OPERA NOVA w Bydgoszczy

Spektakle
Magiczne zabawki
Balet
Magiczne zabawki
Przedstawienie w 2 aktach
Autor libretta: Iwona Runowska, Sebastian Gonciarz
Data premiery: 2015-03-20
Czas trwania: Łączny czas trwania z przerwą: ok. 100 minut
Wykonawcy: Balet Opery Nova
 
Realizatorzy:
Reżyseria: Sebastian Gonciarz
Choreografia: Iwona Runowska
Kierownik muzyczny: Jakub Lubowicz
Scenografia: Mariusz Napierała
Projekty projekcji: Adam Keller
Kostiumy: Anna Waś
Fryzury i make up: Kajetan Góra
Efekty iluzjonistyczne: Tomasz Pałasz
Reżyseria świateł: Sebastian Gonciarz

projekt plakatu: Mariusz Napierała
Obsada:
Nadchodzące terminy:
29 stycznia 2019 (wtorek), godz. 13:00

Sprzedaż od: 6 listopada 2018
29 stycznia 2019 (wtorek), godz. 16:00

Sprzedaż od: 6 listopada 2018
30 stycznia 2019 (środa), godz. 13:00

Sprzedaż od: 6 listopada 2018
30 stycznia 2019 (środa), godz. 16:00

Sprzedaż od: 6 listopada 2018
31 stycznia 2019 (czwartek), godz. 13:00

Sprzedaż od: 6 listopada 2018
31 stycznia 2019 (czwartek), godz. 16:00

Sprzedaż od: 6 listopada 2018
Opis:
Spektakl odbywa się na sali kameralnej.

W sali kameralnej Opery Nova prezentowane jest przedstawienie baletowe dla dzieci pt. „Magiczne zabawki”. Pomysłodawcami i autorami libretta są Iwona Runowska ( choreograf) i Sebastian Gonciarz (reżyser Teatru"Roma"). Jak mówią, idea powstała z potrzeby powrotu pamięcią do fascynującej krainy dziecięcej wyobraźni , nieograniczonej fantazji i ukochanych zabawek.

Akcja przedstawienia zaczyna się w domu Dziewczynki i Chłopca, którzy wraz z Mamą udają się do sklepu z zabawkami. Po drodze (przemierzając widownię) docierają do niezwykłego miejsca, w którym sprzedawane są osobliwe zabawki. Jego właścicielem jest tajemniczy i zabawny) Mag; towarzyszy mu w pracy Pomocnik. Dzieci zachwycają się zabawkami, z których każda pragnie zwrócić na siebie ich uwagę. Mag-sprzedawca rządzi nie tylko zabawkami: potrafi przy pomocy czarodziejskiej różdżki równie łatwo przywoływać przerażające grzmoty jak i latające piórka. Owa różdżka jest wielką pokusą dla Chłopca... Gdy zapada zmrok,Chłopiec wymyka się z domu i powraca do sklepu, w którym zabawki budzą się do życia : Szmacianka, Legoludek, Wróżka, Bokserzy, Ptak Dziwoląg i inne, zamieszkujące w przedstawieniu ów tajemniczy sklep, tańczą... Chłopiec kradnie Magowi różdżkę i próbuje rządzić życiem lalek. Jednak rzeczywistość przerasta go : różdżka portafi być niesforna i krnąbrna,władanie nią nie jest takie proste ! Zaczynają się przygody kosmiczne...

Balet ,wykonywany przez zespół tancerzy Opery Nova oraz gościnnie zaproszonych, adresowany jest do widzów w wieku 4+ Wykorzystana zostanie ( odtwarzana mechanicznie) muzyka Aleksandra Głazunowa, Camilla Saint-Saënsa, Claude'a Debussy'ego. Przedstawieniu będą dodawać urody i tajemniczości projekcje multimedialne wyświetlane na dekoracjach i efekty iluzjonistyczne. W sali kameralnej zamontowana zostanie podłoga baletowa, kurtyna odsłaniania na boki ,horyzont świetlny, imponująca ilość sprzętu oświetleniowego. Spektakl tworzony jest częściowo przez realizatorów dobrze znanych dorosłej części bydgoskiej publiczności: Runowska, Gonciarz i scenograf Mariusz Napierała od kilku lat realizują słynne koncerty sylwestrowo-noworoczne Opery Nova.Przedstawienie, które obecnie proponują ,miało swą wersję pokazywaną kilka lat temu w warszawskim „Palladium”, gdzie cieszyło się dużym powodzeniem.

Realizacja w Operze Nova była możliwa dzięki środkom pozyskanym z projektu pn.„Promocja marki Województwa Kujawsko-Pomorskiego poprzez wydarzenia kulturalne” współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata 2007-2013 oraz ze środków budżetu Województwa Kujawsko-Pomorskiego".

IWONA RUNOWSKA choreograf.

Ukończyła Państwową Szkołę Baletową im.Romualda Turczynowicza. Studiowała w Akademii Muzycznej im.Fryderyka Chopina na Wydziale Edukacji Muzycznej, specjalizacja pedagog baletu. Pracowała w Państwowym Zespole Pieśni i Tańca MAZOWSZE. Dalszy rozwój artystyczny spowodował przejście do Teatru Wielkiego w Warszawie. Z tego okresu ceni udział w takich spektaklach: Jezioro Łabędzie, Bits and Pieces , Three Pieces Hansa van Mannena i Don Juan Maurice’a Béjarta. Należała do premierowej obsady musicalu Metro, z którym występowała na Broadwayu w Nowym Jorku. Sporo swego doświadczenia zawodowego zawdzięcza współpracy z Januszem Józefowiczem.

Warsztat taneczny i choreograficzny doskonaliła w renomowanej szkole Joell Hall Dancers & Center w Chicago .

Pracowała nad programami dla Telewizji Polskiej m.in. Teraz Polska , Sportowcy Dzieciom, Sylwester w TVP1, Krajowy Festiwal Piosenki Polskiej w Opolu, Międzynarodowy Festiwal Piosenki w Sopocie, Trafiony-Zatopiony, Jaka To Melodia...

Jest współautorką choreografii do takich tytułów jak m.in.:Grease,Musicale ,musicale, Koty, Akademia Pana Kleksa , Najlepsze z ROMY – w Teatrze ROMA. Stworzyła choreografię do spektakli : Błądzenie wg Gombrowicza ( Teatr Narodowy w Warszawie),Hrabia Luxemburg (Teatr Muzyczny w Lublinie) ,Magiczny sklep z zabawkami (Teatr Palladium 2011 r.) Czarnoksiężnik z krainy Oz (Teatr Słowackiego w Krakowie) ,Loteria na mężów ( Opera Krakowska), Oto idzie panna młoda (Teatr Komedia w Warszawie), Przygody Sindbada Żeglarza ( Teatr Muzyczny w Gdyni). Dla Opery Nova w Bydgoszczy stworzyła choreografię do baletu Prokofiewa „Kopciuszek” ( 2009 r.) do opery Dworzaka „Rusałka” (2012) oraz do siedmiu edycji Koncertów Sylwestrowo-Noworocznych.

SEBASTIAN GONCIARZ - reżyser

W Teatrze ROMA realizował : „Ale musicale” (reżyseria), „Deszczowa piosenka” (II reżyser), „Aladyn Jr” (II reżyser), „Les Misérables” (II reżyser), „Najlepsze z ROMY” (reżyseria), „Upiór w operze” (II reżyser), „Akademia Pana Kleksa” (II reżyser), „Taniec Wampirów” (II reżyser), „Koty” (II reżyser), „Miss Saigon” (II reżyser), „Grease” (II reżyser), „Mamma mia”(II reżyser).

Przy realizacji baletu Prokofiewa „Kopciuszek” w Operze Nova (2009 r.) sprawował konsultację reżyserską.

W 2011 r. w warszawskim „Palladium” wyreżyserował przedstawienie „Magiczny sklep z zabawkami”.

W Operze Podlaskiej reżyserował ( jako II reżyser) z Wojciechem Kępczyńskim musical „Upiór w operze” ( 2013 r.) oraz reżyserię świateł.

W Teatrze Muzycznym w Poznaniu wyreżyserował (2014 r.) musical „Dr Jekyll i Mr Hyde”.

Wyreżyserował siedem edycji koncertów sylwestrowo-noworocznych w bydgoskiej Operze Nova.

Mariusz Napierała - scenograf, kostiumograf i grafik.

Absolwent Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku. Studiował na wydziałach Architektury Wnętrz i Wzornictwa, Malarstwa i Grafiki oraz w pracowni scenografii prof. Andrzeja Markowicza (dyplom w 2000 r.). Autor około 50 realizacji scenograficznych w kraju i za granicą. Współpracował m.in. z Teatrem Wielkim im. St. Moniuszki w Poznaniu, Operą Nova w Bydgoszczy, Musical Theater Bremen, Teatrem Ateneum im. Jaracza w Warszawie, Teatrem Żydowskim im. E. i I. Kamińskich w Warszawie, Operą na Zamku oraz Teatrem Polskim w Szczecinie, Teatrem Polskim w Bydgoszczy, Teatrami Muzycznymi w Poznaniu i Lublinie. Jego ważniejsze realizacje to scenografia i kostiumy do baletów: „Pan Twardowski” Ludomira Różyckiego w choreografii Marka Zajączkowskiego (Nagroda im. Kiepury dla najlepszego przedstawienia muzycznego 2007 r.) i „Kopciuszek” Prokofiewa w choreografii Iwony Runowskiej (2009 r.),opera „Rusałka” Antonina Dworzaka w Operze Nova w Bydgoszczy 2012 r. ( nagroda za scenografię i wyróżnienie w rankingu „Najlepszy, najlepsza, najlepsi 2012” wg miesięcznika Teatr), „Album rodzinny” Jana Kaczmarka i Andrzeja Poniedzielskiego w Teatrze Ateneum im. Jaracza w Warszawie, balet „Stanisław i Anna Oświecimowie” Mieczysława Karłowicza w Teatrze Wielkim im. Moniuszki w Poznaniu. Dla Opery na Zamku w Szczecinie przygotował scenografie do musicali „West Side Story”, „Rent” oraz do oper „I co wy na to, czyli cierpienia nowego Pirandella”, „Paria” i „Hrabina”. Ponadto projektował scenografię i kostiumy do musicali: „Skrzypek na dachu”, „Kabaret”, „Evita”, „Jesus Christ Superstar” oraz „Phantom”. Współpracuje także z Teatrem Polskim w Szczecinie gdzie przygotował scenografie m.in do „Indyka” Sławomira Mrożka, „Śpiewnika domowego” Jana Kaczmarka, „Balu manekinów” Brunona Jasieńskiego oraz „Udręki życia” Hanocha Levina. Uczestnik wystaw na Quadriennale Scenografii w Pradze w 1995 r. i 2011 r. oraz „Scenografia i formy przestrzenne” w Muzeum Narodowym w Gdańsku w 2006 r. Projektuje także plakaty teatralne. Dla Opery na Zamku przygotował m.in. plakaty do musicalu „Rent”, opery „Fidelio” oraz do Eugeniusza Oniegina”. Jego najnowsze scenografie: do musicalu „Jekyll & Hyde” w Teatrze Muzycznym w Poznaniu w reż. Sebastiana Gonciarza (2014 r.) oraz do musicalu „Mamma Mia” w Teatrze ROMA w reż. Wojciecha Kępczyńskiego (2015r.)

Tańczą:

Mag - Krzysztof Górski, Tomasz Pałasz
Pomocnik Maga - Mariusz Kowalczyk, Konrad Przybytniak
Matka - Sylwia Brzezińska, Sandra Kruk
Dziewczynka - Marta Kowalczyk, Natalia Pasiut
Chłopiec - Tomasz Gruszecki, Paweł Nowicki
Dama Karo - Olga Marczak
Walet Pik - Krzysztof Górski
Lalka Szmacianka - Marta Kurkowska
Legoludek - Anna Bobrowska, Anna Pietrykowska
Ptak Dziwoląg - Tomasz Siedlecki
Bokserka - Agnieszka Błaszczyk, Natalia Pasiut
Bokser - Sebastian Skalski
Wróżka - Angelika Gembiak
Domino - Anna Bobrowska, Sylwia Brzezińska, Marta Kowalczyk, Marta Kurkowska, Mariusz Kowalczyk, Sebastian Skalski
Kosmos - Angelika Gembiak, Olga Marczak, Krzysztof Górski, Tomasz Siedlecki
Literki - Agnieszka Błaszczyk, Anna Bobrowska, Sylwia Brzezińska, Marta Kowalczyk, Natalia Pasiut, Mariusz Kowalczyk, Sebastian Skalski
Bańki - Agnieszka Gembiak, Marta Kurkowska, Olga Marczak
Recenzje:
23 marca 2015
Na scenie było kolorowo i wesoło. Grała piękna muzyka. Czułam się, jakbym weszła w środek bajki. Najbardziej podobała mi się Wróżka. Tak ładnie poruszała rękami i tańczyła na paluszkach. To bardzo trudne. Próbowałam. Na pewno długo ćwiczyła. Wyglądała jak księżniczki z filmów rysunkowych, ale dużo ładniejsza. Zabawna była też laleczka z niebieskimi warkoczykami. Miałam kiedyś podobną. Ta Lalka na scenie też ładnie tańczyła, chociaż inaczej od Wróżki. Śmieszniej.
Inga Johannes (lat prawie 5)
23 marca 2015
Najbardziej podobała mi się Lalka. Kolorowa i ładna. Superowy był też Mag. Inny od takiego czarodzieja, którego widziałem w Baju Pomorskim w „Romeo i Mrówce”, ale też fajny. Tańczył zabawnie i robił obłędne miny. Nie był straszny. Podobały mi się bardzo jego sztuczki. Każdy chłopak chciałby umieć tak czarować. Na scenie było dużo ruchu, radości i wszystko dookoła się szybko zmieniało.
Nicolas Johannes (lat 6)
23 marca 2015
Wydarzenie niezwykłe. Rozbudza wyobraźnię i emocje dziecka.(...) Lalka Szmacianka cudownie niby to animowana przez Martę Kurkowską, (...) Legoludek, kanciastoruchy pajacyk z czerwonym klockiem na głowie, tańczony przez Annę Bobrowską. Jak w każdej bajce nie zabrakło i Wróżki. Angelika Gembiak w tej roli niemalże spływa ze schodów...(...) Ogromnym atutem tego przedstawienia są projekcje video Adama Kellera. Dzięki nim trafiamy to do zbudowanego jak z klocków lego i domino wielkiego miasta, to znów wirujemy w kosmosie. Projekcje z jednej strony są wizualnym tłem tego, co dzieje się na scenie, z drugiej prowokują poczynania baletu. W efekcie sprawnej reżyserii Sebastiana Gonciarza i znakomitej choreografii także scen zbiorowych Iwony Runowskiej, przedstawienie jest bardzo harmonijne, zborne i toczy się w doskonałym tempie.
Magiczne zabawki
Galeria:


Do góry


Stopka

Opera Nova jest finansowana ze środków Samorządu Województwa Kujawsko-Pomorskiego i Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego
Program "Modernizacja Opery Nova w Bydgoszczy"
Flagi unijne
Zamknij