Spektakle
LA TRAVIATA
Opera

3 akty
Kompozytor: Giuseppe Verdi
Autor libretta: Francesco Maria Piave
Data premiery: 1998-09-19
Czas trwania: 2 godz. 45 min, w tym dwie przerwy
Realizatorzy:
Reżyseria: Bodo Igesz (USA)
Kierownictwo muzyczne: Maciej Figas
Scenografia: Łucja Kossakowska
Choreografia: Vladimir Hlinskikh
Autor plakatu: Jerzy Czerniawski
Obsada:
Alfredo: Pavlo Tolstoy, Łukasz Załęski
Germont: Leszek Skrla
Flora: Małgorzata Ratajczak, Dorota Sobczak
Annina: Julia Pruszak, Anna Federowicz
Gaston: Szymon Rona
Markiz: Janusz Żak
Doktor: Jacek Greszta
Józef: Jerzy Doliński
Posłaniec: Edward Bereit, Mirosław Woźniak
Służący Flory: Mirosław Woźniak
Dyrygent: Maciej Figas
Opis:
Marie Duplessis, do której wzdychał cały "Jockey-Club" utrzymywany przez najbogatszych mężczyzn z paryskiego towarzystwa, kochanka najbardziej wpływowych i znanych osobistości, także artystów - Franciszka Liszta i Aleksandra Dumas - syna, kochająca luksus i …kamelie, dała "życie" literackiej postaci Małgorzacie Gauthier, tytułowej "Damie kameliowej" z XIX-wiecznego bestselleru powieściowego.
Na jego kanwie powstało libretto do "największego melodramatu wśród operowych historii" "La Traviaty" Giuseppe Verdiego. Marie /Małgorzata nazywa się tu Violetta Valery.
Tę wspaniałą operę, największy melodramat wśród operowych historii należy obejrzeć choć raz.
Należy ona do szczególnych utworów, które - słuchane nawet wielokrotnie - nadal podbijają słuchacza muzyczną urodą. „La Traviata” realizowana była w historii bydgoskiej opery czterokrotnie, z czego trzy pierwsze inscenizacje reżyserował Sławomir Żerdzicki. Ostatnią realizację (1998 r.) przygotował na scenie Opery Nova Bodo Igesz.
Historia Violetty i Alfreda zawarta w muzyce Verdiego jest uniwersalna: od prapremiery w weneckiej La Fenice minęło 167 lat, a wzrusza ona i zachwyca każde pokolenie słuchaczy. Pierwowzorem operowej Violetty Valery była kochająca luksus i kamelie Małgorzata Gauthier z XIX-wiecznego bestselleru Aleksandra Dumasa.
Na scenie Opery Nova obecna wersja „Traviaty" gości od 22 lat i nadal cieszy się zainteresowaniem widzów.
Dzieło zawiera wszystko, co od ponad stu lat gwarantuje mu miłość wykonawców i publiczności: wspaniałe partie wokalne, niezapomniane muzyczne dialogi bohaterów, dramatyczną akcję, piękne sceny zbiorowe we wnętrzach XIX wiecznych salonów z efektowną sceną chóralną toastu na chwałę miłości (Libiamo ), będącą jedną z najpopularniejszych melodii operowych.
Na jego kanwie powstało libretto do "największego melodramatu wśród operowych historii" "La Traviaty" Giuseppe Verdiego. Marie /Małgorzata nazywa się tu Violetta Valery.
Tę wspaniałą operę, największy melodramat wśród operowych historii należy obejrzeć choć raz.
Należy ona do szczególnych utworów, które - słuchane nawet wielokrotnie - nadal podbijają słuchacza muzyczną urodą. „La Traviata” realizowana była w historii bydgoskiej opery czterokrotnie, z czego trzy pierwsze inscenizacje reżyserował Sławomir Żerdzicki. Ostatnią realizację (1998 r.) przygotował na scenie Opery Nova Bodo Igesz.
Historia Violetty i Alfreda zawarta w muzyce Verdiego jest uniwersalna: od prapremiery w weneckiej La Fenice minęło 167 lat, a wzrusza ona i zachwyca każde pokolenie słuchaczy. Pierwowzorem operowej Violetty Valery była kochająca luksus i kamelie Małgorzata Gauthier z XIX-wiecznego bestselleru Aleksandra Dumasa.
Na scenie Opery Nova obecna wersja „Traviaty" gości od 22 lat i nadal cieszy się zainteresowaniem widzów.
Dzieło zawiera wszystko, co od ponad stu lat gwarantuje mu miłość wykonawców i publiczności: wspaniałe partie wokalne, niezapomniane muzyczne dialogi bohaterów, dramatyczną akcję, piękne sceny zbiorowe we wnętrzach XIX wiecznych salonów z efektowną sceną chóralną toastu na chwałę miłości (Libiamo ), będącą jedną z najpopularniejszych melodii operowych.
Stopka
Opera Nova jest finansowana ze środków Samorządu Województwa Kujawsko-Pomorskiego i Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego


