OPERA NOVA w Bydgoszczy

Spektakle
Coppélia
Balet
Coppélia
Balet w 2 aktach i 3 obrazach
Kompozytor: Léo Delibes
Data premiery: 9.11.2019
Wykonawcy: BALET i ORKIESTRA OPERY NOVA .


Dzieci ze Studia Baletowego przy Operze Nova.
 
Realizatorzy:
Choreografia: Jacek Tyski
Kierownictwo muzyczne: Maciej Figas
Scenografia: Olga Skumiał
Kostiumy: Firma SoFancy-Paweł Koncewoj
Stylista fryzur: Marek Bryczyński
Projekcje multimedialne: Piotr Bednarczyk
Asystenci choreografa: Olga Karpowicz, Marcin Krajewski
Asystent dyrygenta: Jagoda Wyrwińska
Opracowanie materiałów orkiestrowych: Paweł Grajnert
Plakat: Sylwia Szyrszeń
Obsada:
Dyrygent: Maciej Figas
Nadchodzące terminy:
9 listopada 2019 (sobota), godz. 19:00

PREMIERA

Sprzedaż od: 19 września 2019
Dyrygent: Maciej Figas
10 listopada 2019 (niedziela), godz. 18:00

II PREMIERA

Sprzedaż od: 19 września 2019
Dyrygent: Maciej Figas
12 listopada 2019 (wtorek), godz. 19:00

Sprzedaż od: 19 września 2019
Dyrygent: Maciej Figas
21 lutego 2020 (piątek), godz. 19:00

Sprzedaż od: 19 września 2019
Dyrygent: Maciej Figas
22 lutego 2020 (sobota), godz. 19:00

Sprzedaż od: 19 września 2019
Dyrygent: Maciej Figas
23 lutego 2020 (niedziela), godz. 18:00

Sprzedaż od: 19 września 2019
Dyrygent: Maciej Figas
Opis:


Balet komiczny w 2 aktach, 3 obrazach

Libretto: Charles Nuitter i Arthur Saint-Léon (wg nowel E.T.A.Hoffmanna “Der Sandmann” i “Die Automaten”) Muzyka: Léo Delibes

Prapremiera: Paryż 25 maja 1870, Théâtre Impérial de l’Opéra Premiera polska: Warszawa 7 grudnia 1882, Teatr Wielki

Po raz pierwszy w repertuarze bydgoskiej Opery: premiera 9 listopada 2019 r.

Licencja na wystawienie utworu została wydana przez Stowarzyszenie Autorów ZAiKS.

Szczytem twórczości baletowej Delibes'a stała się „Coppelia". Poziomem muzycznym dorównuje ona baletom Czajkowskiego, który wysoko cenił Delibes’a. (”Coppelia” powstała w 1870, „Jezioro Łabędzie” w 1876 r.). Libretto o tematyce lalkowej podsunął sławny choreograf francuski, Saint-Leon. Jest ono oparte na noweli wielkiego romantycznego pisarz i muzyka, E.T.A . Hoffmanna i wykazuje podobieństwo tematyczne do opery Offenbacha „Opowieści Hoffmanna".

Realizatorzy:

JACEK TYSKI. Choreograf,tancerz,solista Polskiego Baletu Narodowego. Absolwent Państwowej Szkoły Baletowej im. Romana Turczynowicza. W 1993 roku zdobył I Nagrodę w kategorii juniorów VIII Konkursu Tańca w Gdańsku, a w 19994 roku - II Nagrodę Międzynarodowego Konkursu dla Młodych Tancerzy „Prix de Lausanne”, Lozanna, Szwajcaria (stypendium do Hamburskiej Szkoły Baletowej Johna Neumeiera). Naukę kontynuował w Hamburskiej Szkole Baletowej Johna Neumeiera (lata 1994-1995). Od 1995 roku pracował w Balecie Hamburskim. W 2000 roku przeniósł się do zespołu Compaña Nacional de Danza Nacho Duato, gdzie tańczył do 2004 roku. W latach 2004-2007 był solistą baletu Teatru Wielkiego – Opery Narodowej. W 2007 roku wyjechał do Las Palmas współtworzyć Ballet de Gran Canaria. Od stycznia 2007 roku jest prezesem Fundacji „Centrum Tańca Współczesnego”. W 2009 powrócił do Warszawy jako solista Polskiego Baletu Narodowego. Na stołecznej scenie wykonuje partie demi-klasyczne i współczesne w całym repertuarze. Występował jako: Zła wróżka Carabosse i Kot w Butach w Śpiącej królewnie, Benvolio w Romeo i Julii, Książę, Rycerzyk i tancerz tańca chińskiego w Dziadku do orzechów, Siostra Przyrodnia w Kopciuszku, Zawistny Baron w Tristanie, fakir Magdawieja i Złoty Bożek w Bajaderze, solista w Alpha Kryonia XE, Kilku krótkich sekwencjach, III Symfonii Pieśń o nocy, Serafin współczesny w Sześciu skrzydłach aniołów Jacka Przybyłowicza, Nasz-Inny w I przejdą deszcze… i solista w The Green. Zabłysnął także w choreografiach Jiri’ego Kiliana: Svadebce i Sechs tänze, zaprezentowanych w ramach wieczoru baletowego w 2006 roku na scenie TW-ON. Ma na swoim koncie liczne prace choreograficzne stworzone m.in. podczas warsztatów choreograficznych „Kreacje”, a także na zamówienie teatrów i festiwali. Prace choreograficzne: For a While, tancerze Teatru Wielkiego – Opery Narodowej (2006, IX European Dance Festival, Limassol, Cypr), Donna, Ballet de Gran Canaria (2007, Las Palmas, Hiszpania), Święto wiosny, Stowarzyszenie Form Twórczych „Fulltura” (2008, Centralny Basen Artystyczny, Warszawa), Sny, Kielecki Teatr Tańca (2009, Kielce), Donna, Polski Balet Narodowy (2009, I Warsztat Choreograficzny), Tańczący z Chopinem, Szkoła Baletowa im. Romana Turczynowicza (2010, Warszawa), For a While, Polski Balet Narodowy (2010, II Warsztat Choreograficzny), W poszukiwaniu kolorów, Polski Balet Narodowy (2010), III Symfonia Witolda Lutosławskiego, Program edukacyjny „Rytm” (2010, Warszawa), Popołudnie fauna, Polski Balet Narodowy (2011, III Warsztat Choreograficzny), Body Language, Program Edukacyjny Teatru Wielkiego (2011, Warszawa), Spacer (2012, III Warsztat Choreograficzny), Suita Carmen (w ramach wieczoru Odcienie namiętności), 2013 Opera na Zamku w Szczecinie, Hamlet (2013, Polski Balet Narodowy, Warszawa).

OLGA SKUMIAŁ .Reżyser światła, scenograf. Absolwentka Instytutu Sztuk Scenicznych w Liverpoolu założonego przez Sir Paula McCartneya. Doświadczenie w zakresie sztuki reżyserii światła zdobywała w teatrach północnej Anglii i Londynu. Pracowała m.in. w takich teatrach Liverpoolu, jak: Everyman and Playhouse, Unity, The Lowry w Manchesterze oraz Sadler’s Wells w Londynie. Współpracowała m.in. z Peterem Mumfordem i Lucy Carter – laureatami brytyjskiej nagrody teatralnej The Lawrence Olivier Award. Półfinalistka Limbury Prize – prestiżowego konkursu scenograficznego organizowanego co dwa lata przez Teatr Narodowy w Londynie. Zaprojektowała światła do wielu przedstawień teatralnych, tanecznych i musicali, m.in. do: Absolute Dance (reż. Lissie Perry; Unity Theatre), Snowbound (reż. Dan Bird, Sennheiser Studio), INNIT (reż. Mike Dacks, Lowry Theatre), Breaking Boundaries (reż. m.in. Lissie Perry, Jacqueline Jones, Teatr Paula McCartneya, Liverpool), Judy & Liza (reż. Rita Handerson, The Capston Theatre, Liverpool) oraz Seven (reż. Jacqueline Jones, Teatr Paula McCartneya, Liverpool; Art Depot, Londyn), do którego zaprojektowała również scenografię. Na potrzeby wystawy towarzyszącej Konkursowi Turner Prize w Tate Modern w Liverpoolu zaprojektowała i oświetliła instalację The Wave. W Polsce była asystentką Felice Ross przy realizacji takich oper, jak: Don Giovanni, Latający Holender (reż. Mariusz Treliński, Teatr Wielki - Opera Narodowa) i Halka (reż. Natalia Korczakowska, Teatr Wielki - Opera Narodowa). Z Jackiem Tyskim realizowała m.in. balet Hamlet (2013, Teatr Wielki - Opera Narodowa) oraz balet Requiem d-moll (2017, Opera Wrocławska). Zaprojektowała instalację świetlną i scenografię na galę urodzinową Fabryki Trzciny. Współpracowała także z Chasperem Bertschingerem przy sztuce Jackson Pollesch Rene Pollescha w Teatrze Rozmaitości. Mieszka i pracuje w Manchesterze, gdzie projektuje oświetlenie i scenografię do przedstawień teatralnych i produkcji.

Marek Bryczyński. Stylista. Ukończył charakteryzację teatralno-filmową w Wyższej Szkole Artystycznej Agaty Manowskiej. Wielokrotnie pracował przy sesjach zdjęciowych do magazynów, pokazach mody takich marek, jak: Levis czy Puma oraz przy spektaklach teatralnych i filmach. Współtworzył wizerunek licznej grupy aktorek, wokalistek i tancerzy. Autor charakteryzacji do spektakli Jacka Tyskiego: Hamlet, Alicja w Krainie Czarów oraz Requiem. Współpracował z takimi reżyserami, jak: Maciej Bochniak, Marek Koterski, Krzysztof Zanussi. Współtworzył wizerunek wielu postaci, m.in. w filmach: Pitbull. Niebezpieczne kobiety (reż. Patryk Vega), Disco Polo (reż. Maciej Bochniak), Po prostu przyjaźń (reż. Filip Zylber). W latach 2013-2015 prowadził zajęcia w Międzynarodowym Studium Dziewulskich na wydziale charakteryzacji teatralno-filmowej, gdzie często gości na warsztatach i wykładach.
Coppélia


Do góry


Stopka

Opera Nova jest finansowana ze środków Samorządu Województwa Kujawsko-Pomorskiego i Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego
Program "Modernizacja Opery Nova w Bydgoszczy"
Flagi unijne
Zamknij