpiewa się po włosku? Z jakiego powodu artyści muszą się rozśpiewać? Na te pytania odpowiada nasz spektakl.

"Operowy zawrót głowy” to spektakl familijny do muzyki Macieja Małeckiego,wprowadzający dzieci w wieku od 6 do 12 lat w świat opery,to zabawy z językowymi łamańcami, pojedynki na słowa i wspólne śpiewanie. Treści adresowane zarówno do młodych, jak i dorosłych widzów. Ideą spektaklu jest zaznajomienie dzieci z formą klasycznej opery (w tym z szeroko rozumianą estetyką muzyki klasycznej), ukazanie im piękna i bogactwa naszego rodzimego języka oraz zachęta do poprawnego posługiwania się polszczyzną. Doskonała okazja , by w formie zabawy z dziećmi odkryć piękno opery i razem z nimi przełamać wiele językowych trudności. W libretto autorstwa Magdaleny Małeckiej-Wippich wplecione są także piosenki ,m.in.do wierszy Małgorzaty Strzałkowskiej,jednej z najlepszych autorek literatury dziecięcej. Nikt nie usłyszy:„Ciiiicho, bo jesteś w Operze”! Wcześniejsze doświadczenie operowe nie jest wymagane!

MAGDALENA MAŁECKA-WIPPICH. Reżyserka, pisarka, kameralistka. Ukończyła Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina w Warszawie (2005) specjalność: gra na altówce. Jest również absolwentką krakowskiego, prywatnego Konserwatorium Witolda Lutosławskiego (2004) specjalność: muzyka dawna, oraz Podyplomowych Studiów Literacko-Artystycznych na Uniwersytecie Jagiellońskim (2008) specjalność: creative writing. Była także słuchaczką pierwszej w Polsce Szkoły Laboratorium Dramatu w Warszawie, założonej przez Tadeusza Słobodzianka (2010). Od 2017 roku studiuje na Wydziale Reżyserii warszawskiej Akademii Teatralnej im. A. Zelwerowicza. Jako altowiolistka, koncertowała w większości krajów Europejskich, a także w Chinach, oraz Kanadzie i USA, gdzie w 2012 r. odbyła tournée jako solistka. Od roku 2004 związana z kwartetem smyczkowym Polonika (nominacja do nagrody Fryderyk 2010 za debiut płytowy, oraz Fryderyk 2014 w kategorii Muzyka Współczesna), którego powstanie zainicjowała, i z którym dokonała blisko kilkudziesięciu prawykonań utworów kompozytorów polskich. Równolegle do ożywionej działalności muzycznej, doskonaliła swoje umiejętności prozatorskie i dramaturgiczne na licznych warsztatach, prowadzonych przez takich pisarzy, jak; Janusz Głowacki, Mikołaj Grynberg, Marek Koterski, Nikolai Kolada, Hanna Krall, Mark Ravenhill, Olga Tokarczuk, Agata Tuszyńska, Iwan Wyrypajew, czy Adam Zagajewski. W 2016 roku zadebiutowała książką Nietypowa baba jestem nakładem wydawnictwa ZNAK. Jest autorką libretta opery dla dzieci Operowy zawrót głowy (2017), oraz licznych scenariuszy do spektakli muzycznych (Tango Therapy, Krzyż – drzewo kwitnące, Ocalone dźwięki). Jako reżyserka zadebiutowała w 2018 roku inscenizacją opery Awantura w Recco na deskach Opery Nova, a na małym ekranie, filmem Tadeusz Różewicz. Czytanie Książek. zrealizowanym dla TVP Kultura. W 2019 roku rozpoczęła współpracę z Warszawską Operą Kameralną, jako asystentka reżysera w produkcjach musicalowych. W tym samym roku, jej etiuda reżyserska Wyżej, w kosmos (na podstawie reportażu Wojciecha Tochmana), zakwalifikowała się do Międzynarodowego Festiwalu Szkół Teatralnych ITSelF. W roku 2020, na zamówienie WFDiF wyreżyserowała spektakl telewizyjny Dziób w dziób do tekstu M. Prześlugi, który spotkał się z doskonałym przyjęciem, i otrzymał dwie nagrody (za najlepszy montaż, oraz najlepszą aktorską kreację zespołową) podczas festiwalu premier TEATROTEKA FEST 2020. Niedługo potem, na festiwalu Stolica Języka Polskiego 2020 odbyła się premiera przygotowanej w warunkach pandemii sztuki Szaleństwo we dwoje E. Ionesco, z udzialem Dominiki Ostałowskiej i Adama Woronowicza, w jej reżyserii. W 2020 r. Magdalena Małecka- Wippich została przyjęta w poczet członków Związku Artystów Scen Polskich, oraz Gildii Polskich Reżyserów i Reżyserek Teatralnych. Operowy zawrót głowy jest jej dyplomem reżyserskim.



MARTA KODENIEC-scenografia,kostiumografka. Absolwentka Wydziału Scenografii Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie i historii sztuki na Uniwersytecie Jagiellońskim w Krakowie. Stypendystka programu Erasmus na Accademia di Belle Arti di Brera w Mediolanie. Współpracowała z polskimi teatrami,m.in. z Teatrem im.Bogusławskiego w Kaliszu,Teatrem Polskim w Warszawie,Teatrem im.Horzycy w Toruniu, a także Akademią Teatralną w Warszawie i łódzką Szkołą Filmową.

Małgorzata Strzałkowska-pisarka,poetka. Autorka ponad stu książek dla dzieci.Ilustratorka.Laureatka wielu nagród.Jej książka "Wiersz,aż strach!" zdobyła w 2003 r. Nagrodę Literacką im.Kornela Makuszyńskiego.Jej debiutem książkowym były,wydane w 1996 roku "Wierszyki łamiące języki".Stały się one,wraz z wierszami pochodzącymi z tomiku "Gimnastyka dla języka",inspiracją do powstania "Operowego zawrotu głowy". W 2016 r. uhonorowana Srebrnym Medalem Zasłużony Kulturze Gloria Artis.
Recenzje:
15 lutego 2021
Opera zawróciła nam w głowach

„Operowy zawrót głowy”, spektakl familijny w wykonaniu artystów Opery Nova, okazał się absolutnym hitem. Walentynkowe przedstawienie obejrzała cała (50%) sala widzów. Przygody Kropki i Wykrzyknika będą przedstawiane jeszcze w najbliższych dniach, ale zostały już ostatnie bilety!

https://www.bydgoszcz.pl/kultura/tresc/opera-zawrocila-nam-w-glowach/
https://www.bydgoszcz.pl/kultura/tresc/opera-zawrocila-nam-w-glowach/
" Opera, o jakiej marzą dzieci!"

Wyczucie, z jakim (Magdalena Małecka-Wippich) prowadzi „Operowy zawrót głowy" pozwala na stwierdzenie, że nieczęsto mamy szansę obejrzeć na muzycznej scenie tak zharmonizowane, tak inteligentnie zrealizowane przedstawienie. Działające jak idealny mechanizm, w którym każdy szczegół jest potrzebny i ważny, by zbudować całość. Fabuła tego dzieła, zawierająca elementarną wiedzę o operze, o języku polskim ubrana w kostium muzyki, śpiewu i plastyki, okazuje się najtrafniejszym sposobem, by zdobyć sympatię i oklaski dzieci. Brawo!

Ilona Słojewska, http://www.dziennikteatralny.pl/artykuly/opera-o-jakiej-marza-dzieci.html
Jaś : "Wszystko bardzo mi się podobało. Mama nie zwracała mi uwagi, kiedy śpiewałem podczas przedstawienia razem z artystami: Nie marszcz czoła. A moim ulubionym bohaterem jest Wykrzyknik; dobrze, że nauczył się krzyczeć".

Franek : "Cały spektakl bardzo mi się podobał. Dowiedziałem się wiele o poprawnej wymowie. Nie zwracałem uwagi na to, co wypowiadamy zjadając końcówki wyrazów. Wiem teraz, skąd pochodzą i co oznaczają słowa: opera, libretto, uwertura. Zachwycił mnie występ Kropki, która była bardzo mądra".
Bracia: Jaś (lat 7) i Franek (lat 10)
Moim zdaniem ten oto występ pod tytułem „Operowy Zawrót Głowy’’ był ciekawy i pouczający.Artyści się bardzo postarali, żeby zagrać występ bez widowni! Kropka i Wykrzyknik czyli główni aktorzy grali ten występ jakby mówili do najprawdziwszej widowni. Pouczające w tym przestawieniu były, niektóre słowa po włosku oraz nasze polskie przysłowia. Aktorzy grali swoje role znakomicie! Tancerze widać, że też grali swoje role jakby byli aktorami. Tancerze nie tylko tańczyli, bo przybierali też niektóre kształty z rekwizytami. Muzycy, którzy grali na instrumentach mieli jedną z ważniejszych ról, ponieważ grali na instrumentach oraz rozmawiali ze sobą i aktorami czyli wykonywali dialogi. Czasem muzycy śpiewali grając na instrumentach co nie było wcale łatwe dla skrzypków. Uważam, że ten spektakl mimo przeszkód wyszedł znakomicie i aktorzy, tancerze i muzycy byli wspaniali!
Jowita, lat 10
Obejrzałem operę pod tytułem „Operowy Zawrót Głowy”. Zaproponowała mi obejrzenie tej opery, nauczycielka muzyki z mojej szkoły. Przedstawienie podobało mi się. Podobało mi się, to jak wyraźnie i pięknie śpiewacy wymawiali trudne polskie słowa. Ja już te słowa znałem, ale nie mówiłem ich tak ładnie jak to usłyszałem. Gdybym był nauczycielem to tym aktorom dałbym 6+. Całe przedstawienie obejrzałem od razu, bez przerw. Tak mi się podobało. Cieszę się, że w czasie jak siedzę w domu z powodu epidemii mogłem obejrzeć w komputerze coś innego niż lekcje.
Olgierd Jastrząb,lat 9, SP nr 20 w Bydgoszczy
Wypowiedzi Michaliny z Bydgoszczy. Pierwsza - zaraz po zakończeniu spektaklu: "Czemu to już się skończyło?" - i smutny wyraz twarzy ... Drugi - we wtorek 17 listopada: "Chciałabym jeszcze raz obejrzeć KROPECZKĘ!" ...
Michalinka,lat 7 ( nadesłane przez Tatę)
Bardzo się cieszę, że mogłem dzisiaj wraz z rodzicami uczestniczyć w ,, Operowy zawrót głowy". Bardzo mi się podobała gra aktorów. Mieli piękne, kolorowe stroje. Podobało mi się jak śpiewali. Dzięki temu przedstawieniu nauczyłem się, żeby wyraźniej wypowiadać słowa. Bardzo mi się podobała rola Wykrzyknika. W związku z tym, że panuje pandemii i nie mam normalnej lekcji muzyki bardzo się cieszę, że mogłem uczestniczyć w przedstawieniu. Z niecierpliwością czekam na następne
Igor,lat 10, SP nr 20 w Bydgoszczy
Super!!! Super!!! Super!!! Zresztą tego się można było spodziewać, wszystkie wasze spektakle są najlepsze na świecie!!! Bardzo żałuję że nie mogłam być osobiście z mamą i obejrzeć na żywo. Emocje z widowni są zdecydowanie silniejsze. Bardzo mi się podobało i czekam na następne. W załączniku przesyłam pracę plastyczną , która wykonałam po spektaklu. Zawsze jak na nią spojrzę,będzie mi się przypominał początkowo nieśmiały wykrzyknik oraz cudowna kropka. Zawsze warto wierzyć w siebie. W końcu się uda!!!
Maja Lewandowska,lat 9
W przedstawieniu operowym podobali mi się Pani Kropka i Pan Wykrzyknik oraz zespół baletowy wraz z muzykami z Orkiestry. W piękny sposób wyśpiewali jak ważne w języku są słowa i czystość ich wypowiedzi czyli dykcja. Przedstawili mi też od strony dziecięcej co to jest opera, z jakich elementów się składa oraz jak należy się w niej zachować. Mam nadzieję i nie ukrywam, że w przyszłości chciałbym zobaczyć podobne spektakle na żywo.
Paweł Peche, I klasa, SP nr 20 w Bydgoszczy
BYŁA ORKIESTRA,BALET,NUTY,SOLISTA,ALE POTRZEBNE BYŁO LIBRETTO KTORE ZGUBIŁ WYKRZYKNIK W PARKU GDZIE KLONY,BUKI,WIERZBY SZUMIAŁY JAKBY CHCIAŁY POWIEDZIEĆ ŻE TĘSKNIĄ ZA JESIENIĄ (...) .I WYKRZYKNIK OPOWIADA ŻE WIATR ROZWIAŁ WSZYSTKIE KARTKI I NIE MA LIBERTA. OPERA I LIBRETTO POCHODZĄ Z JĘZYKA WŁOSKIEGO.KROPKA BEZ LIBRETTA NIE ZASPIEWA I BEZ TEGO NIE MA OPERY.WTEDY WYKRZYKNIK ZACZAŁ SPIEWAC I RYMOWAĆ WSZEDŁEM,PRZYSZEDŁEM,WYSZEDŁEM ODMIENIAŁ SŁOWA. JĘZYK OJCZYSTY TO JĘZYK POLSKI,ZE DLA ANGLIKA JEST CIEZKI JĘZYK POLSKI.(...).
Vanessa Andrzejewska, lat 8
OPEROWY ZAWRÓT GŁOWY
Galeria:


Do góry


Stopka

Opera Nova jest finansowana ze środków Samorządu Województwa Kujawsko-Pomorskiego i Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego
Logo Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa NarodowegoLogo Kujawy PomorzeLogo Województwa Kujawsko-Pomorskiego
Program "Modernizacja Opery Nova w Bydgoszczy"
Flaga Unii EuropejskiejFlaga Funduszy Europejskich
Zamknij