OPERA NOVA w Bydgoszczy

Spektakle
AWANTURA W RECCO, czyli Drzewko wolności
Opera
AWANTURA W RECCO, czyli Drzewko wolności
Opera komiczna w dwóch aktach
Kompozytor: Maciej Małecki
Autor libretta: Wojciech Młynarski wg pomysłu Adama Mickiewicza
Data premiery: 27.10.2018
Czas trwania: ok.3 godzin, w tym jedna przerwa (po 55 min.)
Wykonawcy: Soliści, Orkiestra, Chór i Balet Opery Nova w Bydgoszczy
 
Realizatorzy:
Reżyseria: Maciej Wojtyszko, Magdalena Małecka-Wippich
Kierownictwo muzyczne: Anna Duczmal-Mróz
Scenografia: Wojciech Stefaniak
Kostiumy: Wanda Kowalska
Choreografia / ruch sceniczny: Jarosław Staniek
Przygotowanie chóru: Henryk Wierzchoń
Reżyseria świateł: Maciej Igielski
Asystent reżysera: Dorota Borowicz
Asystent dyrygenta: Jagoda Wyrwińska
Asystent choreografa: Katarzyna Zielonka
Autor plakatu: Wojciech Stefaniak
premiera: 27 października 2018 roku
Obsada:
Nadchodzące terminy:
16 października 2020 (piątek), godz. 19:00

Sprzedaż od: 9 marca 2020
17 października 2020 (sobota), godz. 19:00

Sprzedaż od: 9 marca 2020
18 października 2020 (niedziela), godz. 18:00

Sprzedaż od: 9 marca 2020
Opis:
Bydgoska prapremiera dzieła w jego nowej redakcji muzycznej, odbyła się 27 października 2018 roku, przed przypadającą kilkanaście dni później setną rocznicą odzyskania przez Polskę niepodległości.

Libretto – Wojciech Młynarski według pomysłu Adama Mickiewicza.

Według relacji Antoniego Edwarda Odyńca, przyjaciela Adama Mickiewicza z czasów filareckiej młodości i późniejszego jego kronikarza, poeta myślał o libretcie operowym opisującym losy polskiego legionisty. Przypomnijmy, że w 1797 r. starania generała Jana Henryka Dąbrowskiego doprowadziły do powstania na terenie Włoch Legionów Polskich. Wierzyli, że przez pokonaną przez Napoleona Austrię przejdą do Polski. Rzeczywistość okazała się bardziej skomplikowana. W 1799 r. polscy legioniści wzięli udział w walkach, odnieśli szereg porażek i ciężkie straty w bitwach: pod Weroną, w oblężonej Mantui, w ciągu zaciekłej trzydniowej bitwy nad Trebbią… Rany poniesione w tej walce leczy (i romansuje) w liguryjskim miasteczku Recco niejaki Tadeusz. Recco leży niedaleko Reggio Emilia, gdzie, na pierwszy widok Wojska Polskiego, Józef Wybicki pisze swoją bojową "Pieśń Legionów Polskich we Włoszech", czyli Mazurka Dąbrowskiego.

Od kompozytora:

Obecną – drugą wersję Awantury w Recco napisałem w latach 2017-2018 na zamówienie Opera Nova w Bydgoszczy. Wersja ta nie różni się od pierwszej w warstwie literackiej, natomiast muzykę zredagowałem ponownie. Dopisana została Uwertura, Intermezzo, Deklamacja i Recytatyw Sylwii, niektóre fragmenty są teraz rozbudowane, inne pomniejszone lub uproszczone, dokonałem szeregu retuszy, a całość zyskała nową instrumentację. W sposób znaczący starałem się uwypuklić melodyjność opery. Nowością jest podtytuł Opera Komiczna.
 
Maciej Małecki
Recenzje:
31 października 2018
Humor ratuje przed dydaktyzmem i patosem, nie odbiera nam jednak wzruszenia. Jest lekko, zabawnie, ale Młynarski i twórcy bydgoskiej premiery przemycają w atrakcyjnym opakowaniu pytania o polskość, o nasz stosunek do wolności. Dajemy się uwieść nostalgicznym tonom: Tadeusz w antycznym ogrodzie zamyśla się nad losem kraju, a na naszych oczach włoski gaj na chwilę przeobraża się w krajobraz znany z polskiej wsi. Razem z przepełnionym tęsknotą bohaterem śledzimy polski ludowy taniec – i poddajemy się czarowi chwili.

Marta Kocoń, "Tygodnik Bydgoski"
http://tygodnikbydgoski.pl/opera/opera-na-polskie-serca-rozpisana-awantura-w-recco-recenzja
30 października 2018
O realizację tego melodyjnego i atrakcyjnego dzieła dyrektor Maciej Figas poprosił Macieja Wojtyszkę. Do projektu dołączyła także muzycznie uzdolniona Magdalena Małecka-Wippich. Stworzyli oni spójne teatralnie i muzycznie dzieło, które ma dużą szansę zostać nową polską operą narodową. Opowieść o losach legionisty Tadeusza (zawadiacki Sławomir Kowalewski) i jego ordynansa Macieja (wzruszający Janusz Żak), których los rzucił na rekonwalescencję do włoskiego Recco, nie została przez realizatorów uwspółcześniona, choć problem emigrancki aż się prosił o taki zabieg. Otrzymaliśmy za to może eklektyczne, ale wspaniałe, historyczne widowisko muzyczne, o niezwykłym ładunku patriotycznym, który wywołuje u widza śmiech poprzez łzy wzruszenia.
Anna Duczmal-Mróz, kierownik muzyczny, dopilnowała, aby każdy niuans – czy to mazur, czy polonez, oberek lub krakowiak – zabrzmiał bardziej swojsko niż canzony włoskie. Umiejętnie poprowadziła orkiestrę, solistów i chór tak, że otrzymaliśmy bardzo czytelny przekaz tekstu, który w tym wypadku jest miły dla każdego Polaka.

Wojciech Giczkowski, Teatr dla Wszystkich
https://teatrdlawszystkich.eu/prawda-buffo-calkiem-serio/
29 października 2018
Oczekiwania melomanów przed premierą były bardzo wysokie, podbijane skutecznym działaniem promocyjnym opery. To nie powinno jednak dziwić. Nazwiska: Wojciech Młynarski, autor libretta, Maciej Małecki, kompozytor, Maciej Wojtyszko i Magdalena Małecka-Wippich, reżyserzy, Anna Duczmal - Mróz, kierownik muzyczny, Jarosław Staniek, choreograf, Maciej Igielski, reżyser świateł, Wojciech Stefaniak, scenograf i Wanda Kowalska autorka kostiumów, są gwarantem najwyższej jakości, perfekcji. I faktycznie perfekcyjna była "Awantura w Recco, czyli drzewko wolności"...

Katarzyna Bogucka, "Express Bydgoski"
http://www.e-teatr.pl/pl/artykuly/266236,druk.html
29 października 2018
Ale co z tytułowym drzewkiem wolności? Jest, ale jakieś takie rachityczne i do tego każdy traktuje je po swojemu - przestawia z kąta w kąt, przykrywa, przewraca, listki obrywa. W końcu jednak Tadeusz sadzi je w gruncie. Daje jemu siłę swoich marzeń o ojczyźnie i wolnej braci ludzi. Brzmi patetycznie, ale po pierwsze takich chwil, wzruszających jak wierzby płaczące w tle dekoracji, jest kilka. Po drugie są one doskonałym kontrapunktem do zabawowej części widowiska. A po trzecie, a może najważniejsze - ta premiera pokazuje, że można bez zadęcia i wielkich słów opowiedzieć o wolności. I naszej Niepodległej na jej stulecie.

Alicja Polewska, "Gazeta Pomorska"
http://www.e-teatr.pl/pl/artykuly/266232,druk.html
(...) postmodernistyczną grę prowadziłam z kalejdoskopem cytatów, stylizacji i aluzji muzycznych, z których wielobarwną partyturę (brawo, Instrumentaliści Opery Nova!) utkał Maciej Małecki. Od pierwszych dźwięków wprowadził on słuchaczy w tradycję włoskiego teatru operowego (rodem z Mozarta i Rossiniego), podaną niejako à rebours, której przeciwstawił elementy potocznie kojarzone z muzyczną polskością.
dr Barbara Mielcarek-Krzyżanowska. Lokalnie? Uniwersalnie? Awantura w Recco, czyli drzewko wolności w Operze Nova
AWANTURA W RECCO, czyli Drzewko wolności
Galeria:
Video:


Do góry


Stopka

Opera Nova jest finansowana ze środków Samorządu Województwa Kujawsko-Pomorskiego i Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego
Program "Modernizacja Opery Nova w Bydgoszczy"
Flagi unijne
Zamknij