OPERA NOVA w Bydgoszczy

Za kulisami

Zaplecze Opery jest niczym wielka fabryka! Mieszczą się w niej pracownie: krawieckie, szewskie, modystyczna, pralnia, farbiarnia.Tu wykonywane są kostiumy, nakrycia głowy, obuwie: od projektu kostiumologa, przez fazy przymiarek po efekt końcowy, który na scenie ma olśnić widzów. Pierwszy krąg Opery mieści także magazyny kostiumów z bieżącego repertuaru.

Widzów zaintrygowanych okienkiem nad górnym sektorem widowni dużej sali informujemy: to kabina akustyków, którzy podczas spektakli operowych odpowiadają za odsłuch orkiestry na scenie i emitowanie band (nagrań efektów dźwiękowych, zgodnie z partyturą). Stąd także steruje się microportami, noszonymi przez artystów podczas musicali. Akustycy dokonują też nagrań na studyjny wielośladowy sprzęt.

Wielkie zainteresowanie przechodzących ulicą Focha budzi platforma do podnoszenia samochodów, która pozwala transportować dekoracje na wysokość 5 metrów, bezpośrednio na poziom sceny i rozładowywać je do tzw. kieszeni scenicznej.Platforma została zbudowana specjalnie dla Opery Nova w 2006 roku przez Przedsiebiorstwo „Elwind” a zaprojektowana została we współpracy z pracownikami naukowymi Uniwersytetu Technicznio-Przyrodniczego w Bydgoszczy. Platforma ma udźwig 13,5 tony.

Opera posiada także największą w Polsce windę do przewożenia dekoracji, elementów scenografii. Kabina o wymiarach 1, 9 m x 10 m i wysoka na 3 m porusza się w szybie windowym (21m długi, 2,95m szeroki, 21 m wysoki), transportując dekoracje z podziemnych magazynów na poziom sceny. Kabina ma udźwig 2 ton. Przewożone są nią także np.zwierzęta (konie), które „występują” w niektórych spektaklach.Ponadto służy do przemieszczania tzw. prospektów ze sceny do magazynów w górnej części szybu windowego. Nad samą kabiną znajduje się kładka szeroka na 1 m, długa na 20 m., którą złożone prospekty dostarczane są na 10 półek w górnej części szybu windowego. Kładka z windą przemieszcza się z szybkością 1,2 m/min.Urządzenie ma napęd hydrauliczny; jego ciche funkcjonowanie ma znaczenie dla przebiegu spektakli.


 
Figaro i Bolero w windzie Opery Nova. Fot. Marek Chełminiak - powiększ
w kabinie akustyków - powiększ
W pracowni krawieckiej przed premierą opery RIGOLETTO.fot.Andrzej Makowski - powiększ
W pracowni modystycznej przed premiera 'Rigoletta'. fot.Andrzej Makowski - powiększ
W pracowni krawieckiej. Suknia Gildy wg projektu Martyny Kander. fot.Andrzej Makowski - powiększ
Ekipa realizatorów przy pracy na próbach generalnych.fot.Andrzej Makowski - powiększ
Tak transportujemy dekoracje bezpośrednio do kieszeni scenicznej. fot.archiwum - powiększ
Katarzyna Nowak-Stańczyk w garderobie przygotowuje sie do wystepu w roli Lakme. fot.Marek Chełminiak - powiększ
Magazyn dekoracji wysokich po remoncie podłogi. fot.archiwum Opery Nova 2017 r. - powiększ
Pulpit do sterowania urządzeniami mechanicznymi sceny. fot.archiwum Opery Nova 2017 r. - powiększ
Nowy system oświetleniowy zakupiony przez Operę Nova dzięki dofinansowaniu z funduszy unijnych w ramach Programu 'Modernizacja Opery Nova' w 2017 r. fot. archiwum Opery Nova - powiększ
Orkiestra Opery Nova i dyrektor Maciej Figas podczas prób do 'Manru' I.J.Paderewskiego. fot.Marek Chelminiak - powiększ

Do góry



Stopka

Opera Nova jest finansowana ze środków Samorządu Województwa Kujawsko-Pomorskiego i Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego
Program "Modernizacja Opery Nova w Bydgoszczy"
Flagi unijne
Zamknij