OPERA NOVA w Bydgoszczy

Spektakle
ALICJA w KRAINIE CZARÓW
Balet
ALICJA w KRAINIE CZARÓW
Kompozytor: Przemysław Zych
Autor libretta: Robert Bondara
Data premiery: 04.06.2022
Czas trwania: 2 godz.15 min., w tym jedna przerwa
Choreografia: Robert Bondara
Wykonawcy: BALET i ORKIESTRA OPERY NOVA.

Dzieci ze Studia Baletowego przy Operze Nova. Statyści
 
Realizatorzy:
Inscenizacja i choreografia: Robert Bondara
Kierownictwo muzyczne: Jagoda Brajewska
Scenografia i kostiumy: Martyna Kander
Reżyseria świateł: Maciej Igielski
Charakteryzacja: Dariusz Kubiak
Projekcje multimedialne: Adam Keller
Współpraca muzyczna: Jacek Brzoznowski
Współpraca scenograficzna: Maksymilian Mac
Asystenci choreografa: Małgorzata Chojnacka, Stephane Aubry
Efekty kaskaderskie: Andrzej Słomiński
Plakat: zdjęcia FOTO MAK, projekt graficzny Wydawnictwo PEJZAŻ
Obsada:
Opis:

Alicji, Królowej Kier, szalonego Kapelusznika i innych niesamowitych postaci nie trzeba przedstawiać. To bohaterowie - wymyślonej przez matematyka, fotografa , literata, który ukrył się pod pseudonimem Lewisa Carrolla - baśniowej opowieści. Znikające koty o nieznikającym uśmiechu, szalone herbatkowe przyjęcia, osobliwe susły, marcowe zające, zadyszane króliki, to pełna symboli literacka przygoda dla dziecięcego i dorosłego czytelnika. Wielokrotnie wznawiana drukiem i ilustrowana przez świetnych grafików, filmowana i animowana -  książka Lewisa Carrolla wywiera wciąż  niebagatelny wpływ na współczesną masową wyobraźnię.

Z tancerzami bydgoskiej Opery  baletową „Alicję…”  stworzył światowej sławy choreograf, tancerz i pedagog, Robert Bondara. To czwarty tytuł w jego inscenizacji i choreografii stworzony dla Baletu Opery Nova.Zarazem, jak sam mówi, to najbardziej humorystyczny balet w jego dotychczasowym dorobku artystycznym.

Powstało niezwykle dynamiczne, wesołe i zachwycające oko i ucho przedstawienie. Wyzwaniem było oddanie  językiem tańca nonsensownego humoru literackiego pierwowzoru. W spektaklu obsadzony jest cały Balet Opery Nova, artyści doangażowani, dzieci ze Studia Baletowego przy Operze Nova oraz statyści.

Streszczenie książki:

 Alicja spędza leniwie czas ze swoją rodziną. Nagle widzi Białego Królika w ubraniu, niosącego zegarek kieszonkowy. Podąża za nim w głąb króliczej nory i wpada do głębokiej studni, mijając półki pełne dziwnych przedmiotów. Po bezpiecznym lądowaniu w długim przedsionku znajduje szklany stół ze złotym kluczem. Szukając dziurki, do której pasowałby klucz, znajduje małe drzwiczki, a za nimi piękny ogród. Jest jednak za duża, aby się przez nie przecisnąć. W końcu znajduje małą butelkę z etykietą WYPIJ MNIE, wypija i zmniejsza się. Niestety klucz zostawia na stole i teraz nie może już go dosięgnąć. W końcu znajduje ciasto z napisem ZJEDZ MNIE.

Po jego zjedzeniu Alicja rośnie na wysokość 9 stóp. Płacze, a jej łzy zbierają się w kałużę. Biały Królik przebiega przez sień i jest tak przestraszony widokiem Alicji, że upuszcza swoje rękawiczki i wachlarz. Alicja wachluje się nim, co powoduje jej ponowne zmniejszanie, ale szczęśliwie przerywa przed zupełnym zniknięciem. Pływa w kałuży łez i spotyka mysz, ptaki i inne zwierzęta. One także są przemoczone.Decyduje, że zwierzęta powinny się osuszyć w Wyścigu Kumotrów, który nie ma żadnych reguł oprócz biegania w kółko. Wyścig trwa pół godziny i każdy wygrywa, więc każdy powinien dostać nagrodę. (...) Następnie Alicja  widzi  ąsienicę, siedzącego na grzybie i palącego fajkę.

Alicja pyta, jak stać się większą: Gąsienica  podpowiada jej, że jedna strona grzyba powiększa, a druga zmniejsza.  W końcu nadgryzając raz jeden, raz drugi kawałek grzyba, wraca do swoich normalnych rozmiarów.Alicja trafia na próg domu, gdzie stoją lokaje: Żaba i Ryba. Mimo ostrzeżeń jednego z nich, dziewczynka wchodzi do domu i spotyka Księżnę piastujaca dziecko i Kucharkę . Kucharka gotuje zupę i rzuca talerzami. Stale rozzłoszczona Księżna podrzuca dziecko Alicji, a sama idzie grać w krokieta z Królową. Ku zdumieniu Alicji, dziecko zamienia się w prosiaka. Kot z Cheshire ciągle znika i pojawia się. Opowiada jej o Zwariowanym Kapeluszniku i Marcowym Zającu. W końcu znika powoli, zostawiając tylko swój uśmiech.Alicja wraz ze Zwariowanym Kapelusznikiem, Marcowym Zającem i Susłem gości na zwariowanej herbatce. Wszyscy zadają Alicji mnóstwo zagadek logicznych i wytykają najmniejsze nielogiczności jej wypowiedzi. Alicja czuje się obrażona i odchodzi, twierdząc, że to najgłupsza herbatka, na jakiej kiedykolwiek była. Znajduje drzwi w pniu drzewa i wchodzi do środka. W ten sposób trafia znowu do długiego przedsionka, do którego wpadła na początku. Tym razem najpierw otwiera maleńkie drzwi, zjada zachowany kawałek grzyba i wkracza do pięknego ogrodu.W ogrodzie trafia na trzy karty do gry – ogrodników przemalowujących róże na krzewie, gdyż omyłkowo posadzili białe róże w miejsce czerwonych. Wkracza procesja kart,pojawia się Biały Królik.. Alicja spotyka bezlitosną Królową Kier, a także Króla Kier. Królowa każe ściąć trzech ogrodników. Do ścięcia jednak nie dochodzi. Rozpoczyna się gra w krokieta, z flamingami w roli kijów i jeżami jako piłkami. Królowa skazuje kolejne postaci na ścięcie (choć jej polecenia nie są wykonywane). Sądzony jest Walet Kier, oskarżony o kradzież ciastek. (...) W jego procesie zeznaje Kucharka, a kolejnym świadkiem ma być Alicja, która już od początku procesu zaczyna znów rosnąć.Sporo już większa Alicja przypadkowo kopie ławników, następnie stara się wykazać bezsens procesu. Królowa Kier skazuje ją na śmierć. Alicja nazywa ich wszystkich talią kart, co sprawia, że jako zwykłe karty wirują wokół niej. Siostra Alicji budzi ją. Wszystko okazuje się snem. Alicja wraca do swego domu. 

Szanowny Młody Widzu !

Cieszymy się, że z wielu ciekawych ofert kulturalnych wybierasz przedstawienie w Operze Nova  w Bydgoszczy.Zechciej przyjąć kilka życzliwych rad, które przybliżą Ci zwyczaje teatru operowego.

  • Dobre samopoczucie zapewni Ci strój wizytowy (ubranie sportowe nie jest stosowne). Docenią to również występujący przed Tobą artyści.
  • Prosimy Cię o punktualne przybywanie na spektakl – na bilecie wydrukowana jest godzina rozpoczęcia przedstawienia. Spóźniając się ryzykujesz, że obejrzysz spektakl dopiero od II aktu.
  • W szatni pozostaw wierzchnią odzież i plecak.
  •  Jeżeli jesteś ze zorganizowaną grupą , upewnij się , jakie miejsca zajmują Twoi opiekunowie. Pomogą Ci panie bileterki, u których możesz także kupić program.
  • Pamiętaj o wyłączeniu  telefonu komórkowego.
  • Szanuj prawa autorskie twórców.Nie nagrywaj ani nie rób zdjęć podczas spektaklu.
  • Zgodnie z tradycją teatru operowego, widzowie witają wchodzącego  dyrygenta brawami. Oklaskuje się także artystów: w czasie spektakli (np. po arii) i na zakończenie, podczas indywidualnych ukłonów.
  • W trakcie trwania spektaklu zachowaj ciszę; wrażenia wymienisz z kolegami podczas przerwy.
  • Podczas przedstawienia także nie wypada wychodzić z widowni. Jeśli musisz to uczynić, przechodź rzędem przodem do osób siedzących i wyjdź możliwie najciszej drzwiami z tyłu widowni.
  • Kulturalny widz, za jakiego Cię uważamy , nie wnosi na widownię jedzenia i napojów. Do kawiarni , usytuowanej  we foyer, zapraszamy przed  spektaklem i w czasie przerw.

Życzymy wielu  wspaniałych wrażeń w Operze Nova !

Recenzje:
8 czerwca 2022

Kilka lat temu wraz z dziećmi wybrałam się na spektakl Królewna Śnieżka i siedmiu krasnoludków, który ongiś (styczeń 1984 roku – pamiętam do dziś) otworzył przede mną świat teatru muzycznego. Od tego momentu regularnie wracamy do Opery Nova poznając – póki co – repertuar „familijny”, dedykowany najmłodszym widzom.

Po ostatniej premierze (04.06.2022; Alicja w krainie czarów; muzyka – Przemysław Zych, libretto, inscenizacja i choreografia – Robert Bondara) wychodziłam z gmachu opery z podwójnym postanowieniem. Po pierwsze – wprowadzić dzieci w świat Lewisa Carrolla po to, by zrealizować postanowienie drugie – koniecznie obejrzeć wspólnie z nimi to niezwykłe, fantastycznie przygotowane widowisko.

Sądzę że każdy, kto ma za sobą lekturę tej książki, zaliczanej do klasyki literatury dziecięcej, a jednocześnie otwierającej się na pogłębione interpretacje (nie zapomnę analizy fragmentów Alicji… na zajęciach z logiki), widząc jej tytuł na afiszach zastanawia się, jak realizatorzy przeniosą na scenę teatralną świat marzeń sennych tytułowej bohaterki. Jest to bowiem świat wyzyskujący wszystko to, co przed romantykami otwierała noc… Przypomnijmy z dziewiętnastowiecznych dzieł operowych choćby scenę w upiornym Wilczym Jarze (z Wolnego strzelca Karola Marii Webera), gdzie o północy następuje odlanie siedmiu magicznych kul, czy napisaną pierwotnie z wykorzystaniem eterycznego brzmienia harmoniki szklanej (zastąpionej ostatecznie fletem) scenę obłędu Łucji – morderczyni niechcianego małżonka (Łucja z Lammermoor Gaetano Donizettiego). Nie chodzi mi jednak o przywołanie ani niemieckich legend, ani wątków kryminalnych, lecz o wskazanie potencjału tych scen dla rozluźnienia rygorów formalnych…

Zachowanie somnambulika, podobnie jak osoby szalonej, jest chaotyczne, pozbawione logicznego następstwa. Niemal wszystko, co przytrafia się Alicji, rozgrywa się w świecie marzeń sennych, na pograniczu magii i absurdu, ekscentryczności i szaleństwa, ale też dobra i zła. I owo zderzenie świata rzeczywistego i onirycznego (fantastycznego?, urojonego?) genialnie oddane zostało we wszystkich sytuacjach scenicznych. Z pewnością przyczyniły się do tego talent i – zdaje się – nieograniczona wyobraźnia Roberta Bondary, znanego z wielu wspaniałych realizacji (dość wskazać choćby jego debiut w roli choreografa – poruszający Zniewolony umysł na podstawie traktatu Czesława Miłosza, czy pełen poezji ruchu i obrazu akt podwodny z Legendy Bałtyku Feliksa Nowowiejskiego). Jak można wnioskować z wywiadu zamieszczonego w książce programowej, to jego analizy i interpretacje stały się punktem wyjścia do stworzenia odświeżonej wersji partytury (Przemysław Zych), scenografii i olśniewających kostiumów (Martyna Kander), które to ożywiały i umieszczały w przeróżnych kontekstach „grające” światła (Maciej Igielski) i multimedialne prezentacje (Adam Keller).

Kiedy przed orkiestrą Opery Nova stanęła Jagoda Brajewska (kierownik muzyczny) i rozległy się pierwsze ostinatowo powtarzane słupy akordowe, ich statyczność, ale i rozsnuwająca się nad nimi szerokim łukiem poprowadzona epicka melodia utożsamiane mogły być z rozpoczęciem opowieści… To wręcz muzyczny ekwiwalent wiersza otwierającego książkę Carrolla:

„Łódź nasza płynie ociężale,

słońce przyświeca cudnie;

Trudno sterować w tym upale,

Wiosłować jeszcze trudniej;

Niosą nas więc łagodne fale

W złociste popołudnie…”

Muzyka Przemysława Zycha, w pierwszym akcie nabierająca raczej rozmachu musicalowego niż baletowego (i jakby zmieniająca te proporcje w akcie drugim – moim zdaniem muzycznie i dramaturgicznie bardziej wysublimowanym), skrząca się szeregiem efektów ilustracyjnych, ale i obecnością motywów przypominających, wymagała od członków orkiestry olbrzymiego skupienia (co niemal w pełni udało się zrealizować). Formotwórcza funkcja rytmu, wartka i obrazowa narracja muzyczna, wielobarwna instrumentacja stanowiły jedną z warstw tego synkretycznego widowiska, nierozerwalnie połączoną ze wszystkim, co rozgrywało się na scenie.

Tancerze (artyści baletu, jak i dzieci ze studia baletowego), zainspirowani psychologiczną interpretacją postaci zaproponowaną przez Roberta Bondarę, wykorzystali zarówno ekspresję tańca klasycznego, jak i nowoczesnego, by oddać charakter i emocje kreowanych przez nich bohaterów, ich wewnętrzne przemiany. „To jest opowieść o podróży Alicji, o przemianach, o dorastaniu. Staramy się […] nadbudowywać te wszystkie warstwy, łącznie z warstwą psychologiczną. Analizujemy jej świat pod kątem psychologii postaci, pod kątem intelektualnym. Budujemy wielowymiarową postać, która styka się z różnymi wyzwaniami” – mówił Bondara w wywiadzie udzielonym Sylwii Wachowskiej. Jak się wydaje, najpełniej założenia te zrealizowali: Abigail Cockrell (Alicja), Angelika Wojciechowska (Królowa Kier), Gabriela Dąbek (Gąsienica) oraz Rafał Tandek (Walet Kier).

Czekam już na spektakle wrześniowe, by raz jeszcze – teraz już familijnie – obejrzeć i przeżyć (każdy na miarę swoich doświadczeń, lektur i przemyśleń) perypetie Alicji podążającej za Białym Królikiem, ponownie podziwiając nieoczywiste pomysły realizatorów oraz zachwycając się wielobarwnością kostiumów.

dr Barbara Mielcarek-Krzyżanowska
8 czerwca 2022
(...)Abigail Cockrell, przejąwszy jakby rolę od grającej na początku Alicję dziewczynki ze Studia Baletowego przy Operze Nova, od razu zaczyna swą wędrówkę na pointach. Najlepsza w duecie z Waletem Kier, kreowanym przez znakomitego, uwielbianego przez publiczność solistę Rafała Tandeka. Oboje interesujący nie tylko ruchowo, ale i aktorsko. Abigail Cockrell bardzo dobrze oddaje mimiką tak przeżycia, jak i dojrzewanie bohaterki w tym niesamowitym śnie. Jej partner i ruchem, i twarzą pokazuje rodzącą się w nim miłość. Po tańcu solowym Tandek na premierze zebrał najwięcej braw. Z zachwycającą lekkością i zwinnością porusza się w tańcu, zdawałoby się nie dotykając sceny, Angelika Wojciechowska jako Królowa Kier. Wspaniała też komicznie. Zwłaszcza w scenie po wypadku, kiedy wtacza się na scenę wbita w samochodowe koło. Komizmem dorównuje jej też sceniczny małżonek, Król Kier, czyli Ryszard Madejski. Groteskowym genrem bije wszystkich w epizodzie Kucharki Maria Martins.(...)

https://e-teatr.pl/alicja-niebianskiej-urody-26454
Anita Nowak: „Alicja” niebiańskiej urody
7 czerwca 2022
Balet ,,Alicja w Krainie Czarów" został ostatnio wystawiony w Operze Nova. Ja, miałem zaszczyt już nie raz gościć w tym miejscu, przedstawienia tu wystawiane zawsze robiły na mnie duże wrażenie, ale to było wyjątkowe.

Reżyser genialnie obmyślił sceny wydające się niemożliwe do wykonania np. teleportację lub zwiększanie i zmniejszanie Alicji. Cały spektakl trwał około 1:30, a było tam naprawdę dużo scen. Aktorzy genialnie odegrali swoją rolę bez używania słów pokazywali uczucia. Mieli też naprawdę pomysłowe stroje. Które stworzył zespół profesjonalnych krawcowych i krawców. Została stworzona naprawdę genialna gąsienica, a król i królowa kier też jej nie ustępowali. Mimo wszystko najbardziej podobały mi się 2 króliki normalny i marcowy. Naświetlenie było na naprawdę wysokim poziomie. Ludzie od animacji komputerowych genialnie wykonali swoją robotę tworząc np. animacje ogrodu zza najmniejszych drzwi. Wielkie wrażenie zrobiła na mnie orkiestra, muzyka była genialnie skomponowana i zagrana wszystkie instrumenty dobrze się zgrywały i tworzyły zespół. Urozmaicało to cały spektakl. Opera cały czas się rozwija i zostało mi tylko czekać na kolejne przedstawienia.
Maksymilian Rosiek,lat 12
6 czerwca 2022
„Alicja w Krainie Czarów” duetu Przemysław Zych (muzyka) i Robert Bondara (inscenizacjai choreografia) to przedstawienieniezwykłe, tak jak wydana 157 lat temu książka Lewisa Carrolla. I znów dla dzieci jest warstwa bajkowa, dla dorosłych - psychologiczna,a wszystko oprawione w urzekającącą muzykę (w znacznej części stworzoną na potrzeby bydgoskiego przedstawienia).

https://pomorska.pl/premiera-w-operze-nova-w-bydgoszczy-porywajacy-balet-alicja-w-krainie-czarow/ar/c1-16418539
Alicja Polewska, Gazeta Pomorska: W dół i w dół, w świat ze snów
6 czerwca 2022
(...) widzom zaproponowano przeniesienie w świat nieokiełznanej fantazji twórców. Spotkały się tam najpierw kapitalna, z lekkim hollywoodzkim twistem, muzyka młodego polskiego kompozytora, dyrygenta i aranżera Przemysława Zycha, z niezwykłym imaginarium libretta Roberta Bondary właśnie. Jego wymyślną koncepcję scenograficznie i kostiumowo przełożyła na scenę Martyna Kander - i hołdom pod jej adresem nie powinno tu być końca. Wydaje się, że ten śmiały projekt mógł się ziścić na niewielu scenach teatralnych - możliwości techniczne naszej opery, wzbogacone o projekcje multimedialne (Adam Keller) i efekty kaskaderskie (Andrzej Słomiński) pozwoliły... odjechać z wrażenia widzom, nawet bez dodatkowego wspomagania grzybkami, które na kartach książki zaoferował Lewis Carroll tytułowej Alicji.

Ewa Czarnowska-Woźniak, Express Bydgoski
Gąsienica i złe serce królowej - nie milkną brawa po baletowej premierze Opery Nova
ALICJA w KRAINIE CZARÓW
Galeria:
Video:


Do góry


Stopka

Opera Nova jest finansowana ze środków Samorządu Województwa Kujawsko-Pomorskiego i Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego
Logo Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa NarodowegoLogo Kujawy PomorzeLogo Województwa Kujawsko-Pomorskiego
Program "Modernizacja Opery Nova w Bydgoszczy"
Flaga Unii EuropejskiejFlaga Funduszy Europejskich
Zamknij