Opera Nova w Bydgoszczy

Opera Nova w Bydgoszczy Jednym z najbardziej rozpoznawalnych budynków dzisiejszej Bydgoszczy jest usytuowana w centrum nowoczesna bryła Opery Nova, idealnie wpisana w malownicze zakole rzeki Brdy. W skład gmachu wchodzą trzy architektoniczne kręgi, które mieszczą wszystko, czego nowocześnie wyposażony teatr potrzebuje m.in. jedną z największych scen w Polsce i obdarzona równie doskonałą akustyką sale kameralną. Od strony Brdy, w 3. kręgu mieści się Centrum Kongresowe Opery. Budynek jest klimatyzowany, izolowany akustycznie oraz przyjazny dla osób niepełnosprawnych. Opera Nova zaliczana jest do najlepszych polskich teatrów muzycznych oraz szczyci się wielką frekwencją widzów. Corocznie ( od 1994 r.) na przełomie kwietnia i maja w jej gmachu organizowany jest Bydgoski Festiwal Operowy - impreza o międzynarodowej renomie.

Grafika strony

graf bfo

Ścieżka nawigacyjna

Podziel się

Treść strony

XXII BFO: 25.04.-10.05.2015

Festiwal jest organizowany w ramach projektu pn. „Promocja marki Województwa Kujawsko-Pomorskiego w latach 2014-2015” współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata 2007-2013 oraz ze środków budżetu Województwa Kujawsko-Pomorskiego.

 

  • sobota,25.04.godz.19.

Hector Berlioz -  POTĘPIENIE FAUSTA ("La damnation de Faust"),

legenda dramatyczna w czterech częściach ( 1846). Według tragedii "Faust" Johanna Wolfganga von Goethe.

Premiera - inauguracja XXII Bydgoskiego Festiwalu Operowego.

Realizatorzy:

Reżyseria i opracowanie dramaturgiczne – Maciej Prus

Kierownictwo muzyczne                    – Michał Klauza

Współpraca muzyczna                      – Grzegorz Berniak

Scenografia                                     – Arkadiusz Chrustowski

Kostiumy                                         – Jagna Janicka

Choreografia                                    – Jacek Przybyłowicz

Przygotowanie chóru                         – Henryk Wierzchoń

Przygotowanie chóru dziecięcego       – Izabela Cywińska-Łomżyńska

Reżyseria świateł                             – Maciej Igielski

Asystent reżysera                             Edward Stasiński

Asystent dyrygenta                          – Maciej Wierzchoń

Wykonawcy: Soliści, Chór, Balet i Orkiestra Opery Nova w Bydgoszczy, Chór Dziecięcy Pracowni Wokalnej  Pałacu Młodzieży w Bydgoszczy.

Historyczny Faust ( łac. szczęśliwy) urodził się ok. 1480 r. w Wittemberdze. Studiował rzekomo magię w Krakowie. Prowadził życie wędrowca. Podawał się za astrologa, wywoływacza duchów, wróżbitę , cudotwórcę. Twierdził, że – w zamian na zapisaną krwią duszę- służy mu diabeł. O Fauście krążyły liczne niemieckie podania ludowe, był bohaterem teatrzyków kukiełkowych , komiczną figurą. Jego postać wcześnie zafascynowała pisarzy, m.in. Christophera Marlowe’a.

Wreszcie Goethe ,najwybitniejszy niemiecki pisarz doby "burzy i naporu" podniósł legendę faustowską do rangi wielkiego poematu filozoficznego i arcydzieła o losach całej ludzkości. Przeniósł Fausta z jarmacznych folklorystycznych teatrzyków do wielkiej literatury . Weimarski poeta pracował nad swoim „Faustem” niemal 60 lat. Zaczął go pisać mając 25 lat, skończył jako osiemdziesięciodwuletni starzec. Przepoił dzieło własnymi przemyśleniami. W „Fauście” opowiada o swych przeżyciach młodego studenta, o szacunku do profesorów , o ucztach w piwnicy Auerbacha, o miłości do córki pastora ucieleśnionej w Małgorzacie ,o przyjaciołach-kpiarzach, których rysy zawarł w postaci Mefistofelesa. Goethe portretuje siebie. Podobnie jak Faust studiował prawo, sztukę , literaturę, nauki przyrodnicze, łączył wyobraźnię poetycką z dociekliwością badacza. Poszukiwał , próbował … Oto historia uczonego Fausta, żądnego szczęścia i poznania świata za wszelką cenę .

Tragedia „Faust” stała się inspiracją dla stworzenia innych, wybitnych dzieł ;wymieńmy  zaledwie niektóre:  balet Adama (1832), opery Gounoda (1859)  i Boita (1863), symfonie Liszta (1857) i Mahlera (1906), uwertura Wagnera (1844) , powieści Manna. I interesująca nas kantata dramatyczna Hectora  Berlioza (1803-1869), francuskiego twórcy doby Romantyzmu. Oratorium, kantata dramatyczna, opera koncertowa, legenda dramatyczna... wielość nazw na określenie utworu Berlioza świadczy o niejednoznaczności w jego zakwalifikowaniu jako gatunku muzycznego. Sam kompozytor tak pisał w swych pamiętnikach :"Uważam tę legendę za jedno z najlepszych dzieł , jakie stworzyłem ; publiczność do dziś dnia zdaje się podzielać to mniemanie". Pierwotnie (1829) kompozytor ,pod wrażeniem lektury "Fausta" w przekładzie Gerarda de Nerval, stworzył Osiem scen z Fausta op.1. Powrócił do nich po latach, podczas podróży koncertowej Passau-Wiedeń-Praga-Wrocław-Paryż. Francuska prapremiera poniosła klęskę . Dopiero następny rok przynosi zagraniczne wykonania legendy dramatycznej i jej rozwijającej się kariery. Ostatecznie dzieło Berlioza podbiło Francję w 1877 roku. Jak pisał kompozytor w pierwszym francuskim wydaniu partytury :"Już sam tytuł dzieła wskazuje, że nie opiera się ono na głównej idei Fausta Goethego, ponieważ, w słynnym poemacie, Faust zostaje uratowany. Autor Potępienia Fausta wypożyczył jedynie od Goethego pewną liczbę scen, pasujących do projektu, który sobie wytyczył, scen, które zawładnęły z przemożną siłą jego talentem".

Obecnie "Potępienie Fausta" wykonywane jest  na estradach filharmonicznych (jako opera koncertowa), jak i scenach teatrów operowych. To czteroczęściowe, monumentalne dzieło, z rozbudowanymi partiami chóralnymi, stanowi wyzwanie reżyserskie, z którym zmierzyć się mogą tylko najwięksi wizjonerzy scen operowych. Ta efektowna legenda dramatyczna nigdy przedtem nie była prezentowana na scenie bydgoskiej Opery.

Recenzje:

http://www4.rp.pl/artykul/1196846-Stary-mistrz-daje-mlodym-lekcje.html

http://maestro.net.pl/index.php/6787-faust-potepiony-i-zwycieski?tmpl=component&print=1&layout=default&page=

http://bydgoszcz.gazeta.pl/bydgoszcz/1,48722,17819974,Faust_i_Malgorzata_zachwycaja__Mefisto_uwodzi.html#ixzz3YVXtKyxl

 

  • wtorek, 28 .04.godz.19.

Siergiej Prokofiew - MIŁOŚĆ DO TRZECH POMARAŃCZY (Любовь к трём апельсинам)

opera w 4 aktach z prologiem
libretto – Siergiej Prokofiew według bajki Carlo Gozziego
prapremiera – Chicago, Lyric Opera, 30 grudnia 1921
premiera polska – Opera Krakowska, 25 kwietnia 2014

Realizatorzy:

Reżyseria i kostiumy: Michał Znaniecki
Kierownictwo muzyczne: Tomasz Tokarczyk
Scenografia: Luigi Scoglio
Choreografia: Katarzyna Aleksander-Kmieć
Przygotowanie chóru: Zygmunt Magiera
Reżyseria światła i projekcje: Bogumił Palewicz

Książę, na którego rzuciła czary Fata Morgana, zakochał się w księżniczce zamkniętej w pomarańczy. Musi pokonać wiele przeszkód, nim ją poślubi, bo nie brak tych, którzy pragną zamiast niego zasiąść na tronie. A świat, przez który wędruje, pełen jest potworów, jak Kucharka-olbrzymka, zabijająca uderzeniem wielkiej chochli...

    "Miłość do trzech pomarańczy" to najpopularniejsza opera Prokofiewa, ale w ciągu prawie stu lat, jakie minęły od jej powstania, nie wystawił jej żaden teatr w Polsce. Zapewne dlatego, że nie przystaje do standardowych opowieści o miłości. To szalona bajka w stylu dawnych komedii dell'arte i sztuk Carla Gozziego, z dodatkiem pomysłów awangardy z początku XX wieku. Jacek Marczyński, "Rzeczpospolita" 28.04.2014.   

 Reżyser, Michał Znaniecki mówił przed premierą: „Oczywiście nie można zapominać, że „Miłość do trzech pomarańczy” to wielka zabawa cytatami. Notabene tę grę rozpoczął sam Gozzi, bawiąc się konwencją komedii dell’arte. Prokofiew z kolei żonglował cytatami muzycznymi z Mozarta czy Wagnera, tak jak ten ostatni wprowadzając na przykład wątek wędrujących przedmiotów. Co ciekawe, postaci z komedii dell’arte widzimy w tej operze nie tyle w wersji źródłowej, klasycznie włoskiej, ile oglądane z perspektywy twórców rosyjskich i teatru

rosyjskiego. „Miłość do trzech pomarańczy” Prokofiewa nie jest opowieścią dla dzieci. To typowa bajka dla dorosłych: metafora naszej inicjacji i rozczarowania życiem dorosłym.  Pisząc tę operę Prokofiew nie mógł przewidzieć cierpień, cenzury i upokorzeń, których doświadczy w Związku Radzieckim, po powrocie z Ameryki. Ale nie jest wykluczone, że właśnie w tym utworze jakoś je przeczuł. Znakomicie oceniony przez krytykę i przyjęty przez publiczność spektakl ; w sukcesie mają współudział gościnnie występujący soliści Opery Nova.

Recenzje:

 http://teatrdlawas.pl/artykuly/559-pomaranczowa-milosc-w-szpitalu-kalekich-wariato w

            http://teatrdlawas.pl/recenzje/3848-komicznie-lirycznie-i-dramatycznie            

 

 

 

  • czwartek, 30.04.godz.19.

Krzysztof Meyer CYBERIADA  

Fantastyczna opera komiczna w trzech aktach
Libretto kompozytora na podstawie cyklu opowiadań Stanisława Lema
Premiera: 25.05.2013 r. w Teatrze Wielkim w Poznaniu

Czas trwania: 2 godz. 30 min., w tym jedna przerwa

Kierownictwo muzyczne: Krzysztof Słowiński
Reżyseria i choreografia: Ran Arthur Braun
Scenografia: Justin C. Arienti
Reżyseria świateł: Marek Rydian
Kierownictwo chóru: Mariusz Otto

Wykonawcy: Soliści,Chór i Orkiestra Teatru Wielkiego w Poznaniu oraz akrobaci.

Wykonanie odbywa się za zgodą Musikverlag Hans Sikorski GmbH & CO.KG.

„Cyberiadę”, młodzieńcze dzieło Krzysztofa Meyera określić można żartobliwie jako „operę science fiction”. Muzyka to przykład lat 60.; eklektyzm  tego dzieła obejmuje aluzje do różnych stylów muzycznych, także do jazzu. Opowiada o przygodach konstruktora Trulla ( tak nazwanego dla uproszczenia zadania śpiewakom), któremu Królowa Genialina ( u Lema : Król Genialon) zleciła wymyślenie trzech maszyn do opowiadania bajek: jedna miała opowiadać historie zawiłe, druga chytre, a trzecia - poruszające. Reżyser przeniósł Lemowską rzeczywistość w uniwersalny bajkowo-magiczny świat teatru. Potraktował „Cyberiadę” jako współczesną odmianę „Baśni z tysiąca i jednej nocy”: z jednej opowieści wypływa następna i następna . Reżyserię wspiera znakomita , pełna fantazji i kolorów scenografia.

Recenzje:

http://teatrdlawas.pl/recenzje/3879-zakodowali-lem-meyer

http://teatrdlawas.pl/recenzje/3883-meyer-lem-i-arienti-urzekli-widzow

 

 

 

  • niedziela,3.05.godz.18.

Leon Aloisius Ludwig MinkusDON KICHOT

balet w trzech aktach według Miguela de Cervantesa.

Polski Balet Narodowy.Orkiestra Teatru Wielkiego - Opery Narodowej
Uczniowie Ogólnokształcącej Szkoły Baletowej im. R. Turczynowicza, statyści
.


Prapremiera, 14/12/1869, Teatr Bolszoj, Moskwa
Premiera polska: 9/04/1964, Państwowa Opera, Warszawa
Premiery tej wersji choreograficznej: 18/03/1999, Nowy Teatr Narodowy, Tokio;
25/06/1999, Teatr Bolszoj, Moskwa
Premiera polska tej wersji choreograficznej: 29/05/2014, Teatr Wielki - Opera Narodowa
Czas trwania spektaklu: 2 godz. 20 min. (w tym dwie przerwy)
Choreografia: Marius Petipa, Aleksandr Gorski
Nowa wersja choreograficzna: Alexei Fadeyechev
Dyrygent: Marta Kluczyńska
Scenografia i kostiumy: Thomas Mika
Asystenci choreografa: Ekaterina Shavliashvili, Tatyana Rastorgueva
Reżyseria świateł: Steen Bjarke

Koprodukcja: Królewski Balet Flandryjski, Antwerpia
.

Balet komiczny do libretta i w choreografii Petipy brawurowych popisów solowych, duetów i scen zespołowych oparty na wątkach zaczerpniętych z powieści Cervantesa.W tym roztańczonym kalejdoskopie obrazów, zabawnych groteskowych postaci, dowcipów sytuacyjnych i subtelnego humoru  na plan pierwszy wybijają się  brawurowe popisy solowe, duety i sceny zespołowe. Przedstawienie znakomicie zrealizowane przez legendarnego tancerza Teatru Bolszoj , Aleksieja Fadejeczewa

.„Grand ballet to wielki zespół, wielkie nakłady, wielka ilość kostiumów etc. – to rzecz niezwykła – godna szacunku, poklasku, zachwytu. Trzeba tylko docenić to, co jest w niej ważne, to co zadecydowało o powodzeniu tego baletu przez lata – taneczną wirtuozerię, koloryt i radość tańca, która ukazują tancerze mierząc się z tym arcydziełem" .Katarzyna Gardzina-Kubała, blog na czubkach palców

„W tym przedstawieniu nie ma małych ról. Wszyscy tancerze są tak samo ważni, nawet ci, którzy stanowią tło dla całego widowiska. Każdy wykonawca tworzy własną kreację i w swoją rolę wkłada maksymalny wysiłek. Historia miłości Basilia  i Kitri opowiedziana jest w sposób klasyczny, ale pełen emocji i znaczeń, które z przyjemnością są odkrywane przez publiczność". Wojciech Giczkowski www.teatrdlawas.

Recenzje:

http://www.bydgoszczinaczej.pl/artykul/don-kichot-na-pointach/

http://www.teatrdlawas.pl/recenzje/3893-taniec-na-granicy-snu-i-rzeczywistosci

 

 

  • środa,6.05.godz.19.

Giuseppe Verdi - OTELLO

opera w 4 aktach

Kierownik muzyczny i dyrygent Gintaras Rinkevičius
Dyrygent Martynas Staškus
Reżyseria Eimuntas Nekrošius
Scenografia Marius Nekrošius
Kostiumy Nadežda Gultiajeva
Reżyseria świateł Levas Kleinas
Przygotowanie chóru Česlovas Radžiūnas

Wykonawcy: Litewski Narodowy Teatr Opery i Baletu w Wilnie (Litwa)

Europejskiej sławy Litewski Narodowy Teatr Opery i Baletu po raz drugi wybiera Bydgoski Festiwal Operowy na miejsce swego przedstawienia operowego : pamiętamy znakomitą  „Żydówkę” Halevy’ego, a teraz podziwiać będziemy mistrzowski przykład Verdiovskiej opery tragicznej, „Otella” przygotowanego  przez ekipę wybitnych realizatorów z reżyserem Eimuntasem Nekrošiusem na czele. Zespoły artystyczne wileńskiego Teatru  zapraszane są na występy gościnne i najsłynniejsze festiwale. W ciągu ostatniej dekady  balet występował m.in.w Evian, w Waszyngtonie, Osace, Kairze, Londynie, Moskwie, Bolonii. Zespół operowy prezentował się na festiwalach w Roncole i Rawennie (Włochy), w Savonlinne (Finlandia), w Anglii, Polsce, Słowenii , na Węgrzech i na Tajwanie.

LNTOiB jest największą i najważniejszą narodową instytucją budżetową , instytucją finansowaną ze środków Ministerstwa Kultury Republiki Litewskiej. Litewski Narodowy Teatr Opery i Baletu jest członkiem ISPA (International Society for the Performing Arts), Opera Europa and RESEO (European Network of Education Departments in Opera Houses).

Obecna siedziba Teatru została zaprojektowana przez architekta N. Bučiūtė i otwarta w 1974 roku. Teatr posiada widownię dużego audytorium na 1142 miejsca oraz wszelkie, wymagane dziś od nowoczesnego obiektu ,udogodnienia. Symbolem Teatru jest gałązka ruty.

W sezonie artystycznym (wrzesień- czerwiec) zespół jest zazwyczaj angażowany do 15 bieżących i realizacji 4 nowych oper i w tej samej liczbie produkcji baletowych.

 W repertuarze Teatru licznie reprezentowana jest twórczość  klasycznych kompozytorów (Joseph Haydn, Wolfgang Amadeus Mozart, Ludwig van Beethoven, Christoph Willibald von Gluck, Domenico Cimarosa). Większą część repertuaru operowego wypełnia kanon światowej literatury „Don Giovanni” Mozarta, „Rigoletto”, „Bal maskowy”, „Aida”, „Moc przeznaczenia” Verdiego, „Dama pikowa” Czajkowskiego, „Latający Holender” Wagnera. Każdego roku LNOBT prezentuje dzieła XX-wiecznych kompozytorów jak Prokofiew (Miłośc do trzech pomarańczy), Rodion Szczedrin (Nie tylko miłość), Carl Orff (Die Kluge,)Żydówka” Halévy’ego, „Miłość i inne demony” Petera. Eötvös'a . Aby podkreślić narodowy charakter, teatr w swym repertuarze posiada dzieła rodzimych twórców, opery: Pilenai Vytautasa Klova,  Niedźwiedź Broniusa Kutaviciusa, Dalia Balysa Dvarionasa i balet Acid City Mindaugasa Urbaitisa.

 Zespół baletu, obok klasycznych pozycji (Jezioro łabędzie, Śpiaca królewna, Giselle, Don Kichot) , ukierunkowany jest na wykonywanie choreografii XX-wiecznych twórców ; na afiszu często goszczą realizacje Borysa Ejfmana (Rosyjski Hamlet, Czerwona Giselle), Lorki Massina (Grek Zorba). „Romeo i Julia” Prokofiewa w choreografii Wladimira Vasiljewa pozostają „artystyczną wizytówką” podczas artystycznych tournées.

Zespoły artystyczne Teatru zapraszane są na występy gościnne i najsłynniejsze festiwale. W ciągu ostatniej dekady litewski balet występował m.in.w Evian, w Waszyngtonie, Osace, Kairze, Londynie, Moskwie, Bolonii, Warszawie. Zespół operowy prezentował się na festiwalach w Roncole i Rawennie (Włochy), w Savonlinne (Finlandia), w Anglii, Polsce (Bydgoszcz) , Słowenii , na Węgrzech i na Tajwanie.

Ostatnia dekada przyniosła znakomite realizacje, które zyskały międzynarodowy rozgłos:

Holender tułacz             reż. Francesca Zambello(USA)

Żydówka                      reż. Günter Krämer (Niemcy)

Madama Butterfly          reż. Anthony Minghella (USA)-koprodukcja z MET

Saloma                         reż.David Aldon

Walkiria                       reż.Eimuntas Nekrosius, kier.muz.Jacek Kaspszyk

Pasja wg św.Jana          reż.Robert Wilson – koprodukcja z Théâtre Chatelet

Mały książę                  Rachel Portman ,opera dla dzieci , na zlecenie Houston Grand Opera.

 

W 2008 r. Borysa Godunowa wyreżyserował na scenie LTOiB Mariusz Treliński. W 2013 r.choreograf  Robert Bondara zrealizował balet „Ciurlonis”.

Recenzje:

http://www.teatrdlawas.pl/artykuly/561-otello-wart-jest-owacji

http://www.e-teatr.pl/pl/artykuly/201791.html

  

  • piątek, 8.05.godz.19.

Eugen Suchoň - KRUTNIAWA (Krútňava).

opera w 6 obrazach.


Libretto: Eugen Suchoň  i Štefana Hoza.
Opera w dwóch aktach, w języku słowackim.
Rekonstrukcja oryginalnej wersji Vladimir Bokes.
Wykonawcy: Państwowa Opera w Bańskiej Bystrzycy ( Słowacja)

Czas trwania : 2.30 hrs.

Skomponowana w 1940 r. do libretta bazującego na noweli Milo Urbana "Za wysokim młynem", najczęściej wykonywana opera słowacka .Historia miłości i nienawiści rozgrywa się na słowackiej wsi, po zakończeniu I Wojny Światowej.

Mieszkańcy wsi odnajdują w górach ciało zamordowanego chłopaka, narzeczonego Katřeny. Policja podejrzewa jego rywala do ręki dziewczyny, Ondreja Zimonia. Śledztwo utyka w miejscu. Namówiona przez rodzinę Katřena wychodzi za syna Zimoniów. Ojciec zabitego Janka przeklina dziewczynę… Po ślubie Katřena dostrzega dziwne zachowanie męża. On zaś uważa, że ich dziecko nie jest do niego podobne. Stary Štelina, ojciec zabitego, także podejrzewa, że to jego wnuk, choć Katřena zaprzecza…

Utwór Suchonia czerpie z zasobów słowackiej muzyki ludowej, należy do tradycji „opery wiejskiej”, wywodzącej się z terenu Czech, Słowacji i Moraw. Po 60 latach od prapremiery w Słowackim Teatrze Narodowym w 1949 r.,"Krutniawa" powróciła na scenę Państwowej Opery  w Bańskiej Bystrzycy (druga realizacja tego tytułu na jej scenie).Dzieło wykonywane było na polskich scenach 55 lat temu. Państwowa Opera w Bańskiej Bystrzycy, po raz pierwszy zaprezentuje w Polsce swą narodową operę.

Państwowa Opera w Bańskiej Bystrzycy powstała w 1959 roku  w kompleksie Teatru im. Józefa Gajovskiego. Rozpoczęła działalność wystawieiem opery czeskiego kompozytora Jozefa Bohuslava Foerstera.W 1993 roku Opera zyskała własną siedzibę z nowocześnie wyposażoną sceną i skonsolidowała własny zespół solistów. Od tego czasu z powodzeniem wystawia także tytuły, które wykraczają poza tradycyjny repertuar.Odpowiadając na wielka potrzebę  reprezentowania słowackiej twórczości , Opera wystawiła  ponownie dzieło Suchonia “Krutniawa” ( 2008 r.). W 2009 r. Laco Adamik, słowacki reżyser mieszkający w Polsce, stworzył nowoczesną adaptację “Simona Boccanegry” Verdiego. Uwagę publiczności i recenzentów przyciągnęły taqkżę efektowne realizacje :“Madamy Butterfly” Pucciniego w reżyserii austriackiej artystki o słowackich korzeniach. Słowacka premiera “Coriolana” w reżyserii urodzonego w Bańskiej Bystrzycy Jana Cikkera była mocnym politycznym teatrem i kolejnym wielkim dziełem słowackiego reżysera Romana Polaka.

Teatr szczyci się występami znakomitych śpiewaków , jak bas Sergej Kopčák i sopran Ľubica Orgonášová .Trzeba wspomnieć ,iż debiutująca Ediita Gruberová śpiewała przez 3 w Banskiej Bystricy. W Operze wystepowało grono wybitnych śpiewaków : Peter Dvorský, Olivia Stapp, Paolo Gavanelli, Alexandrina Miltcheva, primadonna bel canto Dimitra Theodossiou, Roberto Servile, Carlo Guelfi, Ignacio Encinas, Susan Neves, Iano Tamar, Clara Polito I in.

Od 1999 roku Opera kontynuuje owocną współpracę artystyczną z Japonią; koncerty z solistami z Bańskiej Bystrzycy  odbywają się regularnie w Kraju Kwitnącej Wisni i są  wyjątkową promocją słowackiej kultury.Teatr organizuje coroczne jesienne  “Dni muzyki w Bańskiej Bystrzycy”, przedstawiając wyjątkowe przedstawienia teatralne i koncerty. Teatr bierze udział w projekcie “Zwolenskie gry zamkowe”,  plenerowym festiwalu słowackim, odbywającym się w sezonie wakacyjnym w historycznych obiektach gotycko-renesansowego zamku w Zwoleniu. W sierpniu 2015 roku odbędzie się pierwszy międzynarodowy festiwal “Operalia Banská Bystrica”, który będzie powiązany z 40letnią tradycją operowego festiwalu  w Zwoleniu.

Recenzje:

http://www.e-teatr.pl/pl/artykuly/201929.html

http://www.teatrdlawas.pl/artykuly/563-potega-rutyny

http://teatrdlawas.pl/artykuly/566-kryminal-w-operze-nova

http://maestro.net.pl/index.php/6800-wedrujace-kamienie-krutniawy

 

 

  

  • sobota,9.05.godz.19.
  • niedziela,10.05.godz.19.

Wykonawcy: Suzhou Ballet Theatre ( Chiny)

Georges Bizet/Rodion Szczedrin - CARMEN balet na podstawie muzyki do opery "Carmen".

Chińczycy tańczą „CARMEN” – po raz pierwszy wystąpi w Polsce profesjonalna formacja baletu klasycznego z Chin. Skomponowana  przez Szczedrina w 1960 r. ”Carmen”, adaptacja opery Bizeta dla baletu,  teraz  w wykonaniu dynamicznego młodego zespołu Suzhou Ballet . Jego członkowie wywodzą się z najlepszych szkół  chińskich, z pekińską Akademią Tańca na czele. Suzhou Ballet jest najmłodszą , najbardziej dynamiczną  kompanią taneczną dzisiejszych Chin. Przyjadą specjalnie i jedynie na dwa spektakle do Opery Nova .

Teatr Baletowy Suzhou ( Suzhou Ballet Theatre)

Teatr Baletowy Suzhou został założony przez Centrum Kultury i Sztuki Suzhou w czerwcu 2007 roku. Jest to jeden z sześciu profesjonalnych zespołów baletowych w Chinach oraz jedyny w Prowincji Jiangsu. Dzięki jego dyrektorom artystycznym Li Ying i Pan Jiabin, Teatr ten włącza w swój repertuar oryginalne dzieła i dąży do wystawiania nowych produkcji, rozwijając talent swych tancerzy, aby osiągnęli swój najwyższy potencjał. Członkowie zespołu pochodzą z czołowych teatrów baletowych w Chinach, wliczając prestiżową Akademię Tańca w Pekinie. Ta grupa to najmłodszy, najdynamiczniejszy i tryskający energią zespół baletowy w nowoczesnym państwie chińskim.

Zespół  ma w repertuarze klasyczne balety : Jezioro łabędzie, Dziadek do orzechów, Sylfidy, Śpiąca królewna , Coppelia. Pod kierownictwem dyrektora artystycznego Jiabin Pan, tancerze stworzyli choreografię z tradycyjnym chińskim znakiem Podwójnego Szczęścia, neoklasyczny balet Poemat do muzyki Chopina i współczesny balet chiński Dancing on Rock. Promując lokalną kulturę Suzhou, Teatr wystawił widowisko Su SHOW z choreografią wzorowaną na tradycyjnym starożytnym hafcie z  Suzhou.

W 2010 roku Zespół wykonał choreografię nowoczesnej wersji chińskiej baletu Romeo i Julia, które wyróżnia się na tle innych klasycznych wersji. W 2011 roku Zespół wybrał balet Coppelia jako swe roczne przedstawienie. Ten projekt ukazuje kreatywne i innowacyjne cechy Zespołu.W 2012 roku Zespół przedstawił Legend of Beauty – Xi Shi  balet,  który przedstawia słynne historyczne konflikty na tle hegemonii królestwa Wu-Yue. W marcu i czerwcu 2012 roku Zespół z sukcesem wystawił swą wersję baletu Romeo i Julia w Narodowym Centrum Sztuki Widowiskowej w Pekinie i Teatrze Wielkim w Szanghaju, dwóch najbardziej prestiżowych miejscach w Chinach. W listopadzie 2013 roku balet Romeo i Julia w wykonaniu Zespołu uzyskał zaproszenie na Pierwszy Chiński Międzynarodowy Festiwal Baletowy. Nowoczesna wersja Dziadka do orzechów została wyprodukowana w październiku 2013 roku. W 2014 roku Zespół przygotował choreografię nowej wersji baletu Carmen, zachowując dynamiczną, ekscytującą fabułę oryginału, nadając baletowi nowoczesną interpretację. W 2014 roku Zespół został uhonorowany przez Chińską Narodową Fundację Sztuki. Pod kierownictwem i przewodnictwem swych dyrektorów artystycznych – Ying Li i Jiabin Pan, Teatr Baletowy Suzhou staje się w szybkim tempie jednym z najsłynniejszych zespołów baletowych w Chinach. Jego wyjątkowy wizerunek artystyczny i kreatywność są powszechnie rozpoznawane i cieszą się dużym uznaniem, co zauważył jeden z chińskich krytyków tańca, „Teatr Baletowy Suzhou staje się znaczącą siłą napędową dla wzrostu i rozwoju baletu w Chinach”.

Recenzje:

http://www.teatrdlawas.pl/artykuly/572-chinska-carmen-z-maja-plisiecka-w-tle

http://maestro.net.pl/index.php/6805-chinszczyzna-bez-corridy

 

***

 

    Gospodarz wieczorów festiwalowych : red. Aleksander Laskowski.   

Relacje ze spektakli na stronie TV Bydgoszcz:

http://bydgoszcz.tvp.pl/19382868/bydgoski-festiwal-operowy

http://bydgoszcz.tvp.pl/19382868/bydgoski-festiwal-operowy

http://bydgoszcz.tvp.pl/19382868/bydgoski-festiwal-operowy

http://bydgoszcz.tvp.pl/19382868/bydgoski-festiwal-operowy

http://bydgoszcz.tvp.pl/19965509/otello-po-litewsku-odbieral-dech

http://bydgoszcz.tvp.pl/19992153/zawierucha-w-operze-przyblizyla-slowacki-folklor

http://bydgoszcz.tvp.pl/20001907/chinski-balet-zachwycil-technika-w-carmen

oraz fotorelacja na www.maniawypoczywania.pl:

http://www.maniawypoczywania.pl/xxii-bydgoski-festiwal-operowy/

 

 

Ceny biletów na spektakle w ramach Bydgoskiego Festiwalu Operowego

60,- zł, 90,- zł i 140,-zł

 

Imprezy towarzyszące w sali kameralnej:

 

·         Operowe Forum Młodych : 27 IV, 29 IV, 5 V, 7 V, 9 V

– spektakle akademii muzycznych

 

·         Projekcja w technice DVD : 2 V godz.18.

Jules Massenet : "THAIS"

 

 



 

 

 

 

 

 

 

Inne linki

Informacje o serwisie

© Opera Nova w Bydgoszczy, 2011-2013