Opera Nova w Bydgoszczy

Opera Nova w Bydgoszczy Jednym z najbardziej rozpoznawalnych budynków dzisiejszej Bydgoszczy jest usytuowana w centrum nowoczesna bryła Opery Nova, idealnie wpisana w malownicze zakole rzeki Brdy. W skład gmachu wchodzą trzy architektoniczne kręgi, które mieszczą wszystko, czego nowocześnie wyposażony teatr potrzebuje m.in. jedną z największych scen w Polsce i obdarzona równie doskonałą akustyką sale kameralną. Od strony Brdy, w 3. kręgu mieści się Centrum Kongresowe Opery. Budynek jest klimatyzowany, izolowany akustycznie oraz przyjazny dla osób niepełnosprawnych. Opera Nova zaliczana jest do najlepszych polskich teatrów muzycznych oraz szczyci się wielką frekwencją widzów. Corocznie ( od 1994 r.) na przełomie kwietnia i maja w jej gmachu organizowany jest Bydgoski Festiwal Operowy - impreza o międzynarodowej renomie.

Grafika strony

graf bfo

Ścieżka nawigacyjna

Podziel się

Treść strony

Organizatorzy XXI BFO dziękują

XXI Bydgoski Festiwal Operowy współfinansują

XXI BYDGOSKI FESTIWAL OPEROWY: 26.04.-11.05.2014

autor plakatu :Wiesław Grzegorczyk

http://www.maniawypoczywania.pl/xxi-bydgoski-festiwal-operowy/

 

·         26 kwietnia godz.19. ( I premiera)

       27 kwietnia godz.19. ( II premiera)

KSIĘŻNICZKA CZARDASZA  , operetka Emmericha Kálmána.

Kierownictwo muzyczne: Piotr Wajrak.

Reżyseria: Wojciech Adamczyk.

Choreografia: Zofia Rudnicka.

Kostiumy: Maria Balcerek.

Scenografia: Marcelina Początek-Kunikowska.

Przygotowanie chóru: Henryk Wierzchoń.

Asystent reżysera: Ryszard Smęda.

Asystent dyrygenta : Maciej Wierzchoń.

Asystent choreografa: Piotr Kobierzyński.

Premiera Opery Nova w Bydgoszczy.

Bydgoski Festiwal Operowy wkracza w swe trzecie dziesięciolecie . Opera Nova spełni marzenia miłośników operetki i zainauguruje imprezę „Księżniczką czardasza”, kolejną – po „Hrabinie Maricy”- operetką Emmericha Kálmána. W maju br. świat muzyczny obchodzi 100-lecie powstania "Księżniczki czardasza".

 Wojciech Adamczyk: reżyser  operowy i filmowy (patrz: „Ranczo”), Piotr Wajrak: muzyczny sprawca sukcesu „Śpiącej królewny” i „Halki” ,  Maria Balcerek : autorka olśniewających  kostiumów do „Barona cygańskiego” , Zofia Rudnicka : współautorka świetnej formy operowych tancerzy - tak najkrócej scharakteryzować można realizatorów najbliższej premiery Opery Nova. Jeśli dodamy ich do  znakomitej muzyki ,to możemy być spokojni o efekt  najbliższej premiery. Ba! liczymy na pobicie rekordów frekwencyjnych „Barona cygańskiego”. Zainteresowanie jest ogromne…„Artystki z variétés", „Bo to jest miłość" i „Choć na świecie dziewcząt mnóstwo" - te operetkowe "przeboje" są prawdziwym magnesem dla Publiczności.

Mówi Wojciech Adamczyk, reżyser       przedstawienia : "Księżniczka czardasza" - wzruszający melodramat o problemach młodych ludzi, którzy nie mogą znaleźć dla siebie miejsca w świecie urządzonym przez poprzednie pokolenia. Książęta i hrabiowie mają tutaj bardzo ludzkie, uniwersalne oblicze, nie są postaciami z bajki, tylko z naszej niedalekiej przeszłości. Przeniesienie akcji w realia Polski przedwojennej ma unaocznić widzom, że "operetka" to jedna z konwencji opowiadania życiowych historii, forma szlachetnej, choć błahej rozrywki, a nie gatunek teatralny z definicji idiotyczny, pełen niekonsekwencji, w którym wszystko jest możliwe.   Inwencja melodyczna Kálmána niezmiennie robi wrażenie i w połączeniu z fachowo skonstruowanym librettem daje szansę na niezwykle atrakcyjne, roztańczone, kolorowe przedstawienie, której to szansy nasza realizacja, mam nadzieję, nie zmarnuje”.

 

  •          29 kwietnia godz.19.

CYRULIK SEWILSKI”  opera komiczna Gioacchina Rossiniego.
Wykonawcy: Teatr Wielki w Łodzi ( premiera z 11 stycznia 2014 r.)

kierownictwo muzyczne ERALDO SALMIERI
reżyseria, inscenizacja NATALIA BABIŃSKA
choreografia JAKUB LEWANDOWSKI
scenografia DIANA MARSZAŁEK
kostiumy JULIA SKRZYNECKA
reżyseria świateł MACIEJ IGIELSKI
przygotowanie chóru WALDEMAR SUTRYK

 Natalia Babińska i jej współpracowniczki ,które realizowały „Halkę” w Operze Nova ( 2013 r.) notują kolejny sukces w artystycznym dorobku: "Cyrulik sewilski" uznawany za jedno z największych arcydzieł operowy komicznej  , podbił publiczność i recenzentów .  Realizatorzy spektaklu chcieli, aby był on "wielką bombą dobrej energii i radosnej zabawy, by widzowie dobrze się bawili". Scenografia oraz kostiumy nawiązują do kreskówek i komiksów. Jednym ze źródeł inspiracji były filmy Walta Disneya.

 Z prasy:

„… stworzyły w "Cyruliku sewilskim" wyjątkowo spójną, konsekwentną i dowcipną wizję plastyczno-ruchową. Wizja ta utrzymana jest w konwencji nawiązującej do teatru cieni (cienie zresztą chwilami uniezależniają się od bohaterów), a zarazem do komedii dell'arte - jedno i drugie z przymrużeniem oka. Postacie w monochromatycznych kostiumach i nakryciach głowy, w kolorach podstawowych (czerwień, żółć, błękit), bieli i czerni, operują wśród symbolicznych, płaskich dekoracji w tej samej kolorystyce. A wszystko ściśle podporządkowane jest muzyce wartko płynącej pod batutą Eraldo Salmieriego. Soliści może nie zawsze idealnie wykonują karkołomne rossiniowskie partie, ale znakomicie wchodzą w atmosferę nieskrępowanej zabawy”. "Cyrulik z teatru cieni" Dorota Szwarcman

Kiedy w czasie uwertury umieszczony na scenie portret Rossiniego ożywa i kompozytor puszcza do nas oko, już wiemy, że "Cyrulik sewilski" ma być tylko eleganckim żartem. (…) Na samej zaś scenie postaci o ostrych konturach, przypominające wycinanki z papieru, przedstawiają się publiczności. Kilkoma gestami i ruchami oddają charaktery protagonistów "Cyrulika sewilskiego". Można to odczytać jako sygnał od reżyserki Natalii Babińskiej, że nie będzie zagłębiać się w psychologiczne niuanse, tylko chce narysować bohaterów grubą kreską, przenieść do współczesności typy z dawnej opery buffa”. Jacek Marczyński, Ruch Muzyczny.

 

  • 1 maja godz.19.

Mieczysław Weinberg: " PORTRET" , opera w trzech aktach.

Wykonawcy: Teatr Wielki im. Stanisława Moniuszki w Poznaniu.

kierownictwo muzyczne: Tadeusz Kozłowski
reżyseria: David Pountney
scenografia: Dan Potra
reżyseria świateł: Linus Fellbom
adaptacja reżyserii: Anelia Kadieva

 

 Mieczysław Weinberg (Wajnberg)  był jednym z nielicznych polskich kompozytorów, który żyjąc na obczyźnie zdołał zainteresować swoją muzyką najwybitniejszych wykonawców. Jego twórczość jest obszerna: kilkadziesiąt symfonii, koncerty, muzyka chóralna, kameralna i filmowa (w tym do filmu Lecą żurawie). Skomponował siedem  oper, do tekstów napisanych na podstawie Bernarda Shawa, Fiodora Dostojewskiego czy Nikołaja Gogola.
Ten ostatni jest autorem opowiadania Portret : o biednym artyście, który sprzedaje talent i w końcu go traci.  Gogolowskie postaci są świetnie skonstruowane, a opowiadania krótkie i tak zbudowane, że bez większych skrótów mogły posłużyć jako podstawa libretta .

Opera "Portret" opowiada o biednym malarzu Czartkowie, który wszedł w posiadanie dziwnego portretu. Dzięki temu stał się nagle bogaty oraz sławny i zaczął otrzymywać zamówienia na obrazy od generałów, mężów stanu i arystokracji. Realizując je, pomnażał fortunę, nie zauważając, że stracił przy tym coś cenniejszego ...

 

  • 4 maja godz.19.

Wykonawcy: Opera Narodowa Ukrainy  im. Tarasa Szewczenki w Kijowie 

Pierwsza, reprezentacyjna scena Ukrainy pokaże w ciągu jednego wieczoru jednoaktową operę Sergieja Rachmaninowa "Aleko" i balet romantyczny "Chopiniana" do utworów Fryderyka Chopina.

Sergiej Rachmaninow: ALEKO.

Libretto Władimir Niemirowicz-Danczenko wg "Cyganów" A.Puszkina.

Premiera : w Narodowej Operze Ukrainy 19 marca 2010 r.

Realizatorzy:

Kierownictwo muzyczne: Wołodimir Kożuchar

Reżyser: Witalij Małachow

Przygotowanie chóru: Lew Benediktow

Scenografia  i kostiumy : Marija Lewitskaja

 CHOPINIANA

 Jednoaktowy balet do muzyki Fryderyka Chopina (suita utworów na fortepian w orkiestracji Aleksandra Głazunowa).
Inscenizacja i choreografia Michaił Fokin

Kierownictwo muzyczne: Mykoła Diadiura

Pedagog baletu: Raisa Hyłko 

Wykonawcy: Mikita Suchorukow, Jelizaweta Czeprasowa, Julia Moskalenko.

   

  • 6 maja godz.19.

"CHŁOPI" musical Piotra Dziubka, Wojciecha Kościelniaka, Rafała Dziwisza

Wykonawcy: Teatr Muzyczny w Gdyni

reżyseria:

Wojciech Kościelniak

scenografia:

Damian Styrna

choreografia:

Ewelina Adamska-Porczyk

muzyka:

Piotr Dziubek

kierownik muzyczny:

Piotr Dziubek

teksty piosenek:

Rafał Dziwisz

animacje:

Damian Styrna

współpraca muzyczna:

Dariusz Różankiewicz

kostiumy:

Katarzyna Paciorek

Rok po znakomitej "Lalce", kolejna  okazja do zobaczenia  na XXI Bydgoskim Festiwalu Operowym musicalu w reżyserii Wojciecha Kościelniaka , "CHŁOPI" okrzyknięci rewelacją artystyczną mają już miejsce w historii polskiego musicalu.

Wojciech Kościelniak , reżyser musicali „Lalka” i „Francesco” na scenie Teatru Muzycznego w Gdyni, po raz kolejny sięgnął po wydawałoby się "nieteatralny" materiał literacki . „Chłopi” to pierwsza próba opowiedzenia w musicalowy sposób tej słynnej powieści Reymonta ,nagrodzonej Nagrodą Nobla w 1924 r. Tekst "Chłopów" wciąż zachwyca swoją aktualnością. Łowickie, barwne i niezwykle plastyczne kostiumy stanowią piękną oprawę tego niezwykłego widowiska. W "Chłopach" odnajdziemy wszystko to, co charakteryzuje społeczeństwo i jednostkę. Problematyka utworu skupia się wokół takich zagadnień jak m.in. tematyka chłopska, społeczna i ekonomiczna sytuacja polskiej wsi, konflikt pokoleń, nieuchronność przemijania. Mamy tam panoramę różnorodnych charakterów, zachowań, różne motywacje wyborów; podkreślone przywiązanie ludzi do tradycji i gloryfikację pracy, która, choć nie daje komfortowego życia, nadaje mu sens i rytm.

„Często słyszę pytanie dlaczego akurat CHŁOPI? Zdecydowały przede wszystkim trzy czynniki – dobra literatura, świetnie skonstruowane postaci i bardzo ciekawy konflikt. Właśnie w CHŁOPACH Reymonta odnajdziemy wszystko to, co charakteryzuje społeczeństwo i jednostkę XX jak i XXI wieku. To opowieść o ludzkim dojrzewaniu do mądrości i doskonałości otaczającej nas natury. Jak w zwierciadle odbija się polska mentalność, tak charakterystyczna i rozpoznawalna, że wspólna dla wszystkich Polaków. Żyjemy w czasach, gdy narody szukają swojej odrębności, my też zaczynamy chwalić się tym, co jest nasze i niepowtarzalne” – mówił reżyser, Wojciech Kościelniak.

  • 8 maja godz.19.

"CUD MNIEMANY, czyli KRAKOWIACY i GÓRALE"  opera  Jana Stefaniego do libretta Wojciecha Bogusławskiego

Wykonawcy: Państwowy Zespół Ludowy Pieśni i Tańca „Mazowsze” im. Tadeusza Sygietyńskiego

Reżyseria i opracowanie tekstu: Andrzej Strzelecki.

kierownik muzyczny: Jacek Boniecki.

choreografia: Zofia Rudnicka.

scenografia: Tatiana Kwiatkowska.

Premiera: 11 października 2013 r., W Mateczniku Mazowsze w Otrębusach (w siedzibie zespołu).

Innowacyjne połączenie muzyki klasycyzmu z polską muzyką ludową umiejscawiają tę operę wśród prekursorów stylu muzycznego charakterystycznego później dla Chopina i Moniuszki. Umuzyczniony dramat mówiony, śpiewogra czy opera wodewilowa wszystkie te nazwy zapowiadają , że „Cud mniemany, czyli Krakowiacy i Górale” jest utworem bogatym interpretacyjnie, jednocześnie lekkim i przyjemnym w odbiorze. 

Prapremiera "Krakowiaków i górali "odbyła się 1 marca 1794 r. w warszawskim Teatrze Narodowym, na trzy tygodnie przed przysięgą Naczelnika Kościuszki . Zebrała elity społeczeństwa polskiego przed trzecim rozbiorem – szlachtę , mieszczan, a także magnatów i innych możnych. Dekoracje przygotował Antoni Smuglewicz. Oprócz znanych śpiewaków Teatru Narodowego w operze śpiewał sam Wojciech Bogusławski. Dzieło Bogusławskiego zaginęło i zostało odnalezione dopiero w 1929 r. przez Leona Schillera, który okrzyknął je "polską operą narodową".

Państwowy Zespół Ludowy Pieśni i Tańca „Mazowsze” im. Tadeusza Sygietyńskiego, który w tym roku obchodzi jubileusz 65-lecia powstania, odkrył na nowo przesłanie Wojciecha Bogusławskiego i Jana Stefaniego, zawarte w najstarszej polskiej operze.

"Pomysł na 'Krakowiaków i Górali' był długo konsultowany, ponieważ jest to zupełna nowość, jeśli chodzi o repertuar 'Mazowsza'. Spektakl będzie dopełnieniem działalności zespołu" - powiedział dyrektor "Mazowsza" Włodzimierz Izban. „Cud mniemany, czyli Krakowiacy i Górale” w inscenizacji „Mazowsza” to nowatorski projekt, którego realizacji podjął się Andrzej Strzelecki. Za muzyczną stronę odpowiada Jacek Boniecki. Choreografia jest dziełem Zofii Rudnickiej.

Gospodarzem wieczorów festiwalowych jest Aleksander Laskowski.

 

Patroni i partnerzy medialni XXI BFO.

Imprezy towarzyszące XXI BFO

Imprezy towarzyszące XXI BFO :

  • Projekcja DVD

5 maja godz.18.sala kameralna:

Leoš Janaček, opera  „Z martwego domu ” ( reż. Patrice Chereau)

libretto wg opowiadania F.Dostojewskiego "Z domu umarłych"

„…opera zaczyna się kłótnią dwóch więźniów: motywy są cięte, frazy urywane i oszczędne, akompaniament orkiestry wyrazisty i niejednolity. Dźwięk bębnów, tremola smyczków, dysonansowe akordy imitują razy dawane Gorianczikowowi. Zachwycają fragmenty “teatru w teatrze", zwłaszcza pantomima o młynarce, która chowa swoich kolejnych absztyfikantów przed zazdrosnym i brutalnym mężem. Muzyka jest taneczna, okraszona wschodnią ornamentyką, podszyta śmiechem i makabrą. (…) Ważna rola przypada perkusji (Dostojewski: “raz słychać częste, dźwięczne i jednostajne uderzenia, to znienacka ten silny, dobitny dźwięk jak gdyby rozsypuje się na nieprzeliczone mnóstwo drobnych, klekoczących i szemrzących dźwięków".

Tomasz Cyz

Syberia, poł. XIX w. Do więzienia przybywa nowy skazaniec, więzień polityczny Gorianczikow. Strażnicy szykanują go z okrucieństwem. W brutalnym świecie katorżników Gorianczikow nawiązuje przyjaźń z Tatarem, Aljeją. Gdy chłopak zostanie zraniony, pielęgnuje  w więziennym szpitalu. W świat obłąkanych, konających skazańców wdziera sie światło nadziei dla Gorianczikowa . Ale nie dla innych...

 

  • VII Międzynarodowe Operowe Forum Młodych

28.04.2014 godz. 18:00 – Sala Kameralna Opera Nova

Akademia Muzyczna im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy

Xerxes  G.F.Haendel

29.04.2014 godz. 18:00 – Sala Koncertowa ul. Gdańska 20

Akademia Muzyczna im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi

Musical „Łódź story”

30.04.2014r godz. 18:00 - Sala Kameralna Opera Nova

Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina w Warszawie 

Cosi fan tutte W.A.Mozart

30.04.2014 – 2.05.2014  - Sala koncertowa ul. Gdańska

Kurs mistrzowski prof. Marka Rzepki – Hannover

2.05.2014 godz. 16:00 - Sala kameralna Opera Nova

Państwowa Akademia Muzyczna im. M.Łysenko we Lwowie

La serva Padrona G.B.Pergolesi

2.05. 2014r.godz. 19:00 – Sala koncertowa ul. Staszica 3

Wieczór operowy studentów z Akademii Muzycznych

(Bydgoszcz, Kraków, Hannover)

5.05.2014 – Aula ul. Słowackiego

Sesja naukowa „Teatr operowy – tradycja, teraźniejszość, przyszłość”

7.05. 2014 godz. 18:00 – Sala kameralna Opera Nova

Akademia Muzyczna im. K.Lipińskiego we Wrocławiu

Les Indes Galantes  J.F. Rameau

 

(*) Bezpłatne bilety na imprezy towarzyszące XXI BFO wydawane będą w Operze Nova  od 15 kwietnia br.

 

 

Wystawy towarzyszące XXI BFO

  • UBIERANIE OPERY wystawa kostiumów Marii Balcerek  do spektakli  polskich teatrów operowych. Dzięki uprzejmości teatru Wielkiego w Łodzi, Opery Krakowskiej , Teatru Wielkiego w Poznaniu prezentujemy niektóre kostiumy zaprojektowane przez p. Balcerek do  takich spektakli jak : "Dziadek do orzechów", "Halka", "Wolny strzelec" oraz przedstawień Opery Nova: "Opowieści Hoffmanna"  i "Baron cygański".
  • 240 LAT KANAŁU BYDGOSKIEGO
  • Rzeźba Gracjana Kaji "TANCERZE" . Od Autora: Rzeźba „Tancerze” powstała na podstawie zdjęć i rysunków, które wykonałem w teatrze w Berlinie. Układ dwóch postaci przedstawia tancerkę oraz światowej sławy tancerza Marcina Krajewskiego, dzięki którego uprzejmości mogłem uczestniczyć i dokumentować tancerzy na próbach i spektaklach. Przez wiele lat nie widziałem się z Marcinem, jedynie czytałem o nim w gazetach i oglądałem jego występy w telewizji. Pomysł na wykonanie rzeźby był pretekstem do odnowienia naszej przyjaźni. Forma „Tancerzy” była dla mnie trudna do uzyskania, ponieważ rzeźbiłem na podstawie zdjęć, a nie jak to powinno być, patrząc na żywe, trójwymiarowe modele. Pozwoliłem sobie na pewne skróty i pominięcia rzeźbiarskie, ale gdzie indziej, podkreśliłem niektóre fragmenty ciała, wyolbrzymiając to, co w rzeczywistości jest bardziej płaskie. Zabiegi te przywołują na myśl, analizowaną przeze mnie latami, formę rzeźby dawnej. Jest to zatem rzeźba z pogranicza mojej podświadomej pamięci i rzeczywistości z fotografii. Równowaga, współpraca, przeciwieństwo i trud – to właśnie przedstawiają „Tancerze”.
  • Fotorelacja (dzięki uprzejmości www.maniawypoczywania.pl):

     

    http://www.maniawypoczywania.pl/xxi-bydgoski-festiwal-operowy/

     

 

Inne linki

Informacje o serwisie

© Opera Nova w Bydgoszczy, 2011-2013