
Kropka (sopran), Wykrzyknik (bas baryton), kwartet smyczkowy jako Orkiestra i Chór, Tancerze Opery Nova w Bydgoszczy.
Muzyka do spektaklu powstała dzięki dofinansowaniu ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu Zamówienia kompozytorskie, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca w 2017 r.
Co to jest libretto? Dlaczego w operze śpiewa się po włosku? Z jakiego powodu artyści muszą się rozśpiewać? Na te pytania odpowiada nasz spektakl.
"Operowy zawrót głowy” to spektakl familijny do muzyki Macieja Małeckiego,wprowadzający dzieci w wieku od 6 do 12 lat w świat opery,to zabawy z językowymi łamańcami, pojedynki na słowa i wspólne śpiewanie. Treści adresowane zarówno do młodych, jak i dorosłych widzów. Ideą spektaklu jest zaznajomienie dzieci z formą klasycznej opery (w tym z szeroko rozumianą estetyką muzyki klasycznej), ukazanie im piękna i bogactwa naszego rodzimego języka oraz zachęta do poprawnego posługiwania się polszczyzną. Doskonała okazja , by w formie zabawy z dziećmi odkryć piękno opery i razem z nimi przełamać wiele językowych trudności. W libretto autorstwa Magdaleny Małeckiej-Wippich wplecione są także piosenki ,m.in.do wierszy Małgorzaty Strzałkowskiej,jednej z najlepszych autorek literatury dziecięcej. Nikt nie usłyszy:„Ciiiicho, bo jesteś w Operze”! Wcześniejsze doświadczenie operowe nie jest wymagane!
MAGDALENA MAŁECKA-WIPPICH. Reżyserka, pisarka, kameralistka. Ukończyła Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina w Warszawie (2005) specjalność: gra na altówce. Jest również absolwentką krakowskiego, prywatnego Konserwatorium Witolda Lutosławskiego (2004) specjalność: muzyka dawna, oraz Podyplomowych Studiów Literacko-Artystycznych na Uniwersytecie Jagiellońskim (2008) specjalność: creative writing. Była także słuchaczką pierwszej w Polsce Szkoły Laboratorium Dramatu w Warszawie, założonej przez Tadeusza Słobodzianka (2010). Od 2017 roku studiuje na Wydziale Reżyserii warszawskiej Akademii Teatralnej im. A. Zelwerowicza. Jako altowiolistka, koncertowała w większości krajów Europejskich, a także w Chinach, oraz Kanadzie i USA, gdzie w 2012 r. odbyła tournée jako solistka. Od roku 2004 związana z kwartetem smyczkowym Polonika (nominacja do nagrody Fryderyk 2010 za debiut płytowy, oraz Fryderyk 2014 w kategorii Muzyka Współczesna), którego powstanie zainicjowała, i z którym dokonała blisko kilkudziesięciu prawykonań utworów kompozytorów polskich. Równolegle do ożywionej działalności muzycznej, doskonaliła swoje umiejętności prozatorskie i dramaturgiczne na licznych warsztatach, prowadzonych przez takich pisarzy, jak; Janusz Głowacki, Mikołaj Grynberg, Marek Koterski, Nikolai Kolada, Hanna Krall, Mark Ravenhill, Olga Tokarczuk, Agata Tuszyńska, Iwan Wyrypajew, czy Adam Zagajewski. W 2016 roku zadebiutowała książką Nietypowa baba jestem nakładem wydawnictwa ZNAK. Jest autorką libretta opery dla dzieci Operowy zawrót głowy (2017), oraz licznych scenariuszy do spektakli muzycznych (Tango Therapy, Krzyż – drzewo kwitnące, Ocalone dźwięki). Jako reżyserka zadebiutowała w 2018 roku inscenizacją opery Awantura w Recco na deskach Opery Nova, a na małym ekranie, filmem Tadeusz Różewicz. Czytanie Książek. zrealizowanym dla TVP Kultura. W 2019 roku rozpoczęła współpracę z Warszawską Operą Kameralną, jako asystentka reżysera w produkcjach musicalowych. W tym samym roku, jej etiuda reżyserska Wyżej, w kosmos (na podstawie reportażu Wojciecha Tochmana), zakwalifikowała się do Międzynarodowego Festiwalu Szkół Teatralnych ITSelF. W roku 2020, na zamówienie WFDiF wyreżyserowała spektakl telewizyjny Dziób w dziób do tekstu M. Prześlugi, który spotkał się z doskonałym przyjęciem, i otrzymał dwie nagrody (za najlepszy montaż, oraz najlepszą aktorską kreację zespołową) podczas festiwalu premier TEATROTEKA FEST 2020. Niedługo potem, na festiwalu Stolica Języka Polskiego 2020 odbyła się premiera przygotowanej w warunkach pandemii sztuki Szaleństwo we dwoje E. Ionesco, z udzialem Dominiki Ostałowskiej i Adama Woronowicza, w jej reżyserii. W 2020 r. Magdalena Małecka- Wippich została przyjęta w poczet członków Związku Artystów Scen Polskich, oraz Gildii Polskich Reżyserów i Reżyserek Teatralnych. Operowy zawrót głowy jest jej dyplomem reżyserskim.
MARTA KODENIEC-scenografia,kostiumografka. Absolwentka Wydziału Scenografii Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie i historii sztuki na Uniwersytecie Jagiellońskim w Krakowie. Stypendystka programu Erasmus na Accademia di Belle Arti di Brera w Mediolanie. Współpracowała z polskimi teatrami,m.in. z Teatrem im.Bogusławskiego w Kaliszu,Teatrem Polskim w Warszawie,Teatrem im.Horzycy w Toruniu, a także Akademią Teatralną w Warszawie i łódzką Szkołą Filmową.
Małgorzata Strzałkowska-pisarka,poetka. Autorka ponad stu książek dla dzieci.Ilustratorka.Laureatka wielu nagród.Jej książka "Wiersz,aż strach!" zdobyła w 2003 r. Nagrodę Literacką im.Kornela Makuszyńskiego.Jej debiutem książkowym były,wydane w 1996 roku "Wierszyki łamiące języki".Stały się one,wraz z wierszami pochodzącymi z tomiku "Gimnastyka dla języka",inspiracją do powstania "Operowego zawrotu głowy". W 2016 r. uhonorowana Srebrnym Medalem Zasłużony Kulturze Gloria Artis.
„Operowy zawrót głowy”, spektakl familijny w wykonaniu artystów Opery Nova, okazał się absolutnym hitem. Walentynkowe przedstawienie obejrzała cała (50%) sala widzów. Przygody Kropki i Wykrzyknika będą przedstawiane jeszcze w najbliższych dniach, ale zostały już ostatnie bilety!
https://www.bydgoszcz.pl/kultura/tresc/opera-zawrocila-nam-w-glowach/
Wyczucie, z jakim (Magdalena Małecka-Wippich) prowadzi „Operowy zawrót głowy" pozwala na stwierdzenie, że nieczęsto mamy szansę obejrzeć na muzycznej scenie tak zharmonizowane, tak inteligentnie zrealizowane przedstawienie. Działające jak idealny mechanizm, w którym każdy szczegół jest potrzebny i ważny, by zbudować całość. Fabuła tego dzieła, zawierająca elementarną wiedzę o operze, o języku polskim ubrana w kostium muzyki, śpiewu i plastyki, okazuje się najtrafniejszym sposobem, by zdobyć sympatię i oklaski dzieci. Brawo!
Franek : "Cały spektakl bardzo mi się podobał. Dowiedziałem się wiele o poprawnej wymowie. Nie zwracałem uwagi na to, co wypowiadamy zjadając końcówki wyrazów. Wiem teraz, skąd pochodzą i co oznaczają słowa: opera, libretto, uwertura. Zachwycił mnie występ Kropki, która była bardzo mądra".
Stopka


