OPERA NOVA w Bydgoszczy

Spektakle
Królowa śniegu
Spektakle gościnne
Królowa śniegu
Kompozytor: Gabriel Kaczmarek
Autor libretta: Rita Larek
Data premiery: 2016 r.,Teatr Wielki w Poznaniu.
Czas trwania: Ok. 2 godzin, w tym jedna przerwa
Choreografia: Victor Davydiuk,Magdalena Kossakowska,Sandra Napierała,Anna Niedźwiedź,Iwona Ratajczak,Karolina Sierant,Wiera Szymańska,Beata Wrzosek-Dopierała
Wykonawcy: Szkoła Baletowa Anny Niedźwiedź w Poznaniu,Niepubliczna Szkoła Sztuki Tańca,Szkoła Artystyczno-Akrobatyczna.

Orkiestra Sinfonietta Polonia pod batutą Cheung Chau.
 
Realizatorzy:
Pomysł i reżyseria: Anna Niedźwiedź
Kierownictwo muzyczne: Cheung Chau
Scenografia: Max Rosen , Sławomir Wrembel
Projekt i realizacja lalek: Olga Ryl-Krystianowska
Opis:
Gościnnie w Operze Nova:

dwuaktowa sceniczna opowieść tańczona przez młodych adeptów sztuki baletowej i akrobatycznej oraz śpiewana. Akcja -na motywach baśni J.Ch.Andersena-rozgrywa się w fantastycznych krainach : Niesamowitym Lesie, Ogrodzie Czasu,Zamku Księżniczki, Lesie Zbójców, w Krainie Wiecznego Lodu....

Zapraszamy na spektakle o godz.12.i godz.18.

Posłuchajcie! Zaczynamy. Kiedy bajka się skończy, będziemy wiedzieli więcej, niż wiemy teraz (…) J. Ch. Andersen, “Królowa Śniegu”

„Królowa Śniegu”. Dla europejskich odbiorców – historia klasyczna. Doskonały przykład literackiej ilustracji odwiecznego konfliktu dobra ze złem. Opowieść interesująca, bo wyjątkowo plastyczna i przejmująco opowiedziana. Przynależność do kanonu literatury dziecięcej, często powodowała strywializowane jej treści. Co jednak stanie się, jeśli potraktujemy ją jako uniwersalną opowieść o wartościach ważnych zarówno dla najmłodszych i najstarszych widzów? Poznańscy twórcy postanowili to zrobić. W ujęciu reżyser spektaklu „Królowa Śniegu”, Anny Niedźwiedź i kompozytora muzyki Gabriela Kaczmarka, opowieść o wiecznym zimnie zyskuje nowe, baletowo-akrobatyczno-operowe, życie. To zgoła inna narracja. Podatna na (re)interpretację, pojemna, ponadczasowa. Z werwą i siłą, bo opowiedziana artystycznym ruchem i wyrazistą muzyką. Twórcy nie boją się zabawy groteską i żonglerki kulturowymi toposami. Powołują do życia nowe postaci, nadają komicznego sznytu znanym już bohaterom. Odważnie decydują się na przeniesienie narracyjnych akcentów, ale jednocześnie precyzyjnie aplikują punkty kulminacyjne i klasyczne katharsis. Dzięki takim zabiegom do głosu dochodzą pomijane w codziennych interpretacjach wątki narracyjne. Następuje sprawna renowacja andersenowskiej prozy. Gerda przestaje być infantylną figurą, a jej motywacje zyskują na głębi i uniwersalności. Doświadczony widz z pewnością dopatrzy się w niej cech dziewiętnastowiecznego flanera, który niestrudzenie wędruje po magicznym świecie, podczas, gdy cel owej podróży staje się drugorzędny. Inne oblicze zyska także Królowa Śniegu. Twórcy spektaklu dalecy są bowiem od aksjologicznej przemocy i chętnie otwierają postaci na osobowościowe metamorfozy. Oczy widzów skierowane zostaną także na pierwotną więź człowieka z naturą, która z pobocznego, niemalże niewyczuwalnego wątku w pisanej „Królowej Śniegu”, staje się jedną z najważniejszych zasad kompozycyjnych spektaklu. Widzowie widowiska „Królowa Śniegu”, mogą się zatem spodziewać wielopoziomowej narracji, w której każdy odbiorca, niezależnie od wieku, znajdzie interpretacyjną satysfakcję. Stanie się tak również ze względu na wizualną część spektaklu, której rozmach wzmocni epicki charakter opowieści, dostarczając publiczności wielu estetycznych wrażeń. W przedstawieniu udział wezmą zawodowi wykonawcy i nie mniej profesjonalnie przygotowani uczniowie Niepublicznej Szkoły Sztuki Tańca oraz Szkoły Baletowej Anny Niedźwiedź. Warto dodać, iż muzyka do spektaklu “Królowa Śniegu” została nagrodzona srebrnym medalem w konkursie Global Music Awards.

(na podstawie materiałów nadesłanych)
Królowa śniegu
Galeria:
Video:


Do góry


Stopka

Opera Nova jest finansowana ze środków Samorządu Województwa Kujawsko-Pomorskiego i Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego
Program "Modernizacja Opery Nova w Bydgoszczy"
Flagi unijne
Zamknij