OPERA NOVA w Bydgoszczy

Spektakle
Zniewolony umysł
Balet
Zniewolony umysł
Kompozytor: Philip Glass, Wojciech Kilar
Autor libretta: wg eseju "Zniewolony umysł" Czesława Miłosza
Data premiery: 2011-03-19
Czas trwania: 1 godz. 50 min., jedna przerwa
Choreografia: Robert Bondara
Wykonawcy: Balet Opery Nova
 
Realizatorzy:
Inscenizacja i choreografia: Robert Bondara
Scenografia: Diana Marszałek
Kostiumy: Mariusz Napierała
Reżyseria świateł: Maciej Igielski
asystent choreografa: Anna Sąsiadek
projekcje video: Krystian Drywa

:
autor plakatu fot. : Andrzej Makowski
Obsada:
Opis:
Pomysł utworu choreograf, a zarazem autor scenopisu i inscenizacji, Robert Bondara, nosił w sobie już od kilku lat. Balet w dwu odsłonach nie jest do końca wierny słynnej książce Miłosza, powstał jedynie na jej motywach. Postaci głównych bohaterów nie odnoszą się wprost do utajonych pod greckimi literami polskich pisarzy z eseju "Zniewolony umysł" wydanego po raz pierwszy w Paryżu w Instytucie Literackim, 1953. (przekł. fr., ang., wł., bułg., czeski, gr., hiszp., serb.chorw., maced., niem., szw., ukr., węg.).

Bondara mówi w rozmowie "Bydgoskiego Informatora Kulturalnego": "Komponując ruch nie chodzi mi o jakieś baletowe pas czy o sekwencję ruchów, ale najważniejsze jest, by za każdym ruchem i gestem kryła się jakaś treść i wartość emocjonalna, coś, co będzie w stanie nabudować atmosferę i ułatwić widzowi rozczytanie tych wszystkich, nie ukrywajmy, dość skomplikowanych problemów. Wierzę, że tak można i do tego będę dążył. A to wszystko o czym mówię ma związek z właściwym wyreżyserowaniem poszczególnych scen, ze stworzeniem relacji między postaciami i z odejściem od budowania sekwencji kroków, co jest charakterystyczne dla baletu klasycznego. Mnie zależy na tworzeniu ruchu głównie w oparciu o warstwę treściową. Czyli podążać od sensu do obrazu".

W spektaklu wykorzystane zostały utwory Philipa Glassa (m.in.wybrane fragmenty kompozycji: "Metamorphosis", "Symfonia Nr 3", "Glassworks", "Mad rush", "Kwartet smyczkowy Nr 2", "Kwartet smyczkowy Nr 5") i Wojciecha Kilara ("Kościelec"). Kostiumy Mariusza Napierały też nie odnoszą się do konkretnego czasu historycznego. Diana Marszałek stworzyła jeden element scenografii : jakby powaloną piramidę, z której przezierają cegły , metalowe uchwyty-stopnie i klitkowate okienka. Na tę wieloznaczną bryłę nakładają się niekiedy projekcje multimedialne. Dominujące kolory to szarości, rozmytych światłem czerni i jasnych akcentów (sukienka Elpis) nałożą się projekcje multimedialne (chmury, płonąca lawa). Dla Baletu Opery Nova była to pierwsza pozycja baletu współczesnego w repertuarze.

Robert Bondara tancerz, choreograf, pedagog.

W 2002 roku ukończył Państwową Szkołę Baletową w Łodzi. Jest też absolwentem Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie w zakresie pedagogiki baletu. Po ukończeniu studiów podjął tam prace jako wykładowca. Początkowo związał się z Teatrem Muzycznym w Łodzi, a następnie z poznańskim Teatrem Wielkim, gdzie tańczył m.in. w choreografiach Conrada Drzewieckiego i Ewy Wycichowskiej. We wrześniu 2005 r. otrzymał angaż do zespołu baletowego Opery Narodowej, obecnie Polskiego Baletu Narodowego na stanowisku koryfeja. Tańczył w baletach m.in. Jiri’ego Kyliána, Borisa Ejfmana, Johna Cranko, Krzysztofa Pastora, Fredericka Ashtona, Alexeya Ratmansky’ego, Jurija Grigorowicz, Irka Muchamiedowa, Natalii Makarovej. Do swoich najważniejszych partii solowych zaliczyć może: Lenskiego w Onieginie, Riwalena w Tristanie, Tybalta w Romeo i Julii, Liszta w balecie Chopin artysta romantyczny, role solowe w baletach No More Play i Kurt Weill. Uczestniczył w I Ogólnopolskim Konkursie Choreograficznym im. Bronisławy Niżyńskiej (2008) i zdobył II nagrodę (I nie przyznano) oraz nagrodę specjalną Towarzystwa im. Witolda Lutosławskiego w postaci zlecenia opracowania układu choreograficznego. Nagrodzona choreografia Andante con moto z muzyką Wojciecha Kilara była zaprezentowana m.in. na Gali otwarcia sezonu 2008/2009 w Operze Narodowej w Warszawie, na II Warszawskim Wieczorze Choreograficznym i na Polsko-Rosyjskiej Gali Baletowej w Teatrze Bolszoj w Moskwie. W 2011 roku w Operze Nova w Bydgoszczy przygotował swój pierwszy pełnospektaklowy balet Zniewolony umysł inspirowany książką Czesława Miłosza . W roku 2016 z okazji 60-lecia bydgoskiej Opery stworzył choreografię do dwóch utworów Karola Szymanowskiego : Stabat Mater i Harnasie.

Robert Bondara nie ustaje w swych poszukiwaniach twórczych i osiągnięciach choreograficznych. W maju 2018 roku w Operze Śląskiej odbyła się premiera jego nowych, autorskich interpretacji choreograficznych: "Szeherezady" Nikołaja Rimskiego-Korsakowa i "Medei" Samuela Barbera.W czerwcu’2018 został laureatem jednej z trzech głównych nagród II Konkursu Młodych Choreografów Klasycznych i Neoklasycznych w Bordeaux .

Choreografie: Szkic ontologiczny, muz. A. Pärt (2006, UMFC), Andante con moto, muz. W. Kilar (2008, Opera Narodowa, Warszawa), Preludia taneczne, muz. W. Lutosławski (2008, Festiwal im. W. Lutosławskiego, Filharmonia Narodowa), Butterflies in the stomach, muz J. Pachelbel (2009, Ogólnopolski Konkurs Tańca, Gdańsk), Duet na Cień i Personę, muz. J.S. Bach (2009, Ogólnopolski Konkurs Tańca, Gdańsk), When you end and I Begin…, muz. P. Szymański (2009, Polski Balet Narodowy, Warszawa), The garden’s gates, muz. S. Esztényi (2010, Polski Balet Narodowy, Warszawa), Zniewolony umysł, P. Glass, W. Kilar (2011, Opera Nova, Bydgoszcz); Persona (2011, Polski Balet Narodowy, Warszawa); Čiurlionis (Litewski Narodowy Teatr Opery i Baletu w Wilnie, 24 maja 2013), Stabat Mater.Harnasie( 2016, Opera Nova w Bydgoszczy)
Recenzje:
14 listopada 2012
Nasz zespół pojechał do Warszawy na IV Dni Sztuki Tańca zorganizowane przez Polski Balet Narodowy.

Wrażeniami z występu podzielił się z "Pomorską" Maciej Figas, dyrektor Opery Nova. - Są jak najbardziej pozytywne - mówi, choć przyznaje, że niezręcznie opowiadać mu o swoim zespole. - Na szczęście wystąp spodobał się także publiczności - dodaje dyrektor.

Warszawiacy nagrodzili nasz balet owacjami na stojąco, a Maciej Figas przyznaje, że w przerwie spektaklu usłyszał wiele komplementów od osób z tzw. branży. - Nasz "Zniewolony umysł" był podobno jednym z lepszych na Dniach Sztuki Tańca - dodaje. Dyrektor opery ma satysfakcję, że bydgoski balet zaprezentował się w Warszawie z jak najlepszej strony. - Chociaż z Robertem Bondarą, choreografem, widzieliśmy przedstawienie wielokrotnie, zgodnie oceniliśmy występ w stolicy jako najlepszy - podsumowuje Figas.
Gazeta Pomorska nr 262 09-11-2012, Anna Stasiewicz "Komplementy dla baletu
22 sierpnia 2012
Po zakończeniu spektaklu „Zniewolony umysł” długo słychać było gromkie brawa, a w oczach widzów nadal dostrzegalne było oniemienie przeplatane z podziwem dla artystów i niemocą opisania w jakichkolwiek słowach tego, co działo się przed ich oczyma przez niespełna 2 godziny.Tę niemoc przekazania siły obrazu, tego poweru, który mógł wywoływać dreszcze, odczuwa również podczas pisania tej relacji wasza recenzentka. Po prostu to trzeba zobaczyć i poczuć. Idźcie więc do Opery Nova, choćby dla zobaczenia czym jest magia ruchów i świateł nowoczesnego baletu, a także by przekonać się, że jest to rozrywka nie tylko dla poważnych i oczytanych jajogłowych, ale także dla wielu młodych ludzi spragnionych przecież różnorakich wrażeń
Zniewolony umysł
Galeria:
Video:


Do góry


Stopka

Opera Nova jest finansowana ze środków Samorządu Województwa Kujawsko-Pomorskiego i Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego
Program "Modernizacja Opery Nova w Bydgoszczy"
Flagi unijne
Zamknij