OPERA NOVA w Bydgoszczy

Soliści śpiewacy
Małgorzata Grela
Soprany
Małgorzata Grela
W 1993 roku ukończyła z wyróżnieniem Akademię Muzyczną w Bydgoszczy.

Jest laureatką II Międzynarodowego Konkursu Wokalnego w Dusznikach Zdroju oraz półfinalistką II Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. St. Moniuszki w Warszawie.

Od 1993 roku jest solistką Opery Nova. Współpracuje z teatrami muzycznymi w Krakowie i Szczecinie.

Brała udział w wielu festiwalach krajowych i międzynarodowych m.in.: na Festiwalu Mozartowskim we Francji wykonywała partię Paminy w „Czarodziejskim flecie” , na Festiwalu Sommerfestspiele w Niemczech śpiewała rolę Mi w „Krainie uśmiechu” i Arseny w „Baronie cygańskim”, odtwarzała Micaelę w „Carmen”, która inaugurowała VI Bydgoski Festiwal Operowy, na II Letnim Festiwalu Opery i Operetki w Krakowie śpiewała partię Zerliny w „Don Giovannim”, podczas XXXIII Bydgoskiego Festiwalu Muzycznego wykonywała tytułową partię Złotego Kogucika w operze M. Rimskiego-Korsakowa.

Wykonuje z upodobaniem repertuar kantatowo-oratoryjny: partie sopranowe w „Requiem” i „Mszy Koronacyjnej” W. A. Mozarta, w „Glorii” A. Vivaldiego, „Stabat Mater” G.B.Pergolesiego, „Nelson Messe” J.Haydna.

Z zespołem Opery Nova artystka odbyła liczne tournée. Śpiewała w Niemczech, Austrii, Francji, Szwajcarii, Belgii, Holandii.

Od września 2012 r. pełni funkcję dziekana Wydziału Wokalno-Aktorskiego Akademii Muzycznej im. F. Nowowiejskiego w Bydgoszczy. Od 2014 roku jest dyrektorem Międzynarodowego Operowego Forum Młodych. 25 lutego 2019 r. Prezydent RP nadał Małgorzacie Greli tytuł profesora sztuk muzycznych.

24 listopada 2018 r. spektaklem "Hrabina Marica" Małgorzata Grela świętowała jubileusz 25-lecia pracy artystycznej w bydgoskiej operze. Tego dnia została odznaczona Brązowym Medalem "Zasłużony Kulturze Gloria Artis" przyznawanym przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Recenzje:

Maciej Prus trafił z obsadą w dziesiątkę, co zdarza się zwłaszcza w teatrach operowych wcale nie tak często. Bardzo dostrojony kwartet kobiecych wizerunków tworzyły podczas premiery Małgorzata Ratajczak, Małgorzata Grela, Magdalena Polkowska i Aleksandra Wiwała. 

Wiesław Kowalski, Teatr dla Was, 25.10.2017

Bardzo dobrze jako Meg Page odnajduje się tu również wybitna sopranistka Małgorzata Grela.

Anita Nowak, E-teatr.pl, 25.10.2017

(...) Nie można też pominąć Małgorzaty Greli w partii Marceliny. 

Jacek Marczyński, "Ruch Muzyczny" 5/2017

Na dobrą grę sceniczną starczyło sił i wykonawcy udowodnili swoje kompetencje. (...)Marcelina - Małgorzata Grela, konkurująca w pierwszym akcie z Zuzanną, umiała w złości wywrócić fragment łóżka i trzasnąć drzwiami.
 

(...) Z niepokojem słuchacze oczekiwali wejścia na scenę Paminy. W tej trudnej technicznie partii , wymagającej wielkiej kultury muzycznej , miała bowiem zadebiutować młoda, lecz niezwykle utalentowana artystka Małgorzata Grela. Dzięki spokojnie i mądrze prowadzonej partii potrafiła od pierwszych chwil zyskać przychylność publiczności. Artystka pokazała całą gamę budowania napięć emocjonalnych – od spokojnych , pełnych melancholii wzruszających liryk, po pełne dramatycznych elementów popisy techniczne. Małgorzata Grela nie zawiodła swych wielbicieli. W końcowym efekcie wykazała się wspaniałą kondycją wokalną oraz cudowną zdolnością nawarstwiania emocji scenicznych. To był sukces!(...)

„Czarodziejski flet”, premiera, Gazeta Wyborcza 14 X 1994

 
(...) Obiecującą kreację stworzyła Małgorzata Grela chyba największa niespodzianka drugiego spektaklu. Młoda śpiewaczka posiadła znaczny zasób techniki a barwa jej głosu staje się coraz ciekawsza. Postępy zostały docenione przez widzów, którzy nagrodzili ją gromkimi oklaskami.
 
„Zemsta nietoperza” premiera, Gazeta Wyborcza 20 X 1995


(...) Prawdziwą jednak bohaterką spektaklu stała się Małgorzata Grela, ślicznie śpiewająca partię Liu i z wielką ekspresją tę wzruszającą rolę odtwarzająca.

„Turandot” – Ruch Muzyczny 2 VI 1996


(...) Publiczność długo żegnała oklaskami wszystkich bohaterów i realizatorów „Carmen”. Największe brawa zebrała Micaela, w roli której wystąpiła Małgorzata Grela.
 
„Carmen” premiera, Gazeta Wyborcza 4 V 1999



(...) Ulubienicą publiczności była jednoznacznie Małgorzata Grela jako Mi: szykowna dziewczyna okazała się idealna w roli powabnej księżniczki, śpiewała niebiańsko i grała porywająco.

„Kraina uśmiechu”, Norddeutsche Rundschau, 17 I 2001


(...) Soliści z Bydgoszczy byli prawdziwą ozdobą tego występu. Śpiewali: Małgorzata Grela – sopran(...). Zwłaszcza sopranistka zebrała po koncercie wiele zasłużonych pochwał.

„Msza Koronacyjna” W.A.Mozarta, Gazeta Pomorska czerwiec 2000.

http://opera.info.pl/index.php/opera-nova-w-bydgoszczy/377-rusalka-w-falach-brdy
Małgorzata Grela
Galeria:
Repertuar:
Role wykonywane Opery Nova :
  • Griletta w „Aptekarzu” J. Haydna
  • Lauretta w „Giannim Schcchi” G.Pucciniego
  • Mi w „Krainie uśmiechu” F. Lehára
  • Hodel w „Skrzypku na dachu” J.Bocka
  • Walentyna w „Wesołej wdówce” F.Lehára
  • Liú w „Turandot” G.Pucciniego
  • Pamina w „Czarodziejskim flecie” W.A.Mozarta
  • Zerlina w „Don Giovannim” W.A.Mozarta
  • Micaela w „Carmen” G.Bizeta
  • Małgorzata w „Mefistofelesie” A.Boito
  • Adela /Ida w „Zemście nietoperza” J. Straussa
  • Inez w „Trubadurze” G.Verdiego
  • Ellen w "Lakme" Delibes'a ( 2005 r.)
  • Marica w "Hrabinie Maricy" Kalmana ( 2003 r.)
  • Ulana w "Manru" Paderewskiego (2006 r.)
  • Małgosia w "Jasiu i Małgosi" Humperdincka ( 2008 r.)
  • Eliza w "My Fair Lady" Loewego-Lernera (2008 r.)
  • Saffi w "Baronie cygańskim" (2010 r.)
  • Rusałka w operze Dworzaka (2012 r.)
  • Marcelina w "Weselu Figara" (2017 r.)
  • Pani Meg Page w "Falstaffie" (2017 r.)


Do góry


Stopka

Opera Nova jest finansowana ze środków Samorządu Województwa Kujawsko-Pomorskiego i Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego
Program "Modernizacja Opery Nova w Bydgoszczy"
Flagi unijne
Zamknij