OPERA NOVA w Bydgoszczy

Spektakle
"Tryumfy Króla Niebieskiego" - koncert kolęd i piosenek
Archiwum spektakli
Data premiery: 04.01.2020
Wykonawcy:

Dorota Miśkiewicz - vocal,

Jolanta Wagner - vocal,

Jacek Zieliński ("Skaldowie") - vocal, skrzypce,

Henryk Miśkiewicz - saksofon

Bohdan Jarmołowicz - dyrygent

Chór i Orkiestra Opery Nova

Przygotowanie Chóru: Henryk Wierzchoń

Prowadzenie: Urszula Guźlecka
 
Realizatorzy:
aranżacje utworów na chór i orkiestrę: Bohdan Jarmołowicz
przygotowanie Chóru: Henryk Wierzchoń
Obsada:
Opis:
W przededniu święta Trzech Króli zaprosiliśmy na utrzymane w odświętnym nastroju i okolicznościowej scenograficznej oprawie koncerty kolęd, nazwane od tytułu jednej z nich "Tryumfy Króla Niebieskiego". Na dużej scenie Opery Nova wystąpiły Chór i Orkiestra, które towarzyszyły wspaniałym Artystom:

Henrykowi Miśkiewiczowi- saksofoniście, legendzie polskiej muzyki, Dorocie Miśkiewicz- rewelacyjnej wokalistce jazzowej, Jolancie Wagner- znakomitej solistce Opery Nova, Jackowi Zielińskiemu, który ma trwałe miejsce w historii polskiej muzyki rozrywkowej. Kolędować będziemy „operowo i jazzowo”. Autorem aranżacji na chór i orkiestrę jest Bohdan Jarmołowicz, zarazem dyrygent Koncertów. Chór Opery Nova przygotowuje Henryk Wierzchoń. O nastrojową atmosferę Koncertów zadba także prowadząca je Urszula Guźlecka

To były wspaniałe wieczory, które wypełniły świąteczne tematy muzyczne, piosenki o tematyce zimowej i kolędy - te niezwykłe pieśni, które są niezbywalnym elementem polskiej tradycji świętowania Bożego Narodzenia. Odbyliśmy nastrojową podróż muzyczną szlakiem europejskich kolęd oraz usłyszeliśmy najlepsze polskie piosenki o tematyce świątecznej i zimowej.

Wystąpią przed Państwem:

Henryk Miśkiewicz - saksofonista altowy i klarnecista, legenda polskiej muzyki. Za pomocą charakterystycznie brzmiącego saksofonu potrafi wyrazić każde uczucie. Słuchając go, ma się wrażenie, że urodził się z saksofonem w ręku. W 1967 wystąpił na słynnym festiwalu Jazz nad Odrą, gdzie dostał wyróżnienie jako najmłodszy uczestnik. Prawdziwą przygodę z jazzem rozpoczął od współpracy z legendarnym zespołem Jazz Cariers i Studiem Jazzowym Jana "Ptaszyna" Wróblewskiego. Był związany z wybitnymi zespołami jazzowymi, m. in. Big Band Stodoła, Grupą Sun Ship, S.P.P.T. Chałturnik, Swing Session, Ptaszyn Wróblewski Sextet, Simple Acoustic Trio. Występował też z Ewą Bem, Andrzejem Jagodzińskim, Jarosławem Śmietaną, Wojciechem Karolakiem, Henrykiem Majewskim, Adzikiem Sendeckim, Andrzejem Olejniczakiem, wreszcie ze swoją rodziną - synem Michałem, żoną Grażyną i córką Dorotą. Z Anną Marią Jopek nagrał już 20 płyt. Miał okazję współpracować z Joe Lovano, Mino Cinelu, Patem Metheny, Paulem Kuhnem, Davidem Murrayem. Trzykrotny laureat Fryderyka, wielokrotny zwycięzca ankiety "Jazz Forum".

"Czarodziej swojego instrumentu, genialny muzyk, ale także wspaniały człowiek - skromny i pełen pokory wobec tego, co robi. Jest prawdziwą gwiazdą, uosobieniem spokoju i opanowania, osobowością sceniczną, która przykuwa uwagę słuchacza i widza swoim profesjonalizmem, muzykalnością, wspaniałym kontaktem z publicznością. (…) Na tym wielkim mistrzu zawieść się nie można" - tak mówiła o Henryku Miśkiewiczu Anna Maria Jopek.

Jolanta Wagner Solistka Opery Nova (sopran). Na tej scenie śpiewa partie: Ulany w "Manru", Santuzzy w "Rycerskości wieśniaczej", Halki w operze Moniuszki, Elżbiety w "Don Carlosie". Współpracuje z teatrami operowymi, śpiewając gościnnie role: w Operze na Zamku w Szczecinie – Halka z opery Moniuszki, Piękna Helena z operetki J. Offenbacha; w Operze Śląskiej w Bytomiu – Elżbieta z „Tannhäusera” Wagnera, Halka z opery Moniuszki, Ulana z „Manru” Paderewskiego; w Teatrze Wielkim w Poznaniu – Lady Macbeth z „Macbetha” i Abigail z „Nabucco” Verdiego; w Teatrze Wielkim-Operze Narodowej w Warszawie – Jezabel z „Moby Dicka” Knapika i Ulana z „Manru” Paderewskiego; w Operze Krakowskiej – Ulana z „Manru” I. J. Paderewskiego, w Polish Opera w Londynie – Cicha z „Jawnuty” Moniuszki; a także (m.in.) z Teatrem Komedii Muzycznej w Petersburgu, Filharmonią Pomorską w Bydgoszczy, Polską Filharmonią Sinfonia Baltica w Słupsku.

Dorota Miśkiewicz. Rozpoczęła swoją karierę w zespole Włodzimierza Nahornego, z którym nagrała cykl albumów poświęconych polskim kompozytorom: Karolowi Szymanowskiemu, Fryderykowi Chopinowi, Mieczysławowi Karłowiczowi. Ich współpraca trwa od 1995 roku. Umiejętności i wszechstronność wokalistki sprawiły, że zapraszana była do współpracy przez wiele wybitnych osobowości, takich jak diva z Capo Verde - Cesaria Evora, czy Stefano Bollani i Nigel Kennedy, a także Jan "Ptaszyn" Wróblewski, Wojciech Młynarski, Tomasz Stańko, Grzegorz Turnau, z którym nagrywa i koncertuje regularnie od 2005 roku, oraz wielu innych. Można ją było również usłyszeć w duecie z Jerzym Wasowskim! Jest wokalistką wciąż poszukującą, eksperymentującą z jazzem, popem, muzyką brazylijską, bałkańską (piosenka "Jovano Jovanke" czyli “Anna Joanna”), afrykańską (duet z Cesarią Evorą), czy poważną (płyty z Włodzimierzem Nahornym oraz Kwadrofonikiem). Jest także autorką i kompozytorką wielu piosenek, które wykonuje.

Jacek Zieliński.Wokalista, trębacz, skrzypek, aranżer i kompozytor. Ukończył liceum muzyczne w klasie skrzypiec, studiował w klasie altówki na Akademii Muzycznej w Krakowie. Posiada ogromną, jak na głos męski, skalę: prawie trzy oktawy. Jeden z założycieli zespołu Skaldowie, jednego z najbardziej znanych polskich zespołów z lat 60. i 70. Takie hity jak "Wszystko mi mówi, że mnie ktoś pokochał", "Prześliczna wiolonczelistka", "Z kopyta kulig rwie" znają wszyscy. Występował też jako solista, m.in. w roku 1964 na Festiwalu w Opolu - "Dzień niepodobny do dnia" - i później w duecie z Łucją Prus "W żółtych płomieniach liści". Wiosną 1987 r. Jacek Zieliński reaktywował grupę "Skaldowie". W czerwcu 2006 r. odznaczony przez ministra kultury i dziedzictwa narodowego Złotym Medalem "Zasłużony Kulturze Gloria Artis".

Bohdan Jarmołowicz. Dyrygent, kompozytor i aranżer. Absolwent Państwowej Wyższej Szkoły Muzycznej w Poznaniu. W roku 1976 ukończył studia dyrygenckie w klasie Witolda Krzemieńskiego, zaś w roku następnym – studia kompozycji w klasie Floriana Dąbrowskiego. Jest finalistą Konkursu Młodych Dyrygentów w Besançon (1980, Francja). W okresie studiów założył zespół jazzowy Warsztat, z którym zdobył szereg nagród na festiwalach Jazz nad Odrą jako wykonawca i kompozytor (I nagroda za kompozycję, II nagroda w kategorii instrumentalistów, III i IV nagrody zespołowe). Jest ponadto laureatem III nagrody Międzynarodowego Festiwalu Pianistów Jazzowych w Kaliszu, a także nagrody specjalnej na Festiwalu "Złota Tarka" w Warszawie. Jako dyrygent współpracował m.in. z Das Sinfonie Orchester Berlin oraz z Orkiestrą Polskiego Radia i Telewizji w Poznaniu. W dokonaniach artystycznych Jarmołowicza znajduje się wiele prawykonań utworów kompozytorów współczesnych, m. in. Krzesimira Dębskiego, Norberta Mateusza Kuźnika, Piotra Mossa, Mikołaja Hertla i Bogusława Schaeffera. Podczas Festiwalu Muzyki Współczesnej "Warszawska Jesień" w 1991 roku jako jeden z czterech dyrygentów brał udział w europejskiej prapremierze kompozycji George'a Crumba "The Star Child". W 1998 roku na Festiwalu Pianistyki Polskiej w Słupsku Jarmołowicz kierował pierwszym wykonaniem "Koncertu fortepianowego" Krzesimira Dębskiego. Jego różnorodne zainteresowania muzyczne obejmują również muzykę musicalową i popularną. W latach 80. i 90. koncertował w Europie Zachodniej, pełniąc funkcje dyrygenta i generalnego dyrektora muzycznego amerykańsko-niemieckich produkcji znanych musicali, między innymi "Cabaret", "West Side Story" i "Phantom of the Opera". Bohdan Jarmołowicz ma w swoim także dorobku uczestnictwo w realizacji wielu nagrań z udziałem orkiestr pod jego kierunkiem, wykonujących kompozycje oraz autorskie aranżacje Jarmołowicza, w tym "Beatles Symphony" ze skrzypkiem Vadimem Brodskim, "Musicale, musicale" z Orkiestrą Filharmonii Narodowej. Wziął ponadto udział w nagraniu muzyki do amerykańskiego filmu "Stalin" z Robertem Duvallem w roli głównej. Wraz orkiestrą Sinfonia Baltica nagrał około trzydziestu albumów płytowych, w tym dla wytwórni DUX i Centaur Records

Ceny biletów:

I miejsca : normalne 150,-/ ulgowe 120 ,-

II miejsca: normalne 100,- / ulgowe 80,-

III miejsca : normalne 80,- / 60,-

I miejsca obejmują całe sektory F,B oraz D-rząd I

II miejsca obejmują: całe sektory E,G,sektory A,C: rzędy I-IX, sektor D rzędy II-IV

III miejsca obejmują: sektory A,C rzędy X-XIII, sektor D rzędy V-VII
Recenzje:
7 stycznia 2020
Saksofon i głos to idealna para w muzyce rozrywkowej, ale i w operowej. Bo warto wiedzieć, że jej najsłynniejsi kompozytorzy wprowadzali saksofon do swych utworów. Stąd, poprzez ten instrument Bohdan Jarmołowicz oraz Henryk Miśkiewicz odwoływał się do klasyki i wprowadzili nowe jazzujące rytmy do tradycyjnych kolęd, nadając im zupełnie nowy, a zarazem jakże ciekawy obraz interpretacyjny.(...) Pod batutą Bohdana Jarmołowicza, profesora Akademii Muzycznej w Bydgoszczy, mającego ogromne doświadczenie w muzyce klasycznej, jazzowej oraz musicalowej orkiestra zagrała koncertowo. Artysta w sposób niezmiernie wrażliwy nie tylko dokonał aranżacji zaprezentowanych utworów, ale również w pięknym stylu poprowadził orkiestrę.(...) ... publiczność w części drugiej uwiodła również Dorota Miśkiewicz. Jej silny, czysty głos, balansujący na granicy wielu muzycznych obszarów, sprawił, że śpiewane przez nią utwory fascynowały oryginalnością wykonania. Tak jak głosowi Jolanty Wagner towarzyszył saksofon, tak Dorocie Miśkiewicz – klarnet. Idealnie zgodny brzmieniowo z charakterem jej głosu, dynamizmem śpiewu i wokalnymi improwizacjami. Także wszelkie muzyczne przeniesienia dokonane przez aranżera, artystka zaśpiewała z ogromną intuicją i muzycznym wyczuciem.

http://www.dziennikteatralny.pl/artykuly/koledujmy-wszyscy-wraz.html
Ilona Słojewska, Dziennik teatralny
7 stycznia 2020
Wspierani wspaniałym bydgoskim chórem pod dyrekcją Henryka Wierzchonia, artyści ci stworzyli też niezwykle ciekawy mini spektakl muzyczny kończący pierwszą część koncertu "Tryumfy Króla Niebieskiego", od którego to utworu wziął się podtytuł całości.(...)Orkiestra zachwycała zresztą i fascynowała dźwiękami instrumentów perkusyjnych, które choć doskonale zsynchronizowane z pozostałymi, interesująco wybijały się jednak z tła, podkreślając literacką narrację kolęd i piosenek oraz bożonarodzeniowy klimat całości, naśladując tętent kopyt koni zaprzężonych do sań, dzwoneczki zimowych zaprzęgów.

http://www.e-teatr.pl/pl/artykuly/284959.html
Anita Nowak, e-teatr
Galeria:


Do góry


Stopka

Opera Nova jest finansowana ze środków Samorządu Województwa Kujawsko-Pomorskiego i Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego
Program "Modernizacja Opery Nova w Bydgoszczy"
Flagi unijne
Zamknij