OPERA NOVA w Bydgoszczy

Spektakle
SZEPTY I CIENIE
Balet
SZEPTY I CIENIE
Kompozytor: Johann Sebastian Bach/Paweł Szymański/Paweł Mykietyn
Choreografia: Jacek Przybyłowicz
Wykonawcy: Balet Opery Nova.
 
Realizatorzy:
Choreografia: Jacek Przybyłowicz
Kostiumy i scenografia: Jacek Przybyłowicz,Paweł Grabarczyk
Reżyseria świateł: Maciej Igielski
Projekcje multimedialne: Ewa Krasucka
Asystenci choreografa: Małgorzata Chojnacka,Stephane Aubry
II asystentka choreografa: Olga Karpowicz
Plakat-foto: Andrzej Makowski
Opis:

SZEPTY I CIENIE : Barocco / Szepty i cienie/ 3 for 13


Tryptyk baletowy autorstwa jednego z najwybitniejszych polskich tancerzy i choreografów tańca współczesnego. Jacek Przybyłowicz dotąd stworzył dla Baletu Opery Nova choreografię do legendy dramatycznej „Potępienie Fausta”. Obecnie pracuje z tancerzami nad swym „wieczorem autorskim”, który wypełnią trzy jednoaktówki taneczne. Legendarne „Barocco”, stworzone pierwotnie na Biennale Tańca w Lyonie, było już wystawiane na kilku europejskich scenach; po premierze pisano "Nie dziwię się, że ,,Barocco'' Przybyłowicza przyjęte zostało w Lyonie wielominutową owacją. I że przedstawiciele światowych agencji artystycznych oraz krytycy podkreślali niezwykłą harmonię kompozycji ruchu, płynność elementów tańca współczesnego i barokowej tradycji". Najnowsza wersja tego dzieła, nad którą pracuje aktualnie nasz Balet będzie dopasowana do emploi artystycznego tancerzy. Pozostałe części składające się na program wieczoru baletowego będą miały prapremiery w Operze Nova.

Zachęcamy do wysłuchania rozmów z Jackiem Przybyłowiczem na naszym FB i kanale YT.


(Dyrekcja Opery Nova zastrzega, iż premiera – w zależności od sytuacji epidemicznej - może być zaprezentowana tylko w wersji online).

  • Muzyka odtwarzana z nagrań z wyjątkiem wiolonczeli solo w balecie "Barocco".

  • Licencjodawcą fonogramu utworu Pawła Mykietyna "3 for 13" jest Polskie Radio S.A. Utwór został napisany na zamówienie Programu 2 Polskiego Radia. Nagranie dokonane w Studiu Koncertowym S1 w 1995 r.


    Realizatorzy:

    Jacek Przybyłowicz - choreograf
    Absolwent Państwowej Szkoły Baletowej i Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie. W latach 1987-1991 tancerz Teatru Wielkiego w Warszawie. Po wyjeżdzie z Polski do końca swojej kariery wykonawczej tańczył w Niemczech i Izraelu. Przez 7 lat był tancerzem Kibbutrz Contemporary Dance Company pod dyrekcją Rami Be`era. Występował też z Batsheva Dance Company w spektaklu Kyr” Ohada Naharina w ramach Yair Shapiro Awards”.

    Po powrocie do Polski skupił się wyłącznie na pracy choreograficznej, realizując ponad 20 spektakli, między innymi dla: Polskiego Baletu Narodowego, Polskiego Teatru Tańca, Kieleckiego Teatru Tańca, Baletu Opery Bałtyckiej, Baletu Opery Wrocławskiej, Baletu Teatru Wielkiego w Poznaniu. Od lat realizuje również swoje spektakle za granicą, między innymi w Dantzaz Kompainia - San Sebastian, Beijing Dance LDTX, Prague Chamber Ballet, Balet Narodni Divadla - Brno, TanzKompanie Giessn. Jego realizacje były prezentowane w wykonaniu polskich i zagranicznych zespołów na kilkudziesięciu festiwalach na całym świecie, między innymi w Czechach, Cyprze, Chinach, Danii, Francji, Hiszpanii, Japonii, Łotwie, Niemczech, Norwegii, Słowacji, Szwajcarii, Szwecji, Rosji, Rumunii, Tunezji, Ukrainie, Stanach Zjednoczonych, Włoszech, Węgrzech.

    Ważniejsze realizacje: "Naszyjnik gołębicy", ''Barocco", ''Jesień Nuembir", ''45", ''Kilka krótkich sekwencji", "Alpha Kryonia Xe", "III Symfonia - pieśń o nocy", "Sześć skrzydeł aniołów", "II Koncert skrzypcowy", "Infolia", "Gra w karty", "Monochrome", "Poza horyzont", "Globe", "Mistic Vapor", "Verlorenheit", "Sono nero", "Solo nr. 6". Zrealizował też dwie choreografie solowe dla Viktorii Nowak "Solo in Old Style" oraz Pauliny Bidzińskiej "Lacerta", z którymi artystki reprezentujące Polskę wygrały Konkurs Młodego Tancerza Eurowizji w 2016 i 2018 roku. Wyreżyserowana przez niego w 2013 roku opera "Król Edyp" z muzyką Igora Strawińskiego została zarejestrowana przez Telewizję Arte na Festiwalu Operowym w Seged. W latach 2009-2014 piastował funkcję dyrektora Baletu Teatru Wielkiego w Poznaniu. Od 2015 r. wykłada na Uniwersytecie Muzycznym im. Fryderyka Chopina w Warszawie, w latach 2018- 2020 kurator programu Baletu Opery Wrocławskiej. Przewodniczący Rady Programowej ds. Tańca Instytutu Muzyki i Tańca. Zwycięzca I nagrody na II Ogólnopolskim Konkursie Choreograficznym w Teatrze Wielkim w Łodzi. Laureat Dorocznej Nagrody Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w kategorii Taniec. Odznaczony Medalem Gloria Artis - Zasłużony Kulturze.


    Paweł Grabarczyk - projektant kostiumów
    Absolwent Wydziału Grafiki Warsztatowej Państwowej Szkoły Sztuk Plastycznych w Łodzi (1983). Pracował jako projektant lub współpracował przy realizacji kostiumów do wielu filmów, m.in.: Kanclerz i Żelazną ręką (reż. Ryszard Ber), Borys Godunow, Błękitna nuta i Szamanka (reż. Andrzej Żuławski), Szwadron i Kiler (reż. Juliusz Machulski), Wołyń (reż. Wojciech Smarzowski). Projektował także stroje do filmów: Ogniem i mieczem i Stara baśń Jerzego Hoffmana, Quo vadis Jerzego Kawalerowicza, Chopin – pragnienie miłości Jerzego Antczaka, Wrota Europy Jerzego Wójcika.

    Jest twórcą kostiumów dla scen teatralnych, operowych, baletowych i Teatru Telewizji. Pracował m.in. z Krzysztofem Nazarem przy jego realizacjach Wesela (Teatr Powszechny w Warszawie) i Księdza Marka (Teatr TVP) oraz z Andrzejem Sewerynem przy Ryszardzie II (Teatr Narodowy). Wraz z Magdaleną Tesławską projektował kostiumy do spektakli operowych reżyserowanych przez Mariusza Trelińskiego: Madame Butterfly Pucciniego (Warszawa, Waszyngton, Sankt Petersburg, Tel Awiw), Króla Rogera Szymanowskiego i Otella Verdiego (Warszawa), Damy pikowej Czajkowskiego (Berlin, Warszawa) oraz do Andrei Chénier Giordana (Poznań, Warszawa, Waszyngton). Dla Teatru Wielkiego - Opery Narodowej przygotował również scenografię m.in. do baletów: Alpha Kryonia Xe Aleksandry Gryki w choreografii Jacka Przybyłowicza (2006), Harnasiów w choreografii Emila Wesołowskiego, III Symfonii „Pieśni o nocy” w choreografii Jacka Przybyłowicza i Stabat Mater w choreografii Ewy Wycichowskiej (wieczór baletowy Szymanowski i taniec, 2006) oraz do: Verbum nobile Moniuszki i Przysięgi Tansmana (wieczór operowy Dwa słowa, 2009). Dla warszawskiego Teatru Muzycznego „Roma” projektował kostiumy do realizacji musicalu Upiór w operze Andrew Lloyda Webbera w reżyserii Wojciecha Kępczyńskiego. Zrealizował kostiumy także do: Diabłów z Loudun Pendereckiego w reżyserii Laco Adamika (Opera Krakowska, 2008), Kaina i Abla w choreografii Emila Wesołowskiego oraz Sześciu skrzydeł aniołów w choreografii Jacka Przybyłowicza (wieczór baletowy Opowieści biblijne, Teatr Wielki - Opera Narodowa, 2012) oraz „Wieczór Strawińskiego. Król Edyp/ Święto wiosny" w Teatrze Wielkim im. S. Moniuszki w Poznaniu (2013). Był także scenografem jednej z dwóch części spektaklu baletowego Emila Wesołowskiego Chopinart+ w Operze Bałtyckiej (2012). Jego grafiki były wystawiane w kraju i za granicą, m.in. we Francji, Hiszpanii, Japonii i USA.

    Maciej Igielski - reżyser świateł
    Od 1990 roku związany jest z Teatrem Wielkim – Operą Narodową, gdzie projektuje oświetlenie do spektakli operowych i baletowych.

    Jego ważniejsze realizacje na naszych scenach to: Święta wiosna w reżyserii Krzysztofa Zaleskiego, Labohème Pucciniego w inscenizacji Mariusza Trelińskiego, Harnasie Karola Szymanowskiego w choreografii Emila Wesołowskiego, W krainie czarodziejskiego fletu w reżyserii Beaty Redo-Dobber, Mandragora Karola Szymanowskiego w inscenizacji Michała Znanieckiego, W poszukiwaniu kolorów w choreografii Jacka Tyskiego, Persona w choreografii Roberta Bondary oraz Adagio &Scherzo w choreografii Krzysztofa Pastora. Pracował gościnnie dla Opery Nova w Bydgoszczy, reżyserując światła do przedstawień baletowych: Zniewolony umysł w choreografii Roberta Bondary (2011) i Sen nocy letniej w choreografii Karola Urbańskiego, Romeo i Julia w choreografii Paula Chalmera (2018) i operowych: Rusałka Antonína Dvořáka w reżyserii Kristiny Wuss, Halka (2013), Straszny dwór (2019) Stanisława Moniuszki i Rigoletto Giuseppe Verdiego (2014) w reżyserii Natalii Babińskiej, Don Carlos Verdiego w reżyserii Włodzimierza Nurkowskiego (2016) oraz Potępienie Fausta Hectora Berlioza (2015)i Falstaff Verdiego (2017) w reżyserii Macieja Prusa. W Teatrze Wielkim w Łodzi wyreżyserował światła do Cyrulika sewilskiego Gioachino Rossiniego w reżyserii Natalii Babińskiej oraz Halki Stanisława Moniuszku w reżyserii Jarosława Kiliana. W 2013 roku gościł w Litewskim Narodowym Teatrze Opery i Baletu w Wilnie, gdzie opracował światła do nowego przedstawienia baletowego Čiurlionis z muzyką Giedriusa Kuprevičiusa w choreografii Roberta Bondary. W Kieleckim Teatrze Tańca współtworzył spektakl Zdarzyło się w Jeruzalem w choreografii Elżbiety Szlufik-Pańtak i Grzegorza Pańtaka. Reżyserował światła do musicali: Doktor Żywago w reżyserii Jakuba Szydłowskiego w Operze i Filharmonii Podlaskiej w Białymstoku, Zorba w reżyserii Witolda Mazurkiewicza w Teatrze Polskim w Bielsku-Białej, Przygody Sindbada Żeglarza w reżyserii Jarosława Kiliana w Teatrze Muzycznym w Gdyni oraz Pinokio w reżyserii Jarosława Kiliana w Teatrze im. Juliusza Słowackiego w Krakowie. W teatrach dramatycznych projektował światła do takich spektakli, jak: Kocham O’Keeffe w reżyserii Krzysztofa Kolbergera (Teatr Bajka), Matematyka miłości w reżyserii Alicji Albrecht (Teatr Buffo), Łysa śpiewaczka, Madame de Sade w reżyserii Macieja Prusa, Opowieść zimowa w reżyserii Marcina Hycnara (Teatr Narodowy), Romeo i Julia w reżyserii Marcina Hycnara (Teatr im. Juliusza Słowackiego w Krakowie), Balladyna w reżyserii Natalii Babińskiej (Teatr Polski w Bielsku-Białej). Twórca świateł do koncertów i superwidowisk: 10 łatwych utworów na fortepian Zbigniewa Preisnera (1999), Gniezno 2000, Faust we wrocławskiej Hali Stulecia.

     

  • SZEPTY I CIENIE
    Galeria:
    Video:


    Do góry


    Stopka

    Opera Nova jest finansowana ze środków Samorządu Województwa Kujawsko-Pomorskiego i Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego
    Logo Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa NarodowegoLogo Kujawy PomorzeLogo Województwa Kujawsko-Pomorskiego
    Program "Modernizacja Opery Nova w Bydgoszczy"
    Flaga Unii EuropejskiejFlaga Funduszy Europejskich
    Zamknij