Opera Nova w Bydgoszczy

Opera Nova w Bydgoszczy Jednym z najbardziej rozpoznawalnych budynków dzisiejszej Bydgoszczy jest usytuowana w centrum nowoczesna bryła Opery Nova, idealnie wpisana w malownicze zakole rzeki Brdy. W skład gmachu wchodzą trzy architektoniczne kręgi, które mieszczą wszystko, czego nowocześnie wyposażony teatr potrzebuje m.in. jedną z największych scen w Polsce i obdarzona równie doskonałą akustyką sale kameralną. Od strony Brdy, w 3. kręgu mieści się Centrum Kongresowe Opery. Budynek jest klimatyzowany, izolowany akustycznie oraz przyjazny dla osób niepełnosprawnych. Opera Nova zaliczana jest do najlepszych polskich teatrów muzycznych oraz szczyci się wielką frekwencją widzów. Corocznie ( od 1994 r.) na przełomie kwietnia i maja w jej gmachu organizowany jest Bydgoski Festiwal Operowy - impreza o międzynarodowej renomie.

Grafika strony

graf news

Ścieżka nawigacyjna

Podziel się

Treść strony

Sezon artystyczny 2013/2014

Sezon 2013/2014

  • *CYRULIK SEWILSKI

    XXI Bydgoski Festiwal Operowy.

    Natalia Babińska i jej współpracowniczki , które zrealizowały w Operze Nova  „Halkę” (2013 r.), notują kolejny sukces w artystycznym dorobku : "Cyrulik sewilski" uznawany za jedno z największych arcydzieł opery komicznej , podbił publiczność i recenzentów obecnych na przedstawieniach Teatru Wielkiego w Łodzi. Okazja do obejrzenia tego świetnego spektaklu podczas XXI Bydgoskiego Festiwalu Operowego!  

    Natalia Babińska będzie gościem Festiwalu .

  • PORTRET

    XXI Bydgoski Festiwal Operowy.

    „PORTRET”

     Mieczysław Wajnberg był jednym z nielicznych polskich kompozytorów, który żyjąc na obczyźnie zdołał zainteresować swoją muzyką najwybitniejszych wykonawców. Skomponował siedem oper, do tekstów napisanych na podstawie Bernarda Shawa, Fiodora Dostojewskiego czy Nikołaja Gogola.

    Opera "Portret" opowiada o biednym malarzu Czartkowie, który wszedł w posiadanie dziwnego portretu. Dzięki temu stał się nagle bogaty oraz sławny i zaczął otrzymywać zamówienia na obrazy od generałów, mężów stanu i arystokracji. Realizując je, pomnażał fortunę, nie zauważając, że stracił przy tym coś cenniejszego...

    Trzyaktowy "Portret" (1980) na podstawie opowiadania Nikołaja Gogola to druga  ( po "Pasażerce") opera Wajnberga na polskich  scenach,  pod kierunkiem Pountneya. Premiera jego inscenizacji odbyła się w Opera North w Leeds, następnie w Opera National de Lorraine w Nancy, po czym została sprowadzona do Teatru Wielkiego w Poznania.

    Teatr Wielki w Poznaniu został uhonorowany tegorocznymi Teatralnymi Nagrodami  Muzycznymi  im. Jana Kiepury. Nagrodę dla najlepszego dyrygenta zdobył Tadeusz Kozłowski – kierownik muzyczny premiery Portret,  a także dyrygent wielu spektakli w poznańskim Teatrze Wielkim.

     Portret   Mieczysława Wajnberga w reżyserii Davida Pountney’a zdobył nagrodę w kategorii najlepszy spektakl. Poznański  Portret to odkrycie: drapieżny, współczesny spektakl z niezwykłą muzyką. (…) Spektakl nie ma zresztą słabych punktów, o czym powinni się przekonać nie tylko poznaniacy. Jacek Marczyński, „Rzeczpospolita”

     

     

     

     

     

     


     

  • ALEKO. CHOPINIANA.

    XXI Bydgoski Festiwal Operowy.

    Pierwsza, reprezentacyjna scena Ukrainy: Opera Narodowa im. Tarasa Szewczenki w Kijowie  pokaże w ciągu jednego wieczoru jednoaktową operę Sergieja Rachmaninowa "Aleko" i balet romantyczny "Chopiniana" do utworów Fryderyka Chopina.

  • CHŁOPI

    XXI Bydgoski Festiwal Operowy.

    Rok po znakomitej "Lalce" okazja do zobaczenia  na XXI Bydgoskim Festiwalu Operowym kolejnego musicalu w reżyserii Wojciecha Kościelniaka , "CHŁOPI" okrzyknięci rewelacją artystyczną mają już miejsce w historii polskiego musicalu.

    "Spektakl zarówno artystycznie, jak i technicznie perfekcyjnie wprowadza wielką epopeję Reymonta na deski teatru musicalowego. Przedstawienie jest mistrzowsko przeprowadzonym mariażem wielkiej prozy i artystycznego - swobodnego ducha teatru muzycznego" - czytamy w uzasadnieniu przyznania nagrody honorowej  Marszałka Województwa Pomorskiego z okazji Międzynarodowego Dnia Teatru’2014 za Przedstawienie Roku 2013 .

  • Cud mniemany, czyli KRAKOWIACY i GÓRALE

    XXI Bydgoski Festiwal Operowy.

    Innowacyjne połączenie muzyki klasycyzmu z polską muzyką ludową umiejscawiają tę operę wśród prekursorów stylu muzycznego charakterystycznego później dla Chopina i Moniuszki. Umuzyczniony dramat mówiony, śpiewogra , komedioopera czy opera wodewilowa wszystkie te nazwy zapowiadają , że „Cud mniemany, czyli Krakowiacy i Górale” jest utworem bogatym interpretacyjnie, jednocześnie lekkim i przyjemnym w odbiorze.

    „Mazowsze” należy do największych na świecie zespołów artystycznych, sięgających do bogactwa narodowych tańców, piosenek, przyśpiewek i obyczajów.


    Prapremiera "Krakowiaków i górali "odbyła się 1 marca 1794 r. w warszawskim Teatrze Narodowym. Dzieło zaginęło i zostało odnalezione dopiero w 1929 r. przez Leona Schillera, który okrzyknął je "polską operą narodową".

     

     

  • Księżniczka czardasza

     XXI Bydgoski Festiwal Operowy otworzy 26 kwietnia 2014 r.operetka Emmericha Kálmána.

    Mówi Wojciech Adamczyk, reżyser    przedstawienia : "Księżniczka czardasza" - wzruszający melodramat o problemach młodych ludzi, którzy nie mogą znaleźć dla siebie miejsca w świecie urządzonym przez poprzednie pokolenia. Książęta i hrabiowie mają tutaj bardzo ludzkie, uniwersalne oblicze, nie są postaciami z bajki, tylko z naszej niedalekiej przeszłości. Przeniesienie akcji w realia Polski przedwojennej ma unaocznić widzom, że "operetka" to jedna z konwencji opowiadania życiowych historii, forma szlachetnej, choć błahej rozrywki, a nie gatunek teatralny z definicji idiotyczny, pełen niekonsekwencji, w którym wszystko jest możliwe.  Inwencja melodyczna Kálmána niezmiennie robi wrażenie i w połączeniu z fachowo skonstruowanym librettem daje szansę na niezwykle atrakcyjne, roztańczone, kolorowe przedstawienie, której to szansy nasza realizacja, mam nadzieję, nie zmarnuje”.

  • LA TRAVIATA

    Marie Duplessis, do której wzdychał cały "Jockey-Club" utrzymywany przez najbogatszych mężczyzn z paryskiego towarzystwa, kochanka najbardziej wpływowych i znanych osobistości, także artystów – Franciszka Liszta i Aleksandra Dumas-syna, kochająca luksus i …kamelie, dała "życie" literackiej postaci Małgorzacie Gauthier, tytułowej "Damie kameliowej" z XIX-wiecznego bestselleru powieściowego

    Na jego kanwie powstało libretto do "największego melodramatu wśród operowych historii" "La Traviaty" Giuseppe Verdiego. Marie /Małgorzata nazywa się tu Violetta Valery.

  • LAKME

    Uczynił ze swej córki boginię.

    Lepiej jeszcze: czarodziejkę,

    która skrywa się, gadają, niczym bogini,

    w tym słodkim raju niedostępnym dla niewiernych

    a zwana jest Lakmé.

     

    ( fragment z libretta opery „Lakmé”)

  • Kot w butach

    "Jezioro łabędzie", "Ognisty ptak", suita "Karnawał zwierząt" - oto tytuły niektórych utworów, które oddają piękno, dynamikę i grację ruchów zwierząt.

    Balety pisane dla dziecięcej widowni inspirują się często tematyką "zwierzęcą" i baśniową. Oba wątki splatają się w balecie "Kot w butach" Bogdana Pawłowskiego, (tanecznej wersji znanej bajki Charlesa Perraulta), którego światowa prapremiera odbyła się w Operze Nova w 1997 r. Przygody Kota Obieżyświata są zaproszeniem kierowanym do dzieci do spotkania ze sztuką baletu już w młodym wieku.

  • CYGANERIA

    Ta opera cieszy się wierną miłością publiczności i wykonawców. "Cyganeria" przyniosła  Pucciniemu  prawdziwą sławę i otworzyła korowód jego kompozytorskich arcydzieł.

     

     

  • My Fair Lady

    Musical Alana Jay Lernera &Frederica Loewego.

    Oparty na dramacie Shawa musical „My Fair Lady” jest jednym z największych światowych sukcesów tego gatunku.  Święcąc triumfy i rekordy popularności od swego powstania w 1956 r. , dotarł na sceny teatrów całego świata.
     

Dostępne podstrony:
Kalendarium - archiwum Kalendarium

Dodatkowe menu strony

Miesięczny kalendarz

Audio Promo

[obiekt flash]

Inne linki

Informacje o serwisie

© Opera Nova w Bydgoszczy, 2011-2013