ROMEO I JULIA - Jean-Christophe Maillot

ROMEO I JULIA - Jean-Christophe Maillot

ROMEO I JULIA - Jean-Christophe Maillot

ROMEO I JULIA - Jean-Christophe Maillot

ROMEO I JULIA - Jean-Christophe Maillot

ROMEO I JULIA - Jean-Christophe Maillot

ROMEO I JULIA - Jean-Christophe Maillot

ROMÉO ET JULIETTE:
op. 64 (1934-36, wyd. 1940). Balet w 4 aktach Siergieja Prokofjewa, Adriana Piotrowskiego, Leonida Ławrowskiego i Siergieja Radłowa
Choreografia:
Jean-Christophe MAILLOT
Data premiery:
23.12.1996 r., Salle Garnier de l’Opéra de Monte-Carlo
Spektakl podczas XXX BFO:
4 V godz. 19 i 5 V godz. 18
Czas trwania:
2 godziny i 15 minut, w tym jedna przerwa
Wykonawcy:
Ballets de Monte-Carlo

Realizatorzy

Choreografia:
Jean-Christophe Maillot
Scenografia:
Ernest Pignon-Ernest
Kostiumy:
Jérôme Kaplan
Oświetlenie:
Dominique Drillot

Opis

„Romeo i Julia” - historia kochanków wszech czasów opowiedziana na nowo z oryginalnej perspektywy w choreografii Jeana-Christophe'a Maillota i w wykonaniu znakomitego zespołu Baletu Monte Carlo 4 i 5 V zwieńczy XXX BFO.

Wychodząc z założenia, że ​​Romea i Julię znają wszyscy, Jean-Christophe Maillot w swej choreografii unika parafrazowania literackiego arcydzieła Szekspira. Zamiast odtwarzać rozłam między Capuletami i Montekimi aż do jego tragicznego rozwiązania, choreograf pisze sztukę na nowo z oryginalnej perspektywy. Balet zanurza nas w głąb duszy brata Laurentego, którego dobre intencje ostatecznie prowadzą do śmierci dwojga kochanków.

Ballets de Monte-Carlo Romeo i Julia w choreografii Jeana-Christophe'a Maillota  Fot. Alice Blangero

 

Historia Romea i Julii Jeana-Christophe'a Maillota opowiedziana jest poprzez retrospekcje, jakich doświadcza zrozpaczony duchowny, gdy zastanawia się, jak doszło do tragicznego końca. Choreograf interpretuje Romea i Julię nie jako konflikt społeczny czy wojnę klanów rządzoną kodeksem honoru, ale jako opowieść o przypadkowej tragedii, która prowadzi do śmierci dzieci bardziej zainteresowanych drogą miłości niż nienawiści.

Ballets de Monte-Carlo Romeo i Julia w choreografii Jeana-Christophe'a Maillota  Fot. Alice Blangero

 

Romeo to młody, nieodpowiedzialny i zdezorientowany chłopak, gdy spotyka nową ukochaną, ta sprawia, że ​​zapomina o swoich przeszłych podbojach. Julia zakochuje się po raz pierwszy. Uczucia, których doświadcza, są na tyle potężne, że wynoszą Romea do rangi ucieleśnienia Miłości, a nie tylko kochanka. Miłość absolutna, w porównaniu z którą wszystko inne blednie.

 

Historia firmy les Ballets de Monte Carlo
  • Rok 1909 to początek silnej obecności sztuki choreograficznej w Monako. Siergiej Diagilew po raz pierwszy prezentuje swój Balet Rosyjski (Ballets Russes) w Paryżu. Zespół ten początkowo miał swą siedzibę w paryskim Théâtre Mogador, a następnie w Monte-Carlo, które na kolejne dwie dekady stało się ich warsztatem twórczym. W Księstwie Diagilew zreformował balet swoich czasów we wszystkich jego formach. Gwiazdami zespołu byli, m.in.: Wacław Niżyński, Anna Pawłowa i Matylda Krzesińska. Po śmierci Diagilewa w 1929 roku firma została rozwiązana. Kilka osobistości i choreografów wskrzeszało zespół baletowy pod różnymi nazwami, ale w 1951 roku zniknął całkowicie.
     
  • W 1985 roku narodził się zespół Ballets de Monte-Carlo na życzenie JKW księżnej Hanoweru, która chciała zapisać się w tej tradycji tanecznej w Monako. Nową firmą kierowali Ghislaine Thesmar i Pierre Lacotte, a następnie Jean-Yves Esquerre.
     
  • Dzięki swojemu doświadczeniu jako tancerz z Rosellą Hightower i Johnem Neumeierem oraz jako choreograf i dyrektor Centre Chorégraphique National de Tours, Jean-Christophe Maillot zmienił firmę. Stworzył dla niej ponad 40 baletów, w tym kilka, które weszły do ​​repertuaru dużych międzynarodowych zespołów. Ballets de Monte-Carlo cieszą się obecnie zainteresowaniem na całym świecie dzięki kultowym dziełom Jean-Christophe'a Maillota, takim jak Vers un pays sage (1995), Roméo et Juliette (1996), Cendrillon (1999), La Belle (2001) , Le Songe (2005), Altro Canto (2006), Faust (2007), LAC (2011), CHORE (2013), Kompania Dziadka do orzechów (2013), Poskromienie złośnicy (2017), Abstrakcja/Życie (2018), Core meu (2019), Coppél-iA (2019)...

    Co więcej, Jean-Christophe Maillot wzbogaca także repertuar zespołu, zapraszając najważniejszych choreografów naszych czasów, ale także umożliwiając wschodzącym choreografom pracę z wyjątkową strukturą 50 tancerzy Ballets de Monte-Carlo. Wśród gościnnych choreografów są: Sidi Larbi Cherkaoui, Shen Wei, Alonzo King, Emio Greco, Chris Haring, Marco Goecke, Lucinda Childs, William Forsythe, Jiri Kylian, Karole Armitage, Maurice Béjart, a nawet Marie Chouinard. 
     
  • W 2000 roku Jean-Christophe Maillot stworzył Monaco Dance Forum, międzynarodową wizytówkę, prezentującą eklektyczną fuzję performansów, wystaw, warsztatów i konferencji. Firma regularnie uczestniczy w tym wieloaspektowym festiwalu, podobnie jak w rozwoju potencjału Akademii Księżnej Grace.

    Nowa struktura - pod przewodnictwem JKW księżnej Hanoweru, kierowana przez Jeana-Christophe'a Maillota, koncentruje: doskonałość międzynarodowego zespołu Les Ballets de Monte-Carlo, atuty wieloaspektowego festiwalu Monaco Dance Forum i potencjał szkoły na wysokim poziomie jak Akademia Księżnej Grace, aby stworzyć w Monako centrum skupiające wszystkie działania związane ze sztuką choreograficzną.

Najbliższe spektakle

Data: 04-05-2024 (Sobota),Godzina: 19:00

Sprzedaż biletów od: 11-03-2024 08:30

Data: 05-05-2024 (Niedziela),Godzina: 18:00

Sprzedaż biletów od: 11-03-2024 08:30

Recenzje

Proponujemy również

{title}
26-04-2024

Chińska księżniczka przywieziona ze Lwowa

Premiera „Turandot” G. Pucciniego dla Lwowskiej Opery Narodowej była wydarzeniem wyjątkowym, gdyż wystawiono tę operę po raz pierwszy we Lwowie (i w ogóle w Ukrainie) z okazji 120. rocznicy powstania tamtejszego teatru. Już w sobotę (27 IV o godz. 19.00) spektakl ten będzie wydarzeniem XXX Bydgoskiego Festiwalu Operowego.

{title}
26-04-2024

„Manon” z Wilna zachwyciła na XXX BFO

„Wielka, romantyczna muzyka Masseneta”, „sopran najwyższej próby”, „monumentalna scenografia” przywieziona do Bydgoszczy czteroma tirami i skok z wysokości pięciu metrów - „Manon” Litewskiego Narodowego Teatru Opery i Baletu w Wilnie zachwyciła podczas XXX Bydgoskiego Festiwalu Operowego.

{title}
21-04-2024

„Don Pasquale” rozpoczął XXX BFO!

- Przygotowywanie premiery na jubileuszową edycję festiwalu jest ogromną przyjemnością i zaszczytem jednocześnie. Bardzo cieszę się, że miałem tę radość pracować nad „Don Pasquale” - powiedział reżyser Paweł Szkotak, którego inscenizacja zainaugurowała XXX Bydgoski Festiwal Operowy. 

{title}
19-04-2024

XIV Operowe Forum Młodych towarzyszy XXX BFO

Jest już tradycją, że Bydgoskiemu Festiwalowi Operowemu towarzyszy Operowe Forum Młodych. Nie inaczej jest podczas jubileuszowego XXX BFO. Studenci bydgoskiej Akademii Muzycznej pod opieką swych akademickich mentorów na naszej kameralnej scenie zaprezentują musical oraz operową premierę. Ponadto wieczór z cyklu Mistrz i Jego uczniowie z Profesor Małgorzatą Grelą oraz koncert z wybranymi uczestnikami mistrzowskiego kursu wokalnego Maestro Mariusza Kwietnia!