OPERA NOVA w Bydgoszczy

Spektakle
FAUST
Opera
FAUST
Kompozytor: Charles Gounod
Autor libretta: Jules Barbier i Michel Carré według sztuki "Faust i Małgorzata" Michela Carré, zainspirowanej "Faustem" Goethego
Data premiery: 08.10.2022
Czas trwania: I część 90 min.,przerwa, II część 40 min.
Wykonawcy: Soliści, Chór, Balet, Orkiestra Opery Nova
 
Realizatorzy:
Reżyseria: Paweł Szkotak
Kierownictwo muzyczne: Piotr Wajrak
Scenografia: Mariusz Napierała
Kostiumy: Martyna Kander
Choreografia: Iwona Runowska
Reżyseria świateł: Maciej Igielski
Przygotowanie Chóru: Henryk Wierzchoń
Projekcje multimedialne: Zachariasz Jędrzejczyk, Veronika Siemionava
Asystent reżysera: Dorota Borowicz
Asystent dyrygenta: Marta Szymańska
Asystent choreografa: Anna Bebenow
Konsultacje językowe: Jadwiga Kaczmarczyk
Autor plakatu: Jacek Staniszewski
Obsada:
Nadchodzące terminy:
10 marca 2023 (piątek), godz. 19:00

Sprzedaż od: 5 grudnia 2022
11 marca 2023 (sobota), godz. 19:00

Sprzedaż od: 5 grudnia 2022
12 marca 2023 (niedziela), godz. 18:00

Sprzedaż od: 5 grudnia 2022
Opis:
Premiera zainaugurowała 28. Bydgoski Festiwal Operowy w dniu 8 października 2022 r.

Popularność "Fausta" datuje się na lata pięćdziesiąte XX wieku, kiedy wielkie nakłady pieniężne wydawane na jego wystawienie uczyniły z tej opery niemal „hollywoodzką produkcję”. (Wystawienie tego utworu to tło wydarzeń w książce Upiór w operze Gastona Leroux i w jego filmowych adaptacji oraz musicalu A.L. Webbera). "Faust" po raz pierwszy zagościł na bydgoskiej scenie operowej w 1960 roku w reżyserii Hugona Morycińskiego i pod muzycznym kierownictwem Zdzisława Bytnara. Postać Fausta powróciła wiele lat później w realizacjach Opery Nova : w operze A. Boita "Mefistofele" (reż. Tomasz Konina) oraz legendzie dramatycznej H. Berlioza "Potępienie Fausta" ( reż. Maciej Prus).

Dla reżyserującego obecną wersję Pawła Szkotaka "wojenne tło, występujące oryginalnie w libretcie bez konkretnych czasowych odniesień, stanowi wyrazisty kontekst dla podejmowanych wyborów przez bohaterów, a także budzi nieoczywiste, ale czytelne skojarzenia z wojną, która toczy się dzisiaj w Ukrainie". (...) Akcja opery Faust Gounoda w inscenizacji przygotowanej dla Opery Nova w Bydgoszczy rozgrywa się w czasie I wojny światowej we Francji. Kostiumy oraz rekwizyty zostaną przygotowane zgodnie z realiami historycznymi. Ważnym rekwizytem o symbolicznym znaczeniu jest kwiat. Odnosi się nie tylko do imienia głównej bohaterki: Marguerita- margeritka, ale występuje także kilkukrotnie w akcjach scenicznych.Całość akcji scenicznej możemy odczytywać także jako walkę wewnętrzną Fausta pokazaną poprzez subiektywną wizję tytułowego bohatera".
Recenzje:
10 października 2022
Jak zawsze ogromne wrażenie robią sceny chóralne przygotowane przez maestro Henryka Wierzchonia. Za pulpitem dyrygenckim stanął maestro Piotr Wajrak i trzeba oddać, że jego interpretacja muzyki francuskiego kompozytora jest imponująca, szczególnie we fragmentach żywcem zaczerpniętych z muzyki kościelnej.(...) „Faust” na bydgoskiej scenie to dzieło nadzwyczajne. Zrealizowane z rozmachem, bogate w treści i formę.

https://pomorska.pl/diabelnie-dobry-ten-faust-na-poczatek-bfo-inauguracja-xxviii-edycji-bydgoskiego-festiwalu-operowego/ar/c13-16946157
Gazeta Pomorska. Alicja Polewska
10 października 2022
Zamysł reżyserski Pawła Szkotaka - dla którego jest to kolejna realizacja przedstawienia operowego w Bydgoszczy - pozwala na uniwersalizację przekazu. We wspomnianym rondzie szatan dyryguje zebranymi, żądnymi mamony, jakby byli współczesnymi zombie z „Walking death”. Akcja utworu zostaje też z rozmysłem przeniesiona w czasy I wojny światowej, pierwszego totalnego konfliktu.(...) To moment, by oddać wielki szacunek efektowi pracy inscenizatorów. Wielkiej, błyskotliwej pracy, wykonanej przez, między innymi, autora scenografii Mariusza Napierałę, autorkę kostiumów Martynę Kander, choreografkę Iwonę Runowską czy reżysera świateł Macieja Igielskiego. Burzę oklasków zebrali orkiestra Novej pod dyrekcją Piotra Wajraka i chór kierowany przez Henryka Wierzchonia. Znów efektowne wsparcie przyszło od zespołu baletowego naszej opery, dając widowisku dodatkowy rozmach. Nic dziwnego, że oklaski na premierowym spektaklu nie milkły bardzo długo.Moim zdaniem, to mistrzowska klasa, wysoko sytuująca bydgoskie wystawienia pośród krajowych scen. „Faust” pokazywany był również w niedzielę (z inną obsadą) w ramach BFO, wchodzi też do stałego repertuaru Novej. To obowiązkowa pozycja dla każdego melomana.

https://expressbydgoski.pl/na-poczatek-bydgoskiego-festiwalu-operowego-faust-z-czarna-parasolka/ar/c1-16946033
Express Bydgoski. Ewa Czarnowska-Woźniak
10 października 2022
Plastyczność opery oparta na kontrastach stwarza wyjątkowy klimat. Bo oto utrzymana w kolorach brązu, stali i drewna scenografia Mariusza Napierały, kojarząca się z ogromnymi halami dworcowymi i magazynami, jak i z laboratorium Starego Fausta, stwarza klimat śmierci oraz obecności wojny nie tylko na polach bitewnych, ale przede wszystkim w życiu każdego człowieka. W opozycji do niej, to jednak wielobarwne kostiumy Martyny Kander decydują o plastyczności spektaklu. Wojskowe mundury przyciągają wzrok swoją nieskazitelnością przed wyruszeniem na wojnę, a po powrocie z niej, obrazują stoczone krwawe walki. Wyraziste kostiumy mieszkańców swymi zróżnicowanymi barwami nadają koloryt scenom zbiorowym.

http://www.dziennikteatralny.pl/drukuj/ocalona.html
Dziennik teatralny. Ilona Słojewska
Rolę tytułową zaśpiewał Szymon Rona (tenor). Przejmująca aria Fausta wykonana w domu Małgorzaty czy pełne emocji dialogi z szatanem pokazały, że dysponujący szczególną barwą głosu artysta potrafi z przekonaniem zaprezentować tak odmienne stany jak wzruszenie czy rozpacz, czułe wyznanie czy szaleńczą miłość.

https://prestoportal.pl/faust-gounoda-na-28-bydgoskim-festiwalu-operowym
Anna Józefiak, PRESTO.
FAUST
Galeria:


Do góry


Stopka

Opera Nova jest finansowana ze środków Samorządu Województwa Kujawsko-Pomorskiego i Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego
Logo Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa NarodowegoLogo Kujawy PomorzeLogo Województwa Kujawsko-Pomorskiego
Program "Modernizacja Opery Nova w Bydgoszczy"
Flaga Unii EuropejskiejFlaga Funduszy Europejskich
Zamknij