Spektakle - COSÌ FAN TUTTE albo Szkoła kochanków. Così fan tutte, ossia La scuola degli amanti (Tak czynią wszystkie, czyli szkoła kochanków), KV 588 - OPERA NOVA w Bydgoszczy

Spektakle
COSÌ FAN TUTTE albo Szkoła kochanków. Così fan tutte, ossia La scuola degli amanti (Tak czynią wszystkie, czyli szkoła kochanków), KV 588
Opera
COSÌ FAN TUTTE albo Szkoła kochanków.
 Così fan tutte, ossia La scuola degli amanti (Tak czynią wszystkie, czyli szkoła kochanków), KV 588
Kompozytor: Wolfgang Amadeusz Mozart
Autor libretta: Lorenzo da Ponte
Data premiery: 28.11.2020
Wykonawcy: Soliści, Chór, Orkiestra Opery Nova
 
Realizatorzy:
Reżyseria: Paweł Szkotak
Kierownictwo muzyczne: Dawid Runtz
Choreografia: Iwona Runowska
Scenografia: Mariusz Napierała
Kostiumy: Agata Uchman
Reżyseria świateł : Maciej Igielski
Przygotowanie chóru: Henryk Wierzchoń
Projekcje multimedialne:
Asystent dyrygenta: Jagoda Wyrwińska
Asystent scenografia i kostiumografa: Dorota Kuźniarska
Asystent reżysera: Dorota Borowicz
Plakat: Tomasz Bogusławski
Obsada:
Dyrygent: Dawid Runtz
Nadchodzące terminy:
28 listopada 2020 (sobota), godz. 19:00

Sprzedaż od: 19 października 2020
Dyrygent: Dawid Runtz
29 listopada 2020 (niedziela), godz. 18:00

Sprzedaż od: 19 października 2020
Dyrygent: Dawid Runtz
Opis:
"Così fan tutte" to farsa o korzeniach tkwiących w commedia dell'arte, jedno z ostatnich operowych dzieł Mozarta, skomponowane na rok przed śmiercią. Trzecia jego opera ,która powstała we współpracy z doskonałym librecistą, Lorenzem da Pontem.Jedno z najlepszych dzieł z gatunku opery buffa,którego premiera odbyła się 26 stycznia 1790 roku w Wiedniu. Streszczenie libretta:

Don Alfonso powątpiewając w kobiecą wierność,zakłada się z przyjaciółmi,Ferrandem i Guglielmem, że ubóstwiane przez nich wybranki, Fiordiligi i Dorabella, nie są lepsze od innych.Obaj narzeczeni rzekomo wyruszają na wojnę,w rzeczywistości zaś,w przebraniu,rozpoczynają zaloty:każdy do narzeczonej drugiego.W przeprowadzeniu "eksperymentu" wspomaga ich pokojówka Despina.
Dziewczęta ostatecznie decydują się ulec nowym adoratorom. Wtedy triumfuje Don Alfonso,ale czy prawda jest do śmiechu jest młodym obu płci...?

Realizatorzy:

Dawid Runtz - kierownik muzyczny. Studiował na Uniwersytecie Muzycznym im. Fryderyka Chopina w Warszawie ( Katedra Dyrygentury Symfoniczno-Operowej pod kierunkiem maestro prof. Antoniego Wita). Swój warsztat dyrygencki wzbogacał pod kierunkiem Jormy Panuli i Jacka Kaspszyka podczas mistrzowskich kursów dyrygenckich. Umiejętności rozwijał też w ramach Riccardo Muti Italian Opera Academy w Rawennie, prowadzonej przez światowej sławy dyrygenta maestro Riccardo Mutiego, obecnego dyrektora Chicago Symphony Orchestra. Ukończył także prestiżowe kursy dyrygenckie prowadzone przez Daniele Gattiego z orkiestrą The Royal Concertgebouw Orchestra w Amsterdamie. W sierpniu 2018 roku doskonalił umiejętności dyrygenckie podczas Festiwalu Tanglewood w Stanach Zjednoczonych, organizowanego przez Boston Symphony Orchestra. Nabierając dyrygenckich szlifów, koncertował w Polsce m.in. z Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia w Katowicach, Orkiestrą Akademii Beethovenowskiej w Krakowie, Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Zielonogórskiej, Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Dolnośląskiej.

Oprócz osiągnięć dyrygenckich ma na swoim koncie także sukcesy kompozytorskie. W Roku Chopinowskim (2010) zdobył I miejsce na Ogólnopolskim Konkursie Kompozytorskim „Uczniowskie Forum Muzyczne” w Warszawie, pod patronatem Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, za skomponowanie utworu Evolution na orkiestrę kameralną. Rok później otrzymał II nagrodę na Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim „Euritmia” we Włoszech za utwór Capriccio per flauto solo.

W sezonie 2014/2015 współpracował z Teatrem Wielkim — Operą Narodową w Warszawie jako asystent dyrygenta przy wybranych produkcjach dzieł operowych. W 2016 roku zadebiutował na estradzie, prowadząc Orkiestrę Filharmonii Narodowej w Warszawie. W 2017 roku, w ramach stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, pełnił funkcję asystenta maestro Jacka Kaspszyka w Filharmonii Narodowej w Warszawie. W lipcu 2017 roku, na zaproszenie Valery’ego Gergieva, zadebiutował w Japonii w ramach Pacific Music Festival w Sapporo. Współpracuje z polskimi orkiestrami takimi jak: Sinfonia Varsovia, Filharmonia Narodowa, Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia w Katowicach, Polska Orkiestra Radiowa, Orkiestra Teatru Wielkiego – Opery Narodowej i inne.

Od grudnia 2017 piastuje stanowisko pierwszego dyrygenta Polskiej Opery Królewskiej.

Paweł Szkotak - reżyser.
Ukończył studia (psychologia) na Uniwersytecie im.Adama Mickiewicza w Poznaniu.Twórca (1988 r.)Teatru Biuro Podróży, jednego z najbardziej uznanych polskich teatrów alternatywnych,któremu bliskie są doświadczenia teatru ulicznego,cyrku,awangardy teatralnej początku XX wieku. Pracował także na tradycyjnych scenach dramatycznych.W latach 2003-2015 był dyrektorem naczelnym i artystycznym Teatru Polskiego w Poznaniu.W 2013 roku wyreżyserował na tej scenie wielokrotnie nagradzanego Otella Williama Szekspira (Teatr Polski w Poznaniu), uznanego za najlepszą inscenizację w konkursie na wystawienie dzieł szekspirowskich.

Jest laureatem wielu nagród. Najważniejsze to: nagroda Kapituły Miasta Poznania, nagroda Fringe First, Critics Award i Hamanda Award na Festiwalu Teatralnym Fringe w Edynburgu dla spektaklu Carmen Funebre, nagroda Ministra Kultury, nagroda Ministra Spraw Zagranicznych, medal Gloria Artis, Paszport Polityki w dziedzinie teatru,Złoty Krzyż Zasługi . Jego przedstawienia trafiały na festiwale teatralne w Bogocie, Chicago, Delhi, Filadelfii, Meksyku, Nowym Jorku, St. Petersburgu czy Seulu oraz prawie wszystkich krajach europejskich.

Od kilkunastu lat realizuje przedstawienia także w teatrach operowych: Carmen w Teatrze Muzycznym w Gliwicach (2006), Stiffelio w Teatrze Wielkim w Poznaniu (2007),Cyrulik sewilski (2019), Don Bucefalo (2020) w Operze Bałtyckiej.

Mariusz Napierała - scenograf.

Scenograf, inscenizator i grafik. W 2000 r. ukończył Akademię Sztuk Pięknych w Gdańsku na Wydziale Malarstwa i Grafiki wraz ze specjalizacją ze scenografii. W roku 2019 r. uzyskał stopień doktora sztuki na Wydziale Architektury Wnętrz i Scenografii Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu.

W latach 2016-17 był zastępcą dyrektora w Operze Bałtyckiej w Gdańsku, a od 2019 roku pełni funkcję dyrektora naczelnego i artystycznego Teatru Kameralnego w Bydgoszczy.

Współpracował m.in. z Teatrem Ateneum im. Stefana Jaracza w Warszawie, Teatrem Muzycznym ROMA w Warszawie, Teatrem Syrena w Warszawie, Teatrem Żydowskim im. Estery Rachel i Idy Kamińskich w Warszawie, Teatrem Wielkim im. Stanisława Moniuszki w Poznaniu, Teatrem Muzycznym w Poznaniu, Operą Bałtycką w Gdańsku, Operą i Filharmonią Podlaską w Białymstoku, Operą Nova w Bydgoszczy, Operą na Zamku w Szczecinie, a także innymi scenami muzycznymi, dramatycznymi oraz teatrami lalki i aktora. Spośród jego kilkudziesięciu realizacji scenograficznych znakomita część to przedstawienia muzyczne: opery, balety oraz musicale. Te ostatnie z biegiem lat stały się specjalnością artysty. Stworzył scenografie m.in. do musicali „Mamma Mia!”, „West Side Story”, „Evita”, „Jekyll & Hyde”, „Cabaret”, „Opera za trzy grosze”, „Skrzypek na dachu”, „Phantom”, „Rent”, „Crazy for You”, „Footloose”, „Once”, „Pippin”, „Rock of Ages”, „Next to Normal”, „Doktor Żywago”, „Nine” oraz “Aida” – najnowszej produkcji Teatru Muzycznego Roma. Jego scenografia do opery „Rusałka” A. Dvořáka w reż. niemieckiej reżyserki Kristiny Wuss została doceniona przez czasopismo „Teatr” w rankingu „Najlepsza, najlepszy, najlepsi” w 2012 r. W roku 2018 nominowany do Teatralnej Nagrody Muzycznej im. Jana Kiepury za scenografię do musicalu „Doktor Żywago”. Współpracował z wieloma wybitnymi twórcami teatru: Jerzym Gruzą, Stanisławem Tymem, Wojciechem Kępczyńskim, Michałem Znanieckim, Krzysztofem Babickim, Jormą Elo, Paulem Chalmerem, Giorgio Madią, Kristiną Wuss, Andrzejem Poniedzielskim, Jackiem Mikołajczykiem, Jerzym Bielunasem, Arkadiuszem Klucznikiem, Jitką Stokalską i in. Jest także autorem scenografii i kostiumów do widowiska „Jesus Christ Superstar” A. L. Webbera, które zostało wykonane z okazji 1050. rocznicy Chrztu Polski na Inea Stadionie w Poznaniu w 2016 roku przez Teatr Muzyczny w Poznaniu. Brał udział w wielu wystawach poświęconych polskiej scenografii, dwukrotnie na Praskim Quadriennale Scenografii w latach 1995 i 2011 czy Muzeum Narodowym w Gdańsku - „Scenografia i formy przestrzenne” - w roku 2006. Jest także autorem licznych plakatów teatralnych.
COSÌ FAN TUTTE albo Szkoła kochanków.
 Così fan tutte, ossia La scuola degli amanti (Tak czynią wszystkie, czyli szkoła kochanków), KV 588


Do góry


Stopka

Opera Nova jest finansowana ze środków Samorządu Województwa Kujawsko-Pomorskiego i Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego
Program "Modernizacja Opery Nova w Bydgoszczy"
Flagi unijne
Zamknij