OPERA NOVA w Bydgoszczy

Soliści śpiewacy
Łukasz Goliński
Basy
Łukasz  Goliński

Absolwent Wydziału Wokalno-Aktorskiego Akademii Muzycznej w Gdańsku (2006 r.), gdzie kształcił się m.in. pod kierunkiem profesora Floriana Skulskiego. Od sezonu artystycznego 2006/2007 zaangażowany został do zespołu solistów Opery Nova w Bydgoszczy. Debiut Golińskiego (IX 2006 r.) na bydgoskiej scenie to rola Zbigniewa w „Strasznym dworze” Stanisława Moniuszki.Otrzymał nagrodę specjalną za najlepsze wykonanie utworu polskiego na VIII Międzynarodowym Konkursie Wokalnym im. Stanisława Moniuszki (2013 r.). Zdobywca Teatralnej Nagrody Muzycznej im. J. Kiepury w 2018 r. w kategorii „Najlepszy śpiewak” za rolę Falstaffa w przedstawieniu Opery Nova .

W Operze Nova wykonuje m.in. partie: Jagu w „Manru” Paderewskiego, sierżanta Belcore w „Napoju miłosnym" Donizettiego, Alvise Badoero w „La Giocondzie” Ponchiellego, księcia Homonaya w „Baronie cygańskim” Straussa, Komisarza w „Madama Butterfly” i Marcella w „Cyganerii” - operach Pucciniego, Janusza w „Halce” Moniuszki, Tonia (Taddea) w „Pajacach” Leoncavalla, Sparafucile i Hrabiego Monterone w „Rigoletcie”, Mnicha w „Don Carlosie”, tytułowego „Falstaffa” - operach Verdiego, Figara w „Weselu Figara” Mozarta.

W 2017 r. wykonał z Orkiestrą i Chórem Accademia Nazionale di Santa Cecilia pod batutą sir Antonia Pappano partię Króla Rogera z opery Karola Szymanowskiego wystawianej w inscenizowanej wersji koncertowej na otwarcie sezonu symfonicznego w Rzymie. Aktualnie śpiewa tę rolę na scenach Teatru Wielkiego-Opery Narodowej (premiera w reż. M. Trelińskiego 2 XII 2018), w Sztokholmie, we Frankfurcie. W Operze Narodowej wykonuje ponadto partie: Jagu w „Manru” Paderewskiego, Selima w „Turku we Włoszech” Rossiniego, Lorda Guglielmo Cecila w operze „Maria Stuart” Donizettiego oraz Męża właścicielki, Jakoba Glocka Drugiego i Kelnera w „Ognistym Aniele” Prokofiewa. Współpracuje także Operą Krakowską (partia Selima w Turku we Włoszech Rossiniego) i Operą na Zamku w Szczecinie (Dulcamara w „Napoju miłosnym” Donizettiego). Inne dokonania Artysty to: Arcykapłan w Samson et Dalila ( nowa produkcja Richarda Jonesa w Royal Opera House), La Fanciulla del West w Staatsoper Berlin, Marcello w Cyganerii w Royal Opera House, jako Scarpia w Tosce w Operze we Frankfurcie, Szwedzkiej Operze Narodowej, tytułowa rola w Królu Rogerze w Royal Opera House(cover), Operze we Frankfurcie i Operze Narodowej w Pradze, Escamillo w Carmen w australijskiej Operze w Sydney (debiut z sukcesem w styczniu'2020), Sharpless w Madama Butterfly w Operze Narodowej- Teatrze Wielkim w Warszawie.

Przyszłe zobowiązania przewidują występy Łukasza Golińskiego na Salzburg Festival, w Royal Opera House, Gran Teatre del Liceu, Berliner Staatsoper, Opera Hamburg, Opera Frankfurt, Swedish National Opera.

Recenzje:

Po premierze "Falstaffa" 21.10.2017 w Operze Nova:

„Przez te wszystkie lata głos Golińskiego rozwijał się i dojrzewał ze spektaklu na spektakl, również na deskach Opery Narodowej w Warszawie. Ale mam wrażenie, że apogeum rozwoju umiejętności wokalno-aktorskich przyszło wraz z rolą Falstaffa przygotowywaną pod okiem Macieja Prusa i Piotra Wajraka w bydgoskiej operze. Goliński rewelacyjnie zaśpiewał partię z arcydzieła Verdiego i jest to w jego już dzisiaj międzynarodowej karierze rola bez wątpienia najlepsza, perfekcyjna w wyrazie zarówno wokalnym, jak i aktorskim”.
 


Łukasz Goliński, który dwa tygodnie temu w Rzymie wykonywał tytułową partię w operze Karola Szymanowskiego Król Roger, doskonale zbudował postać Falstaffa-awanturnika, Falstaffa-kochanka i Falstaffa-myśliciela, różnicując także wokalnie zmieniającą się pod wpływem kolejnych okoliczności postać. Swoboda wokalna, z jaką podjął tego wyzwania i zbudowanie wielowymiarowej, a jednocześnie wiarygodnej – także z perspektywy muzycznej – postaci, zasługują na najwyższe uznanie!

Barbara Mielcarek-Krzyżanowska, Bydgoski Informator Kulturalny XI 2017

 

Łukasz  Goliński
Galeria:
Repertuar:

Role wykonywane na scenie Opery Nova:
 

  • arcykapłan Baala w „Nabucco”,
  • Markiz w „Traviacie”,
  • Jagu w „Manru” Paderewskiego (reż. Laco Adamik, 2006 r.),
  • sierżant Belcore w "Napoju miłosnym" Donizettiego,
  • Alvise Badoero w "La Giocondzie" Ponchiellego (oba spektakle w reżyserii Krzysztofa Nazara)
  • książę Homonay w "Baronie cygańskim" J.Straussa (reż. Janina Niesobska),<
  • Komisarz w „Madama Butterfly”,
  • Marcello w "Cyganerii" Pucciniego (reż. Maciej Prus, 2011 r.)
  • Janusz w "Halce" (reż. Natalia Babińska, 2013 r.)
  • Tonio (Taddeo) w "Pajacach" (reż.Andrzej Bubień, 2013 r.)
  • Sparafucile i Hrabia Monterone w "Rigoletcie" (reż. Natalia Babińska, 2014 r.)
  • Mnich w "Don Carlosie" ( reż. W.Nurkowski 2016r.),
  • Figaro w "Weselu Figara" ( reż. W.Adamczyk 2017r.)
  • 21 października 2017 r. z sukcesem zaśpiewał partię Falstaffa w operze Verdiego ( reż. Maciej Prus).

    Publiczność koncertów sylwestrowych Operze Nova słyszała w jego wykonaniu popularne standardy i polskie piosenki filmowe.


Do góry


Stopka

Opera Nova jest finansowana ze środków Samorządu Województwa Kujawsko-Pomorskiego i Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego
Program "Modernizacja Opery Nova w Bydgoszczy"
Flagi unijne
Zamknij