OPERA NOVA w Bydgoszczy

Spektakle
ZNIEWOLONY UMYSŁ
Balet
ZNIEWOLONY UMYSŁ
Kompozytor: Philip Glass, Wojciech Kilar
Autor libretta: Robert Bondara wg eseju "Zniewolony umysł" Czesława Miłosza
Data premiery: 2011-03-19
Czas trwania: 1 godz. 50 min., w tym jedna przerwa
Choreografia: Robert Bondara
Wykonawcy:

Balet Opery Nova.

Autorski spektakl Roberta Bondary także na DVD i Blu-Ray!

 
Realizatorzy:
Inscenizacja i choreografia: Robert Bondara
Scenografia: Diana Marszałek
Kostiumy: Mariusz Napierała
Reżyseria świateł: Maciej Igielski
Asystent choreografa: Anna Sąsiadek
Projekcje video: Krystian Drywa
Autor plakatu fot.: Andrzej Makowski
Obsada:
Nadchodzące terminy:
25 października 2020 (niedziela), godz. 18:00

Sprzedaż od: 3 września 2020
27 października 2020 (wtorek), godz. 19:00

Sprzedaż od: 3 września 2020
28 października 2020 (środa), godz. 19:00

Sprzedaż od: 3 września 2020
Opis:
"Zniewolony umysł" Czesława Miłosza to słynne i zarazem najbardziej znane w świecie jego dzieło.Literacki traktat albo swoista powieść z kluczem, zawierająca ponadczasową refleksję o kondycji ludzkiej, etyce, wolności i zniewoleniu, wyrastająca jednak z konkretnego i przez to wiarygodnego doświadczenia świadka i uczestnika.

Pomysł utworu baletowego inspirowanego tym tytułem choreograf i zarazem autor scenopisu oraz inscenizacji, Robert Bondara,nosił w sobie przez kilka lat. Balet w dwu odsłonach nie jest do końca wierny słynne j książce Miłosza, powstał jedynie na jej motywach. Główni bohaterowie odtwarzani przez tancerzy nie odnoszą się wprost do utajonych pod greckimi literami polskich pisarzy z eseju Miłosza.

Bondara mówił w rozmowie "Bydgoskiego Informatora Kulturalnego": "Komponując ruch nie chodzi mi o jakieś baletowe pas czy o sekwencję ruchów, ale najważniejsze jest, by za każdym ruchem i gestem kryła się jakaś treść i wartość emocjonalna, coś, co będzie w stanie nabudować atmosferę i ułatwić widzowi rozczytanie tych wszystkich, nie ukrywajmy, dość skomplikowanych problemów. Wierzę, że tak można i do tego będę dążył. A to wszystko o czym mówię ma związek z właściwym wyreżyserowaniem poszczególnych scen, ze stworzeniem relacji między postaciami i z odejściem od budowania sekwencji kroków, co jest charakterystyczne dla baletu klasycznego. Mnie zależy na tworzeniu ruchu głównie w oparciu o warstwę treściową.Czyli podążać od sensu do obrazu".

W spektaklu wykorzystane zostały utwory Philipa Glassa (m.in.wybrane fragmenty kompozycji: "Metamorphosis", "Symfonia Nr 3", "Glassworks", "Mad rush", "Kwartet smyczkowy Nr 2", "Kwartet smyczkowy Nr 5") i Wojciecha Kilara ("Kościelec"). Kostiumy Mariusza Napierały też nie odnoszą się do konkretnego czasu historycznego. Diana Marszałek stworzyła jeden element scenografii : jakby powaloną piramidę, z której przezierają cegły , metalowe uchwyty-stopnie i klitkowate okienka. Na tę wieloznaczną bryłę nakładają się niekiedy projekcje multimedialne. Dominujące kolory to szarości, rozmytych światłem czerni i jasnych akcentów (sukienka Elpis) nałożą się projekcje multimedialne (chmury, płonąca lawa). Dla Baletu Opery Nova była to pierwsza pozycja baletu współczesnego w repertuarze.

Robert Bondara tancerz, choreograf, pedagog.

W 2002 roku ukończył Państwową Szkołę Baletową w Łodzi. Jest też absolwentem Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie w zakresie pedagogiki baletu. Po ukończeniu studiów podjął tam prace jako wykładowca. Początkowo związał się z Teatrem Muzycznym w Łodzi, a następnie z poznańskim Teatrem Wielkim, gdzie tańczył m.in. w choreografiach Conrada Drzewieckiego i Ewy Wycichowskiej. We wrześniu 2005 r. otrzymał angaż do zespołu baletowego Opery Narodowej, obecnie Polskiego Baletu Narodowego na stanowisku koryfeja. Tańczył w baletach m.in. Jiri’ego Kyliána, Borisa Ejfmana, Johna Cranko, Krzysztofa Pastora, Fredericka Ashtona, Alexeya Ratmansky’ego, Jurija Grigorowicz, Irka Muchamiedowa, Natalii Makarovej. Do swoich najważniejszych partii solowych zalicza: Lenskiego w Onieginie, Riwalena w Tristanie, Tybalta w Romeo i Julii, Liszta w balecie Chopin artysta romantyczny, role solowe w baletach No More Play i Kurt Weill. Uczestniczył w I Ogólnopolskim Konkursie Choreograficznym im. Bronisławy Niżyńskiej (2008) i zdobył II nagrodę (I nie przyznano) oraz nagrodę specjalną Towarzystwa im. Witolda Lutosławskiego w postaci zlecenia opracowania układu choreograficznego. Nagrodzona choreografia Andante con moto z muzyką Wojciecha Kilara była zaprezentowana m.in. na Gali otwarcia sezonu 2008/2009 w Operze Narodowej w Warszawie, na II Warszawskim Wieczorze Choreograficznym i na Polsko-Rosyjskiej Gali Baletowej w Teatrze Bolszoj w Moskwie. W 2011 roku w Operze Nova w Bydgoszczy przygotował swój pierwszy pełnospektaklowy balet Zniewolony umysł inspirowany książką Czesława Miłosza . W roku 2016 z okazji 60-lecia bydgoskiej Opery stworzył choreografię do dwóch utworów Karola Szymanowskiego : Stabat Mater i Harnasie.

Robert Bondara nie ustaje w swych poszukiwaniach twórczych i osiągnięciach choreograficznych. W maju 2018 roku w Operze Śląskiej odbyła się premiera jego nowych, autorskich interpretacji choreograficznych: "Szeherezady" Nikołaja Rimskiego-Korsakowa i "Medei" Samuela Barbera.W czerwcu’2018 został laureatem jednej z trzech głównych nagród II Konkursu Młodych Choreografów Klasycznych i Neoklasycznych w Bordeaux .W 2019 r.(Roku Moniuszkowskim) stworzył balet "Na kwaterunku" wystawiony w szczecińskiej Operze na Zamku.

Choreografie: Szkic ontologiczny, muz. A. Pärt (2006, UMFC), Andante con moto, muz. W. Kilar (2008, Opera Narodowa, Warszawa), Preludia taneczne, muz. W. Lutosławski (2008, Festiwal im. W. Lutosławskiego, Filharmonia Narodowa), Butterflies in the stomach, muz J. Pachelbel (2009, Ogólnopolski Konkurs Tańca, Gdańsk), Duet na Cień i Personę, muz. J.S. Bach (2009, Ogólnopolski Konkurs Tańca, Gdańsk), When you end and I Begin…, muz. P. Szymański (2009, Polski Balet Narodowy, Warszawa), The garden’s gates, muz. S. Esztényi (2010, Polski Balet Narodowy, Warszawa), Zniewolony umysł, P. Glass, W. Kilar (2011, Opera Nova, Bydgoszcz); Persona (2011, Polski Balet Narodowy, Warszawa); Čiurlionis (Litewski Narodowy Teatr Opery i Baletu w Wilnie, 24 maja 2013), Stabat Mater.Harnasie( 2016, Opera Nova w Bydgoszczy)
Recenzje:
14 listopada 2012
Nasz zespół pojechał do Warszawy na IV Dni Sztuki Tańca zorganizowane przez Polski Balet Narodowy.

Wrażeniami z występu podzielił się z "Pomorską" Maciej Figas, dyrektor Opery Nova. - Są jak najbardziej pozytywne - mówi, choć przyznaje, że niezręcznie opowiadać mu o swoim zespole. - Na szczęście wystąp spodobał się także publiczności - dodaje dyrektor.

Warszawiacy nagrodzili nasz balet owacjami na stojąco, a Maciej Figas przyznaje, że w przerwie spektaklu usłyszał wiele komplementów od osób z tzw. branży. - Nasz "Zniewolony umysł" był podobno jednym z lepszych na Dniach Sztuki Tańca - dodaje. Dyrektor opery ma satysfakcję, że bydgoski balet zaprezentował się w Warszawie z jak najlepszej strony. - Chociaż z Robertem Bondarą, choreografem, widzieliśmy przedstawienie wielokrotnie, zgodnie oceniliśmy występ w stolicy jako najlepszy - podsumowuje Figas.
Gazeta Pomorska nr 262 09-11-2012, Anna Stasiewicz "Komplementy dla baletu
9 listopada 2012
Ogromną rolę w tym przedstawieniu odgrywa także scenografia - prosta, a jednocześnie wielofunkcyjna, wrażenie robi gra światłem i przede wszystkim wszechogarniająca szarość. Właśnie ta szarość scenografii, tak konsekwentnie wypełniająca przestrzeń sceniczną, zapiera dech w piersiach
Marek Kubiak,TeatrdlaWas
22 sierpnia 2012
Po zakończeniu spektaklu „Zniewolony umysł” długo słychać było gromkie brawa, a w oczach widzów nadal dostrzegalne było oniemienie przeplatane z podziwem dla artystów i niemocą opisania w jakichkolwiek słowach tego, co działo się przed ich oczyma przez niespełna 2 godziny.Tę niemoc przekazania siły obrazu, tego poweru, który mógł wywoływać dreszcze, odczuwa również podczas pisania tej relacji wasza recenzentka. Po prostu to trzeba zobaczyć i poczuć. Idźcie więc do Opery Nova, choćby dla zobaczenia czym jest magia ruchów i świateł nowoczesnego baletu, a także by przekonać się, że jest to rozrywka nie tylko dla poważnych i oczytanych jajogłowych, ale także dla wielu młodych ludzi spragnionych przecież różnorakich wrażeń
23 marca 2011
W sukcesie spektaklu ma swój udział kilka naprawdę udanych zabiegów inscenizacyjno-choreograficznych, żeby wspomnieć taniec spętanych w sieci, dłonie-macki w murze czy wykorzystanie obrotowej sceny. Wyjątkowy ascetyzm scenografii i kostiumów trafnie tym razem oddał maksymę "mniej znaczy więcej", gdyż żaden zbędny szczegół nie rozpraszał obcowania z emocjami, od których gęstniało powietrze. Dobrze sprzęgło się to z minimalizmem muzyki Philipa Glassa, z jej jednostajną powtarzalnością, która może wprowadzić w trans i oddziaływać na podświadomość.
Katarzyna Kabacińska ,Express Bydgoski, 23 marca 2011
22 marca 2011
Choreograf opowiedział swą wersję "Zniewolonego umysłu", posługując się językiem nowoczesnego tańca, prostymi symbolami i muzyką Philipa Glassa i Wojciecha Kilara. Zrealizował spektakl o czytelnej narracji, wyrazistej dramaturgii, pomysłowej scenografii, mając za partnera świetnego reżysera świateł (Maciej Igielski).
Jacek Marczyński, Rzeczpospolita
ZNIEWOLONY UMYSŁ
Galeria:
Video:


Do góry


Stopka

Opera Nova jest finansowana ze środków Samorządu Województwa Kujawsko-Pomorskiego i Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego
Program "Modernizacja Opery Nova w Bydgoszczy"
Flagi unijne
Zamknij